Taaperon aamupalasta - olen hukassa
ja iltapalasta. Puuro näyttää nyt tökkivän, viimeisen reilun kuukauden aikana tapeltu ja huijattu 11,5kk lapsi syömään puuroa, aina vaan pruuttaa puurot ulos suusta. Ollaan laitettu puuron sekaan hedelmäpilttejä, vaihdeltu makuja, koitettu lämpimänä ja kylmänä. Nyt mä en enää jaksa, kun aamu- ja iltapalat on yhtä huutoa ja vastaan pistämistä. Lounas ja päivällinen menee kyllä mukisematta alas.
Tänään sitten annoin lapselle aamupalaksi jogurttia ja omenan palasia. Kas, miten nätisti lapsi söikään.
Jos nyt alan antaa lapselle aamuisin jogurttia, niin mitä lisäksi? Lapsella on tällä hetkellä vasta yksi hammas ylhäällä ja toinen puhkeamassa alas, joten leipää tuskin.. Mikä olisi tarpeeksi monipuolista tuon ikäiselle?
Mitä sitten iltapalaksi?
Kommentit (37)
esim. mä en ole koskaan voinut sietää puuroa, sen koostumus tekee sen että mulla yökkäysrefleksi käynnistyy. Onneksi vanhemmat eivät pakottanete syömään puuroa, teillä olisin varmaan ollut usein nälissäni :(
Minä en tajua miksi lapselle ei annettaisi jotain ruokaa vaan koska hän ei siitä nyt sattuisi pitämään. Meillä on 6 henkinen perhe ja laitan kaikille puuroa, sitä ei ole pakko syödä jos ei halua. Mutta en tee kaikille lempparia.
Sinä päätät mitä lapsi syö ja sitä lapsi saa. Jos ei kelpaa niin ei kelpaa.
Mutta kyllä voi syödä aamu- tai iltapalaksi muutakin kuin puuroa. Maitotaloustuotteet on jees, erilaiset leivät särpimineen, kiisselit, hedemät/kasvikset, murot, myslit.
Mutta en lähtisi siihen ettei lapsen tartte sitten puuroa syödä jos sillä nyt on tollanen aika menossa. On sitten syömättä.
Semperillä on luomuvaihtoehtona spelttipuuro, jossa riisimuroja ja vadelmaa. Meillä uppoaa tuo ilman mitään ongelmia. Kaurapuuroa on aina yökkinyt, enkä sitä enää tarjoakaan. Meillä neiti 11 kk.
Jugurteista olen tarjonnut maustamatonta luomujugurttia, johon olen sekoittanut joukkoon marja-/hedelmäsoseita tai marjoja/hedelmänpaloja. Maustamaton jugurtti ei sisällä sokeria, joten ei ole liian makeaa. Raejuustokin on suurta herkkua, varsinkin kun sitä on iin kiva itse syödä sormilla.
Itse olen aina inhonnut puuroja eikä minua ole onneksi niitä pakotettu syömään kuin yhdessä kamalassa hoitopaikassa. Päätin että meillä ei lapsia pakoteta puuroa syömään jos se ei maistu - ymmärrän hyvin että puuron limamainen rakenne saattaa todella yököttää - mutta meillä lapsi rakastaa puuroa joten saa sitä syödä. Meillä siis näin päin ;)
Minusta puuro ei ole mikään autuaaksi tekevä asia eikä muissa länsimaissa, esim. Englannissa, Amerikassa, Ranskassa ole tällaista puurokulttuuria. Minä ap:n asemassa leipoisin itse lapselle sämpylöitä pakkaseen ilman suolaa. Kaupan leivissä on huono puoli se, että niissä on yleensä sama suolapitoisuus kuin SIPSEISSÄ!! Tarkistakaa jos ette usko.
esim. mä en ole koskaan voinut sietää puuroa, sen koostumus tekee sen että mulla yökkäysrefleksi käynnistyy. Onneksi vanhemmat eivät pakottanete syömään puuroa, teillä olisin varmaan ollut usein nälissäni :(
Minä en tajua miksi lapselle ei annettaisi jotain ruokaa vaan koska hän ei siitä nyt sattuisi pitämään. Meillä on 6 henkinen perhe ja laitan kaikille puuroa, sitä ei ole pakko syödä jos ei halua. Mutta en tee kaikille lempparia.
Sinä päätät mitä lapsi syö ja sitä lapsi saa. Jos ei kelpaa niin ei kelpaa.
Mutta kyllä voi syödä aamu- tai iltapalaksi muutakin kuin puuroa. Maitotaloustuotteet on jees, erilaiset leivät särpimineen, kiisselit, hedemät/kasvikset, murot, myslit.
Mutta en lähtisi siihen ettei lapsen tartte sitten puuroa syödä jos sillä nyt on tollanen aika menossa. On sitten syömättä.
Meillä on kyllä lapset jo 9v ja 7v mutta syömme vieläkin joskus aamulla jugurttipuuroa:
Maustamatonta jugurttia, (pakaste-)marjoja, hedelmiä ja makeuttamiseksi ehkä banaania, soseutetaan sauvasekoittimella.
Kaura- tms. hiutaleita sekaan, annetaan turvota 5-10min ja valmista on.
Voisin kuvitella, että hampaita "tehdessä" viileä puuro tuntuu paremmalta suussa kuin lämmin.
myös maustamatonta jugurttia voi kokeilla, kaveriksi piltti-soseita, jos kaupan valmiiksi maustetut tuntuu liian sokerisilta. Mulla on lapset pienenä tykänneet maustamattomista ihan semmoisenaankin, ilman lisämakuja.
Toinen hyvä vaihtoehto on kiisselit. Ostaa kaupasta marjoja, tekee, siivilöi vaan ne marjat pois, koska ainakaan minulla yksikään lapsista ei ole tykännyt kiisselistä, jossa on ne marjan hutulat seassa.
Niin, joku syötää lapselleen sitä mitä käskee ja jos ei syö, nääntykööt nälkään Minua ei onneksi lapsena pakotettu, ei tullut traumaa eikä myöhemmin myöskään anoreksiaa, bulimiaa tai muutakaan syömishäiriötä.
Meillä kyllä syödän perunaa, riisiä yms. hiilihydraatin lähteitä lähes joka päivä. Ettekö ole kuulleet vilja-allergiasta? Meillä ei sitä tosin lapeilla ole, mutta miehellä on jonka takia koko perhe ei syö viljaa. Asuttiin ulkomailla, mistä ei saanut mitään kaurapuuroa eikä kunnon leipää (vain pulla mössö sämpylöitä, jossa kamalasti suolaa).
Meillä nyt vain lapset ei syö viljaa, muuten hyvin terveelliseseti. Kai monessa perheessä on vilja-allegriaa eikä sitä sen takia syödä eikä niitä kauhistella.
Lapsilla ei siis todettu vilja-allergiaa kun eivät sitä koskaan syö, muuta kuin kylässä ollessa leipää (silloin maha menee kyllä sekaisin). Mutta alttiussille sukurasituksen takia.
niin että leikkaan veitsellä kovat reunat pois, ja lisäksi tomaattilohkoja. 11-kuukautinen syö nätisti itse ja lopuksi juodaan yhdessä maitoa päälle.
Samalla äiti saa lukea päivän lehden ja juoda kahvin.
En tiedä oletko sama tyyppi, joka sanoi, ettei lapsensa saa ollenkaan viljoja, mutta kyllä se lista mitä siinä lueteltiin mitä muksut saa viljojen sijasta viittasi hyvinkin pitkälti karppaamiseen.
Ja tämä vilja-allergia oli vain hätäpäissään keksitty puolustus.
Ja vaikka ei olisikaan kysymys karppaamisesta, niin on musta kyllä edelleen kyseenalaista karsia lapsen ruokavaliota omin päin. Eri asia tietty, jos lääkäri määrää.
voisin kuvitella antavani jugurttia, jos lapsi jossain vaiheessa puuroon kyllästyy. Jos lisäksi tarjotaan marjoja tai hedelmiä ja pienikin pala leipää, niin kyllä maha varmasti täyttyy ja lapsi saa energiaa joka riittää välipalaan tai lounaaseen asti. Jos haluaa kokeilla, niin Muksu-merkkistä hedelmäpuurojauhetta löytyy kaupoista (aika hyvän hintaista tosin). Puuro on koostumukseltaan kuin mannapuuroa, muttei sisällä kotimaisia viljoja. Meillä sitä syötiin ihan alkuun, kun puuron piti olla sileää ja makeaa, mutta nykyisin menee jo kaurapuurokin.
Mutta sitä en kyllä allekirjoita, että puuro olisi pahaa! Meillä koko perhe tykkää kyllä monenlaisista puuroista ja aika usein puuroa syödään aamupalalla koko porukka. Ehkei kannattaisi siirtää omia negaatioita lapsiinsa, sillä vaikka kuinka itse inhoaisi jotain ruokaa, lapsi voi hyvinkin oppia tykkäämään siitä ja se heille sallittakoon.
makuasia, kaikki ei tykkää kaikesta joten mistään ruuasta ei voi absoluuttisesti sanoa että se on hyvää. Omalle lapselle olen kyllä tarjonnut puuroa enkä koskaan sanonut etten siitä tykkää, välillä puuro kelpaa ja välillä ei.
Mutta sitä en kyllä allekirjoita, että puuro olisi pahaa! Meillä koko perhe tykkää kyllä monenlaisista puuroista ja aika usein puuroa syödään aamupalalla koko porukka. Ehkei kannattaisi siirtää omia negaatioita lapsiinsa, sillä vaikka kuinka itse inhoaisi jotain ruokaa, lapsi voi hyvinkin oppia tykkäämään siitä ja se heille sallittakoon.
2v. taaperolle maustamattomannjogurtin ja marjojen kanssa Rölli-muroja tai juustovoileipää, jos puuroa en ehdi tehdä tai muutenvain vaihteluksi. Joskus on syönyt iltapalaksi pelkän banaanin ja maitoa, ja ihan hyvin on aamuun asti pärjännyt.
Ja meillä puuroon lisätään aina hoeman suolaa, ja voisilmä että on paremman makuista. Taapero on hoikka, joten lisärasvaa tarvitaan.
Ja vaikka ei olisikaan kysymys karppaamisesta, niin on musta kyllä edelleen kyseenalaista karsia lapsen ruokavaliota omin päin. Eri asia tietty, jos lääkäri määrää.
Eihän se ole karsimista jos ei alunperinkään perheen ruokakulttuuriin viljat kuulu. Vai syötätkö sinä lapsillesi heinäsirkkoja ihan vain siksi ettei lapset kärsisi karsitusta ruokavaliosta?
Ei viljat ole ihmiselle mitenkään elintärkeitä. Jos lapsi kuitenkin saa hiilareita perunasta, täysjyväriisistä, quinoasta, hedelmistä, maitotuotteista jne, niin eiköhän se nyt varmasti riitä. Onhan tavallinen maitokin suurimmaksi osaksi hiilaria.
Weetabixissä on suolaa 0,6%, joten ei mitenkään kamalasti. Meillä 1v3kk suosikki on Muksun täysjyväpuuro, joka vielä ainakin maistuu aamuin illoin - joko pilttisoseilla tai ilman. Myös jukurtti maistuu ja leipä.
Eihän se ole karsimista jos ei alunperinkään perheen ruokakulttuuriin viljat kuulu. Vai syötätkö sinä lapsillesi heinäsirkkoja ihan vain siksi ettei lapset kärsisi karsitusta ruokavaliosta? Ei viljat ole ihmiselle mitenkään elintärkeitä. Jos lapsi kuitenkin saa hiilareita perunasta, täysjyväriisistä, quinoasta, hedelmistä, maitotuotteista jne, niin eiköhän se nyt varmasti riitä. Onhan tavallinen maitokin suurimmaksi osaksi hiilaria.
Toi puuron syöminen on suomalainen (tai pohjoismaalainen juttu) :D. Ei eteläeuroopassa ole edes monilla kielillä sanaa Puuro. On niin hassua että suomessa ollaan siinä uskossa että ainoa oikea ilta ja aamupala on puuro.
Luonnonjogurtti täysirasvaisena (eri muodossa)kuuluu monessa etelänmaassa tärkeimpiin aamupala-raaka-aineisiin. Samoin munat eri muodoissa. Ja leipä ihan sitten leipänä.
Nää suomessa olevat imelän ja rasvattomat makujogurtit ovat muualla lähinnä turisteja varte kaupan hyllyllä.
kaurakeksin ja yleisimpien aamiasmurojen koostumusta. Lähinnä kuitupronettia ja sokeriprosenttia. Ei ole paljoakaan eroa. Kuituja jopa enemmän kekseissä kuin monissa muroissa. Silti suomalaisen logiikan mukaan toinen on ääritärkeä kuitilähde ja terveysruoka ja toinen (keksit) taas hyihyi-ruoka, kun siinä on sokeria niin paljon ja on epäterveellistä ja lihottaa.
Ihmiset tuntuu uskovan kaiken mitä mainokset sanoo.
voi tosin olla suolaista mutta tokkopa tuo satunnaisesti mitään tekee.