Miksi koiria talutetaan "väärällä" puolella?
Miksi koirat Suomessa opetetaan kulkemaan taluttajansa vasemmalla puolella ja sitten kuljetaan väärällä puolella tietä, jotta koira on nurmikon puolella? Eikö olisi helpompaa opettaa koira kulkemaan toisella puolella, jotta kaikkien vastaantulijoiden ei tarvitsisi väistellä taluttajia väärältä puolelta.
Kommentit (42)
Miksi ihmeessä joillekin tielläliikkujille pitää olla eri säännöt kuin muille?
"Tärkeänä näkökohtana pidettiin myös sitä, että kaikki jalankulkijat, varsinkaan pienet lapset, eivät aina kaikissa tilanteissa varmuudella hahmota oikeata ja vasenta."
kuin keskelle tietä. Sama kuseksinnan kanssa. Eli yleensä koiran kanssa on luontevaa kulkea nurmikon puoleista reunaa.
Suomessa jalankulkija saa kulkea kumpaa tahansa reunaa kevyenliikenteenväylällä, joten lain suhteen siinä ei ole mitään ongelmaa. Ja kuten kaikki tiedämme, autotien reunassa jalankulkija kulkee vasenta laitaa. Joten ap:n täytyy vain itse ratkaista tämä ongelmansa.
En ole kyllä kuullut että jalankulkija saa valita puolet, jolla kävelee. Harvinaisen typerä sääntö tosiaan, kenen idea on mahtanut olla. Miksi ihmeessä joillekin tielläliikkujille pitää olla eri säännöt kuin muille?
"joillekin tielläliikkujille" eli jalan kulkeville tosiaan on eri säännöt kuin "joillekin toisille tielläliikkujille" eli kulkuneuvolla kulkeville. Onpa tosi kauheaa, varsinkin tämä sääntö on tosi "outo" autotien varrella, jossa olisi vaarallista ja pelottavaakin kulkea autojen suuntaisesti.
Tuleepa taas tätä ketjua lukiessa mieleen, että ihmeen hyvin ovat ihmiset onnistuneet välttelemään liikennesääntöjen opettelua.
mutta kesällä tuli pakkotilanne ja kulkin, enkä edes osannut ajatella tekeväni väärin kun oikeaa puolta kuljin.. kyllä mä olen kaikkialla niin oikeanpuoleinen kulkija kuin olla ja voi. Miksi se sääntö siis on että autotiellä pitäis kulkea vasenta reunaa??
reunaa ja koira on oikeassa kädessä pientareen puolella. Juuri siksi ettei kävele keskellä tietä. Minulla on myös tapana, että AINA kun vastaan tulee kävelijä, pyöräilijä, rullaluistelija, vaunuilija, lapsi, aikuinen eli ihan kukavaan, niin otan koiran ihan kiinni itseeni ja pidän ihan kaulapannan yläpuolelta kiinni.
Ihan siksi, koska koskaan ei voi tietää kuka pelkää koiria tai ihan mitä vaan. Koira on iso ja "pelkoa" herättävä, joten toimin näin vaikka se kiltti onkin.
Itseäni ahdistaa vapaana kulkeva rotikka täällä. Ok, kulkee isännässään kiinni ja ei edes vilkaise muita koiria. Ilmeisen hyvin koulutettu ja tottelevainen. Silti minua koiraihmisenä hirvittää, koska tiedän mitä tuhoa rotikka saa aikaan jos päässä napsahtaa. Ja aina on mielessä mitä jos..
Minä itse pelkään koiria todella paljon. Pelko on muuttunut suunnattomaksi hirviöksi päässäni ja kaikki vastaantulevat koirat salpaa hengityksen.
Lapseni taas rakastavat koiria. Olen opettanut heitä käyttäytymään oikein koirien kanssa, mutta ei 2v sitä aina muista, vaikka isommat muistaisivatkin. Jos 2v säntää koiran luo joudun pakottamaan itseni rauhalliseksi kun haen lapsen pois. En millään haluaisi siirtää pelkoani lapsiin.
mutta kesällä tuli pakkotilanne ja kulkin, enkä edes osannut ajatella tekeväni väärin kun oikeaa puolta kuljin.. kyllä mä olen kaikkialla niin oikeanpuoleinen kulkija kuin olla ja voi. Miksi se sääntö siis on että autotiellä pitäis kulkea vasenta reunaa??
Jos kuljet oikeaa puolta, aivan kylkeäsi pyyhkivät autot tulevat takaasi ja nykyautojen äänikin on niin hiljainen ettet välttämättä kuule sitä ennen kuin ihan kohdalla.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 18:55"]Asutaan Suomessa ei Australiassa! Oikeaa reunaa kävellään kun on kävelytie. Jos kävellään paikassa jossa ei ole jalankulkijoille tietä niin sillon vasenta reunaa.
[/quote]
Ei näin. Jalankulkija saa jalkakäytävällä kävellä missä vaan, yhdistetyllä jalankulku- ja pyörätiellä jompaa kumpaa reunaa. Itse saa valita puolensa. Ihan turha öyhöttää, tutustu tieliikennelakiin ;)
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 18:55"]Asutaan Suomessa ei Australiassa! Oikeaa reunaa kävellään kun on kävelytie. Jos kävellään paikassa jossa ei ole jalankulkijoille tietä niin sillon vasenta reunaa.
[/quote]
Ei näin. Jalankulkija saa jalkakäytävällä kävellä missä vaan, yhdistetyllä jalankulku- ja pyörätiellä jompaa kumpaa reunaa. Itse saa valita puolensa. Ihan turha öyhöttää, tutustu tieliikennelakiin ;)
Kun liikun koiran kanssa niin nämä asiat vaikuttavat siihen millä puolella koira on.
1) Mahdollinen fillarikaista. Jos kulkureitillä on jaettu jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kaistat niin koira on mahdollisimman kaukana pyöräkaistasta.
2) Nurmikko. Jos toisessa reunassa kulkureittiä on nurmikkoa niin kuljen siten että koira on nurmikon puolella minuun nähden, olipa se sitten oikealla tai vasemmalla. Koira pyrkisi kuitenkin hajujälkien vuoksi väylän poikki nurmikkoreunaan joten tämä on turvallisin tapa kulkea.
3) Jos ollaan kohdassa jossa kevyen liikenteen väylään on merkitty pyöräilijöiden liikennesuunnat niin kuljen siten että pyöräilijät tulevat samalla kaistalla vastaan ja koira on kaistan ulkoreunassa. Näin minulla on aina näköhavainto niistä pyöräilijöistä jotka ohittavat meidät lähetä. Mikäli kulkisin pyöräilijöiden menosuuntaan ohittaisivat takaa tulevat fillaristit meidät ilman äänimerkkiä niin läheltä, että siitä voisi aiheutua vaaratilanteita.
4) Joskus tulee vastaan ihminen joka näyttää kuvittelevan että jalankulkijoilla on pakolliset liikkumissuunnat kaistoillaan. Silloin pysähdyn koiran kanssa paikalleni. Vastaantulijalla on nyt mahdollisuus joko väistää meidät niin, että minä olen hänen ja koiran välissä tai sitten tunkea koiran ja maantieojan välistä. Vuosien varrella on tullut muutama koiran (iso rottweiler) puolelle tunkenut ja lähes suoraan koiran päälle yrittänyt ilmeinen mielenterveyspotilas. Suhtaudun siksi hieman varauksellisesti uutisiin joissa koira on "ilman syytä" käynyt ohikulkijan kimppuun.
Asutaan Suomessa ei Australiassa! Oikeaa reunaa kävellään kun on kävelytie. Jos kävellään paikassa jossa ei ole jalankulkijoille tietä niin sillon vasenta reunaa.
Mä olen vasenkätinen joten on helpompi taluttaa vasemmalla puolella
Taas on sääntö josta en ole ennen kuullutkaan. Ei kun Ap vaan Valviraan ja Elviraan sääntöjä valvomaan koirankusetus osastolle.
Kevyenliikenteen väylällä jalankulkija saa valita kumpaa puolta hän haluaa käyttää. Kuitenkin jalankulkija velvoitetaan käyttämään väylän reunaa. Koiran ulkoiluttajan puolen valinta riippuu siitä, kummalla puolella koira on. Jos koira on oppinut olemaan vasemmalla, valitaan tietysti vasen puoli, jolloin koiran talutushihna pysyy poissa väylältä, ja koira on kulkuväylän reunimmaisena.
Vastaantulevat jalankulkijat ja pyöräilijät väistävät keskemmälle. Jos koira taas on oikealla, valitaan oikea puoli ja koira lähinnä tien reunaa. Aikaisemmin kevyenliikenteen väylillä oli oikeanpuoleinen liikenne kaikilla, mutta sääntöä muutettiin 1997 osittain koiranulkoiluttajien takia siten, että jalankulkija voi valita puolensa.
Mulla kulkee vasemmalla koska olen vasuri.
Ei tämä tapa tule koiranäyttelystä vaan palveluskoirien koulutuksesta, armeijasta lähtöisin.Koira opetettiin seuraamaan vasemmalla puolella koska silloin oikea käsi jäi vapaaksi tervehtimistä varten. Samoin ennenmuinoin herrasmies tervehti hattua nostamalla joten koira oli kätevä kuljettaa vasemmalla.
Vierailija kirjoitti:
tapa juontaa koiranäyttelyistä, joissa koiria talutetaan vasemmalla puolella. Koira on helpompi opettaa kulkemaan nätisti näyttelyissä jos normaalistikin kuljettaa vasemmalla puolella. Harva silti käyttää koiriaan näyttelyissä, mutta sieltä se tapa on tullut.
kyllä teillä on säännöt hukassa sen suhteen että kummalla puolen kävelijä menee :)
niin monta tomeraa "kyllä niiden pitää kulkea.."
suosittelen yleensäkin elämässä, että tarkistakaa ja miettikää ennenkuin puhutte tai kirjoitatte jotain.
Haha. Alkuperäinen kysymys oli ”miksi koiraa kuljetetaan vasemmalla” ja koko ketju on täyttynyt tappelusta, millä puolella kevyenliikenteenväylää saa kulkea.
No. Koira kuuluu vasemmalle, koska silloin jää oikea käsi vapaaksi aseelle.
...ja kävelijä saa valita kumman tahansa puolen kevyenliikenteenväylällä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä tapa tule koiranäyttelystä vaan palveluskoirien koulutuksesta, armeijasta lähtöisin.Koira opetettiin seuraamaan vasemmalla puolella koska silloin oikea käsi jäi vapaaksi tervehtimistä varten. Samoin ennenmuinoin herrasmies tervehti hattua nostamalla joten koira oli kätevä kuljettaa vasemmalla.
Vierailija kirjoitti:
tapa juontaa koiranäyttelyistä, joissa koiria talutetaan vasemmalla puolella. Koira on helpompi opettaa kulkemaan nätisti näyttelyissä jos normaalistikin kuljettaa vasemmalla puolella. Harva silti käyttää koiriaan näyttelyissä, mutta sieltä se tapa on tullut.
Juurikin näin ja myös siksi, että "asekäsi" jää vapaaksi. Olettaen tietenkin jälleen, että kaikki ovat oikeakätisiä.
Mä olen muutaman viikon nyt joutunut viemään koiraa väärällä puolella, koska kaaduin ja rikoin käteni. Pyrin kyllä väistämään muita mutta välillä tulee hankalia tilanteita. Kannattaa ottaa huomioon että osalla voi olla näin tai jotain muuta.
En ole kyllä kuullut että jalankulkija saa valita puolet, jolla kävelee. Harvinaisen typerä sääntö tosiaan, kenen idea on mahtanut olla. Miksi ihmeessä joillekin tielläliikkujille pitää olla eri säännöt kuin muille?