mitä te av-mammat luulette tietävänne masennuksesta?
tai eräät teistä.
Epäilen, ettei teillä ole minkäänlaista faktaa kyseisestä asiasta, mutta silti teillä on oikeus syyllistää ja pahoittaa masentuneiden äitien mieli.
Tiedättekö esimerkiksi, miten masentuneen ihmisen aivot toimii?
Kommentit (90)
Se riittää minulle tiedoksi. Mutta minä en syyllistäkään ketään muuta.
Olen kärsinyt masennuksesta ihan lapsesta asti, välillä on mennyt paremmin ja välillä huonommin mutta aina se siellä taustalla pysyy. Olen myös nähnyt eri tavoin masentuneita ihmisiä sillä kavereistani ainoastaan 1 ei ole tunnustanut siitä kärsivänsä. Uutta perspektiiviä antaa myös se että juuri nyt mulla on ekaa kertaa tilanne ettei masennukselle ole selkeää syytä mutta silti se on paha. Mitkään aivojutut ei kyllä jaksa kiinnostaa vaikka olenkin suorittanut neuropsykologian kurssin.
nin olen pahoillani ja ärsyyntynyt ihmisten tietämättömyydestä.
Joidenkin mammojen mielestä on vain yhdenlaista masennusta. Sellaista, missä ihminen on niin sanotusti "kuollut elävä", esimerkiksi. Ei voi olla masentunut äiti, jos esimerkikis pystyy huolehtimaan jälkikasvusta. Eräiden äitien mielestä kaikki masentuneiden lapset joutavat automaattisesti sijaiskotiin tai vähintään päiväksi päiväkotiin.
Oletteko tulleet ajatelleeksi, että masennukseen on olemassa lääke. Se lisää aivojen välittäjäaineita ja näin ollen auttaa ihmisen alakuloisuuteen(jos ihmisellä on normaalia vähemmän välittäjäaineita, hän on taipuvainen masennukseen). Näin ollen siis masentunut äiti voi olla hyvinkin "normaali", jos hänen lääkityksensä on kunnossa.
Mä olen oikeastaan vasta näinä muutamina päivinä kun olen palstaa lukenut huomannut, miten vähän ihmiset oikeasti tietävät masennuksesta ja olen erittäin hämmästynyt. Jotkut ihmiset ovat vaan tyytyneet uskomaan, että masentunut ihminen on hullu ja hänet pelastaa ainoastaan hullujen huone.
Eräs ystäväni sanoi kerran todella hienosti. Hänen mielestä kaikista terveimmät ihmiset ovat masentuneita. Hullu ajatus, mutta kun aloin sitä ajattelemaan, se alkoi tutntuakin aika loogiselta. Nykymaailma on niin täynnä kaikenlaisia kummallisuuksia, pahuutta ja välinpitämättömyyttä, että o tervettä reagoida siihen masennuksella.
Tämän kirjoituksen pointti oli se, että vaikka se naapurin Aulikki näyttäisi kuinka hyvältä, ihanalta ja seesteiseltä tahansa, voi hän silti olla sisältä särkynyt. Masentuneisuus ei näy missään nimessä aina ulospäin. Sen tuntee vain sisälle päin.
Minä olen muuten sen yhden ketjun ap, kelle te ihmiset sanoitte, etten voi olla masentunut, kun tänne pystyn kirjoittelemaan.
ap
itse sairastanut masennuksen ja elänyt perheessä, jossa äiti sairasti synnytyksenjälkeistä masennusta. Sukulaisistani kaksi on kuollut masennukseen.
Sen verran tiedän. Liikaa?
loukkaava. Siitä vaan tuli sellainen :/
Ja kiitos niille muutamille, jotka jaksoi sillon muutama päivä sitten puolustaa minua.
ap
Toisaalta tiedän, että oikein masentunut ei jaksa notkua netissä vatvomassa asiaa.
Toisaalta tiedän, että oikein masentunut ei jaksa notkua netissä vatvomassa asiaa.
Miksei jaksais? Mulle netissä roikkuminen on just sitä, mitä oon jaksanut masentuneena tehdä.
Miksei jaksais? Mulle netissä roikkuminen on just sitä, mitä oon jaksanut masentuneena tehdä. #6
Okei :D
Miksei jaksais? Mulle netissä roikkuminen on just sitä, mitä oon jaksanut masentuneena tehdä. #6
Jaksaa notkua netissä, mutta ei tehdä muuta? Okei :D
No, ilmeisesti olet parempi asiantuntija, kun oikein D-hymiö pitää ottaa aseeksi. Eihän sitä ihminen voi omasta masennuksestaan mitään tietääkään. Mulle netissä roikkuminen on ollut aina semmoista aivojen turrutusta kun ahdistaa, mutta ilmeisesti sulla on parempaa tietoa tästäkin asiasta. No, ei auta muuta kun luottaa sun asiantuntemukseesi.
ja näiden onnellisuuspillereiden myynti on räjähdysmäisesti kasvanut kun on ihmiset saatu uskomaan, että joka matalapaine on jotain masennusta.
Lääketehtaiden pomot nauravat partaansa ja hierovat käsiään.
nin olen pahoillani ja ärsyyntynyt ihmisten tietämättömyydestä.
Joidenkin mammojen mielestä on vain yhdenlaista masennusta. Sellaista, missä ihminen on niin sanotusti "kuollut elävä", esimerkiksi. Ei voi olla masentunut äiti, jos esimerkikis pystyy huolehtimaan jälkikasvusta. Eräiden äitien mielestä kaikki masentuneiden lapset joutavat automaattisesti sijaiskotiin tai vähintään päiväksi päiväkotiin.
Oletteko tulleet ajatelleeksi, että masennukseen on olemassa lääke. Se lisää aivojen välittäjäaineita ja näin ollen auttaa ihmisen alakuloisuuteen(jos ihmisellä on normaalia vähemmän välittäjäaineita, hän on taipuvainen masennukseen). Näin ollen siis masentunut äiti voi olla hyvinkin "normaali", jos hänen lääkityksensä on kunnossa.
Mä olen oikeastaan vasta näinä muutamina päivinä kun olen palstaa lukenut huomannut, miten vähän ihmiset oikeasti tietävät masennuksesta ja olen erittäin hämmästynyt. Jotkut ihmiset ovat vaan tyytyneet uskomaan, että masentunut ihminen on hullu ja hänet pelastaa ainoastaan hullujen huone.
Eräs ystäväni sanoi kerran todella hienosti. Hänen mielestä kaikista terveimmät ihmiset ovat masentuneita. Hullu ajatus, mutta kun aloin sitä ajattelemaan, se alkoi tutntuakin aika loogiselta. Nykymaailma on niin täynnä kaikenlaisia kummallisuuksia, pahuutta ja välinpitämättömyyttä, että o tervettä reagoida siihen masennuksella.
Tämän kirjoituksen pointti oli se, että vaikka se naapurin Aulikki näyttäisi kuinka hyvältä, ihanalta ja seesteiseltä tahansa, voi hän silti olla sisältä särkynyt. Masentuneisuus ei näy missään nimessä aina ulospäin. Sen tuntee vain sisälle päin.
Minä olen muuten sen yhden ketjun ap, kelle te ihmiset sanoitte, etten voi olla masentunut, kun tänne pystyn kirjoittelemaan.
ap
Tsemppiä kaikille, jotka sen kanssa taistelevat-tie on ohdakkeinen, mutta siitä selviää riittävällä avulla ja päättäväisyydellä:)
Kun ihminen on kerran saanut ne lähihoitajan paperit, niin silloinko on oikeus sanoa mitä masentunut ihminen on ja mitä ei ole? Ja jos sun subjektiivinen masennuskokemus on sitä, että olet elävä kuollut, niin se automaattisesti tarkoittaa, että kaikki muutkin masentuneet ovat eläviä kuolleita?
Tätä mä juuri tarkotiin ihmisten tietämättömyydellä. Aina KAIKKEA mahdollista tässä elämässä peilatana omilla kokemuksilla. Mutta kun ei se mene niin. On niin monta kohtaloa ja kokemusta kuin ihmistäkin tällä pallolla. Ja hoitajana sinun luulisi tietävän, että on eri asteisia ja tyyppisiä masennuksia.
Tyhmää, erittäin tyhmää. Ja sitten vielä levität tätä ilosanomaa täällä muille tyhmille. Mieti vähän mitä puhut!
ap
ei auta ja yhteiskunnan pitäisi tehdä jotain.
Hohhoijaa....
sieltä välittäjäaineiden puutoksesta lähtevää. Jos ette usko, voin toki antaa linkin.
ap
ei auta ja yhteiskunnan pitäisi tehdä jotain.
Hohhoijaa....
Olen ihan sama mamma ja aion jatkossakin valittaa siihen asti, kunnes asiat paranee. Haluatko tietää, miksi kodinhoitoapua tulisi olla saatavilla? Minulla on siitäkin faktatietoa. Sinulla ei taida ollakkaan antaa faktaa, mikä ei sinänsä ole kovin yllättävää.
kun maksettavana on vanhukset, lapset (myös virikelapset) ja lisäksi nämä sadattuhannet "masentuneet"#, jotka surffaa saikulla netissä ja vinkuu, ettei yhteiskunta heitä auta.
Kyllä on meillä yhä pienenevällä työtätekevällä joukolla maksettavaa, että saadaan jokaiselle masentuneelle mammallekin oma kodinhoitaja auttamaan, että mamma saa omaa aikaa roikkua av.lla.
Töitähän nämä masentuneet ei toki suostu tekemään
koska psykiatrian professori Erkki Isometsän mukaan masennuksen hoitosuositusta ei tarvitse muuttaa. Että revi ihan itte vaan. Mistä repisit?
ap
Jaksaa notkua netissä, mutta ei tehdä muuta? Okei :D
No, ilmeisesti olet parempi asiantuntija, kun oikein D-hymiö pitää ottaa aseeksi. Eihän sitä ihminen voi omasta masennuksestaan mitään tietääkään. Mulle netissä roikkuminen on ollut aina semmoista aivojen turrutusta kun ahdistaa, mutta ilmeisesti sulla on parempaa tietoa tästäkin asiasta. No, ei auta muuta kun luottaa sun asiantuntemukseesi.
ymmärtäää jotain tautia potevaa, jos tauti jotenkin selkeästi eroaa velttoudesta ja laiskuudesta. Monesti kun tuntuu, että saamattoman velton ja masentuneen voi erottaa vain asianomaisen itse tekemän määrittelyn perusteella. Tokihan se herättää ihmisissä hilpeyttä.
Ja kyllä, on olemassa myös "ihan oikeaa" masennusta. Ja kyllä, on huippua, että siihen on lääkehoito. Toisaalta taas ketä tahansa alkaa masentaa, jos asuu paskaisessa kodissa itsestään huolehtimatta, ei liiku, syö epäterveellisesti, käyttää päihteitä (lähes kaikki alkoholistit ovat myös masentuneita), syö roskaruokaa, eristäytyy kotiin, ei ulkoile, surffailee päivät netissä. Minusta on ihan hyväkin, että näille "masentuneille" uskalletaan sanoa suoraan, että pieni ryhtiliike parantaisi elämänlaatua monellakin tavalla.
Masennus on hengenvaarallinen vakava, koko eliniän kestävä sairaus. Usien vammauttava.
Itselläni on 2suuntainen mielialahäiriö ja lääkkeestä huolimatta koen masennus- ja maniajaksoja. Masennuskausina en elä.