Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taaperon aamupalasta - olen hukassa

Vierailija
26.08.2011 |

ja iltapalasta. Puuro näyttää nyt tökkivän, viimeisen reilun kuukauden aikana tapeltu ja huijattu 11,5kk lapsi syömään puuroa, aina vaan pruuttaa puurot ulos suusta. Ollaan laitettu puuron sekaan hedelmäpilttejä, vaihdeltu makuja, koitettu lämpimänä ja kylmänä. Nyt mä en enää jaksa, kun aamu- ja iltapalat on yhtä huutoa ja vastaan pistämistä. Lounas ja päivällinen menee kyllä mukisematta alas.

Tänään sitten annoin lapselle aamupalaksi jogurttia ja omenan palasia. Kas, miten nätisti lapsi söikään.

Jos nyt alan antaa lapselle aamuisin jogurttia, niin mitä lisäksi? Lapsella on tällä hetkellä vasta yksi hammas ylhäällä ja toinen puhkeamassa alas, joten leipää tuskin.. Mikä olisi tarpeeksi monipuolista tuon ikäiselle?

Mitä sitten iltapalaksi?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

annetaan aina jogurttia aamupalaksi. Miksi se olisi epäterveellistä? Lisänä marjoja. T ai voihan antaa ihan pieniä leipäpalasia margariinilla, jos haluaa antaa viljaa.

Joskus annetaan valmista lisäaineetonta kaupan marjapuuroa maidon kanssa. Rahkaa ja kiisseliäkin on annettu, jos on tullut tehtyä ja jäänyt yli.

Vierailija
2/37 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hedelmäsosetta, velliä ja puuroakin taas vaihteeksi, esim marjapuuroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan tarkoitin lähinnä, että mikä olisi tarpeeksi monipuolista ja täyttävää, esim. kun vertaa puuro - jogurtti.

-ap

Vierailija
4/37 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

annetaan lautaselle hedelmänpaloja, joskus joku leipäpala myös tai täysjyvämuroja, joita nyppii itse sormin. Maitoa kanssa.

Viiliä ollaan myös annettu. Jogurtin olen todennut olevan liian makeaa noin pienelle.

Joskus ollaan annettu nokkamukista velliä, jonka juo itse. Ei me olla puurojen kanssa jaksettu värkätä. On useampia lapsia ja kaikki syö keskenään ja/tai itsenäisesti aamulla.

Vierailija
5/37 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syön yleensä itse myös lasten kanssa samassa pöydässä samaan aikaan, joten voin myös tarkkailla tätä taaperon syömistä. Viikonloppusin syödään koko perhe yhdessä aamiainen ja kaikki suurinpiirtein samaa. On useita vaihtoehtoja pekonista ja munista, hedelmiin ja leipään yms. siitä myös taaperolle lautaselle eri juttuja maistettavaksi.

Vierailija
6/37 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syödä viljoja, joten ei myös puurojakaan. Meilllä lapset 2 vee ja 7 kk syövät aamu- ja iltapalaksi jugurttia (itse tehtyä) tai kananmunaa (paitettuna, munakkaana, munakokkelina jne.). Tuo 7 kk ei siis vielä kyllä syö jugurttia. Välillä syödään hedelmiä, nyt kesäaikaan marjoja. Juustoja syödään myös. Mutta teidän tapauksessa voisin syöttää esim. leipää.

Vierailija
7/37 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuja vaan vaihteli ja aina oli eri jogurttipuuro edessä. Hyvin upposi silloin kun puuro ei uponnut. :)

Vierailija
8/37 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syödä viljoja, joten ei myös puurojakaan. Meilllä lapset 2 vee ja 7 kk syövät aamu- ja iltapalaksi jugurttia (itse tehtyä) tai kananmunaa (paitettuna, munakkaana, munakokkelina jne.). Tuo 7 kk ei siis vielä kyllä syö jugurttia. Välillä syödään hedelmiä, nyt kesäaikaan marjoja. Juustoja syödään myös. Mutta teidän tapauksessa voisin syöttää esim. leipää.

Vaikka aikuiset ei söiskään viljoja, ei syödä mekään, mutta kyllä mä näkisin, että niin kauan kun ei ole LUOTETTAVAA tietoa asiasta, niin hiilihydraatteja ei ruveta karsimaan kasvavalta lapselta.

Ja turha tulla mussuttamaan, että saa hiilareita muista kasviksista, koska saako kuitenkaan tarpeeksi?

Ketoosi tuskin on kasvavalle hyväksi ja se on kyllä väistämättä edessä, kun niitä hiilareita karsitaan.

Vierailija
9/37 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä pehmeää leipää voi syödä, vaikka ei hampaita olisikaan. Mun poika (10kk) syö ihan sujuvasti leipää, ja suussa on kaksi hammasta.

Vierailija
10/37 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tajua miksi lapselle ei annettaisi jotain ruokaa vaan koska hän ei siitä nyt sattuisi pitämään. Meillä on 6 henkinen perhe ja laitan kaikille puuroa, sitä ei ole pakko syödä jos ei halua. Mutta en tee kaikille lempparia.

Sinä päätät mitä lapsi syö ja sitä lapsi saa. Jos ei kelpaa niin ei kelpaa.

Mutta kyllä voi syödä aamu- tai iltapalaksi muutakin kuin puuroa. Maitotaloustuotteet on jees, erilaiset leivät särpimineen, kiisselit, hedemät/kasvikset, murot, myslit.

Mutta en lähtisi siihen ettei lapsen tartte sitten puuroa syödä jos sillä nyt on tollanen aika menossa. On sitten syömättä.

Vierailija
11/37 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna banaanin pala käteen. Paahtoleipää ilman reunoja.. Vispipuuroa, suklaamannapuuroa.. riisipuuroa.. karjalanpiirakkaa, itse olen ottanut pienelle reunoja pois.

Sotkemista on mutta mitäpä sitten.. Saapan syödä ja oppii käyttämään suuta ja käsiään paremmin :D Silmän ja käden koordinaatio myös kehittyy.

Vierailija
12/37 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään ei taapero suostunut syömään puuroa. Välillä leivoin hänelle ihan oman satsin täysjyväsämpylöitä ilman suolaa pakkaseen.

lisäksi syötimme täysjyväriisikeksejä, vähäsuolaisia. Niitä kun murusti pieneksi sai lapsi harjoitusta myös pinsettiotteelleen.

Vierailija
13/37 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä jogurttipuurojen tekijä, oletko sekoittanut jogurtin siihen puurojauheeseen vai niihin puuroihin mitä myydään tölkeissä?

Mannapuuroa en osaa tehdä (joka kerta palaa maito pohjaan vaikka kuinka sekoittelen koko ajan).

-ap

Vierailija
14/37 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en lähtisi siihen ettei lapsen tartte sitten puuroa syödä jos sillä nyt on tollanen aika menossa. On sitten syömättä.

Jos pelkästään tuolle linjalle lähtisin, lapselta jäisi aina aamu- ja iltapala pois. Joten mielummin sitten syötän jotain muuta mikä menee alas ja säästän samalla omia hermojani. Toki välillä yritetään puuroakin antaa.

-ap

Vierailija
15/37 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

reilun vuoden iässä. Sitten sitä ei syödä, ihan satunnaisesti kun on kova nälkä esim. iltapalalla. En tajua sitä puuron erinomaisuutta, viljoista leipäkin on tehty ja se maistuu monelle lapselle.Puuro kannattaa vaihdella, esim. vispipuuro jne. Ei se kaurapuuro oikeasti ole mitään hyvää :(

Vierailija
16/37 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole aika riskialtista karsia kasvavan ja etnekin aivojaan kehittävän lapsen ruokavaliosta yksi kolmesta ravintoaineesta? Sanottakoon, että mielestäni myös lasten tiukka kasvisruokavalio on arveluttava ja toisaalta karppaamisessa ja hiilihydraattien vähentämisessä ja erityisesti kasvisten ja jyvine ja pähkinöiden käytön lisäämisessä on mielestäni järkeä.

Aikuiset saavat puolestani syödä mitä tahansa.

Kiinnostaisi, millaiseen järkeilyyn tuo ruokavalio perustuu? Ajatteletteko, että lapsi saa tarpeeksi hiilihydraatteja esimerkiksi kasviksista ja marjoista? Mistä tiedätte mikä on tarpeeksi?

Ja siis lienee sanomattakin selvää, että oma ruokafilosofiani on kohtuus.

Meillä ei syödä viljoja, joten ei myös puurojakaan. Meilllä lapset 2 vee ja 7 kk syövät aamu- ja iltapalaksi jugurttia (itse tehtyä) tai kananmunaa (paitettuna, munakkaana, munakokkelina jne.). Tuo 7 kk ei siis vielä kyllä syö jugurttia. Välillä syödään hedelmiä, nyt kesäaikaan marjoja. Juustoja syödään myös. Mutta teidän tapauksessa voisin syöttää esim. leipää.

Vierailija
17/37 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

linjoilla olen kuin moni edellinenkin. Jogurtti on hyvä aamu- tai iltapala marjojen tai hedelmien kanssa. Siihenhän voi sekoittaa mitä vain sosettakin. Tai vaikka sitä tölkkipuuroa. Ja kun joku sanoi, että on liian makeaa: pakkoko on antaa sokeroitua jogurttia?

Lisäksi pehmeää leipää. On aika natsimeno, jos lapsen täytyy syödä aamuin illoin itkun kanssa puuroa vain koska äiti haluaa. Puuro ei ole ainut ruoka maailmassa.

Vierailija
18/37 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hedelmäsosetta, jogurttia ja viiliä, pehmeää leipää, karjalanpiirakkaa, pehmeitä hedlmiä ja kasviksia (esim. banaani), marjoja...

Vierailija
19/37 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puuro on vaiin puuroa; keitettyjä ryynejä eikä edes hyvää....

Vierailija
20/37 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

etät oisko perheessä useammalla esim. vilja-allergiaa tms?

Eikö ole aika riskialtista karsia kasvavan ja etnekin aivojaan kehittävän lapsen ruokavaliosta yksi kolmesta ravintoaineesta? Sanottakoon, että mielestäni myös lasten tiukka kasvisruokavalio on arveluttava ja toisaalta karppaamisessa ja hiilihydraattien vähentämisessä ja erityisesti kasvisten ja jyvine ja pähkinöiden käytön lisäämisessä on mielestäni järkeä.

Aikuiset saavat puolestani syödä mitä tahansa.

Kiinnostaisi, millaiseen järkeilyyn tuo ruokavalio perustuu? Ajatteletteko, että lapsi saa tarpeeksi hiilihydraatteja esimerkiksi kasviksista ja marjoista? Mistä tiedätte mikä on tarpeeksi?

Ja siis lienee sanomattakin selvää, että oma ruokafilosofiani on kohtuus.

Meillä ei syödä viljoja, joten ei myös puurojakaan. Meilllä lapset 2 vee ja 7 kk syövät aamu- ja iltapalaksi jugurttia (itse tehtyä) tai kananmunaa (paitettuna, munakkaana, munakokkelina jne.). Tuo 7 kk ei siis vielä kyllä syö jugurttia. Välillä syödään hedelmiä, nyt kesäaikaan marjoja. Juustoja syödään myös. Mutta teidän tapauksessa voisin syöttää esim. leipää.