Nielun propuista (ällövaroitus!)
Mulle tulee niitä aina satunnaisesti, mutta en ole kokenut mitenkään liian häiritseväksi eivätkä vaikuta hengityksen hajuun pahemmin.
Nyt kurkkuni on ollut muutaman päivän arka ja suussa maistunut pahalle. Pari proppua on irronnut yskiessä. Tänään kurkussa tuntui "pala" ja aloin sitä sitten kaivelemaan. Loppujen lopuksi kaivoin ulos oikein ryppään proppuja, sitä töhnää oli varmaan puolikkaan teelusikallisen verran, kaikki samassa kohdassa.
Onko tämä ihan normaalia (vaikka ällöttävää onkin) vai voiko tuo jo kertoa esim. bakteeritulehduksesta tms?
Kommentit (90)
Normaaleja proppuja siis kasaantuneena möykyksi.
niinno, sit sulla vaan on paljon niitä koloja mihin ne proput (eli ns suun jätteet) pääsee.
Hae apteekista sitä betadine suuvettä ja kato auttaako mitään. Sulla on varmaan isot nielurisat tms.
-kakkonen
..kun mulla se vaan tuntuu pakenevan..
jo 4päivää tuntunut pala kurkussa, luojan kiitos ei henki haise tällä kertaa
ajattelinkin että jos vaikka nielurisat on isot? Lääkärin (työterveys) mielestä mulla kuitenkin pienet risat ja ei hänen mielestään mitään perusteita leikkaukseen.
proppuja tulee isojen nielurisojen takia.
Isot nielurisat voi aihuttaa myös paiseta. JOs palan tunne ei katoa, kanttii käydä tarkistuttamassa se kurkku. (ellei sitten näe että siellä on proppu).
Hammasharjan varsi on aika hyvä mil kanttii kokeilla painaa sen propun viereen niin se voi pullahtaa ulos. tai jos se on jo pinnalla niin yrittää ns raapasta sen pois.
nielun rakenteesta riippuu.Toisilla ei tule, toisilla kertyy jatkuvasti.
Itselläni on vuosikaudet kertynyt noita palloryppäitä Tunnen sellaisen tunkkaisen olon suussa pesuista, suuvesistä huolimatta jolloin tiedän "lypsää" eli painella esim. hammasharjan päällä nielua jolloin proput plumpsahtaa pois.
Sitten on suht raikas suu taas jonkin aikaa.
Ällöä on, tiedän sen.
jo ihan taidetta...
parhaiten lähtee, kun ensin painelee pyöreäpäisellä tikulla niitä esiin eli pumppaa siitä raon reunalta, sit varovasti kaivelee ulos jollakin hyväksi kokemallaan tikulla, mun mielestä paras on sellanen kovettunut tylppäkärkinen suti (joku pensseli siis, vesiväri tms. lapsen oli kerran jäänyt vessaan ja vahigossa kokeilin) ja ohut sukkapuikko
nillä sit saan sen töhnän sieltä ulos, ja ällöä tosiaan oon, yäk
niin muistin, että mulle on nuorempana sanottu, että nielurisat ovat todella isot.
Mä olen myös irrotellut ja painellut niitä hammasharjan päällä, joskus topsipuikolla. Nyt sain kaivettua niitä peukalon reunalla... Juu. Yöks.
ap
Mä en saa niitä mitenkään "ulos" tai näkyviin, saan ne vaan silleen pois kun tulevat suuhun saakka, että tunnen ihan kuin olis pähkinärouheen pala suussa. Silloin tajuan aina sylkäistä paperiin jossain huomaamattomassa paikassa.
Kerran puraisin sellaise vahingossa, ja siis hyi helvetti... muistan sen maun ja hajun loppuikäni... :DDD
Tää on ihan hirvein ketju ikinä, :D
Kerran puraisin sellaise vahingossa, ja siis hyi helvetti... muistan sen maun ja hajun loppuikäni... :DDD
Se maku ja haju on järkyttävä!
Mutta voi sitä riemua, kun niitä onnistuu irrottamaan, saan siitäkin jotain kieroa nautintoa! :D
Mulla lähinna tulee toiselle puolelle, jossa on selkeesti "löysempi" risa, kuin toiselle puolelle.
Toisaalta niitä on helpompi löysältä puolelta myöskin painella pois, kun toiselta puolelta.
Itselle sormi on paras paineluun ja tulee kans useampi kerralla.
mä olen niitä kaivelut pikkulusikan toisella päällä.
Mulla on myös isot nielurisat.
Voisiko nielurisleikkaus auttaa?
Ja mistä ja miten niitä kaivellaan ulos? Mä en oikein ymmärtänyt. Jossain kurkussa, mutta missä? Eihän sinne voi mitään lusikoita tukkia. Alkaa yököttään.
Ja mistä ja miten niitä kaivellaan ulos? Mä en oikein ymmärtänyt. Jossain kurkussa, mutta missä? Eihän sinne voi mitään lusikoita tukkia. Alkaa yököttään.
irti semmoisen "kalansilmän", se tosin ei haissut miltään. siitä on aikaa kymmenen vuotta eikä sen jälkeen ole ollut mitään. painelin kyllä kurkkua ja ja kaikkea suusta tän ketjun luettuani, mutta en löytänyt mitään. ehkä niitä ei sit ole?
toisella päällä lähtee täällä proput ja pullauttamalla eli vedetään risan reunasta alhaalta ylös kevyesti painaen.
Noita tulee paljon etenkin, jos on erehtynyt syömään sipsejä, juustonaksuja yms. Eikös ne nyt muutenkin ole ihan ruoanjätteitä vaan.. ajautuneet sinne risoihin ja kertyvät pallosiksi.
http://www.tonsilstoneremedies.net/wp-content/uploads/2010/12/800px-Ton…
enkuks ne on tonsilstones ja ihan kamalia kuvia löytyy, tää on suht iisi
Täytyy nyt munkin osallistua keskusteluun. Mä oon tehnyt niin, että oon leikannut mehupillin päästä pois palan viistosti niin, että siitä tulee terävä. Sitten taitan siihen päähän sellaisen "koukun" jolla niitä voi kalastella pois. Ei sekään kyllä helppoa ole, mutta ei puhettakaan, että onnistuisin kynsillä tai pumpulipuikolla kaivelemaan.
Puheenjohtaja
Proppujen kaivelijat ry
Mulla on ollut noita proppuja. Välillä oon saanut niistä ihania nielurisatulehduksia ja paiseita. Äidilläni on ollut proppuja myös, ja häntä kurkkulääkäri kehotti puristelemaan niitä pois.
Oon tehnyt ohjeen mukaan, ja proput ovat vähentyneet sekä nielurisat pienentyneet - ilmeisesti myös proppujen kotikolot on menneet kiinni.
Mä oon puristellut niitä proppuja pois ihan painamalla sormella nielurisan edestä. Kannattaa noudattaa ehdottoman hyvää käsihygieniaa ja varoa raapimasta. Desinfioivalla suuvedellä purskuttelu jälkeen puristelun on myös suotavaa.
Tämä on auttanut mulle. Ei tarvinnut ryhtyä karppaamaan, kuten joku täällä joskus neuvoi.
ei ole normaalia, proppujen ei kuulu olla noin isoja.
Mene lääkäriin, saat luultavasti betadine suuvettä (sitä saa kyllä ilman reseptiäkin) tai sitten jonkin antibioottikuurin. Siellä voi olla myös esim paise jos on kerran palan tunnetta tai jotain muuta erittävää tai joku joka tota töhnää tolleen tekee.