Appiukko ja raha-asiat.
Anoppini kuoli viime talvena äkillisesti ja olen siitä asti joutunut hoitamaan appeni raha-asioita.
On siis minun kontollani, että kaikki appeni laskut on maksettu ajallaan ja mapitettu siististi.
Olen yrittänyt miehelleni puhua, etten halua hoitaa appeni raha-asioita, vaan mielestäni appeni voisi itse opetella maksamaan laskuja. Ärsyttää kun appeni kyselee paljonko hänen tilillään on rahaa ja minun pitäisi aina olla tietoinen siitä.
Nyt appiukolle tuli lasku metsästyskortista ja sanoin, etten aio sitä maksaa, kosksa en hyväksy metsästystä enkä näin ollen halua olla missään tekemisissä asian kanssa. Appi jätti laskun vain pöydälle ja sanoi, että jonkun se täytyy kumminkin maksaa! Jos maksua ei maksa, joutuu appeni käsittääkseni hankkia metsästyskortin uudelleen.
Mitä siis teen? Heitänkö omat periaatteeni romukoppaan vain koska minun täytyy olla kunnollinen miniä ja pitää apestani huolta?
Kommentit (45)
Miksi appi ei suostu opettelemaan laskujen maksua tai saldon tarkistusta? Eikös muuten suurimman osan laskuista saa suoraveloitukselle?
ne ovat sinulle yleensä päätyneet??
eikö se appiukko voi mennä pankkiin sen laskun kanssa ja sanoa että tämmönen tarttis maksaa.
Tuskin on edes liikuntakyvytön invalidi jos metsästystäkin voi harrastaa.
Miksi nämä asiat on sinun vastuullasi?
Eikö miehesi tai muu apen sukulainen voisi hoitaa niitä. Tai vaikka appi itse. Ei se laskujen maksaminen nyt niin vaikeaa ole.
eli yli 40v vaimonsa kanssa ja vaimo teki aina kaiken ruuanlaitosta laskujen maksuun. Näin ollen appeni ei vieläkään aio opetella nettipankin käyttöä "koska ei osaa". Hyvin varmaan voisi laittaa suoraveloitukselle, MUTTA apella on muutamia vuokralaisia ja aina täytyy "vahtia", että he maksavat ajallaan.
Mieheni toisinaan näpyttelee muutaman laskun, mutta yleensä se päätyy riitaan minun ja mieheni välillä (en saa kritisoida appeani). Mieheni on samaa mieltä, että isänsä voisi opetella nettipankin käytön, mutta ei tee asialle mitään... Huoh!
otat tietokoneen viereen kaksi tuolia ja talutat appiukkosi niistä siihen näppiksen edessä olevaan. Istut itse viereen. Käsket appiukkoa menemään oikean pankin nettisivuille ja kirjautumaan sisään. Selität miten. Sitten käsket hänen maksaa lasku. Näytät kädestä pitäen, miten. LOpulta sanot että nyt kirjauduaan ulos ja suljetaan selain. Näytät miten.
Teet näin joka kerta kun laskuja on maksettava, alkaen nyt tuosta metsästyskerhon laskusta. Vaadit, että appiukko tekee itse, mutt aolet valmis istumaan vieressä. Tekniikka on oikeasti monille vanhoille ihmisille vaikeaa, mutta muutaman kuukauden sisällä appiukko tulee myöntämään, että kyllä hän nyt jo osaa. Sitten sun ei enää tarvi puuttua asiaan, ennen kuin ukko oikeasti höpsähtää niin ettei tajua raha-asioista mitään.
mitä miehesi sanoo kun sanot, ettet halua etkä aio enää hoitaa asioita?
Jos haluat olla kiva, niin voisithan sanoa apella: "en enää aio hoitaa laskujasi. Voin näyttää sinulle kuinka se tehdään". Jos appi ei suostu niin "sinun täytyy sitten löytää joku toinen hoitamaan raha-asiasi".
ellei tämän henkinen kapasiteetti riitä enää asioiden hoitoon itse. Onko appesi holhouksenalaisuuden tarpeessa vai miksi hän ei pysty huolehtimaan asioistaan?
Entä miehesi, onko hänkin kuten isänsä ja jättää asiat vaimonsa (sinun) hoitoon? Eikä hänellä ole halua hoitaa isänsä asioita?
kun olet apen laskuja alkanut ylipäänsä maksamaan. Keskustele miehesi kanssa tilanteesta siis ylipäänsä apen raha-asioiden hoitamisesta. Mutta sinulla ei ole oikeutta moralisoida mihin appi rahansa käyttää.
suoraveloitukseen.
Nettipankkiin voi myös tehdä valmiita maksupohjia, jotka ehkä helpottavat apen elämää. Kyllä hänen pitäisi opetella itse huolehtimaan raha-asiansa, jos ei ole muistisairautta tms.
Sano apelle, että jos ei pysty itse huolehtimaan omista raha-asioistaan, ei semmoista ihmistä voi päästää aseen kanssa metsällekään heilumaan.
Tosin pelkästään oman periaatteen vuoksi en jättäisi laskua maksamatta. Sitä paitsi, miksi et hyväksy metsästämistä? Oletko vegaani?
sinuna minä ainakin nyt vaan lakkaisin hoitamasta niitä enää.
Enkä olisi kyllä hommaan ruvennutkaan. Kaipa sitä miestäsi ennen pitkää perintö alkaa kiinnostaa.
Että jotkut naiset on tyhmiä ja rupeaa tuolla tavoin "pikkusihteeriköiksi"!
Ja sitten ryhdyt siirtämään asioiden hoitoa joko apellesi, miehellesi tai edunvalvojalle (jos appesi ei itse kykene niitä hoitamaan).
Taluta appesi pankkiin (varaa ensin aika) ja järjestä niin, että kaikki mahdolliset - myös metsästyskortti - menee suoraveloituksena. Metsästäjälehden mukana tulee alkuvuodesta sellainen lomake, jolla sen saa suoraveloitukseen ja metsästyskortti tulee sitten kesällä lehden mukana ja pitää muistaa ottaa talteen.
Pyydä lähettämään edelleen kotiin se paperinen tiliote, josta appi itse voi tarkistaa ainakin kuukausittain raha-asiat. Tietenkin sinä hyvänä miniänä varaat niille sopivan mapin.
Ei metsästyskorttia sen kummemmin tarvitse uusia jos ei metsästä, mutta koe pitää suorittaa uudestaan, jos on (muistaakseni) välillä jäänyt 3 vuotta maksamatta. Siksi se maksetaan meillä noin joka kolmas vuosi niille, jotka eivät metsästä muuta kuin suorittavat ammuntakokeet ja pääsevät hirviporukkaan.
ne ovat sinulle yleensä päätyneet??
Miten ihmeessä istun appeni firman toimistossa hoitamassa palkatta hänen yritystään? Olen liian kiltti ja halusin auttaa kun anoppini kuoli. Olen luvannut tämän vuoden autella firmassa, mutta sen jälkeen jään kotiin äitiyslomalle.
Ikävää vaan, ettei appeni ole koskaan edes kiittänyt tästä avusta minua. Rahaa en siis kaipaa, vaan hiukan arvostusta ja kiitosta.
Mitä sinä siellä istut palkatta? Vieraan ihmisen asioita hoitamassa?
Ei se kortti yhdessä vuodessa vanhaksi mene.
Ja hitsi vieköön, jos appesi on niin avuton ettei voi maksaa laskujaan ite, niin laittakaa kaikki "hyväksytyt maksut" suoraveloitukseen tai hakekaa se holhoukseen ja sille virallinen edunvalvoja. Niin sitä ruukataan avuttomille vanhuksille tänäpäivänä tehdä. Aika avuton nimittäin on, jos ei edes tilinsä saldoa osaa pankkiautomaatilta katsoa :(
Ei todellakaan ole sinun tai edes miehesi tehtävä hoitaa apen raha-asioita koska kelju taipumus on että muu suku jossain vaiheessa sitten teloittaa henkisesti sen joka asioita on hoitanut. Ne jotenkin kuvittelee, että rahaa on ja se vaan lisääntyy itsekseen ja sitten kun todellisuus paljastuu, niin joku on kavaltanut rahat ja se jhoku on tietenkin se hyväntahtoinen ja auttavainen sukulainen, joka niitä asioita hoiti. Keskustelkaa ainakin hemmetin selkeästi asiat halki suvun kanssa!
Tosin pelkästään oman periaatteen vuoksi en jättäisi laskua maksamatta. Sitä paitsi, miksi et hyväksy metsästämistä? Oletko vegaani?
vegaani, mutta harras eläintensuojelia ja kasvissyöjä jo kymmenen vuoden ajan.
-Ap
aina laskun tullessa laittaisin nettipankissa sen suoraveloitukseen. näin laskujen maksu pikkuhiljaa loppuisi ja siitä voisi pikkuhiljaa alkaa siirtää muutenkin hänen rahankäyttöään hänelle itselleen. tietenkin miehen kanssa pitää puhua heti pikimmiten ja teet selväksi ettet ikuisuuksia asioita hoida.
kun näitä lukee, niin appeni on siis työelämässä oleva reilu 6-kymppienen hyväkuntoinen mies. Kyse ei ole mistään vanhuudenhöperöstä ukkelista :)
Taakka vain alkaa käydä raskaaksi, kun hoidan oman palkkatyöni, appeni yrityksen ja henkilökohtaiset raha-asiat sekä perheemme talouden. Meillä on lisäksi lapsia ja olen raskaana.
Ehkäpä tänään juttelen miehelleni asiasta, josko hän voisi opettaa appeni maksamaan omat laskunsa. Appeni kyllä osaa asioida joten kuten netissä, esim lukea omaan alaansa liittyviä juttuja.
-Ap, joka ilmeisesti tehnyt kamalan synnin kun on halunnut osaltaan auttaa appea selviytymään puolisonsa kuolemasta
Paljonko apellasi on ikää? On mielestäni vähän eri juttu hoitaa 60- kuin vaikka 80-vuotiaan raha-asioita.
Ajattelisin, että tässä voisi olla taustalla vielä suruakin vaimon kuolemasta, joka purkautuu tällä tavalla - haluttomuutena oppia maksamaan laskunsa itse. Ehkä appi hakee myös tätä kautta kiinteämpää suhdetta perheeseenne, nyt kun vaimo on kuollut?
Ap, mikä tässä koko kuviossa eniten ärsyttää? Se, että joudut uhraamaan omaa aikaasi? Vai se, että ajattelet asian kuuluvan miehellesi? Se, ettet halua tietää appesi rahatilanteesta niin yksityiskohtaisesti? Apen saamattomuus?
Minä ottaisin sen jonkintyyppisenä luottamuksen osoituksena, että appi on valmis jakamaan raha-asiansa kanssanne. Kuitenkin vaimon menetys on varmasti ollut suuri. Jos hommasta ei ole liikaa vaivaa, tekisin sen - toki yhdessä miehen kanssa. Jos se taas vie paljon aikaa (esimerkiksi noiden vuokralaisten takia), auttaisin appea opettelemaan verkkopankin käyttö.
kuten kunnon miniän tulee tehdä.