Kokemuksia pariterapiasta
Olemme aviokriisissä ja etsimme terapiatukea. Onko kellään kokemuksia niistä, siis yhdessä puolison kanssa? Vaihtoehdot taitavat olla joko yksityinen väestöliittö (125e/kerta) tai julkisella ilmainen perheneuvola tai kirkon ilmainen pariterapia.
Kommentit (23)
Jos ei itse osaa setviä omia ongelmiaan niin ei niitä voi ulkopuolinenkaan oikoa.
Tehkää molemmat lista, 10 positiivista asiaa parisuhteessanne ja 10 negatiivista.
Ja keskustelkaa niistä, ilman hermostumista.
Siinä on pariterapiaa ja tehoaa! Ja ilmaista..
Se on siis se kirkon, mutta ei sitä siellä huomaa. 2 kertaa oltu, kolmas parin vkon päästä. On tykätty. Meillä isoja ongelmia, pettämistä, epärehellisyyttä. Vaatii motivaation molemmilta, pakottaminen ei auta!
Mikä siinä on että 2 aikuista ei tule toimeen keskenään ja silti pitää väkisin nyrittää vatvoa sitä paskaa, erotkaa ja hommatkaa uudet kumppanit ei ole normaalia vihata toista parisuhteessa.
sitä kirkon pariterapiaa on? Kiva kuulla, että teillä se on toiminut! Asutteko pk- seudulla? Oliko pitkä jono? Se kun olisi ilmainen, niin voisi käydä pidempään, jos siihen tarjotaan mahdollisuus.
Meillä myös isohkoja ongelmia, joita ei keskenemämme pystytyä ratkomaan ja perheessämme pieniä lapsia. Molemmilla halu yrittää ja löytää ratkaisuja.
ap
Me emme todella vihaa toisiamme, vaan rakastamme. Siksi haemme terapiaa. Muuten olisimme jo eronneet.
ap
Jos ei itse osaa setviä omia ongelmiaan niin ei niitä voi ulkopuolinenkaan oikoa.
Terapiassa ei kukaan sun puolesta ongelmia selvitä, sieltä saa keskustelu- ja pohdinta-apua, välineitä, ajatuksia. Tärkeintä mitä me on opittu on se, että pitää ajatella TUNNETTA. Jos minä sanon jotain, se voi tarkoittaa miehelle jotain ihan muuta kuin luulin.
pysty keskustelemaan asiallisesti ongelmista, vaan niistä tulee riita tai asiasta vaan ei pystytä puhua. Siten terapia auttaa, kun haetaan työkaluja kuten keskusteluapua ja ratkaisuja, jotka pari yhdessä tekee - ei terapeutti.
Päästiin heti seuraavana päivänä soitosta, 2 vkon välein käydään. Käyntien määrää en tiedä, kyllä uskon että tässä vielä jonkun aikaa menee. Iso kaupunki kyseessä.
Terapiassa ei kukaan sun puolesta ongelmia selvitä, sieltä saa keskustelu- ja pohdinta-apua, välineitä, ajatuksia. Tärkeintä mitä me on opittu on se, että pitää ajatella TUNNETTA. Jos minä sanon jotain, se voi tarkoittaa miehelle jotain ihan muuta kuin luulin.
Jos parisuhde ei toimi niin ei se vaan toimi, turhaa siihen mitään papin porinoita tarvitaan väliin selvittämään jos ei vaan kemiat toimi niin ei toimi, jos toimisi niin ei olisi tekosyitä etsiä terapeutteja turisemaan asoista, kriisi psykologit yms on tarpeen mutta ei nekään poista sitä tuskaa ja ikävän unnetta vaikka voivat helpottaa oloa hetkellisesti.
perheasianneuvottelukeskuksen parisuhdeterapiassa pk-seudulla ja sattui todella huono terapeutti. Kerrasta toiseen vatvoi samaa asiaa, mies ei tiennyt mitä haluaa suhteelta. Lähti siis terapiaan, koska haluttiin yrittää ja saada keskusteluapua ja neuvoja, miten ne keskustelulukot saisi auki. No, eipä saatu apua, tunti toisensa jälkeen samaa. Yllätys yllätys, lopetettiin terapia, koska siitä ei ollut minkäänlaista hyötyä.
Ja millaista terapia on? Kyseleekö terapeutti vuorotellen molemmilta asioita ja sitten pohditaan?
Me käydään yksityisellä Tampereella. Maksaa 50€/kerta, ja on todella hyvä terapeutti! Suosittelen! Noissa kirkon jutuissa voi olla mitä tahansa puoskareita, joilla ei ole koulutusta, joten niihin en luottaisi.
Me käydään yksityisellä Tampereella. Maksaa 50€/kerta, ja on todella hyvä terapeutti! Suosittelen! Noissa kirkon jutuissa voi olla mitä tahansa puoskareita, joilla ei ole koulutusta, joten niihin en luottaisi.
Kirkon perheasiain neuvottelukeskusten perheneuvojat ovat psykologeja, perhe- tai pariterapeutteja, seksuaaliterapeutteja jne. Heiltä vaaditaan alan koulutus, ei muuten pääse sinne töihin. Monella on useampi tutkinto, lisäksi esim. teologi jne. Ovat ammattilaisia!
Itse se täytyy kuitenkin tehdä, ne toimii siellä keskustelulinkkinä ja ohjailevat keskustelua sinne missä se kenkä puristaa ihan oikeasti
googleta oman paikkakunnan ammattilaiset. Niitäkin on niin eri tasoisesti kouluttautuneita. Oma kokemuksemme on ollut hyvä yksityisestä pari- ja seksuaaliterapeutista. Hinta 90e/1,5h
Suhteemme on aina ollut myrksyinen. Alkuvuosina yritimme pariterapiaa kolmen lyhyehkön jakson verran. Ensimmäiset kaksi kilpistyivät joutavaan puheeseen. Asioista ja tunteista keskusteltiin jonkinmoisella menestyksellä joka istunnolla. Vaimoni tunneryöppy joka istunnon jälkeen etäännytti minua hänestä entisestään. Lisäksi puheet ja tilapäiset tunteenosoitukset eivät muuttaneet mitään arjessa.
Viimeiseksi jäänyt yritys oli täysin kuollutta toimintaa. Istunnoissa kaksi naisterapeuttia asettui vaimoni puolelle ja minä jouduin altavastaajaksi. Olen hyvä suustani, joten kyllä minulla näkemyksiä ja selityksiä olisi riittänyt. Tunteitakin oli, vihaa ja katkeruutta. Väsyin toisen tai kolmannen istunnon jälkeen siihen, että minä olin se jolta kysyttiin aina, että miksi. Palvelu taisi olla Lahden seurakuntien, ja kokemukseni mukaan erittäin huonolaatuista. (Lahtelaisille tiedoksi: tapauksesta on kohta 10 vuotta. Ehkä sielläkin on opittu tai hankittu tehtävään oikeat ammattilaiset.)
Perheasian neuvottelukeskuksen (Kirkon paikka siis) väki on alan ammattilaisia.
Itse asiassa yksityisellä puolella on paljon villimpi koulutuskirjo.
Miksi ihmeessä terapioihin on sitten niin pitkät jonot? Ulkopuolinen henkilö osaa monesti nähdä ja tuoda esille sellaista mitä ei itse näe tai uskalla nähdä.
Se on siis se kirkon, mutta ei sitä siellä huomaa. 2 kertaa oltu, kolmas parin vkon päästä. On tykätty. Meillä isoja ongelmia, pettämistä, epärehellisyyttä. Vaatii motivaation molemmilta, pakottaminen ei auta!