Osallistuvatko vanhoillislestadiolaiset koulun ehkäisyvalistustunneille?
Syy, miksi kysyn, on seuraava:
Olen uskova luterilainen, en lestadiolainen. Olen kuitenkin eri mieltä koulun ehkäisyvalistuksen kanssa. Mielestäni koulussa pitäisi opettaa että seksiä pitäisi odottaa avioliittoon asti.
Miten te vl:t olette ratkaisseet asian lastenne kohdalla; saavatko lapsenne olla noilla tunneilla mukana?
Kommentit (11)
Mulla oli yläkoulussa lestadiolainen luokkakaveri ja kyllä se meni niin päin että se antoi mulle seksivalitusta jota sitten silmät pyöreinä kuuntelin.
-kyse on yleissivistyksestä jota voi sitten kotona täydentää vastaamaan omaa käsitystään maailmasta
t.kouluhoitaja
Minäkin toivoisin, että lapseni odottaisivat avioliittoon. Mutta koska en voi päätöksiä heidän puolestaan tehdä, niin voin KOTONA tuoda esille sen, että oman katsomukseni mukaan seksi kuuluu vain avioliittoon ja annan heidän toki osallistua seksivalistukseen. Koska jos heidän katsomus asiasta ei ole sama kuin minun, niin mieluusti silti varjelisin heitä sukupuolitaudeilta ja yllätysraskauksilta.
ystäväni antoi vinkkejä ehkäisystä. Esim. peppupanosta, keskeytetystä yhdynnästä ja suuseksistä. Oltiin kyllä jo lukiossa, ettei ihan teinejä enää.
Itse olen osallistunut ehkäisyvalistukseen 90-luvulla, ja annan kyllä lastenikin aikanaan osallistua. Tieto ei pahaa tee kenellekään, vaikka itse sitten opettaisikin että seksi kuuluu vasta avioliittoon. Eikä nuoria muutenkaan voi pitää tietämättöminä kaikenmaailman asioista, eikä mun mielestä siis tarvitsekaan.
Mieluummin kuitenkin ehkäisy nuorille kuin raskaanaoleva yläasteelainen. Siis niin että jos himot vievät niin ei ainakaan sen pahempaa siitä sitten seuraisi.
t. vl
Arvostan todella näin fiksua puhetta vl:ta!
Itse olen osallistunut ehkäisyvalistukseen 90-luvulla, ja annan kyllä lastenikin aikanaan osallistua. Tieto ei pahaa tee kenellekään, vaikka itse sitten opettaisikin että seksi kuuluu vasta avioliittoon. Eikä nuoria muutenkaan voi pitää tietämättöminä kaikenmaailman asioista, eikä mun mielestä siis tarvitsekaan.
Mieluummin kuitenkin ehkäisy nuorille kuin raskaanaoleva yläasteelainen. Siis niin että jos himot vievät niin ei ainakaan sen pahempaa siitä sitten seuraisi.
t. vl
osa vl lapsista ei saa osallistua sukupuolivalistus tunneille.
on myös vanhoillislestadiolaisen liikeken ehkäisykiellosta.
http://freepathways.wordpress.com/2011/08/10/en-alkaisi/
Syy, miksi kysyn, on seuraava:
Olen uskova luterilainen, en lestadiolainen. Olen kuitenkin eri mieltä koulun ehkäisyvalistuksen kanssa. Mielestäni koulussa pitäisi opettaa että seksiä pitäisi odottaa avioliittoon asti.Miten te vl:t olette ratkaisseet asian lastenne kohdalla; saavatko lapsenne olla noilla tunneilla mukana?
Vaikka odottaisi seksin kanssa avioliittoon asti, niin onhan se hyvä silloinkin tietää miten kroppa toimii ja ehkäisy hoidetaan.
Ei avioliitto sitä takaa, että niitä mukuloita kuitenkaan haluaa jalkoihinsa pyörimään.
tunnilla ja kokeeseen tulee usein kysymyksia myös ehkäisystä, sukupuolitaudeista jne.
Miten ihmeessä tieto on kenellekkään pahaksi? Ei siellä koulussa kuitenkaan kehoteta käytännön kokeiluun, vaan nimenomaan painotetaan odottamista ja vastuunottoa.
Mulla oli yläkoulussa lestadiolainen luokkakaveri ja kyllä se meni niin päin että se antoi mulle seksivalitusta jota sitten silmät pyöreinä kuuntelin.