Kun ihminen kuolee, toiset haluaa, että
ruumis poltetaan. Onko kuitenkin raamatun vastaista tällainen toiminta, itse olen miettinyt, että en uskaltaisi tehdä moista!
Kommentit (65)
äläkä sellaisia, joita et ole itse edes katsonut.
En tahtonut polttaa lapseni jäänteitä.
Miten muutkin lapset ottaisivat sen että perheenjäsen poltetaan?Arkkuhautaus oli kaunis ja paikka on varattava uudelleen 30 vuoden välein. Saan ehkä muutamaan kertaan paikan uusia ennen omaa kuolemaa mutta sitten lapset ja lapsenlapset mahdollisesti joskus uusii paikkaa lisää.
Minä halusin saada kauniin lapseni maahan, maan lämpöön. Pois kylmästä säiliöstä. En polttaa häntä. En pidä maata kylmänä. Maasta kasvaa uutta ja pinta vaan jäässä, ei hautapaikka syvällä.
miten perheenjäsenet ottavat sen, että ruumis päätyy matojen yms. syötäväksi??
äläkä sellaisia, joita et ole itse edes katsonut.
ja kertoa sitten mitä siinä sanottiin. Sitten sinun pitää odottaa. Ohjelma kestää vajaa puoli tuntia :)
vaikkei se ohjelma/sen anti muuta elämääni piirunkaan vertaa, nautinnollista katselua..
Ohjelmassa kerrotaan, että kyseessä ei ole pelastuskysymys, mutta että polttohautaus loppui Suomesta käytännössä kiristinuskon tänne tulon myötä.
Jutussa perustellaan arkkuhautausta mm. sillä, että Jeesus itse antoi esimerkin sille, että ruumis kokonaisuudessaan laitetaan hautaan. Hän pyhitti haudan omaksi leposijakseen, häntä ei polttohaudattu. Puhuja lisää, että ruumiin polttaminen on historiallisesti ja myöskin Raamatussa on aina liittynyt joissakin itämaisissa kulttuureissa sielunvaellusoppiin. Siinä ajatellaan, että ruumis on se paha, josta pitää päästä eroon ja henki vapautuu kun ruumis poltetaan. Viiden minuutin kohdalla jatkuu myös mielenkiintoinen opetus aiheesta. Katso tosiaan linkki itse. En jaksa kaikkia perusteita tähän kirjoittaa.
Raamatusta löytyy seuraava kohta. Jokainen tutkikoon kohtaa ja miettiköön, mitä omatunto tästä kohdasta sanoo:
Joh 5:28-29
28 Älkää ihmetelkö tätä! Tulee aika, jolloin kaikki, jotka lepäävät haudoissaan, kuulevat hänen äänensä.
29 He nousevat haudoistaan -- hyvää tehneet elämän ylösnousemukseen, pahaa tehneet tuomion ylösnousemukseen.
mitä tekemistä omallatunnolla on asian kanssa? Ruumis mätänee ja muuttuu osaksi maata, kun se haudataan, aikojen kuluessa luutkin maatuvat, ei ole fyysistä kroppaa lepäilemässä siellä maanpovessa.
ruumiin (luiden) polttaminen liittyi haudan häpäisyyn ja hautarauhan rikkomiseen. Jeesuksen aikana hautauskäytäntöön ei tullut muutosta.
jonka mukaan arkkuhautaus on se suositeltava vaihtoehto. Jeesuksen aikana, Raamatussa ketään ei polttohaudattu. Viimeisenä päivänä on myös ruumiiden ylösnousemus. Ei se toki Jumalalle ole mikään ongelma luoda siitä tuhkastakin uusi ruumis, mutta kuulemani opetuksen mukaan polttohautaus olisi ristiriidassa sen kanssa että odotetaan sitä ylösnousemusta. Ei polttohautaus siis estä sitä, että ihminen pääsee taivaaseen, jos on elämänsä aikana uskonut Jeesukseen Vapahtajanaan, mutta se ei kuitenkaan ole Raamatun mukaista.
t. luterilainen uskova kristitty
En halua tuhkausta minäkään. Se lisäksi tunteella ajatellen tuntuu vastenmieliseltä. Lisäksi lause, maasta sinä olet tullut ja maaksi sinun pitää tuleman tarkoittaa minusta juuri arkkuhautausta ja sitä siis pitäisi suosia.
http://vastaus.net/luku2/vastaus.php3?idart=645
arkkuhautauksen kristillisyyden puolesta niille, jotka eivät jaksa tuota ohjelman alkua katsoa...
se matojen syödyksi tuleminen kuulostaa paljon pahemmalle. Lopputulos kummassakin on sama, eli maaksi muuttuu sekä tuhkattu, että arkkuhaudattu, siitä ei päästä yli, eikä ympäri. Maatuminen vaan kestää kauemmin.
Jokainen meistä kuolee ja sille fyysiselle olemukselle käy niin, että se hajoaa luontoon lopuksi. Tosin äärikristityt yleensä suosivat ääriajattelua ja harjoittavat toisten arvostelua (vaikka nyt hautauksessa), vaikka tietääkseni raamatussa sekin kiellettään.
pitääkö nyt tuntea huonoa omaatuntoa. Pappa oli kristitty ja kävi kerran viikossa kirkossa, onko meidät nyt tuomittu ei-kristillisiksi? En oikein ymmärrä, mitä aloittaja hakee takaa, kirjoituksellaan? Eikö se ole se ja sama, miten ruumis käsitellään kuoleman jälkeen, kun se on ns.pyhässä maassa? Mitä hautaustapa muuttaa?
jotka perustelette kantaanne Raamatulla, niin teettekö elämässnne muutkin päätökset Raamatun mukaan? Elätte kuten Raamattu opettaa? Vai onko (taas) valittu rusinat pullasta.
jotka perustelette kantaanne Raamatulla, niin teettekö elämässnne muutkin päätökset Raamatun mukaan? Elätte kuten Raamattu opettaa? Vai onko (taas) valittu rusinat pullasta.
taitavat valita sieltä pyhästä kirjasta ne opit, mitkä sattuvat miellyttämään.
Jokainen meistä kuolee ja sille fyysiselle olemukselle käy niin, että se hajoaa luontoon lopuksi. Tosin äärikristityt yleensä suosivat ääriajattelua ja harjoittavat toisten arvostelua (vaikka nyt hautauksessa), vaikka tietääkseni raamatussa sekin kiellettään.
1. Kor 14:
"29. Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot"
Kyllä opetusta saa arvostella ja sitä tuleekin arvostella. Pitää arvioida, onko opetus Raamatun sanan mukaista.
syntisenä ihmisenä tunnustan epätäyellisyyteni ja polvistun Jeesuksen eteen. Jumalan rakkaudesta käsin syntyy halu seurata Jeesusta ja noudattaa hänen tahtoaan sellaisena kuin se on. Se halu syntyy Jumalan voimasta ja rakkaudesta, ei minun voimastani.
siksi kysyin
t. 35
35 Epäilen
taitavat valita sieltä pyhästä kirjasta ne opit, mitkä sattuvat miellyttämään.
1. Kor 14:
"29. Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot"Kyllä opetusta saa arvostella ja sitä tuleekin arvostella. Pitää arvioida, onko opetus Raamatun sanan mukaista.
arvostele sitten opetusta, älä sitä miten joku haudataan. Pääasia siinä taivaaseen pääsyssä lienee se, että elää Raamattua noudattaen ja jos kristillinen kirkko katsoo, että polttohautaus on yksi ruumiin hävittämistapa, niin sitten se on niin. Ihme saivartelua harjoitat, onko tämä keinosi nostaa itsesi uskossasi, muiden yläpuolelle?
Ai jaa? Ihanko menee talvella maa jäähän?
Ja montako kertaa olet lapiolla kaivanut maata että tiedät missä routa menee?
Minä pidän ajatuksesta että lapseni ei ole poltettu ja että äiti maa on lämmin syli! 2 metrin syvyydessä lapseni odottaa minua, selitä sinä siinä miten polttaminen olisi parempi: en tahdo lapsiani polttaa. Sama poltatko sinä omasi.
En minä sano että lapseni on NYT kaunis, vaan hän OLI kaunis kun hänet laskettiin maan syliin.
16, joka poistuu paikalta eikä jaksa enää omaa valintaansa enempää perustella. Se on minun asia, ei sinun. Eikä sinun mielipide ole mikään oikea!
Kauniista muistoista sää voit mennä puhumaan kuule minne tahdot. On niitä kamaliakin muistoja! Ei kuolleen lapsen vanhemmalle tulla jorisemaan tyhjänpäiväsiä. Mene itseesi.
mutta ei se kylmyys enää tunnu.