Pph:n näkemys puolisairaista lapsista hoidossa. ov
Vanhemmat tosiaankin tuovat hyvinkin hanakasti räkäisiä, yskiviä, rähmäisiä lapsiaan hoitoon klo 7.00. Eteisessä niistävät lapset ja pyyhkivät rähmivät silmät ja samalla selittävät minulle "tää on tosi räkänen, mutku kuumetta ei oo, vähän vaan lämpöö eilen illalla. Ihanhan tuo on ollu pirtee ja jatkuvasti pitäny komentaa ku ei alallaan pysy olleskaan, et kyllä sit aateltiin hoitoon tuoda, mut jos teillä on jotain pitempiä retkiä tänään niin voisko olla rattaissa kun ei se jaksa kävellä ku on vähän sairastellu?
Joo, voi mulle soittaa jos kuume tästä nousee mutta yleensä mulla on puhelin äänettömällä töissä. Yrittäkää nyt pärjäillä, tuun sitten puoli neljän maissa hakemaan, moi moi"
Kolme- neljä päivää myöhemmin laitan tälle vanhemmalle viestiä, että olen räkäinen, voimaton ja kuumeessa enkä voi ainakaan tänään ja huomenna ottaa lastaan hoitoon.
Äiti soittaa takaisin ja valittaa että kun töissä on niin kiirettä ja tuli huonoon saumaan nuo sinun sairastelus, meinaako omat lapsesi sairastaa tän saman taudin nyt myös ja mitenkähän kauan mun lapsen pitää olla jossain varahoidossa kun en mä voi olla töistä poijes niin kauan että tervehdytte. Viime sanoikseen äiti sanoo "Ois kannattanu viedä laps päiväkotiin kun olihan se tiedossa että perhepäivähoito on niin hankalaa jos hoitaja sairastuu..
T Pph, neljän äiti ja neljän hoitolapsen hoitotäti
Kommentit (86)
niin enköhän sentään luota lääkärin arvioon asiasta. Eihän hän silloin kirjoita sairaslomaakaan, enkä saa lappua töihin vietäväksi. Kerran kun käy turhaan jonottamassa ja lääkärillä näytillä ja luottaa lapun saantiin ja on sen päivän pois siihen iltapäivään asti kun on se päivystysaika, niin siitä kyllä oppii. Eli meillä ainakin on niin että ilman kuumetta lapsen takia ei tule saikkua. Ei edes silloin jos lapsi on vesiripulilla mahataudin kourissa. Omalääkärin mukaan hän on hoitokuntoinen ja piste. Jos siinä tarhan tätiä tai pph:aa harmittaa, niin en mä voi äitinä kyllä terveysasioissa luottaa enemmän hoitajan arvioon kuin lääkärin arvioon.
Että sitten kiikutetaan se vesiripulimukula hoitoon ja tartutetaan puol päiväkotia samaan riemuun.
työsopimuksia ihmisillä on? Täällä on monille itsestäänselvyys, että jos lapsi kipeä, niin saa automaattisesti sen 3 päiuvää "sairaslomaa". No ei saa. Se on työnantajan hyvää hyvyyttä, etä saatte olla poissa ja saatte palkkaa. Mikään laki ei sitä velvoita. Jos itse on kipeä, niin pätee tuo 3 pv, sääntö. Jos lapsi on kipeä, niin työnantaja voi olla myöntämättä lomaa ja jos myöntää, niin se voi olla palkatonta. Jos lomaa ei myönnetä, ja työntekijä on poissa, niin se on luvaton poissaolo.
Oikeasti suurin osa on ottanut käyttöön että saa olla 3 pv palkallisella hoitolomalla, mutta se ei todellakaan ole laissa kirjoitettu. Joten olisitte kerrankin haukkumatt aniitä ilkeitä työnantajia.
T. Työnantaja
työsopimuksia ihmisillä on? Täällä on monille itsestäänselvyys, että jos lapsi kipeä, niin saa automaattisesti sen 3 päiuvää "sairaslomaa". No ei saa. Se on työnantajan hyvää hyvyyttä, etä saatte olla poissa ja saatte palkkaa. Mikään laki ei sitä velvoita. Jos itse on kipeä, niin pätee tuo 3 pv, sääntö. Jos lapsi on kipeä, niin työnantaja voi olla myöntämättä lomaa ja jos myöntää, niin se voi olla palkatonta. Jos lomaa ei myönnetä, ja työntekijä on poissa, niin se on luvaton poissaolo.
Oikeasti suurin osa on ottanut käyttöön että saa olla 3 pv palkallisella hoitolomalla, mutta se ei todellakaan ole laissa kirjoitettu. Joten olisitte kerrankin haukkumatt aniitä ilkeitä työnantajia.T. Työnantaja
Oikeasti suurin osa on ottanut käyttöön että saa olla 3 pv palkallisella hoitolomalla, mutta se ei todellakaan ole laissa kirjoitettu. Joten olisitte kerrankin haukkumatt aniitä ilkeitä työnantajia.T. Työnantaja
Tästä lähtien mä vien lapset PPH:lle, enkä lääkäriin. Nämä kaikkitietävät ja korkeasti koulutetut PPH:t kun ovat siis myös päteviä arvioimaan lasten sairauden asteenkin. Ja vielä ilman opintoja! Olette te älykkäitä!
Tästä lähtien mä vien lapset PPH:lle, enkä lääkäriin. Nämä kaikkitietävät ja korkeasti koulutetut PPH:t kun ovat siis myös päteviä arvioimaan lasten sairauden asteenkin. Ja vielä ilman opintoja! Olette te älykkäitä!
Oletko vähän yksinkertainen?
t.pph :)
t.pph :)
jos vanhempi kertoo aamulla lasta tuodessaan että eilen lapsi oli lämpöillyt, muttei enää ja lapsi nuokkuu puolinukuksissa hoidossa koko päivän eikä jaksa leikkiä ulkona ei sisällä, on itkuinen ja vaisu, ettei lapsi silloin ole hoitokuntoinen sanoo lääkäri siihen mitä vain.
motiivinsa jos toteavat sairaan lapsen terveeksi.
Miksi ihmeessä influenssarokotukset ovat olleet kovassa huudossa, niitä oikein tuputetaan.. mietitäänpä sitä.
Pph:n näkemyksen ymmärtää, mutta useimmat vanhemmat toimivat lääkärin näkemyksen mukaan (jos haluavat säilyttää työpaikkansa, joka on oletettavasti aika tärkeä monelle ihan perustoimeentulonkin vuoksi).
Eli lapsi joka on perhepäivähoitajan mukaan puolisairas on joko lääkärin mukaan hoitokuntoinen tai sairas. Lääkärit eivät tunne käsitystä "puolisairaista" ainakaan sairauslomatodistusta kirjoittaessa.
Tälläisessä tapauksessa oikea hyökkäyksen kohde olisi Suomen lainsäädäntö ja verotus. Eli se mitä perhepäivähoitajien kannattaisi ajaa on:
- perheitten yhteisverotus, jotta toinen vanhemmista jäisi kotiin
- halvemmat välilliset verot, jotta eläminen olisi halvempaa ja yhden palkka riittäisi elättämiseen
- elatusvelvollisuus puolisoa kohtaan eron sattuessa, jotta kotona oleva vanhempi ei jäisi rahattomaksi eron sattuessa
- työntekijän oikeudet poissaoloon ilman lääkärintodistusta, jolloin lapsen sairaudesta ei tarvita todistusta
- irtisanomissäädäntö tiukemmaksi, jolloin luvattomien poissaolojen vuoksi ei irtisanottaisi
Mitäköhän luuletteko menisikö yllä olevat helposti läpi? Ja perhepäivähoitajat saisivat aikaan yhteiskunnallisen muutoksen. Sitä tässä odotellessa...
Näistä kommenteista huokuu minä-keskeinen ajattelutapa. Ei se pph ole siellä juuri ja vain ainoastaan sitä teidän lastanne varten, vaan hän edustaa ja joutuu ottamaan huomioon myös niiden muiden perheiden lapset, jotka samassa hoitopaikassa ovat.
Minä en ota alunperinkään lasta hoitoon, jos vanhemmilla ei ole tiedossa varahoitopaikkaa sairaustapauksissa. Lisäksi korostan aina vanhemmille jo ennen sopimuksen kirjoittamista, että jos omat lapseni/itse sairastun isommin, varahoitopaikka on oltava. Itse en sitä järjestä. Näin vanhemmille ei pitäisi tulla yllätyksenä se, että sairasta lasta ei saa hoitoon tai hoitaja/hoitajan lapsi on sairastunut.
Mitä noihin nuhatauteihin tulee, meillä on tälläkin hetkellä koko porukka nuhassa, ja silti hoidossa. Tiedän jo nyt, että saattaa mennä pari viikkoa, jolloin kaikki ovat yhtäaikaa terveinä, mutta sitten sama rumba taas alkaa. Mutta pienten lasten kanssa eläminen on juuri tätä.
Vatsatautisia tai kuumeisia hoitolapsia en ota hoitoon. Samoin, jos omat lapseni ovat vatsataudissa, hoitopaikka on suljettu.Nuhassa voi siis tulla hoitoon. Kuumeessa ei. Välillä kyllä toivoisi vanhemmilta vähän inhimillisyyttä, kun raahaavat jatkuvasti yskivän ja kröhivän, selvästi nuutuneen lapsensa hoitoon. Se, että nuha tarttuu muihin, ei ole oleellista (se tarttuu joka tapauksessa), vaan se, että kyseinen lapsi varmasti mielummin lepäisi kotona eikä kulkisi muun ryhmän matkassa.
sinä olet oikealla alalla.
hyvää viikonloppua.
"Ois kannattanu viedä laps päiväkotiin kun olihan se tiedossa että perhepäivähoito on niin hankalaa jos hoitaja sairastuu.. T Pph, neljän äiti ja neljän hoitolapsen hoitotäti
tämä oli yksi syy, miksi valitsin päiväkodin. Joskushan se pph on tietenkin kipeä ja mitäs sitten?
sairasteli myös koko viikonlopun ja kuumettakin se yli 38 astetta. Tämä äiti sai sitten vielä maanantain hoitovapaata eli suom. vapaapäivän töistä ja mitä hän tekeekään: Vie lapsen maanantaiaamuna hoitoon, että saa itse viettää vapaapäivän ja nukkua!! Lapsella ei kuulemma ollut enää kuumetta, mutta so what jos on kerta vielä räkäinen ja yskäinen ja äitilläkin vapaapäivä!
Voi vee, että osaa ottaa päähän nämä lusmumammat!! Tämäkin tosin yyhoo...
Yhden tuttuni lapsi on pph:lla hoidossa ja lapsi on jatkuvasti kipeänä ja vanhemmat valittaa, kun "joku toinen" vanhempi tuo aina kipeän lapsen hoitoon ja tartuttaa heidän lapsensa... Nämä samaiset tutut tulivat meille kylään, kun lapsi oli oksentanut yöllä, "mutta aamulla ei ole oksentanut enää yhtään". Mietin, että tekevätkö kaikki vanhemmat tätä ja samalla valittavat muista vanhemmista, jotka tekevät samoin.
Ymmärrän tosi hyvin sinua ap!
on paljon sairasteleva lapsi. Mun poika aloitti päiväkodissa 2-vuotiaana ja sairasti koko ekan syksyn ja kevään urakalla. Laskin sairaspäiviä ja jouduin olemaan enemmän päiviä kotona kuin töissä koko syksyn, talven ja kevään! Saattoi olla kuukausia, jolloin kävin töissä yhden viikon maanantaina, seuraavan viikon tiistaina, sitten taas seuraavalla viikolla 1-2 päivänä...En todellakaan uskaltanut jäädä kotiin vielä lapsen pienen nuhankin takia, vaan vein kyllä silloin hoitoon. Kaikilla ei ole isovanhempia tms jotka voivat auttaa. Tuli pomon kanssa aika lailla puhumista mun valtavista poissaolomääristä ja läheltä piti, ettei työsopimus olisi jäänyt uusimatta, kun olen määräaikainen. Luulen, että moni pomo olisi potkinut mut pois, onneksi mulle sattui kiltinpuoleinen pomo.
on paljon sairasteleva lapsi. Mun poika aloitti päiväkodissa 2-vuotiaana ja sairasti koko ekan syksyn ja kevään urakalla. Laskin sairaspäiviä ja jouduin olemaan enemmän päiviä kotona kuin töissä koko syksyn, talven ja kevään! Saattoi olla kuukausia, jolloin kävin töissä yhden viikon maanantaina, seuraavan viikon tiistaina, sitten taas seuraavalla viikolla 1-2 päivänä...En todellakaan uskaltanut jäädä kotiin vielä lapsen pienen nuhankin takia, vaan vein kyllä silloin hoitoon. Kaikilla ei ole isovanhempia tms jotka voivat auttaa. Tuli pomon kanssa aika lailla puhumista mun valtavista poissaolomääristä ja läheltä piti, ettei työsopimus olisi jäänyt uusimatta, kun olen määräaikainen. Luulen, että moni pomo olisi potkinut mut pois, onneksi mulle sattui kiltinpuoleinen pomo.
Mutta ymmärräthän sinäkin, että kun kaikki toimii kuten sinä, ne herkemmät lapset, kuten omasi, sitten sairastavat koko ajan?
on vakio varahoitopaikat.
Minuakaan se ei haittaa, vaikka lapsi tuodaan puolikuntoisena hoitoon, sitten vain otetaan se päivä kevyemmin, annetaan lapsen nukkua pidemmät päikkärit jne. Mutta mua kyllä säälittää se lapsi, koska väsyneen lapsen olisi varmasti mukavampi levähtää kotona omassa sängyssään kuin hoitotädin sylissä puistonpenkillä..