Mitäs jos torjutaan edes vähän kotiäitien uupumusta?
Jos jokainen meistä (vaikka jokainen meistä onkin väsynyt ja uupunut ajoittain myös itse, niin silti) yllättäisi iloisesti auttamalla tällä viikolla vähintään kolmea tuntemaansa pienten lasten äitiä tai muuta ihmistä joka voisi olla avun tarpeessa?
-Kävisit vaikka lähellä asuvalle kaupassa samalla kun itselle
-veisit valmista itsetehtyä vuokaruokaa ohimennen, ehkä jonkin leivonnaisenkin jos leivot itsellekin samalla
-lahjoittaisit jonkin sinulle tarpeettoman hyväkuntoisen lasten tarvikkeen, jonka tiedät toisen tarvitsevan, etkä siis laittaisikaan sitä huutonettiin tms.
-veisit pari pussia ylimääräisiä omppuja puustanne ja tarjoudut leipomaan niistä piirakankin
-otat isompia lapsia hoitoon jos on tarvia tai menet hoitamaan pientä vauvaa paikan päälle niin äiti saa huilata jos unet vähillä
Kun auttaa tai antaa, niin siitä saa kummasti itsellekin hyvän mielen ja olon. Se oman edun jatkuva tavoittelu ja kyynärpäin eteneminen, kun vaan itsellä olisi hyvin, musita viis, ei ole laumaeläin ihmisen luontaisinta käytöstä ja johtaa henkiseen pahoinvointiin. Toisista huolehtiminen on luontaista, vaikkakin epämuodikasta.
Kun seuraavan kerran tulee sääli jotain likaista lasta tai mieleen että pitäisikö "soittaa jonnekin", niin miettisitkin että voisitko itse jotenkin auttaa konkreetisti.
Kommentit (57)
ja jos pää ei kestä, pennut hoitoon ja äiti loisimasta töihin.
Tuhat kertaa mieluummin käyn työssäkäyvän äidin kotona tekemässä suursiivouksen mitä autan kotiäitiä, jolle kotiäitiys ja lapsiluku on oma valinta.
Laitetaan hyvä kiertämään!
Ja nurisijoille - ne työssäkäyvätkin äidit on joskus olleet kotona...
työssäkäynti ja lapsiluku ei ole oma valinta :) Mutta ei mitään, käy vaan auttamassa työssäkäyvää, eikä autettavan ole pakko myöskään olla äiti. Kun antaa apua sitä tarvitsevalle, saa itsekin hyvän mielen!
Tuhat kertaa mieluummin käyn työssäkäyvän äidin kotona tekemässä suursiivouksen mitä autan kotiäitiä, jolle kotiäitiys ja lapsiluku on oma valinta.
töihin voi palata jo 4kk äitiysloman jälkeen tai viimeistään sitten kun vanhempainrahaoikeus loppuu, siitä alkaa päivähoito-oikeus.
Miksi pitäisi auttaa ihmisiä, joiden ahdinko ja väsymys on oma vika??
Ettehän te halua alkoholistiakaan auttaa tai työtöntä, koska ne ovat itseaiheutettuja.
Kuka auttaa työssä käyvää äitiä?
Omat lapseni ovat isoja jo kohta toivottavasti olen isoäiti, vaikka aika muistot kultaakin mikään ei ole ollut ihanampaa aikaa kuin ne kolme vuotta jotka olin kotiäitinä, epätäydellisenä.
Ennen minä auttaisin yksinhuoltaja työkaveria jolla 2½v lapsi ja vuorotyö, työ vielä vaatii henkisesti ja fyysisesti paljon.
pentujensa kanssa kerhosta toiseen.
että työssäkäyvä äiti enemmän apua tarvitsee kuin kotiäiti. Itse on ollut sekä työäiti, että kotiäiti ja kotiäitys on ollut tuplaten helpompaa!
Jos kotiäiti masentuu vikaa on aika paljon äidissä itsessään. Kotiäidin pitää itse aktiivisesti hakeutua muiden ihmisten seuraan ja harrastuksiin, ettei jää kotiin lasten kanssa ihan yksin.
Ennen minä auttaisin yksinhuoltaja työkaveria jolla 2½v lapsi ja vuorotyö, työ vielä vaatii henkisesti ja fyysisesti paljon.
Sehän on hienoa että käyttää lapsia kerhossa eikä laita niitä virikehoitoon viemään päivähoitopaikkoja sun lapsilta.
tää ajattelu että auttaa vois VAAN sitä yhtä äitiä. Autetaan ihmeessä sitä yh:ta, työssäkäyvää ja vielä naapuritalon mummelia. Hyvä mieli tulee itselle ja muille. Naiset vois enemmän tukea toisiaan eikä kilpailla että kenellä on rankinta ja huutaa hiki otsalla että p**kele tämänki hoidan YKSIN!!!
on rankempaa, kotiäitiys vai työäitiys. Kun se riippuu monesta asiasta, kuten mitä työtä tekee, kuinka pitkiä päiviä, millasia lapset on jne jne.
Minä olen mennyt aina töihin lepäämään kun kotiäitiys on käynyt liian rankakasi. Minusta elämä on paljon helpompaa työssäkäyvänä kuin kotiäitinä.
ja pidettäisiin omasta kunnosta huoli ja syötäis terveellisesti.
Pantais tietokone kiinni ja illalla ei tuijotettais telkkaa.
Auttais kuule aika paljon.
nimim. kokemusta on
se taas nähtiin, kuinka katkeroituneita ja kylmiä naiset ovat toisilleen, täällä palstalla ja saati sitten oikeassa elämässä. Ap teki kivan aloituksen, mutta mitäpä siihen osattiin vastata hmm... uhattiin vaan sylkeä päin naamaa, kotiäitejä EI missään nimessä pidä auttaa, kuten ei myöskään esim. työttömiä tai alkoholisteja. Tunnevammaiset täällä taas liikkeellä. Usein tätä palstaa seuratessa toivoo, että siperia opettaisi ihmistä. Ja ap:lle kiitos aloituksesta, yritän ottaa neuvosta vaarin ;)
kerhosta toiseen, ei pidä valittaa väsymystään tai sitä ettei kotihommia ehdi tekemään.
Jos työäiti ei apuani tarvitse, en todellakaan käytä vapautunutta aikaani kotiäidin oman valinnan tukemiseen.
Eikä kotiäiti virikepaikalle lapsiaan vie, sehän menee töihin eikö niin? ja silloin lapsilla oikeus päivähoitoon.
Nää tyypit ei oikeasti auttais yhtään ketään, ei sitä yh:ta eikä työssäkäyvää eikä ketään muutakaan.
tää ajattelu että auttaa vois VAAN sitä yhtä äitiä. Autetaan ihmeessä sitä yh:ta, työssäkäyvää ja vielä naapuritalon mummelia. Hyvä mieli tulee itselle ja muille. Naiset vois enemmän tukea toisiaan eikä kilpailla että kenellä on rankinta ja huutaa hiki otsalla että p**kele tämänki hoidan YKSIN!!!
kokee työn ja lapsiperheen arjen yhdistämisen haastavana niin ei pidä valittaa, eikö niin?
Ja juu, eihän toki lapsia ole virikepaikoilla, eihän? Ei yhtään isosisarusta ole päiväkodissa kun äiti on vauvan kanssa kotona?
Ihmettelen sun katkeruuttasi.
ja pidettäisiin omasta kunnosta huoli ja syötäis terveellisesti.
Pantais tietokone kiinni ja illalla ei tuijotettais telkkaa.Auttais kuule aika paljon.
nimim. kokemusta on
että asiat osaa laittaa arvojärjestykseen ja tietää ketä on ensimmäisenä autettava jos auttamaan lähtee esim.
Kyllä mä näen työäidit uupuneempina kuin kotiäidit ja niin varmaan useimmat muutkin. Kotiäitiys on lastenleikkiä sen rinnalla, että yrittää yhdistää 8 tuntisen työpäivän+ työmatkat. lasten päivähoidon kuskaamimiseen ja iltaisen kotirumban kun vielä yrittää pestä pyykkiä, siivota ja laitta ruokaakin. Raskasta on vaikka mieskin osallistuisi.
se taas nähtiin, kuinka katkeroituneita ja kylmiä naiset ovat toisilleen, täällä palstalla ja saati sitten oikeassa elämässä. Ap teki kivan aloituksen, mutta mitäpä siihen osattiin vastata hmm... uhattiin vaan sylkeä päin naamaa, kotiäitejä EI missään nimessä pidä auttaa, kuten ei myöskään esim. työttömiä tai alkoholisteja. Tunnevammaiset täällä taas liikkeellä. Usein tätä palstaa seuratessa toivoo, että siperia opettaisi ihmistä. Ja ap:lle kiitos aloituksesta, yritän ottaa neuvosta vaarin ;)
joka päivä kerrostalomme pihassa, ei tarvitse kiillotella sädekehiä noin. Tavara kiertää ja kaupassa käydään kimpassa. Välillä joku hakee euron juustot kaikille.
Ihanan rentoa.