Köyhän perheen äiti vastailee hetken jos jollain on kysyttävää!
Perheessämme on äiti, isä ja neljä lasta. Itse en ole koskaan ajatellut meidän olevan köyhiä, mutta mielipiteitä kuultuani/luettuani ilmeisesti me sitten kuitenkin sellaisia olemme. Hyvin toimeentulevia köyhiä! ;D
Nettotuloina on miehen palkka 1200, minun kotihoidontuki (en muista ihan tarkkaan, mutta jotain 500 se muistaakseni on) + kuntalisä 70 ja lapsilisät 500 eli yhteensä jotain 2300€/kk.
Kommentit (70)
Ja jollekin kysyjälle tiedoksi, olen kyllä onnellinen, elän juuri niin kuin olen tahtonutkin ja tuntuu, ettei minulta puutu oikeastaan mitään tärkeää.
ap
miten ihmiset valittaa 4tontun yhteis tuloilla (netto) että vittu ku on köyhää.Mä olen lh tampereen kaupungilla päiväkodissa töissä ja teen täyttä 8h päivää,en vloppuja enkä iltoja,perus päikky siis. Saan käteen n.1400e. siihen lapsilisä 100e..ja pärjään hyvin,loistavasti.Joka kuukausi saan useemman satasen säästöön. mihin ihmiset tuhlaa? Meillä ei mene autoon koska asumme työpaikkojemme lähellä(valinta kysymys),meillä ei ole asunto lainoja (vielä),asumme kauniissa vuokra asunnossa. ei ole vakuutuksia koska emme tarvitse kun ei ole omaisuutta juurikaan. opintolainat maksettu,ei lainoja. isovanhemmat osallistuu meilläkin järkihankintoihin,esim uuteen talvipukuun,kenkiin tms vähän kalliimpaan :) Teemme kaikkea kivaa,rahaa jaa hyvin menojen jälkeen.se on valinta kysymys.Pitää miettiä millainen asumismuoto sopii omiin tuloihin,omiini ei sopisi omakotitalo jossa useampi satanen menisi jo lämmityksiin yms.Ehkä kerrostalo tai rivitalo asunto(jos siis omistusta miettii) minun tuloille ei tule koskaan sopimaan 2 autoa jne. eikö ihmiset mieti ja laske??
miten ihmiset valittaa 4tontun yhteis tuloilla (netto) että vittu ku on köyhää.Mä olen lh tampereen kaupungilla päiväkodissa töissä ja teen täyttä 8h päivää,en vloppuja enkä iltoja,perus päikky siis. Saan käteen n.1400e. siihen lapsilisä 100e..ja pärjään hyvin,loistavasti.Joka kuukausi saan useemman satasen säästöön. mihin ihmiset tuhlaa? Meillä ei mene autoon koska asumme työpaikkojemme lähellä(valinta kysymys),meillä ei ole asunto lainoja (vielä),asumme kauniissa vuokra asunnossa. ei ole vakuutuksia koska emme tarvitse kun ei ole omaisuutta juurikaan. opintolainat maksettu,ei lainoja. isovanhemmat osallistuu meilläkin järkihankintoihin,esim uuteen talvipukuun,kenkiin tms vähän kalliimpaan :) Teemme kaikkea kivaa,rahaa jaa hyvin menojen jälkeen.se on valinta kysymys.Pitää miettiä millainen asumismuoto sopii omiin tuloihin,omiini ei sopisi omakotitalo jossa useampi satanen menisi jo lämmityksiin yms.Ehkä kerrostalo tai rivitalo asunto(jos siis omistusta miettii) minun tuloille ei tule koskaan sopimaan 2 autoa jne. eikö ihmiset mieti ja laske??
Maksamme kaiken ITSE. Myös sen ettemme asu työpaikan lähellä. Ei siellä tosin asu kukaan muukaan. Hienoa että sinulla nuo molemmat onnistuu.
Meillä nelihenkinen perhe ja käteen jää kuussa n. 5000 e ja silläkin tekee elämä tiukkaa välillä.
Tuossa kohtaa voi jo vähän miettiä rahan käyttöä. Ei ole tuloista kiinni pärjääminen.
Meille jää 3 henk. perheelle 900€ vuokran jälkeen.
Meille jää 3 henk. perheelle 900€ vuokran jälkeen.
Vain hyvätuloisilla tai yhteiskunnan tuilla elävillä on varaa asua vuokralla. Ei meillä ainakaan olisi.
..ostaa Helsingistä omaa asuntoa, joka sijaitsisi hyvällä alueellakin. Minä olen työkyvytön, mieheni käy töissä ja elämme pääosin hänen palkallaan.
Ja jätä täysin omaan arvoonsa nämä tämän ketjun av-hirviöt, jotka suoltavat suustaan "lapsesi jäävät kaikesta hauskasta paitsi, pilaat heidän lapsuutensa, kuljette rääsyissä!"
Itselläni taloudellinen tilanne on hyvä, mutta luonnonystävänä kulutus on niin vähäistä ja tarkoin harkittua, että ymmärrän hyvin miten pienetkin tulot saa riittämään täysipainoiseen, onnelliseen elämään kun jättää shoppailut vähälle ja ostaa silloin kun TARVITSEE:
Kaikkea hyvää elämäänne!
Että telkkari pitäisi olla jotta on puheenaiheita kavereiden kanssa.
Toinen oikaisu:
Nykyään kirppareilla myytävät vaatteet ovat harvoin mitään ryysyjä vaan ihan hyväkuntoisia eivätkä välttämättä kovin vanhojakaan vaatteita.
Joo olen huomannut saman kuin joku toinen, köyhä/pienituloinen ei monen mielestä voi olla onnellinen ja omasta onnesta ei kannata turhaan toisille (tietyn tyyppisille ihmisille) mainita.
Meillä lapset ovat alakoululainen, eskarilainen, 2v. ja vauva, eli jos menisivät hoitoon niin hoitomaksu menisi kahdesta ja ilmeisesti eskarilaisesta puolikas maksu, en ihan tarkkaan tiedä miten se menee.
ap