Onko missään muussa perheessä tilanne, että äiti herää AINA lasten kanssa aikaisin aamulla
isän jäädessä nukkumaan? Meillä tilanne on tämä, olisi sitten arki tai pyhä. Ainoita poikkeuksia ovat tilanteet, joissa minä esim. olen kovasti kipeänä.
Harmittaa, kun kuvio on toistunut näin vuodesta toiseen. Toisaalta olen ehkä päättänytkin niellä harmin, koska kaikkea ei voi saada ja aamu-unisuus on mukavan mieheni harvoja "vikoja".
Kommentit (56)
tosin mies on herännyt jo 5.00 ja lähtenyt töihin, kun minä ja lapset heräämme noin 6.00 tai myöhemmin. Mies herää aikaisin myös viikonloppuisin eikä ole paikalla, kun muu perhe heräilee.
Paitsi, että mies ei jää nukkumaan vana yleensä herää samaan aikaan viimeistään kuin minäkin.
Lapset on oppineet jo parivuotiaasta siihen, että katsovat lastenohjelmat viikonloppuaamuisin. Kolmevuotiaana ovat jo oppineet avaaman telkankin, eli vanhemmat nukkuu siihen kymppiin, mihin ohjelmat kestää.
kiva nälissään katsella telkkua ja vanhemmat makaa kuin lahnat...
Osaavat nuo myös syödä aamiaista ilman aikuista jos mieli tekee, jogurtin saa jääkaapista helposti. Ja usein noilla ei kyllä ole edes nälkä ennen kymmentä viikonloppuna. Eikä me aina maata kuin lahnat, välillä peitot heiluu mukavastikin aamusella ;-).
Lapset on oppineet jo parivuotiaasta siihen, että katsovat lastenohjelmat viikonloppuaamuisin. Kolmevuotiaana ovat jo oppineet avaaman telkankin, eli vanhemmat nukkuu siihen kymppiin, mihin ohjelmat kestää.
kiva nälissään katsella telkkua ja vanhemmat makaa
kuin lahnat...Osaavat nuo myös syödä aamiaista ilman aikuista jos mieli tekee, jogurtin saa jääkaapista helposti. Ja usein noilla ei kyllä ole edes nälkä ennen kymmentä viikonloppuna. Eikä me aina maata kuin lahnat, välillä peitot heiluu mukavastikin aamusella ;-).
itse laittaa aaupalansa ja istua tuntitolkulla yksin telkkarin edessä.
Osaavat nuo myös syödä aamiaista ilman aikuista jos mieli tekee, jogurtin saa jääkaapista helposti. Ja usein noilla ei kyllä ole edes nälkä ennen kymmentä viikonloppuna. Eikä me aina maata kuin lahnat, välillä peitot heiluu mukavastikin aamusella ;-).
Onhan noita lapsia useampi, eivätkä ne aikuista kaipaa piirrettyjä katsomaan. Turha yrittää tehdä hyvästä järjestelystä ongelmaa :).
Onhan noita lapsia useampi, eivätkä ne aikuista kaipaa piirrettyjä katsomaan. Turha yrittää tehdä hyvästä järjestelystä ongelmaa :).
mukuloita kuin kani ja jättää sitten television kasvattamaan kolemvuotiaasta eteenpäin. huh
Eniten minua rasittaa se, että viikonloppuisin miehen "aamu-unisuuden" syy ovat illalla nautitut juomat. Arkipäivänä kyllä herää töihin paljon ennen lapsia.
mukuloita kuin kani ja jättää sitten television kasvattamaan kolemvuotiaasta eteenpäin. huh
Turha yrittää syyllistää, meillä on hyvät ratkaisut ja fiksut sekä onnelliset lapset. Toivottavasti voit sanoa omistasi samoin.
Jos kinusin että saisin itse jäädä nukkumaan, niin isän ratkaisu oli istuttaa parivuotias lastenohjelmien ääreen ja jatkaa itse unia sohvalla. Ja siis, sikeitä unia. Joten noustava oli itse.
näin minäkin olen joskus jatkanut uniani :)
Eikä edes pyytämällä saan aamuapua. Pitää ihan kovakovaa vasten sanoa, että SINÄ NOUSET HUOMENNA, nouseehan se, muttei koskaan niin nopsasti, ettenkö olisi itsekin herännyt kunnolla.
Yleensä ehdin tehdä lasten kanssa vaikka ja mitä, ennen kuin mies tulee keittiöön. Minä hoidan aamupalat ja kaikki. Usein jopa kipeänäkin. Tähän on vain livetty. Ei näin ollut aikojen alussa... En tiedä, miten tästä kivutaan ylös ja takaisin jaetumpaan vanhemmuuteen. Joo, paljon muutakin mikä jää vain mun harteille, joka hoituu ok, kun olen pois, mutta mitä ei hoksata, kun olen paikalla. Esim. ruoka-ajat. Olen kokeillutkin sitä, jää syömättä, ellen minä muistuta. Vaikka olen sanonut, etten ole mikään vellikello. Ei ole minun velvollisuuteni huomauttaa aikuista ihmistä kellonajoista. Ei tod.
samaan aikaan kuin lapsi(6-7 aikaan). Mutta olenkin totaaliyh.
Oletko pyytänyt mieheltäsi, että voisit joskus jatkaa nukkumista ja hän nousisi lasten kanssa? Mitä hän sanoo?
Aamulla miestä on turha yrittää saada hereille, ellei hän ole osannut varautua kohtaloonsa jo ennalta. Kyllä mies noin näinä kertoina sitten noussutkin, mutta hän on ollut koko loppupäivän ihan kanttuvei, väsynyt ja äreä. Kerran hän oli jopa niin väsynyt, että nukahti vessanpöntölle.
Että enpä tiedä kumpaa katselen mieluummin, aamuisin nukkuvaa mutta loppupäivän virkeää miestä, vain aamulla heräävää mutta loppupäivän zombiena kulkevaa miestä...
ap
Eikä edes pyytämällä saan aamuapua. Pitää ihan kovakovaa vasten sanoa, että SINÄ NOUSET HUOMENNA, nouseehan se, muttei koskaan niin nopsasti, ettenkö olisi itsekin herännyt kunnolla.
eikä päästää lapsia sänkyyn hyppimään ja torkkua itse puolta tuntia mumisten "joo kyl mä kohta nousen". Minä ehdin siinä ajassa jo virkistyä niin, että on ihan sama vaikka nousisin itse. :(
Kunn asia sovitaan edellisenä iltana, mies toimii vähän vikkelämmin.
ap
syy se, että olen itse virkeä aamulla ja mies puolestaan on aamu-uninen. Mies siis on sanonut monta kertaa, että hänkin voi nousta, mutta en oikein näin ideaa siinä, että jos itse herään yleensä PING ihan virkeänä samaan aikaan kuin lapsikin niin miksi mies nousisi, kun on tosi uninen? Pari kertaa vuodessa olen niin väsynyt, että mies nousee lapsen kanssa. Muuten siis minä. Eikä siis johdu miehen ilkeydestä tms.
Vaikka olisin ollut juhlimassakin ja nukkuisin tarkoituksella eri huoneessa, herään yleensä lapsen ääntelyyn enkä saa unta enää sen jälkeen. Jos myöhemmin väsyttää, saatan ottaa päivällä päiväunet (ja mies on sen aikaa lapsen kanssa).
Nousen ihan aina klo 05.30-06.00
ja hoidan alsten aamukuviot. Ainoa poikkeus on äitienpäivä ja syntymäpäivä tai jos ihan erikseen pyydän, että saisin nukkua jonkin aamun. Yleensä silloin on juhlittu illalla.
Vaihdamme kyllä vuoroa klo 10, riippuen miehen työvuoroista. Ylipäätään saan ottaa jossakin vaiheessa päivää takaisin sitä aikaa, jos vain haluan. Nukkua, olla netissä tai vaikka käydä kahvilassa. Yleensä tarvitsen 2h, mutta ei sitä ole mietnkään rajattu.
Mies hoitaa vastaavasti pienimpien lasten iltakylvyt AINA kun ei ole töissä siihen aikaan. MInä teen sillä välin iltapalat, imuroin ja järjestän keittiön.
Oletko pyytänyt mieheltäsi, että voisit joskus jatkaa nukkumista ja hän nousisi lasten kanssa? Mitä hän sanoo?
Aamulla miestä on turha yrittää saada hereille, ellei hän ole osannut varautua kohtaloonsa jo ennalta. Kyllä mies noin näinä kertoina sitten noussutkin, mutta hän on ollut koko loppupäivän ihan kanttuvei, väsynyt ja äreä. Kerran hän oli jopa niin väsynyt, että nukahti vessanpöntölle.
ap
Aikuinen mies ja ihan vessanpöntölle nukahtaa kun kerran viikossa joutuu herämään klo 7! Voi jessus! Ja turha tulla huutamaan mistään aamu-unisuudesta. Kun niitä lapsia tekee, niin niiden kanssa yleensä heräillään ja kukutaan välillä yöt läpeensä. Ja silti pärjätään päivät ilman että nukahdellaan pöntölle. Silloin pöntölle nukahtelu sentään olisi ymmärrettävää. Mutta että kun herra joutuu ihan seitsemältä kerran heräämään...
Luulenpa että ukkos käyttää tilannetta hyväksi. Sinä hyväsydämisenä annat sen nukkua kun se vähän esittää väsynyttä. Sitä paitsi aikuinen ihminen varmaankin osaa mennä illalla ajoissa nukkumaan jos tietää, että aamulla pitää herätä JO 7:ltä.
Arkisin ma-pe herään aina ennen lasta ja miestä ja olen lähtenyt yleensä jo töihin ennenkuin he heräävät.
Viikonloppuisin harvoin on niin että mies nousee ylös lapsen herätessä.
minkä jälkeen mulle selvisi että mies on vain niin itsekäs ettei se tule koskaan tarjoutumaan vapaaehtoisesti heräämään lasten kanssa. Se harmittaa mua tosi paljon, mutta totesin että kun en ole tämän takia eroamassakaan niin parhaiten selviän kun väännän miehelle rautalangasta että tämä ei ole oikeudenmukaista, ja tästä lähtien viikonloppuaamut jaetaan 50/50%.
Mies hyväksyi tilanteen hyvin helposti. Myönsi ettei ole ollut reilua, huomautti että kuvitteli kaiken olevan ok kun mä en ollut aikaisemmin vaatinut tätä jakoa (olin kyllä vihjaillut ja valittanut, mutta en koskaan VAATINUT), mutta lupasi että tästä lähtien jako on viikonloppuisin sitten tuo. Ja kyllä se on melkeinpä ollutkin sen jälkeen, ellei ole ollut jotain aivan erityistä syytä poiketa periaatteesta.
ei sovittu etukäteen, mutta käytäntö on mutoutunut tällaiseksi.