Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi koiria talutetaan "väärällä" puolella?

Vierailija
26.08.2011 |

Miksi koirat Suomessa opetetaan kulkemaan taluttajansa vasemmalla puolella ja sitten kuljetaan väärällä puolella tietä, jotta koira on nurmikon puolella? Eikö olisi helpompaa opettaa koira kulkemaan toisella puolella, jotta kaikkien vastaantulijoiden ei tarvitsisi väistellä taluttajia väärältä puolelta.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ei ole koiraa, mutta käyn naapurin mummelin koiran kanssa välillä lenkillä. Pidän koiraa oikealla puolella ja niin mun mielestä suurin osa muistakin koiranulkoiluttajista.

Vierailija
2/42 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävelijöiden kuuluu kulkea vasenta puolta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös jalkakäytävillä yms. ole ihan oikeanpuoleinen liikenne? Näin on ainakin mulle opetettu.

kävelijöiden kuuluu kulkea vasenta puolta.

Vierailija
4/42 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasenta puolta vain ja ainoastaan autotiellä, jossa ei ole erillistä jalkakäytävää. Muuten kevyen liikenteen väylillä mennään kaistojen mukaan (pyörät ja jalankulkijat) jos ne on merkitty ja aina omaa kaistaa oikeaa laitaa!

Vierailija
5/42 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on jalkakäytävä niin kyllä silloin kaikkien kuuluu kulkea oikealla puolella tietä. Eri asia tietysti on jos kulkee maantien reunaa. Mutta tarkoitin kyllä aloituksessani ihan jalkakäytäviä tai yhdistettyjä jalkakäytävä-pyöräteitä.

ap

Vierailija
6/42 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun koirat osaavat kulkea just sillä puolella vierelläni, kuin itse haluan. Eiköhän koira kuin koira voi tämän oppia...

Vierailija
7/42 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapa juontaa koiranäyttelyistä, joissa koiria talutetaan vasemmalla puolella. Koira on helpompi opettaa kulkemaan nätisti näyttelyissä jos normaalistikin kuljettaa vasemmalla puolella. Harva silti käyttää koiriaan näyttelyissä, mutta sieltä se tapa on tullut.

Vierailija
8/42 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mun mielestä se on kans aika höpöhöpöä siviilikoirille jotka haluaa nuuskia puskia ja kuseksia nurmelle. Tärkeämpää on mun mielstä kulkea liikennesääntöjen mukaisesti, eli oikealla puolella, kävelytielläkin.

Vierailija
9/42 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun koirat osaavat kulkea just sillä puolella vierelläni, kuin itse haluan. Eiköhän koira kuin koira voi tämän oppia...

Kyllä meidän 6kk vanha pentukin kävelee sillä puolella millä haluan.

Vierailija
10/42 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opetan kulkemaan molemmilla puolilla jotta tulee "tasapainoisempi". Pelkästään toisella puolelle kulkeminen, seuraaminen jne pidemmän päälle ( puhutaan vuosista) tekee vinoja koiria kovalla käytöllä. lisäksi tekee koiran hahmottamis kyvylle erittäin hyvää kuljettaa myös välillä toisella puolella.

Mutta jalkakäytävällä mennään vasenta reunaa! Pyöräilijät oikeaa reunaa.

Autotiellä SAMOIN, vastaan tulee autoa! Eikä siihen suuntaan mihin autoliikenne kulkee!!

Kyllä varmasti ne palveluskoiratkin kusevat ja nuuskivat puskia :D

T. kolmen palveluskoiran omistaja :D

Vierailija
11/42 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalankulkioiden kuulluu kulkea vasenta reunaa tiellä kuin tiellä. Ethän sinä autotielläkään kävele saman suuntaisesti autojen kanssa??

Polkupyörät ajavat sitten vasenta reunaa.

Kyllä on sivistymätöntä porukkaa.

Vierailija
12/42 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

POLKUPYÖRÄILIJÄT siis OIKEAA reunaa :D

Vierailija
13/42 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

näyttely- ja palveluskoirahommista johdu, että koiraa usein talutetaan vasemmalla puolella. Eikä tarvitse olla edes mikään palveluskoiraharrastaja, kun koulutuskentällä (ihan peruskoulutuksessakin) opetetaan seuraamisliikettä ja sivulle tulemista vasemmalle puolelle.

Minäkin aikoinaan koiran ollessa nuori kuljetin sitä kevyen liikenteen väylälläkin vasemmalla puolella, jotta sain seuraamiseen varmuutta (otin välillä aina pieniä seuraamissessioita), samoin toisen koiran ohittamista oli helpompi harjoitella, kun koira oli vasemmalla, koska koulutuskentälläkin harjoiteltiin niin.

Sitten kun koira jo osasi hommat, kuljetin sitä kyllä ihan kummalla puolella tahansa - tosin täytyy sanoa, että jos koira itse sai valita puolen, se mielellään hakeutui nimenomaan vasemmalle puolelle.

Vierailija
14/42 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

reunaa ja koira on oikeassa kädessä pientareen puolella. Juuri siksi ettei kävele keskellä tietä. Minulla on myös tapana, että AINA kun vastaan tulee kävelijä, pyöräilijä, rullaluistelija, vaunuilija, lapsi, aikuinen eli ihan kukavaan, niin otan koiran ihan kiinni itseeni ja pidän ihan kaulapannan yläpuolelta kiinni.

Ihan siksi, koska koskaan ei voi tietää kuka pelkää koiria tai ihan mitä vaan. Koira on iso ja "pelkoa" herättävä, joten toimin näin vaikka se kiltti onkin.

Itseäni ahdistaa vapaana kulkeva rotikka täällä. Ok, kulkee isännässään kiinni ja ei edes vilkaise muita koiria. Ilmeisen hyvin koulutettu ja tottelevainen. Silti minua koiraihmisenä hirvittää, koska tiedän mitä tuhoa rotikka saa aikaan jos päässä napsahtaa. Ja aina on mielessä mitä jos..

Vierailija
15/42 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalankulkioiden kuulluu kulkea vasenta reunaa tiellä kuin tiellä. Ethän sinä autotielläkään kävele saman suuntaisesti autojen kanssa??

Polkupyörät ajavat sitten vasenta reunaa.

Kyllä on sivistymätöntä porukkaa.

Siis väitätkö tosiaan että jalkakäytävillä on vasemmanpuoleinen liikenne jalankulkijoille ja muille oikeanpuoleinen? Olet väärässä

Kyllä kaikkien kuuluu aina kulkea oikeaa reunaa (kävellen tai ihan millä tahansa kulkuvälineellä), poikkeuksena jalankulkijat teillä, jossa ei ole kevyenliikenteen väylää.

Vierailija
16/42 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalankulkioiden kuulluu kulkea vasenta reunaa tiellä kuin tiellä. Ethän sinä autotielläkään kävele saman suuntaisesti autojen kanssa?? Polkupyörät ajavat sitten vasenta reunaa. Kyllä on sivistymätöntä porukkaa.

Taidat itte olla vähän sivistymätön. ;)

Ks. esim. http://www.liikenneturva.fi/www/fi/kysyttya/kevytliikenne.php?we_object…

Vierailija
17/42 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tokokoira ja käydään näyttelyissäkin.

Kun koira ei ole käskynalla, se saa mennä kummalla puolella vaan, en ole siitä nipo. Kun otan koiran komentoon, se seuraa vasemmalla. Jo käsky "seuraa" tarkoittaa koiralle sitä, että hakeudu vasemmalle ja katsekontaktiin.

Koira ei huomioi ohikulkevia ihmisiä, pyöriä eikä edes niitä rähinällä vastaan tulevia koiria vaan keskittyy siihen mitä siltä pyydettiin. Tilanteen mentyä ohi annan käskyn "vapaa", jolloin koira tietää, että jahas nyt saa nuuskia. Koira on kuitenkin edelleen hihnassa.

Vierailija
18/42 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellei sitten kyseessä ole kevyenliikenteenväylä, jossa on kaistajako. Läheskään joka paikassa näin ei ole. Siis automaattisesti ei ei todellakaan mene niin että kävelijän on käytettävä oikeaa laitaa.

Vierailija
19/42 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellei sitten kyseessä ole kevyenliikenteenväylä, jossa on kaistajako. Läheskään joka paikassa näin ei ole. Siis automaattisesti ei ei todellakaan mene niin että kävelijän on käytettävä oikeaa laitaa.

Helpottaa huomattavasti kaikkien kulkemista, jos kuljetaan kevyenliikenteen väylän /jalkakäytävän oikeaa reunaa. Mahtuu hyvin menemään ohi, ja tulemaan vastaan.

Vierailija
20/42 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt ainakin kun kävelen ja pyöräilen paljon saattaessani esikoululaista ja koululaistani päivittäin kouluun niin kävelytie on aamuisin niin ruuhkainen että kyllä oletusarvo on se että oikealla puolella kävellään ja pyöräillään että homma sujuu kumpaankin suuntaan..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi