17v poikapuoli hippaili yöllä ulos ja oli kännissä!
Illalla normaalisti klo 22 sanoi menevänsä nukkumaan, koska sanoin että kaverin pitää lähteä kotiin. Olivat kaverin kanssa katsoneet pojan huoneessa leffaa. Puoleltaöin heräsin ulko-oven kolahdukseen ja lähdin katsomaan mistä on kyse. Poika oli kyseisen kaverin kanssa pihalla kaljapullot kourassa ja olivat lähdössä jonnekin. MInä tempaisin oven auki ja suorastaan karjaisin, että mitä hemmettiä täällä pelleillään! Poika tuli sisään ja oli selvästi juovuksissa ja kun asiaa selvitin, niin tunnusti että olivat juoneet shotteja.
POika on ollut pari päivää saikulla, koska häenllä on angiina ollut. Tekisi mieli pistää poika tänä aamuna kouluun, koska pystyy riekkumaan yötä myöten kännissä! Mitä tuolle pojalle kannattaisi nyt tehdä, jotain sanktioita mutta mitä? Isänsä tulee työreissusta vasta illalla?
Kommentit (20)
Joka viikonloppu otti kavereiden kanssa. Kerran tuli illalla ammattikoulustakin niin kännissä, että kaatuili,mut aattelin et sellasta se on..
Ite olin ihan tajuton rypijä 14-18 vuotiaana. Mut sitten rauhotuin.
Poika nyt jo täyttäny 18 ja meno rauhottunu. Ottaahan tuo, mut selkeesti vähemmän. Eiedes joka viikonloppu.
Vanhin poika alotti juomisen vasta 18 täytettyään, mutta harvoin käy baareissa. On nyt 20 v ja painaa duunia 7 pv viikko. Sen mielestä nuoremman veljen juomiseen olis pitäny puuttua, mut sanoin et mitä hyötyä siitä on. Juo jos juo.. Ei mullekaan sanomiset aikoinaan vaikuttanu mitään. tai oikeestaan uhmalla join vaan enemmän.
osa ihmisistä on roskaväkeä ja osa ei.
Pojan kanssa on asiasta keskusteltu, isänsä oli tosi tiukkana ja nyt pojalle on teroitettu mieleen, että yhtään ainoaa kännireissua ei kestä tulla ennen kuin täyttää 18v. Poika oli aamulla tosi pahoillaan ja tuli halaamaan ja pyytämään anteeksi. KOuluun laitoin sen silloin aamulla.
t.ap
Ihana tuo halaamaan tulo!
Ennen kuin luin nämä viimeiset viestit tuli mieleeni, että ennemmin terottaisin vastuuta omasta itsestään, vastuuta koulusta ja omasta paranemisestaan. Ja myös siitä, että ei koskaan, koskaan, lähde ilmoittamatta minnekään. Ettei tule huolta.
Tuo "yhtään ainoaa kännireissua ei kestä tulla ennen kuin täyttää 18 v" on ajatuksena toki hieno, mutta johtaa käsitykseni mukaan helposti vaan salailuun. Sitten ei uskalla tulla kotiin (jos on kännissä siis), ei pyytää hakemaan tms.
En tiedä. Itse ennemmin kertoisin sitä kuinka paljon pojasta välitetään, painottaisin omasta itsestä huolehtimista, sitä että kertoo missä menee ja kenen kanssa.
Ihana tuo halaamaan tulo!
Ennen kuin luin nämä viimeiset viestit tuli mieleeni, että ennemmin terottaisin vastuuta omasta itsestään, vastuuta koulusta ja omasta paranemisestaan. Ja myös siitä, että ei koskaan, koskaan, lähde ilmoittamatta minnekään. Ettei tule huolta.
Tuo "yhtään ainoaa kännireissua ei kestä tulla ennen kuin täyttää 18 v" on ajatuksena toki hieno, mutta johtaa käsitykseni mukaan helposti vaan salailuun. Sitten ei uskalla tulla kotiin (jos on kännissä siis), ei pyytää hakemaan tms.
En tiedä. Itse ennemmin kertoisin sitä kuinka paljon pojasta välitetään, painottaisin omasta itsestä huolehtimista, sitä että kertoo missä menee ja kenen kanssa.
nirhata vaikka kotiin kännissä tulee, mutta sanomista toki tulee. Ja kyllä sille sanottiin, että näitä asioita tehdään hänen omaksi parhaakseen ja että hän käy sitä koulua itseään varten, ei meitä vanhempia varten. Ja totesi tuo itsekin, että taisi olla tosi hölmösti tehty.
t.ap
Tuo on jo sen ikäinen ettei minusta kannata puuttua, jos kuitenkin asiansa hoitaa. Normaalilta kuulostaa.
Tuo on jo sen ikäinen ettei minusta kannata puuttua, jos kuitenkin asiansa hoitaa. Normaalilta kuulostaa.
Ihanaa oli ap, minusatakin tuo halaus, toivottavasti poika oikeasti otti opikseen.
Minusta tällainen ei ole läpihuutojuttu, sanoinkin pojalle, että tämä vaatii jo suunnitelmallista kieroilua, eikä ole mikään vahinko. Ja että olen pettynyt siihen, että hän tällä tavalla kieroilee, koska en olisi hänestä koskaan sellaista uskonut.
t.ap
Joka viikonloppu otti kavereiden kanssa. Kerran tuli illalla ammattikoulustakin niin kännissä, että kaatuili,mut aattelin et sellasta se on..
Poika nyt jo täyttäny 18 ja meno rauhottunu. Ottaahan tuo, mut selkeesti vähemmän. Eiedes joka viikonloppu.
Vanhin poika alotti juomisen vasta 18 täytettyään, mutta harvoin käy baareissa. On nyt 20 v ja painaa duunia 7 pv viikko. Sen mielestä nuoremman veljen juomiseen olis pitäny puuttua, mut sanoin et mitä hyötyä siitä on. Juo jos juo.. Ei mullekaan sanomiset aikoinaan vaikuttanu mitään. tai oikeestaan uhmalla join vaan enemmän.
kun yöt hillutaan jossain ja koulut lyödään laimin. Niin kauan kuin tämän katon alla asuu, niin tämän talon sääntöjen mukaan mennnään.
t.ap
mielestäni 17 vuotiaalla ei ainakaan viikonloppuisin tarvitse olla kotiintuloaikoja ja jos on niin mielestäni esim klo 1.00 on ok. (yöksi pois jääminen tai jos on yli 11/12 kuitenkin vain jos ilmottaa missä on ja miksi) juominenkin ok jos ei viikoittain tapahdu. mutta toki arkena hyvä olla ajoissa ja selvinpäin kotona koulun takia. nuoruuteen kuuluu hölmöilyt (myös kipeänä). Liian tiukat rajat ja kotiintuloajat tekee sen että nuoret joutuvat rikkomaan niitä salaa. mielestäni kyseisessä tilanteessa rauhallinen keskustelu siitä, miltä sinusta tuntuu ja että teillä tuollaista salailua ei sallita, mutta kuuntele myös mitä lapsellasi on sanottavaa.
Onko teidän perheessä mitään muitakaan sääntöjä mitä pitää noudattaa?
Kyllä tehdään nuorten juominen helpoksi, jos kotonakaan ei asiasta välitetä millään lailla!
mielestäni 17 vuotiaalla ei ainakaan viikonloppuisin tarvitse olla kotiintuloaikoja ja jos on niin mielestäni esim klo 1.00 on ok. (yöksi pois jääminen tai jos on yli 11/12 kuitenkin vain jos ilmottaa missä on ja miksi) juominenkin ok jos ei viikoittain tapahdu. mutta toki arkena hyvä olla ajoissa ja selvinpäin kotona koulun takia. nuoruuteen kuuluu hölmöilyt (myös kipeänä). Liian tiukat rajat ja kotiintuloajat tekee sen että nuoret joutuvat rikkomaan niitä salaa. mielestäni kyseisessä tilanteessa rauhallinen keskustelu siitä, miltä sinusta tuntuu ja että teillä tuollaista salailua ei sallita, mutta kuuntele myös mitä lapsellasi on sanottavaa.
se kännää keskellä viikkoa alaikäisenä? Onko sille sinusta joku hyvä peruste? Meillä tuollaista ei suvaittaisi, ihan sama vaikka muiden pennut saisi kontata katuojissa pitkin öitä, mutta meidän ei.
Ja yksi nuori meidänkin kotoa löytyy.
Onko yleistäkin, että 17v:lle "ei voi mitään?" En usko että meillä ollaan tuota mieltä 15v päästä.
Ap:lle täydet sympatiat.
säännöistä keskustella, kun kerran nuori kotona asuu, mutta mielestäni rangaistukset 17-vuotiaalle on naurettava ajatus.
Itse asuin tuon ikäisenä jo avoliitossa ja riekuin mitä riekuin. Kyllä se järki sieltä kasvaa iän myötä. Tiukimmista kodeista tulee pahimmat mellastajat minun kokemukseni mukaan.
Tietenkään ei tarvitse hyväksyä ja keskustelu on tietysti paikallaan, jos poika äitinsä mielen on pahoittanut.
jos olis tuollainen pirttihirmu äitipuolena!
säännöistä keskustella, kun kerran nuori kotona asuu, mutta mielestäni rangaistukset 17-vuotiaalle on naurettava ajatus.
Itse asuin tuon ikäisenä jo avoliitossa ja riekuin mitä riekuin. Kyllä se järki sieltä kasvaa iän myötä. Tiukimmista kodeista tulee pahimmat mellastajat minun kokemukseni mukaan.
Tietenkään ei tarvitse hyväksyä ja keskustelu on tietysti paikallaan, jos poika äitinsä mielen on pahoittanut.
Miksi alle täysikäistä ihmistä ei voi vaatia elämään fiksusti, vaan sallitaan viinalla rälläys ja yöt ulkona keskellä viikkoa? ei voi vaan ymmärtää.
en kyllä minäkään hyväksyisi 17v tai minkään ikäisen viikkokännäilyä tai saunakalja nyt on ihan ok. Vaikka itse en kyllä alaikäiselle tarjoaisi.
Minusta huonompi juttu on koulun laiminlyönti. Mitään kasvatuksellisia sanktioita tuskin lähes täysikäiselle voi enää antaa, siinä vaiheessa kasvatus on tehty, neuvoja voi antaa vaikka 45v, ainakin äitini mielestä.
jos olis tuollainen pirttihirmu äitipuolena!
äiti(puoli). Mielestäni ei ole pirttihirmuutta, jos ei katso läpi sormien kaikkea sekoilua, mitä jälkikasvu sattuu keksimään. samalla tavalla tulen toimimaan omien lapsieni kanssa.
Ja joo, itsekin join alkoholia 17-vuotiaana, mutta minäpä en karannut salaa kotoa, hoiidn kouluni hyvin, en uhkaillut perhettäni kännissä tai saanut raivareita kankkusessa, kun piti nousta klo 12 eikä klo 16...
t.ap
mahda ja antaa jatkaa sekoilua. Onneksi toisilla vanhemmilla on enemmän halua olla sen teinin tekemisistä kiinnostuneita ja osaavat myös asettaa rajoja myös teinille. Toiset taas menee yli sitä mistä aita on matalin ja sen kyllä huomaa...
osa ihmisistä on roskaväkeä ja osa ei.