11-kuukautiselle hoitaja kotiin - kokemuksia hoitajan etsinnästä ja palkkauksesta?
Olemme etsimässä hoitajaa 11-kuukautiselle lapsellemme kotiin. Millaisia vinkkejä antaisitte hoitajan etsintään? Kumpi olisi parempi järjestely: palkkaammeko itse hoitajan ja maksamme sotut ym vai ostammeko palvelun jonkun yrityksen kautta? Onko halukkaita hoitajia pk-seudulla, jos hoitotarve on arkipäivisin kello 7-17? Lapsi herää vasta kello 9 aikaan, mutta lähdemme töihin jo kello 7. Hoito tapahtuisi meillä kotona, lapsen ruuat on valmiina ja työhön sisältyisi lapsen jälkien siivous ja kenties pyykkikoneen tyhjennystä.
Paljonko maksaisitte hoitajalle tästä?
Kommentit (65)
Siis mitä vikaa on reippaudessa??? Voisko joku selittää mulle, kun en pidä reippautta ja selviytymiskykyä huonoina ominaisuuksina. Toivon, että meidän lapsestamme kasvaa reipas. Eikä mikään piipittäjä. Veikkaisin, että reipas ja ulospäin suuntautunut persoonallisuus kulkee perheessä. Kyllä vanhemmat tuntevat lapsensa.
mutta ei ole mitään vikaa myöskään ujoudessa.
Reippauden ihannointi ja siihen pakottaminen on sitten jo sairasta. Samaten se että ujompia haukkuu "piipittäjiksi". Kertoo karua kieltä omasta lapsuuden perusturvasta, jos kokee, että 11-kuisen pitää olla jo reipas...
Kun kerroimme perhepiirissä, että ryhdymme etsimään taaperollemme kotiin hoitajaa, peräti kaksi sukulaistyttöä ilmoittautui halukkaiksi hoitajiksi. Meillä hoitotarve kotona alkoi samaan aikaan, kun ap:lla eli kun lapsi oli 11-kuukauden ikäinen. Kotihoito järjestettiin siihen asti, että lapsi oli 1,5 vuotias ja oli elokuu, jolloin saimme lapsen aivan naapurissa olevaan päiväkotiin.
Maksoimme sukulaistytölle 1000 euroa kuussa ja lisäksi hän asui luonamme sen 6 kuukautta ja siis maksoimme hänen ruokansa ja asumisensa. Kaikille ihan kiva järjestely.
Naapurin eläkeläispariskunta oli juuri lopettanut oman lapsenlapsensa hoitamisprojektin ja tarjoutuivat itse hoitamaan puoli vuotta meidän esikoistamme. Maksoimme heille 1000 euroa kuussa. Toinen heistä tuli aina aamulla ennen seitsemää meille, kun me mieheni kanssa teimme lähtöä töihin. He viettivät sitten kolmestaan päivät siihen asti, että jompi kumpi meistä vanhemmista tuli kello viiden aikaan illansuussa kotiin. lapsellamme on vieläkin ihanan lämpimät suhteet naapurin vanhuksiin. Nykyään auttelemme heitä sitten puolestamme. Mieheni esimerkiksi linkoaa aina meidän lumilingollamme heidänkin lumensa.
Minun on vaikea uskoa, että lapsemme olisi ollut onneton siitä, että häntä hoiti naapurin setä ja täti ja että minä lähdin töihin. Olen kuitenkin aina tullut illaksi töistä kotiin ja harrastanut lapsen kanssa aktiivisesti vapaa-ajalla.
että näitä puolen vuoden tai vuoden mittaisia kotihoitojärjestelyjä on yllättävän monessa perheessä. Kun äiti menee töihin äitiys- ja perhevapaan jälkeen, lapsi väistämättä on noin 10-11-kuukauden ikäinen. Monikaan ei halua laittaa tuolloin lasta suoraan päiväkotiin (eivätkä kaikki päiväkodit niin pieniä vielä ota), joten tilanteessa oiva ratkaisu on hankkia lapselle hoitaja kotiin puoleksi vuodeksi tai vuodeksi, että lapsi on valmiimpi päiväkotiin.
Tsemppiä kaikille!
Minä menin töihin jotta työ säilyy ja kotiäitinä olisin ollut huono ihminen.
niin varmasti olisit ollukkin!älli hoi
onko hoitajana ulkopuolinen palkattu henkilö vai lapsen oma isovanhempi. Meillä ainakaan isovanhemmat eivät edes halua viettää lapsen kanssa aikaa. Palkattu hoitaja on meidän tilanteessamme paljon parempi vaihtoehto kuin vastentahtoinen isovanhempi hoitamaan lasta.
Minun on ainakin pakko mennä töihin, kun äitiysloma/perhevapaa on ohi. Mieheni tekee reissutyötä eli on osan viikosta ulkomailla ja loput arkipäivät tekee pitkää päivää toimistolla, joten lapsen hoitopäivästä tulee väistämättä10-tuntinen, kun työmatkaankin menee aikaa.
En viitsi kauheasti ottaa pulttia noista vajakki-mammoista, jotka kauhistelevat lasten pitkiä hoitopäiviä. Rakastava äiti huolehtii ennen kaikkea siitä, että lapsella on hyvä olla. Meidän tapauksessamme paras apu tilanteeseemme on ulkopuolinen apu, josta olen todella kiitollinen.
Tää on joku 2000-luvun kotiäiti-ilmiö. Ei taida 70-luvun lapset muistaa, että omat äidit kävi töissä silloinkin. Ja ihan kelvollisia veronmaksajia on meistä pääasiassa kasvanut, vaikka oma äiti ei olekaan 24/7 ollut hoitamassa.
Hoivanetin kautta yksittäisiin päiviin. Kokemukset hyviä. Meillä oli myös Hoitopaikka.netin kautta hankittu yksityinen hoitaja, jonka siis palkkasimme itse toimien työnantajana. Työtuntia tuli viikossa n. 20. Kokemus myös hyvä. Vastauksia ilmoitukseemme tuli lähes kymmenen.
Toisin kuin jotkut luulevat, hoitajan palkkaaminen kotiin ei ole mitenkään vaikeaa, vaan palkan ja oheismaksut voi hoitaa todella helposti ja kuluitta palkka.fi-palvelun kautta. Lisäksi täytyy ottaa tapaturmavakuutus.
Suosittelen lämpimästi hoitajan palkkaamista kotiin! Satunnaiseen tarpeeseen esim. Hoivanet on hyvä.
aina täytyy alkaa muistuttamaan kuinka paljon parempia äitejä jotkut ovatkaan kuin toiset.
Ottakaa huomioon kirjoitellessanne tänne, että näitä keskusteluja haetaan pielä pitkään, kun perheet etsivät vinkkejä itseään mietityttäviin asioihin. Hoitajan hankkiminen kotiin on tosi tärkeä ja mielenkiintoinen aihe.
Tsemppiä kaikille äideille, jotka pähkäilette töihin menon ja lapsen hoidon järjestämisen kanssa!
mutta täytyykö vauvan hoitopäivän silti olla 10-tuntinen?
Tälläkin lapsella on myös isä ja Suomessa on laki osittaisesta hoitovapaasta.
Tuo että lapsi dumpataan 10 tunniksi on täydellisen eri asia kuin se, että "äidillä on oikeus käydä töissä".
Eiköhän se hoitaja pidä palkata sen ehdottoman maksimitarpeen mukaan. Eiköhän useimmissa tapauksissa jompi kumpi vanhemmista pääse monena päivänä aiemmin kotiin, mutta hoitajaa hankkiessa pitää sopia siitä maksimiajasta, jotta hoitaja osaa varautua omien päiviensä pituuteen.
pitäkää kauhistelijat mölyt mahassanne
Eiköhän se hoitaja pidä palkata sen ehdottoman maksimitarpeen mukaan. Eiköhän useimmissa tapauksissa jompi kumpi vanhemmista pääse monena päivänä aiemmin kotiin, mutta hoitajaa hankkiessa pitää sopia siitä maksimiajasta, jotta hoitaja osaa varautua omien päiviensä pituuteen.
raha,raha,raha,raha!!!!! sehän se on maailmassa tärkeintä.mistähän sais lapselle hoitajan joka ottas suoraan laitokselta hoitoon et pääsis hoitaa noit paperihommii pois alta johan sitä lasta siinä vaiheessa hoidettu jo ihan kokonainen vuorokausi ja äidin aivot tarvii jo haastetta ja aikuisten seuraa.. vinkkejä?
Tällä kirjoittajalla viiraa kyllä päästä ja pahasti... :-DDD
Ap: tsemppiä näiden katkeroituneiden av-mammojen keskellä. Itse olemme palkkaamassa 1v2kk ikäiselle lapselle hoitajaa aluksi kuukaudeksi, koska kuopus syntyy sektiolla eikä haluta viedä lasta päiväkotiin. Hoitaja jatkaa osa-aikaisena vielä nostelukiellon jälkeenkin ja sitten kun saa opintonsa loppuun, täyspäiväisenä hoitajana kahdelle lapselle meillä kotona.
Meidänkin mielestämme kotihoito on parempi kuin päiväkoti, ja palkaksi olemme täydestä kuukaudesta sopineet n. 1800e/kk.
Rekrytoimme hoitajan lastenhoitofirman kautta, veloittivat sopivan etsinnästä alle 500e. Tarkistivat taustat ja suositukset ja pääsimme itse haastattelemaan kandidaatit.
Oikeasti!?
Yksityisen lastenhoitajan suosituspalkka on 1600-1700 €/kk minimi. Yksityisen hoidon tukea saa Kelalta noin 150-300 €/kk tuloista riippuen. Jotkut kunnat maksavat kuntalisää, joka on noin 300-500 €/kk kunnasta riippuen. Tästä summasta ei tietenkään saa kotitalousvähennystä. Maksettavaksi jää siis itselle noin 1000 €/kk + sos. maksut. Kotitalousvähennyksen maksimihan on 3000 €/v/hlö, vai joko sekin väheni...
Musta kuulostaisi melko upealta järjestelyltä, jos joku hoitaisi lapseni kotona ja se maksaisi perheellemme noin 1000 euroa kuussa. Lapsi saisi aamut nukkua ja hoitaja keskittyisi vain ja ainoastaan häneen. Missä päiväkodissa lapsi saisi jakamattoman huomion?
Musta kuulostaisi melko upealta järjestelyltä, jos joku hoitaisi lapseni kotona ja se maksaisi perheellemme noin 1000 euroa kuussa. Lapsi saisi aamut nukkua ja hoitaja keskittyisi vain ja ainoastaan häneen. Missä päiväkodissa lapsi saisi jakamattoman huomion?
Mutta harvassa kahdenkaan tulonsaajan perheessä, joka asuntolainoineen on normaalitilanteessa ja saa normaalipalkkaa, tuo ei ole mahdollista. Tuhatta euroa ko. asiaan ei siis muiden menojen jälkeen enää jää.
varmaan palkastakin... Mulla jää käteen noin tonni eli ei MITÄÄN järkeä palkata yhdelle lapselle hoitajaa kotiin.
mitä ajattelit vauvana? Kovasti kuulostaa sitäpaitsi siltä, että sinut on kasvatettu arvostamaan "reippautta".
Nykyään tiedetään paljon enemmän kuin aiemmin, joten tietämättömyyden piikkiin ei voi enää panna kaikkea.