Pätkötyöläinen--miten tuet menee ja jäänkö ihan plus miinus nolla?
Eli minulla on esim. ensi kuusta 2 viikkoa töitä, lopun aikaa työtön. Vähennetäänkö tuo palkka tuolta 2 viikolta saamistani tuista (työttömyyspv raha ja asumistuki) ja jäänkö yhtään plussalle? Jostain se on alettava, mutta harmittaa vaan jos jään oikeasti ihan plus miinus nolla tilanteeseen ottamalla pätkän. Jos näin käy niin olen mielummin työtön koko kuukauden tai vastaavasti teen töitä vain minimissään kuukauden sopparilla kerralla,en vajaata kuuta.
Kommentit (19)
etkä laskisi paljon saat luukulta? Töitä kannattaa ottaa aina. Tiedän ettei niin sanota kun pohditaan että tuen saa "ilmaiseksi", mutta itse olen toiminut niin että olen ottanut töitä aina, se pitää edes vähän yllä omanarvontuntoa ja yhteiskuntakelpoisuus-fiilistä. Ennemmin otan sen rahan jostain työstä kuin notkumalla kotona. Harmi että tämä asenne on haihtunut taivaan tuuliin nykyään..
kannattaa varmistaa tulorajat, aika plus miinus nollahan se on, ellei onnistu ihan optimaalisesti olemaan töissä. Asumistukea tarkastellaan vähintään 6kk välein, mutta paperiralliahan se on ja tarkkana pitää olla, ellei halua maksaa takaisin. Itse joskus laskeskelin, että muutamaa päivää kuukaudessa ei kannata tehdä töitä; pahimmillaan työkkäripaperit laahaa jäljessä viikkoja ja ilman tuloja en pystynyt elämään.
sitten plus miinus nolla tilanteessa persaukisena vaikka tekisinkin välillä töitä. Eipä nuo kelankaan systeemit juurikaan kannusta töitä ottamaan vastaan. Se on vain totuus. Itse toki ajattelen niin että otan lyhyenkin työn,koska jostain se on alettava ja saan työkokemusta ja jalkaa oven väliin, mutta kyllähän se ketuttaa että raadan töissä ja tilillä silti sama raha kuin olisi kotona ollessa...
etkä laskisi paljon saat luukulta? Töitä kannattaa ottaa aina. Tiedän ettei niin sanota kun pohditaan että tuen saa "ilmaiseksi", mutta itse olen toiminut niin että olen ottanut töitä aina, se pitää edes vähän yllä omanarvontuntoa ja yhteiskuntakelpoisuus-fiilistä. Ennemmin otan sen rahan jostain työstä kuin notkumalla kotona. Harmi että tämä asenne on haihtunut taivaan tuuliin nykyään..
Töitä EI kannata aina ottaa, se on fakta. Ja henk.koht. omanarvontuntoni ja yhteiskuntakelpoisuusfiilikseni ovat kiinni ihan jostain muista asioista....Työnteon tarkoitushan on nostaa elintasoa vrt työkkärikorvauksiin. Jos se ei toteudu niin ei kai kukaan niin hullu ole, että ottaa ns. persnettoa!?
eli simppelisti; ihan lyhyttä pestiä ei rahallisesti kannata ottaa vastaan ellei sitten ole aivan loistavan hyväpalkkaisella alalla.Plusmiinusnolla -tilanne ei ole tavoiteltava, etenkään jos pakkasen puolelle mennään.
Pidä huoli siitä, että työsopimuksesi on YLI 2 VIIKKOA, eli vähintään 15 kalenteripäivää. Silloin työnhakusi katkeaa työssäolon ajaksi eikä siitä saatu palkka vähennä päivärahaa. Näin ainakin ansiosidonnaisessa, Kelan päivärahoista en tiedä onko niissä joku muu sääntö.
Jos saat asumistukea ja muita tulosidonnaisia etuuksia, niin tietenkin vaikuttaa niihinkin.
Joka tapauksessa sinulle jää käteen enemmän kuin mitä saisit vain työttömänä, eli 2 viikon tai lyhemmän työpätkän ansioista puolet (miinus verot tietenkin). Ja voi olla, että saat sitten jatkoa kun pääset alkuun.
että katson tuon pätkän, miten raha asioiden kanssa menee, jos todella jään tyyliin 50e voitolle (tai en sitäkään) niin jatkossa en ota lyhyitä sijaisuuksia,eli alle 1kk pätkiä vastaan.
Hohhoijaa, voin tietty olla väärässä, itsekäs ja ties mitä av-tasoa mutta kyllä minun nähdäkseni työn yksi merkitys on että siitä saa palkkaa ja korvausta joka parantaa elämänlaatua-ja tasoa?!!
Jos se on + - 0 niin eihän siinä ole mitään järkeä eikä mielekkyyttä JOS kerta sillä palkalla olisi tulatava ns toimeen eikä välttis ihan kitkutellenkaan vaan jopa joskus hieman "törsäten".
Ihme ajattelua tuollainen, se on jonkun rikkaan, asuntokuluttoman tmv etuoikeus raataa ilman että sillä korvauksella on paskankaan väliä kun eihän hänen tarvitse miettiä millä rahalla ostaa ruoat, maksaa asumisen, muut laskut ja ylipäätään elämisen.
ja kyllä kelä rankaisi työnteosta tai ainakin siltä tuntui. Välillä olin kaksikin kuukautta ilman mitään rahaa, kun kela ei maksanut tukia ennen kuin palkka oli maksettu.
Seuraavan kerran kun olen työttömänä taidan olla 100% ajasta työttömänä. Hieman vaikea ruokkia lapsi kun rahaa ei tule mistään kuukausiin. Keikoista palkka maksettiin 1-2 kk viiveellä...
asumistuet voi takuta loppuvuoden... se on niin tarkkaa siellä kelassa varsinkin jos ilmotat että saatat saada palkkaa jatkossakin niin ne voi evätä koko as.tuen.
Ajattele miten hyvä mieli sulle tulisi tuollaisesta ja kyllähän ne lapset ja oma napa saa ravinnon ihan jo siitä henkisestä hyvinvoinnista ja hyvästä mielestä kun olet sentään ANTANUT jotakin tälle yht.kunnalle ja ollut yht.kunnalle hyödyllinen!!
Aika tyhmiä lapsia pitää olla jos silti valittaisivat vaikka nälkää tai sitä ettei ole rahaa oikein mihinkään.
Ja kaurapuuro-peruna ym linja veis ne liikakilotkin:)
Hohhoijaa, voin tietty olla väärässä, itsekäs ja ties mitä av-tasoa mutta kyllä minun nähdäkseni työn yksi merkitys on että siitä saa palkkaa ja korvausta joka parantaa elämänlaatua-ja tasoa?!!
Jos se on + - 0 niin eihän siinä ole mitään järkeä eikä mielekkyyttä JOS kerta sillä palkalla olisi tulatava ns toimeen eikä välttis ihan kitkutellenkaan vaan jopa joskus hieman "törsäten".
Ihme ajattelua tuollainen, se on jonkun rikkaan, asuntokuluttoman tmv etuoikeus raataa ilman että sillä korvauksella on paskankaan väliä kun eihän hänen tarvitse miettiä millä rahalla ostaa ruoat, maksaa asumisen, muut laskut ja ylipäätään elämisen.etkä laskisi paljon saat luukulta? Töitä kannattaa ottaa aina. Tiedän ettei niin sanota kun pohditaan että tuen saa "ilmaiseksi", mutta itse olen toiminut niin että olen ottanut töitä aina, se pitää edes vähän yllä omanarvontuntoa ja yhteiskuntakelpoisuus-fiilistä. Ennemmin otan sen rahan jostain työstä kuin notkumalla kotona. Harmi että tämä asenne on haihtunut taivaan tuuliin nykyään..
Minä ennemmin otan saman rahan työnteosta kuin kotona loisimisesta. Piste. Ei työnteon pidä mielestäni olla mitään extraa jonkun yhteiskunnan maksaman tuen päälle, vaan tukea pitäisi ottaa vain jos sitä tarvitsee. Ja jos tuen voi saada myös tekemällä töitä, niin olisi tehtävä eikä oletettava että tilille pitäisi ropsahtaa ilman mitään vaivaa joka kuukausi sitä ns. ilmaista rahaa, jonka työssäkäyvät ihmiset veroina maksavat.
On se niin kauheaa jos joku on suoraselkäinen tässä maassa.
Tv: tuo kenen mielestä kannattaa tehdä töitä
Minä ennemmin otan saman rahan työnteosta kuin kotona loisimisesta. Piste. Ei työnteon pidä mielestäni olla mitään extraa jonkun yhteiskunnan maksaman tuen päälle, vaan tukea pitäisi ottaa vain jos sitä tarvitsee. Ja jos tuen voi saada myös tekemällä töitä, niin olisi tehtävä eikä oletettava että tilille pitäisi ropsahtaa ilman mitään vaivaa joka kuukausi sitä ns. ilmaista rahaa, jonka työssäkäyvät ihmiset veroina maksavat.
toki saat elää ja ajatella kuten haluat. Aika monelle vaan on mahdotonta....Kyllä jokaisen perheellisen etenkin on pakko miettiä iihan kylmiä faktoja, viis sitten siitä suoraselkäisyydestä. Tuo sinun suoraselkäisyys voi tarkoittaa monelle sitä, että on vietävä ehkä pienetkin lapset hoitoon mennäkseen mutamaksi päiväksi kuukaudessa töihin, saadakseen palkkaa, joka ei riitä edes siihen ph-maksuun, hirveää paperirallia, jonka seurauksena vähäisetkin rahat jumittuvat viikkokausiksi, mahdollinen asumistuki joko loppuu tai pienenee...Pahimmassa tapuksessa ihan oikeasti otat persnettoa. Onko se sitten suoraselkäisyyden merkki, en tiedä. Sen tiedän, että kaupan kassa ei hyväksy tuota selitystä ostaessani muksuille ruokaa eikä vuokranantajakaan. Taitavat olla siis ihan ymmärtämättömiä.....
Sinä et sitten tiedä mitään pätkätyöläisen elämästä. Onnittelut sinulle!
Ongelma tulee siitä, että lyhyen työpätkän jälkeen ei tule rahaa mistään pitkään aikaan.
Tämä on totuus, jota monet työssäkäyvät eivät tiedä.
Työttömyyskorvausta ei makseta ennen kuin siitä työpätkästä on saanut palkkatodistuksen, tietenkin palkan ja työtodistuksen. Lain mukaan palkkapäivä voi olla vaikka seuraavan kuukauden viimeinen päivä. Siinä tapauksessa työssä ollut voi joutua odottamaan sekä palkkaa että työttömyysekorvausta pari kuukautta ja kauemminkin.
Jatkuvasti työttömällä on sentään säännölliset tulot. Se on iso etu siinä tapauksessa, että on maksettavana säännöllisiä menojakin, kuten vuokra ym.
Tosi kiva jos en oikeasti saa rahaa mistään,siis niin että kaikki viivästyy. Mulla työ ensikuussa niin että palkan saan kuun viimeinen pv,kuun alussa tulee asumistuki(vaikuttaako tuo 2viikon tienaaminen siihen?)ja kuun keski-loppuvaiheilla elari+lapsilisä. Koskahan saan ensimmäisen työttömyyspv rahan(en tiedä vielä tuleeko liitosta vai kelasta)? Mikä se omavastuu aika on,mitä se tarkoittaa? jään siis 31.pv8 työttömäksi ja 5pv alkaa 2 viikon työjakso jonka jälkeen olen lopun kuukauden työtön.....ap
ja palkasta myös. Yritä laskea, ota selvää palkanmaksusta jne.Minä olen erittäin skeptinen, omasta ja toisten kokemuksista johtuen. Jos saat asumistukea, kysy Kelalta kuinka usein he haluavat uudet tulotiedot, käytäntö vähän vaihtelee. Pätkätyöläisillä saatetaan joustaa jopa 6kk ajan eli tuon ajan jakson päätyttyä toimivat "tilinauhasi". Tässä tietty se riski, että vaativat takaisinmaksua.
Jos ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi 1.9., siitä lasketaan karenssipäivät ensin pois. Oliko se 7 arkipäivää? Niistä kuluu ennen uuden työn alkamista vain 2 etkä sinä muutenkaan saisi niiltä päiviltä työttömyyskorvausta, vaikka hakemukseen kirjoitat tietenkin niiden kohdalla 'työtön, työtön'.
Työsi alkaa 5. ja päättyy 18.9. vai mitä? Ilmoittaudut sitten taas uudelleen työttömäksi 19.9. jolloin karenssipäivien laskeminen jatkuu.
Varsinaista työttömyyskorvausta sinä et saa koko kuukaudelta, koska ne kaksi päivää ovat karenssia ja niitä riittää vielä työpätkän jälkeenkin. Kuitenkin sinä täytät hakemuksesi siten, että teet sen koko kuukaudelta. Tarkista asia, että sinulle ei makseta koko syyskuulta soviteltua päivärahaa, josta on vähennetty 50% palkasta vaan saat loppukuulta täyden päivärahan.
Itse asiassa sinun ehkä kannattaisi mieluummin menettää 2 päivän työttömyyskorvaus 1. jA 2. päivältä ja ilmoittautua työttömäksi vasta työpätkän päätyttyä.
Kai sinä itse tiedät, oletko jonkun työttömyyskassan jäsen= olet maksanut sille jäsenmaksuja ja täyttyykö työssäoloehtosi.
ja 31.8 alkaen olen työtön. ensimmäinen työpätkä alkaa 5.9 ja päättyy 18.9.
Eli siis olisiko järkevintä ilmoittautua työttömäksi vasta 19.pv? miksi vasta silloin,kun saisin jo kuun alusta nuo 2 pv karenssista pois,jäisi jäljelle 5 tuon työpätkän jälkeen?
Siis mä en tajua näistä MITÄÄÄÄÄN. Siis mitä tuo soviteltu päiväraha tarkoittaa,ja mitä tuo että vähennetään 50% palkasta? voinko siis jotenkin kepluttelemalla saada täyden rahan,miten siis? Ap
Itseni jo toista vuotta pätkätöillä.Nyt olin ja olen vielä tämän päivän työtön. Huomenna menen taas töihin ja olen mahdollisesti loppuviikon. Olen työvoimatmston kirjoilla mutta ilmoitan sitten aina työssäoloistani. Asumistuki loppui jo vuosi sitten ja peruspäivärahaa olen saanut 11 pvältä. Ei tarvi miettiä mihin mahd.työv.tmsto pakottaa kun tietävät, että töitä tehdään. Pyhätöistä maksetaan hyvin ja teen niitä mielelläni. Jos haluaa töitä tehdä niin ei kannata miettiä mitä tukia saisi ja miten paljon. Ja minä ainakin koen henk.kohtaisena, etten pidä siitä, jos olisin sossun asiakas ja aina pitää esittää tiliotteet. Nöyryyttävää. Tiedän, koska olen ollut. Ennemmin paiskin töitä ja saan pitää rahaa tililläni miten paljon haluan ja kukaan ei vaadi nähdä tiliotteitani. Ja tämä minun valintani on myös asenne kysymys. Nämä kelan systeemit ja palkanmaksut ovat selvinneet minulle ajastaan. Välillä on kyllä kiva olla kotona ja esim.viikon työssäolon ajalta ne pari vapaata ovat kuin juhlaa. Ja kyllä niitä odottaakin. Siinäpä minun vastaukseni kysyjälle. Tietysti palkka parantaa elinolojani koska minulla ei ole mitään velkoja mihinkään tms..