Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua kokeneemmat! Miten yhdistän opetyön ja lapsen hoitoruljanssin?

Vierailija
28.08.2011 |

Pääsin aineenopettajaksi ja nyt mulla on mun eka jaksossa tosi paljon tunteja. Toinen juttu on se, että työpaikka on melko kaukan, 50 km/suunta.

Matkoihin menee n. 40 min/suunta.



Päivät venyy, olen ekaa lukuvuottani opena. Tunteja on kahdeksasta neljään. Olen myös yh, joten joudun hoitamaan lapsen hoitoon viennin ja haun yksin. Mummeja tai sukulaisia ei ole käytettäväksi asti. miten ihmeessä saan pidettyä lapsen hoitoajan siinä yhdeksässä tunnissa, joka on pph:n työaika? En ole vielä jutellut hänen kanssaan. Lapsi on 1,5 vuotias enkä haluaisi heti vaihtaa hoitopaikkaakaan, kun on tuonne hyvin sopeutunut. :((



Työt alkavat lokakuussa kun viranhaltija jää äitiyslomalle. Siihen asti aikaa tehdä tuntisuunnitelmia valmiiksi ettei tartte ainakan niihin kuluttaa aikaa.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekavalle tunnille iltapäivällä, kun lapsesi hoitoaika on loppumassa. Hoitaja hakee lapsen hoidosta ja sä tulet sitten kun tulet. Aineenopettajan palkka noilla ylitunneilla riittää kyllä hoitajan palkkaamiseen, siitä sun on turha valittaa.

Vierailija
2/19 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

etukäteen enkä olisi hakenut ko. työtä. Päiväkodissa lapsi saa olla pidempään kuin 9h eli paikka sinne on sun ainut vaihtoehto jos ei kerta sukulaisista ole apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

retuperälle, vaikkakin sain työni tehtyä työpaikalla klo 8-16 välisenä aikana. Pyydä lukujärjestyksen tekijältä, että saisit tunnit niin, että päivä päättyisi klo 15 (koska ei voi olla joka päivä 8-16 tunnit), niin jää vähän enemmän aikaa iltaisin lapselle. Tuntisuunnitelmia teet sitten kun lapsi nukkuu.

Vierailija
4/19 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla nyt ihan mahottomasti ole ylitunteja, mutta tosi paljon myös hyppytunteja keskellä päivää. Oikein hirvittää tää tilanne! Muuttaakaan en viitsisi, koska sitä ei taas tiedä millä suunnalla seuraava työpaikka on!



ap

Vierailija
5/19 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekavalle tunnille iltapäivällä, kun lapsesi hoitoaika on loppumassa. Hoitaja hakee lapsen hoidosta ja sä tulet sitten kun tulet. Aineenopettajan palkka noilla ylitunneilla riittää kyllä hoitajan palkkaamiseen, siitä sun on turha valittaa.


Olen ollut samantapaisessa tilanteessa enkä kyllä edes rupeaisi stressaamaan töiden venymisen ja lapsen hoitoajan päättymisen kanssa etenkään nyt kun pph:n työaikasysteemit on muuttuneet! Miksi muuten hait hoitopaikkaa perhepäivähoidosta, kun päiväkoti olisi selkeästi ollut parempi kun siellä on hoitoaika pitempi. Voisitko vielä muuttaa hakua kun perustelet sen hyvin?

Vierailija
6/19 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

etukäteen enkä olisi hakenut ko. työtä. Päiväkodissa lapsi saa olla pidempään kuin 9h eli paikka sinne on sun ainut vaihtoehto jos ei kerta sukulaisista ole apua.

että jos on valittavana palkkatyö ja työttymyys, niin tottakai sitten ollaan palkkatöissä. Valmistuin vähän myöhässä nyt syyskuussa ja tää oli melkolailla ainut vapaa paikka tässä vaiheessa. Tosin oisin voinut jäädä kotihoidontuelle ja käydä sitten sossussa, mutta se ei ole mulle vaihtoehto.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/19 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekavalle tunnille iltapäivällä, kun lapsesi hoitoaika on loppumassa. Hoitaja hakee lapsen hoidosta ja sä tulet sitten kun tulet. Aineenopettajan palkka noilla ylitunneilla riittää kyllä hoitajan palkkaamiseen, siitä sun on turha valittaa.


Olen ollut samantapaisessa tilanteessa enkä kyllä edes rupeaisi stressaamaan töiden venymisen ja lapsen hoitoajan päättymisen kanssa etenkään nyt kun pph:n työaikasysteemit on muuttuneet! Miksi muuten hait hoitopaikkaa perhepäivähoidosta, kun päiväkoti olisi selkeästi ollut parempi kun siellä on hoitoaika pitempi. Voisitko vielä muuttaa hakua kun perustelet sen hyvin?

mun opintojen loppuajan pph:lla, koska pidän sitä päiväkotia parempana. En silloin ajatellut näin pitkälle kun pph-paikan halusin :((

ap

Vierailija
8/19 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä sitten aikanaan päivän vapaat ajat siten, ettei sinun tarvitse tehdä töitä kotona.



Mahdolliset iltajutut, kuten vanhempainillat ja sellaiset sovi erikseen ja jos ne eivät pph:lle käy, hanki ajoissa vaikka MLL:n hoitaja sellaisiksi ajoiksi.



Se on kai meille kaikille selvää, että työtä on otettava vastaan silloin, kun sitä on tarjolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/19 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) hakea paikkaa päiväkodista



b) hankkia lapselle joku vakihakija/lapsenvahti



tai



c) yrittää neuvotella pph:n kanssa





a) ja c) vaihtoehdoissa on jo melkoisen kiire eikä ehkä onnistukaan, joten sinuna alkaisin selvittää vaihtoehtoa b)

Vierailija
10/19 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saada joku luotettava tyttö vakihoitajaksi. Vai pitäiskö mun laittaa kaupan seinälle ilmoitus, että "palkataan varamummo"...



Noista iltajutuista en ole huolissani, niihin otan hätätapauksessa vaikka lapseni mukaan. Viihtyy hyvin kirjojen parissa hiljakseen ja itsekseen.



Mutta noi päivien venymiset... Tuntuu tällä hetkellä tosi stressaavalta yhtälöltä. Vaikka niinhän se on kaikille 8-16 tai vielä pitempää päivää tekeville yh:lle. Olin naiivi, kuvittelin, että tähän työhön olisi keskimääräistä helpompaa sovittaa lapsen hoito, mutta ei se nyt näköjään ollutkaan.



ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/19 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä mieltä, että noin pieneltä en mielelläni vaihtaisi hoitopaikkaa, kun on oppinut jo luottamaan tuohon hoitotätiin ja siellä on tuttua ja turvallista! (Ja täti on aivan mahtava tyyppi!)



ap



Vierailija
12/19 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. terveydenhuoltoalan koulun ilmoitustaululle, sitä kautta moni on löytänyt luotettavan opiskelijatytön. Pyydät että tyttö hakee lapsesi hoidosta ja vie kotiin - näin säästät myös sen ajan joka menisi lapsen hakemiseen. Ja lisäksi sulla on sitten tiedossa lapselle tuttu hoitaja kun ehkä tarvitset joskus muulloin.



Lisäksi, selitä tilanteesi työpaikalla ja pyydä, että tunteja ainakin jatkossa suunniteltaisiin niin, että pääsisit lähtemään hyvissä ajoin.



Tsemppiä, kyllä sä pärjäät. Sulla on töitä ja osaamista, käytännön asiat järjestyy aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/19 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka lapsesi on pieni vielä, niin joudut moneen stressitilanteeseen, jos päiväsi todella ovat noin pitkiä. Lukujärjestyksiä ei enää voi muuttaa, vaikka joku sellaista ehdotti. Päiväkoti joustaa hoitoajoissa aina paremmin ja siellä ei hoitajan sairastuminen aiheuta sinulle ongelmia. Perustele asia kuntasi päivähoitovastaavalle.

Vierailija
14/19 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosittelen hoitopaikan vaihtamista päiväkotiin. Saat huomattavasti joustoa päiviin. myös lähiverkoston aktivointi kannattaa. Reipas naapurintyttö saattaa kaivata taskurahaa ja voi auttaa muutaman tunnin viikossa esimerkiksi.



Hyppärit on ihan kivoja, koska saat kirjattua wilmaan, tehtyä arvosteluja jakson vaihtuessa (jos sun koulussa tällanen systeemi), pidettyä yhteyttä koteihin ja suunniteltua akuutteja juttuja.



Mä olisin kyllä jo haastattelussa varmistellut reksiltä joustoa näihin lukujärjestyksiin, esim. ei neljän päiviä kuin kokouspäivänä tms. Ja jos ei silloin tullut puheeksi, ottaisin nyt. Sulla on pieni lapsi ja olet yksinhuoltaja. Varmistaisin vielä, voiko tunteja vähentää.



Itse olin eka vuonna melkein samassa tilanteessa, mutta en yh vaan matkatöitä tekevän miehen kanssa. Lapsia oli 2. Ylitunteja mulla oli 3 ja se oli ihan liikaa. Nyt pari viimeistä vuotta olen tehnyt pari tuntia vä'hemmän kuin opetusvelvollisuus ja sitä suosittelen jos vaan talous kestää.



Tsemppiä ap! Kyllä se siitä lähtee sujumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/19 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna päivän venyä. Yleensä iltapäivätunnit voi pitää yhteen, joten todellisuudessa voit lopettaa puoli neljältä, tai ainakin varttia vaille, ja siitä lähdet heti ajamaan, ja lapsen päivä on hieman lyhyempi.

Vierailija
16/19 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli onko jatkossakin työpaikat jossain pitkän matkan takana vai onko oikeasti mahdollista työllistyä asuinpaikkakunnallasi? Entä jos muutatte lapsesi kanssa vuokralle työkuntaan ja haet lapselle päiväkoti/pph-paikan sieltä?

Jos olet kerran yksinhuoltaja eikä teillä ole mitään tukiverkkoja tai muita siteitä paikkakunnalla, miksi pysyä siellä, etenkään jos tulevaisuudessakaan ei ole takeita työpaikasta?

Muuttaminen on todellakin vihoviimeinen vaihtoehto. Ensinnäkään EN JAKSA organisoida muuttoa juuri nyt ja toisekseen se ei kannata, koska seuraava työpaikka voi olla tästä kotoa 50 km ihan toiseen suuntaan. Tää on ihan hyvä tukikohta.

Reksiltä on tosi vaikeaa mennä kysymään moista, koska olen tullut vasta taloon... Lisäksi kyseessä on aika pieni kunta/koulu, jossa on paljon eri koulujen yhteisiä opettajia, joka vaikeuttaa lukkarin tekoa.

Hoitajan etsiminen on jo käynnissä....

ap

Vierailija
17/19 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli onko jatkossakin työpaikat jossain pitkän matkan takana vai onko oikeasti mahdollista työllistyä asuinpaikkakunnallasi? Entä jos muutatte lapsesi kanssa vuokralle työkuntaan ja haet lapselle päiväkoti/pph-paikan sieltä?



Jos olet kerran yksinhuoltaja eikä teillä ole mitään tukiverkkoja tai muita siteitä paikkakunnalla, miksi pysyä siellä, etenkään jos tulevaisuudessakaan ei ole takeita työpaikasta?

Vierailija
18/19 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama tilanne, tunteja 8-16 välillä ja työmatkaa 60 km suuntaansa. Lapset hoidossa siis ton mukaan 7-17 eli 10 tuntia. Sovin reksin kanssa, että mulle ei tule samalla päivälle aamun ekaa ja päivän vikaa tuntia. Eli siis joko 9-16 tai 8-15. Kysypä sinäkin.

Vierailija
19/19 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukujärjestyksestä, että tunnit tosiaan loppuisi viim. kolmelta. Ainahan lukkaria ei voida muuttaa, mutta joskus voi! Kysy siis sitä. Muuta neuvoa en oikein osaa antaa. Hoitajan voisi toki palkata kotiinkin, mutta jos lapsi on sopeutunut omaan hoitopaikkaansa hyvin, niin kannattaako sitä asiaa ryhtyä muuttamaan... Niin joo ja tuli mieleen, että miten teidän pph:lla saa olla vain tietyn mittaisia päiviä. Meillä hoitaja pitää ylitunnit vapaana ja hoitopäivät ovat juuri sen mittaisia kuin vanhempien työaika vaatii. Kummallista.... Onko tässä montaa eri käytäntöä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme