Tunnetko yhtään ei-karppaajaa, joka ottaa karppaaja-ystävänsä ruokavalion huomioon?
Kommentit (50)
pitäisi kestitä... Varmaankin jättäisin kutsut pitämättä jos vaan voisin tai sovittais tapaaminen ravintolaan. En tiedä mitä tarjoaisin.
Toisekseen en edes tunne ainuttakaan karppaajaa.
Toisaalta olen muutenkin tehnyt niin, etten ota huomioon näitä laihduttajia yms. Jos on ruoka-aineallergia, ne otan ehdottomasti huomioon.
vaan joillekin on tosi tärkeää karpata terveydellisistä syistä. Että sinänsä karppauksen voi usein rinnastaa allergisen ruokavalioon. Ei tietysti aina.
Tunnetko yhtään karppaajaa, joka ottaa ei-karppajaystävänsä ruokavalion huomioon ja vielä ilman isompaa ongelmaa, pakkovalistusta, teatraalista huokailua ja silmien pyörittelyä sekä jatkuvaa todistelua oman terveydentilan paremmuudesta?
Miten virallisterveellisellä lautasmallilla elävä pitäisi ottaa huomioon? Tavismussuttaja voi aivan hyvin syödä vaikka pihvin, salaattia ja gratinoituja vihanneksia. Jälkiruuaksi vaikkapa leipäjuustoa tai tummaa suklaata ja kahvia/teetä. Ei paljoa heilauta.
enkä tiedä, mitä se tarkoittaa. Ainoastaan täältä palstalta olen jotain lukenut. Enkä kyllä oikein vakavasti osaisi suhtautua siihen, että jos ei ole mitään vakaumusta tai allergiaa ruoan suhteen, niin pitäisi alkaa laittamaan jotain tietynlaista ruokaa vaan siksi, että jollakin on itse keksimiään ruokarajoitteita.
Miten virallisterveellisellä lautasmallilla elävä pitäisi ottaa huomioon? Tavismussuttaja voi aivan hyvin syödä vaikka pihvin, salaattia ja gratinoituja vihanneksia. Jälkiruuaksi vaikkapa leipäjuustoa tai tummaa suklaata ja kahvia/teetä. Ei paljoa heilauta.
Leipä tai pulla ketään kerrasta vahingoita.
joskus saatan jotain karppia leivonnaista syödä, mutta tosi harvoin.
Ja vielä naureskelette kevytrasvojen ja -tuotteiden syöjille. Miten karppileivän syöminen eroaa niistä? Jos kerran tekee mieli leipää tai leivonnaista, miksi ette syö ihan aitoa leipää tai leivonnaista?
Otan kaikkien syömään tulevien ruokavaliot huomioon kun laitan jotakin tarjolle.
Yleensä pyrin laittamaan semmoiset vaihtoehdot, että kaikki sopii kaikille. Jos se ei ole mahdollista niin sitten laitan erilaisia vaihtoehtoja.
Ei ole ongelmallista minulle :)
Olen kuitenkin huomannut, että monille ruokavalioiden huomioiminen on ylitsepääsemättömän vaikeaa.
Itse olen allerginen tomaatille, perunalle ja omenalle, ja tämäkin tuottaa joillekin liian suuria vaikeuksia.
Yleisin tarjottava ruoka (myös työpaikan tilaisuuksissa) on perunaa, joku kastike/pihvi, ja salaatti (johon on lisätty tomaattia).
Ja jälkkäriksi tietty hedelmäsalaattia tai hedelmärahkaa. Ihan kuin mitään muita vaihtoehtoja ei olisi olemassa :p
kotona voi syödä mitän vaan, mutta kylässä en kehtaisi itse mennä nirsoilemaan.
karpit ei tajua että niitten ruokavalio sopii niille, ei kaikille. Toisin sanoen, kyllä minä olen valmis miettimään tarjottaviin aina jotain karpeille sopivaa jos karppi sitten syö sen ns. normaalisti. Mutta jos karppi pyörittelee silmiään muille tarjottaville, ts. sille mitä itse haluan syödä, taidan jättää kutsumatta ja tavataan muissa ympyröissä. Jos siis joku tuttavissta ryhtyy karpiksi, vielä ei ole sellaista tilannetta tullut eteen.
Joo, en tunne yhtään karppaajaa, joka olisi kuvauksesi kaltainen, siis pyörittelisi silmiään jne.
Meidän työpaikalla kaikki karppaajat on tuollaisia.
Silmien pyörittelyn takia en viitsi enää mennä samaan aikaan heidän kanssaan syömään. Pelottaa että jollakin silmät tipahtaa lautaselle kun pyörittelee niitä niin kovasti.
Hän laittaa aina ilman ihmettelyjä minullekin sopivaa ruokaa, ilo vierailla siellä ja herkutella :)) tosin hän on itsekin ruokarajoitteinen allergiasyistä, joten ehkä se on koulinut häntä huomioimaan muidenkin ruokavaliot. Viimeksi herkuttelin siellä ihanalla yrttilohella ja uunikasviksilla vuohenjuuston kera. Muut söivät lisäksi valkosipulileipää.
Tosi monet tekevät vain hiilariruokia (ei esim. kasvikset ja perunat erikseen) ja yksikin kaverini oikein toteaa että joo oisinhan mä voinut jättää tästä salaatista makaronit sivuun osasta, mutten viitsinyt. Joo, kiitti. Jälkkäriksi oli pannukakkua. Hänen katrastaan olen kyllä kestinnyt yökylässä moneen kertaan ja ostanut sokerijugurtit kaappiin mur. Jos mä söisin noita kaverin tarjoamia ruokia pitkän hiilarittoman kauden jälkeen, menisi koko vierailu pilalle, koska elimistö olisi ihan tukossa ja voihkisin mahavaivoineni vessassa :/
karpit ei tajua että niitten ruokavalio sopii niille, ei kaikille.
Jos tänne kirjoittaa hoikka sekasyöjä, karppi todistelee miten "hiilarit ei sovi kuin harvoille" (ja sen sekasyöjän terveys on joka tapauksessa huonompi kuin karppaajan vaikka olisikin hoikka), mutta karppaus kuitenkin sopii ilman muuta ihan kaikille :D
Muiden kanssa ei ole tullut asiasta puhetta.
Toisaalta ei karppaajan huomioimisessa niin ihmeitä tarvitse edes tehdä, kun harva on kuitenkaan se totaalikarppaaja. Olen opetellut tekemään karppijälkiruokiakin, koska ne ovat mullekin sopivampia kuin pullamössöt ja transrasvakeksit. Karppiruokahan on usein herkullista, siis erinomaista tarjottavaa. Sen hiilariosaston voi helposti liittää kykeen niille jotka tykkäävät.
Olen ihan kyllästynyt aiheeseen ja siitä puhumiseen. Olen virallisterveellisesti sitä mieltä, että jos joka paikassa pitää nirsoilla ja vaatia oikeuksiaan syödä epäterveellisesti, minä en siihen lähde.
Kestitsen yhden karppiystäväni sinne päin kerran pari vuodessa, koska on sukua, mutta ihan ehdoin tahdoin olen halunnut vähentää tapaamisiani.
Olen niin kypsä käännyttämiseen ja hehkuttamiseen ja aivopesuun ja ruuasta meuhkaamiseen.
yks karppikaveri joka vääntyy vähintään kerran viikossa meille syömään. Ruuaksi saatan tehdä vaikka kanapastan, niin tämä vieras syö pelkkää salaattia. Jälkkäriksi yleensä itseleivottuja pullia tai muuta sellaista. Ei ole kelvannut. Meillä syödään sitä ruokaa mitä me muut syödään. Ärsyttää nämä karppausruokavaliot. Hengenvaaralliset allergiat on asia erikseen!
Leipä tai pulla ketään kerrasta vahingoita.
Virallisterveellisellä ruokavaliolla olevat aina mussuttavat siitä että karpit yrittävät käännyttää muita samaan ruokavalioon, mutta hyvin tuo näyttää toimivan toisinkin päin. Minun vatsani tulee todella kipeäksi pullista ja leivistä, joten en niitä syö edes sinun mieliksesi. Lisäksi tunnen oloni useita päiviä niin turvonneeksi viljasta että senkin vuoksi jätän väliin.
Mä otan huomioon. En nyt tee erillistä ateriaa, mutta huolehdin että on edes jotain ettei tarvitse nälkää nähdä. Monesti karppiruuan saa helposti tekemällä pastan, riisin tai perunan sijasta lämpimiä kasviksia. Niitä pitäisi kyllä olla muutenkin tarjolla. Karppikahvipöytä onkin vaikeampi, ehkä leipäjuustoa ja vadelmia voisi sopia?
Muutekin jos tulee vaikka joku dietillä oleva tuttu kylään, niin silloin ei pöydässä ole rasvaisia piirakoita jne. Muutama ohut pullasiivu ja keksi on esillä JOS hän tahtoo ottaa ja vaikka hedelmiä. Huomioin myös hylat ja gluteenittomatkin, mutta moniallergiset saa tuoda omat eväät sillä en uskalla ottaa riskiä että tarjoan jotain josta pahimmassa tapauksessa turpoaa henkitorvi kiinni. Meillä käy yksi lapsi jolla on pahoja allergioita ja kun olen nähnyt mitä keksiä tai leivonnaista hän saa syödä niin olen seuraavaksi kerraksi ostanut niitä.
yhdestä pullasta menisin lääkäriin. Oikeasti. Onko teiltä selvitetty keliakia? Jos ei ole, olisi syytä. Ja jos kyse ei ole keliakiasta, niin sitten kyseessä on luulotauti tai jokin muu vakava ongelma. Kokovartalohiivasyndrooma? Joka tapauksessa teidän elimistö on selvästi melko sekaisin jostain syystä. Niin ja ymmärrän kyllä tavallaan yskän koska itselläni jotkut maitotuotteet aiheuttaa vatsaoireita, mutta ei ne nyt sentään päiväkausia kestä.
emännällä/isännällä, ei karpeilla. En minäkään vaadi mitään erikoisruokavaliota ja odotusarvo on aina, ettei mulle löydy kyläpaikasta muuta kuin sitä kahvia tai teetä. Mutta yleensä talonväki pitää kauhean nolona, jos en kahvipöydästä mitään kelpuuta. Paitsi ei enää nykyään, kun jokainen jo tuntee karppauksemme ja tietää, mitä syödään ja mitä ei. Ihan omasta tahdostaan nämä ihmiset haluaa meille jotain syötävää varata, en ole sellaista koskaan heiltä pyytänyt ja päinvastoin olen aina korostanut, että mulle ihan oikeasti riittää se kahvi. En kotonakaan syö yleensä kahvin kanssa mitään. Joskus suklaata ja joskus saatan jotain karppia leivonnaista syödä, mutta tosi harvoin.