Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja ilmoitti vanh.illassa,että kaikki pitää kutsua synttäreille!

Vierailija
26.08.2011 |

Tai siis jos jakaa kutsut julkisesti. Mä en tajuu, mun lapsi ei halua kutsua yhtä tyttöö niin nyt sen on sitten pakko jos haluu kertoa juhlista koulussa! Ajattelin valittaa rehtorille, saapahan ope näpäytyksen!

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisissa palatseissa porukat asuu, että voidaan kutsua koko luokka synttäreille? Ja kuka haluaa kotinsa täyteen vieraita mukuloita - jos synttärisankarikaan ei sitä halua? Meille kutsutaan vain ja tasan tarkkaan ne muutamat parhaat kaverit, ilman mitään showta tai kutsuilla retostelemista koulussa tai muuallakaan.

Opettaja sanoi että jos kutsut jaetaan JULKISESTI KOULUSSA niin kaikki kutsutaan. Moneele tuo asia on ilmeisen mahdoton asia ymmärtää saati toteuttaa.

Vierailija
22/50 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole osoitteet tiedossa eikä asu samassa pihapiirissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole osoitteet tiedossa eikä asu samassa pihapiirissä.

osoitteet tai puhelinnumerot, ystäväkirjaan esim.? Ei se sen vaikeampaa ole.

Vierailija
24/50 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saakaan olla sulkemassa yhtä pois porukasta ja lällättää ja kääntää muita tätä yhtä kutsutta jäänyttä vastaan?

Ihan oikeasti ämmä, mene vähän itseesi.

Ja juu, ei tarvitse kutsua, mutta sitten ei tarvitse koulussa niillä synttäreillä retostellakaan.

Vierailija
25/50 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kutsuthan voi antaa vaivihkaa koulun jälkeen ja pyytää avaamaan vasta kotona. Tai sitten jos on muutama hyvä kaveri, niin varmaan on kaverin osoite tai puhelinnumero tai muuten viettää aikaa kaverin kanssa koulun ulkopuolella, ja voi silloin antaa kutsun. Tai sitten jopa välitunnilla, kunhan tekee sen sivummalla, ettei kutsuista synny sen suurempaa hälinää.

Ymmärrän hyvin, että sääntö ei ole sen takia, että pienet synttärit olisivat ongelma, vaan nimenomaan siksi, ettei kutsuasiasta saataisi aikaan yhtä keinoa, jolla saadaan tehtyä muutamalle kiusatulle selväksi, että mepä kutsuttiin kaikki muut paitsi teitä.

Vierailija
26/50 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis jos jakaa kutsut julkisesti. Mä en tajuu, mun lapsi ei halua kutsua yhtä tyttöö niin nyt sen on sitten pakko jos haluu kertoa juhlista koulussa! Ajattelin valittaa rehtorille, saapahan ope näpäytyksen!

Oletkos ihan aikuinen vielä, jos et ymmärrä että on epäreilua jättää YKSI lapsi kutsumatta. Opettaja on oikeassa ja hänellä on kokemusta kuinka paljon ja miten ikävästi lapset puivat synttäriasioita. Tuo on kokemukseni (4 lasta) mukaan yleinen suositus, että koetetaan toimia hienotunteisesti..

Vierailija
27/50 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on kotiasia, ei kouluasia. Kouluun kouluasiat, vapaa-ajalle sitten muut jutut.

Jos pentusi ei sitä vertaa ole luokkakaveriedensa kanssa tekemisissä, että tietäisi, missä he asuvat, niin mitä sellaisia vieraita penskoja synttäreillekään kutsumaan?

Kutsut voi vapaa-ajalla viedä kutsutuille kotiin tai lähettää vaikka s-postilla. Minusta on oikein, jos tuollaiset vapaa-ajan asiat jätetään kokonaan kouluajan ulkopuolelle.

Vierailija
28/50 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki lapset TAI kaikki tytöt TAI kaikki pojat. Lapsia yhteensä 32, tyttöjä ja poikia suunnilleen yhtä paljon.

Juu, ei kutsuta ketään, noissa on meille liikaa porukkaa.

Vierailija
29/50 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska kyseessä on lasten vapaa-ajan vietto, joten koulussa ei voida sen suhteen antaa mitään ohjeita.

Ja pakko ne kutsut on koulussa antaa sillä kaikkien osoitteet ei ole tiedossa.

Vierailija
30/50 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yleisesti tähän kutsukeskusteluun. Minusta on suoranaista kiusaamista jos luokasta tai päiväkoti/kerhoryhmästä jätettään kutsumatta 1 tyttö jos kaikki muut tytöt kutsutaan. Se sitten taas ei ole kiusaamista jos kutsuttavien määrää on pakko rajata. Esim. minun lapseni luokalla on 20 tyttöä. Todellakaan kaikkia näitä ei voi kutsua synttäreille. Sitten taas keskimmäisen lapseni eskariryhmässä on 6 tyttöä, joten kaikki voidaan kutsua ja päälle vielä pari poikaa, joiden kanssa lapseni leikkii. Ja kyllä, kutsut on usein pakko jakaa koulussa, koska kaikkien kavereiden osoitteita ei ole tiedossa, mutta omaakin lasta voi ohjata, ettei niitä kutsuja ole pakko suurieleisesti jaella.

Vierailija
31/50 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi määrätä keitä kutsutaan. Koulu voi kuitenkin rajoittaa oppilaiden mukanaan tuomia asioita, esim kieltää "kutsujen hallussapidon kouluaikana".

Mikä tässä on vaikeaa tajuta.

Koulu voi kieltää kutsujen tuomisen ja jakamisen koulussa.

Koulu ei voi määritellä, keitä menee mihinkin juhliin.

Vierailija
32/50 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kavereita ne sellaiset on?

Kouluhan ei saa antaa vanhemmille muiden lasten osoitteita. Mutta ettekö vanhemmat itse voi olla aktiivisia ja vaikka vanhempainillassa kerätä itse osoitteet, jne?

Synttärit ei kuulu koululle. Siispä ei kuulu kouluun myöskään synttärikutsujen jakelu. Se muksu jääköön kutsumatta, jonka osoitetta ette tiedä.

Vierailija
33/50 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulu ei voi puuttua juuri mihinkään ja melkoinen vitsi toi sun väitteesi onkin.

Ei voi määrätä keitä kutsutaan. Koulu voi kuitenkin rajoittaa oppilaiden mukanaan tuomia asioita, esim kieltää "kutsujen hallussapidon kouluaikana".

Mikä tässä on vaikeaa tajuta.

Koulu voi kieltää kutsujen tuomisen ja jakamisen koulussa.

Koulu ei voi määritellä, keitä menee mihinkin juhliin.

Vierailija
34/50 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kavereita ne sellaiset on?

Kouluhan ei saa antaa vanhemmille muiden lasten osoitteita. Mutta ettekö vanhemmat itse voi olla aktiivisia ja vaikka vanhempainillassa kerätä itse osoitteet, jne?

Synttärit ei kuulu koululle. Siispä ei kuulu kouluun myöskään synttärikutsujen jakelu. Se muksu jääköön kutsumatta, jonka osoitetta ette tiedä.

Vierailija
35/50 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

luuletteko oikeasti että jos synttärikutsuja ei jaeta koulussa, niin lapset eivät puhu niistä synttäreistä? Aivan varmasti kyselevät kaikki läpi, että kutsuttiinko sutkin Petriinan synttäreille.

Meillä oli ala-asteella kyllä tosiaan tapana tytöillä kutsua kaikki tytöt ja pojilla kaikki pojat (isompina sitten koko luokka, jos mahdollista). Se oli ihan itsestään selvää ja hyvää käytöstä. Tietysti pahaa mieltä synttäreiden takia ei voi estää, esim. joku saattoi olla synttäreiden aikaan reissussa eikä päässyt tulemaan. Tai sitten sankarille tuli paha mieli kun joku kieltäytyi kutsusta, koska häntä ei huvittanut osallistua. Mutta se on elämää.

Ymmärrän kyllä, että jos luokkakoko on niin massiivinen, ettei yksinkertaisesti ole mahdollista kutsua kaikkia. Mutta jos se YKSI jätetään kutsumatta tai jos kutsuista tulee valtapeliä (jos et tee sitä tai tätä, en kutsu sua mun synttäreille), jossain mennään pahasti metsään.

Siis en tajua, missä vaiheessa tästä nyt on tullut juttu, että Petriina 7v saa ITSE päättää ketä synttäreilleen kutsuu. Siinähän niihin ei-niin-hyviin-kavereihinkin tutustuu, jos kutsuu ne synttäreille. Ja kun sen ikäisillä nyt muutenkin tuppaa kaverit vaihtumaan tämän tästä. Ja eihän sen kutsutun tarvitse tulla, jos ei halua. Mutta kohteliasta on kutsua.

Vierailija
36/50 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yleisesti tähän kutsukeskusteluun. Minusta on suoranaista kiusaamista jos luokasta tai päiväkoti/kerhoryhmästä jätettään kutsumatta 1 tyttö jos kaikki muut tytöt kutsutaan. Se sitten taas ei ole kiusaamista jos kutsuttavien määrää on pakko rajata. Esim. minun lapseni luokalla on 20 tyttöä. Todellakaan kaikkia näitä ei voi kutsua synttäreille. Sitten taas keskimmäisen lapseni eskariryhmässä on 6 tyttöä, joten kaikki voidaan kutsua ja päälle vielä pari poikaa, joiden kanssa lapseni leikkii. Ja kyllä, kutsut on usein pakko jakaa koulussa, koska kaikkien kavereiden osoitteita ei ole tiedossa, mutta omaakin lasta voi ohjata, ettei niitä kutsuja ole pakko suurieleisesti jaella.

Lapseni oli ensimmäisen ja toisen vuoden yhdistetyllä luokalla, eli kaksi luokkaa oli yhdessä. Olisihan se ollut ihan mahdotonta kutsua kaikki tytöt syntymäpäiville. Vielä kun tyttöjä oli enemmistö kummallakin luokalla -> n. 25-28 tyttöä porukassa.

Eskarissa oli ryhmässä 12 lasta, lapseni olisi halunnut kutsua kaikki paitsi kaksi tuosta ryhmästä. En antanut tähän lupaa. en tietenkään. Vaan kaikki kutsuttiin. Vaikkakin eskariporukka oli yhdistetty päiväkotiryhmä, jossa oli myös viisivuotiaita, eli ehkä nuo kaksi eivät olisi edes huomanneet, ettei vain kaksi jätettiin ulkopuolelle.

Omasta mielestäni pettymyksetkin kuuluvat lapsen elämään. Ei kaikkien tarvitse päästä kaikkien syntymäpäiville. Mutta kiusaamisasiaahan tästä ei saisi tehdä. Kylläkin mitalin kääntöpuoli on se, että kiusaajat kiusaavat kuitenkin. Elleivät kutsuilla niin nimestä, elleivät nimestä niin vaatteista, jne. Eli asennekasvatushan se olisi se, mihin pitäisi puuttua. Ei kutsujen jakamistapaan (koulussa vai vapaa-ajalla).

Vierailija
37/50 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä päin että vanhemmat ilmoittivat että saat kutsua esim. 5 vierasta, ja lapsi sai päättää ketkä.

Siis en tajua, missä vaiheessa tästä nyt on tullut juttu, että Petriina 7v saa ITSE päättää ketä synttäreilleen kutsuu. Siinähän niihin ei-niin-hyviin-kavereihinkin tutustuu, jos kutsuu ne synttäreille. Ja kun sen ikäisillä nyt muutenkin tuppaa kaverit vaihtumaan tämän tästä. Ja eihän sen kutsutun tarvitse tulla, jos ei halua. Mutta kohteliasta on kutsua.

Vierailija
38/50 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan ne 3-4 bestistä kutsua, ei sitä tarvitse symttäreinä mainostaa. Todella törkeää olisi sen sijaan jättää yksi kutsuamtta. On siinä jäänyt yksi kehitysvaihe väliin jos aikuisesta sellainen on on hyväksyttävää!

Vierailija
39/50 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Todella törkeää olisi sen sijaan jättää yksi kutsuamtta. On siinä jäänyt yksi kehitysvaihe väliin jos aikuisesta sellainen on on hyväksyttävää!"

Meille on nyt kolmesti käynyt niin, että päivähoitoryhmän kaikki tytöt on kutsuttu synttäreille, paitsi meidän tyttö ainoana jätetty kutsumatta. Tätä tapahtuu, ikävä kyllä.

Mutta tuo koulun sääntö tuollaisenaan on typerä. Esim. me on rajattu tilan sekä rahatilanteen vuoksi synttärikutsujen määrä kahteen. Lapsi saa siis kutsua kaksi kaveria synttäreille. Jos tuota koulun sääntöä pitäisi noudattaa olisi kutsuttavia moninkertainen määrä.

Sääntö pitäisi muotoilla paremmin. Pitäisi esim. kutsua vain pieni osa lapsista tai sitten kaikki. Mutta tuollainen kaikki tai ei-ketään sääntö on ihan typerä. Ei sitä voi millään mielenpahoittamisella perustella. Mitä pahaa siinä on, jos "Matti" kutsuu "Kallen" ja "Villen" ja jättää loput kymmenen poikaa kutsumatta? Mun mielestä tuollainen sääntö on kiusaamista pienituloisia perheitä kohtaan, kun yritetään vaikeuttaa heidän mahdollisuuttaan tarjota lapselleen edes vaatimattomat synttärit.

Vierailija
40/50 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä itseäni kiinnosta vähääkään nämä "säännöt", meillä lapset kutsuvat ketä itse haluavat ja jos se luokan kiusaajapoika jää kutsumatta juuri siitä syystä, että aina kiusaa poikaani, niin se sopii minulle varsin hyvin. En todellakaan ala koko luokkaa kutsumaan sen takia, että jollekin tulee paha mieli. Samoin oma lapseni oppii sen, että aina ei pääse muiden juhliin. Ihan typerää..