Lue keskustelun säännöt.
Perheen vkonloppuostoksista voi kätevästi päätellä koulutuksen ja sosiaaliryhmän.
24.08.2011 |
Katselkaa kassalla lasten kavereiden perheiden ostoksia ja miettikää, onko oikeaa seuraa...
Kommentit (141)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Eihän se nyt niin mene, että joku ajattelisi koko ajan, että "olen akateeminen, olen akateeminen, olen akateeminen" ja tekee sen perusteella ostopäätökset. Kun suuria massoja tutkitaan, korkeaman sosioekonomisen aseman omaavat syövät paremmin. Ja ei se johdu siitä, että joku hokee päässään olevansa akateeminen, vaan siitä, että korkeamman sosioekonomisen aseman ihminen:
- Hakee ja omaa tietoa ruokien terveysvaikutuksista ja ekologisista vaikutuksista.
- Arvot ja tieto näkyvät voimakkaammin käytännön ostopäätöksissä.
- Omaa enemmän itsehillintää vastustaa roskaruokia ja ylensyöntiä.
- Osaa paremmin kyseenalaistaa aggressiivista mainontaa ja ymmärtää kaupalliset taustavaikuttimet.
- Välittää enemmän terveydestään kaiken kaikkiaan, on motivaatiota huolehtia itsestä.
- Omaa elämänhallinnantaitoja, joihin esimerkiksi ruokatieto ja ruuanlaittotaidot kuuluvat.
- Ja viimeisenä kun otetaan myös se sosioEKONOMINEN puoli mukaan: On myös varaa ostaa terveydellisesti ja ekologisesti laadukkaita tuotteita jos haluaa. Köyhällä ei vain kerta kaikkiaan ole varaa ostaa aina ihan sitä mitä huvittaa.
Eli on tietoa, taitoa, motivaatiota, halua, viitsimistä ja varaa huolehtia siitä, mitä syö.
Alhaisemman sosioekonomisen omaavan ihmisen ostoskorista taas löytyy enemmän alkoholia ja tupakkaa kuin korkeamman sosioekonomisen aseman ihmiseltä.
Ja nämä siis KESKIMÄÄRIN, tilastollisesti, suurista massoista *kun kohta joku mamma tulee sanomaan, että ei päde meillä* ;)