tytön astiastoista murinaa...
Tyttö pääsi ripille viime kesänä ja kun aika monet kyseli että mitä toisi, kerroin että mummun perintönä on valkoisia teeman mukeja ja lautasia 6 kpl, ja muutama muumi-muki löytyy, ostakaa niille jatkoa.
No jonkin verran tulikin erilaisia tarjoilu yms astioita. Mutta joku toi pari mukia Taika-sarjaa, kauniita toki olivat nekin. Miehen sisko oli nyt tehnyt taas uuden aluevaltauksen kun he kävi synttäreillä ja toi Primaveran keltaisen mukin, lautasen ja kulhon (siis yhden).
Tällä hetkellä näyttää että kunhan tyttö ehkä kolmen vuoden päästä on lähdössä opiskelemaan hänen astiakaappinsa on täynnä eriparisia mukeja, toki pääosin arabiaa...
arghhh.... Kai mun täytyy niitä alkaa kiikuttaa kirpputorille... Kun niitä ruokalautasia ei ole vielä yhtään. Kertokaa nyt miten nuo sukulaiset saa uskomaan, että nuorelle olisi kivempi että tulisi vaikka yksi lautanen jatkona edellisiin...Myös snopin mielestä vaan on kiva ostaa mitä tahansa astioita. Ja kun tyttö on itse päättänyt että kerää tuota teemaa, kun sitä on jo muutenkin...
Kommentit (44)
Ei opiskelijat niin välitä vaikka astiat ovat eriparia. Ja ties vaikka alkaa isompana keräämään itse Taikaa ja Teemaa. Taidat olla aika ihme tyyppi.
ite kolmekymppinen äiti eikä mulla oo mitään teemaa tai taikaa kaapeissa. muumimukeja löytyy ja jotain eripariasia lautasia :D eikä oo käyny mielessäkän että pitäs vaihtaa nuo johonki kalliimpiin astioihin
SAstiasto on ihan eri paria. Ei tulisi mieleenkään ostaa jotain kallista sarjaa, kun joku kuitenkin hajottaa lautasen tms. ja sitten vasta harmittaakin.
Hyvin me porskutellaan noiden kanssa eteenpäin.
Niin ja mitään juhla-astiastoakaan ei löydy =)
17-v poika opiskelee 300 km:n päässä ja kun vuosi sitten muutti, keräsi itse astioita kaapista ennenkuin edes ehdotin että ostetaan joku pieni astiasto. Kaikki erilaisia, koska se oli pojan mielestä mukavaa. Samanlaiset kupit ja kipot ja lautaset näyttivät kuulemma tylsiltä. Päiväpeiton tarkoitusta ei ymmärtänyt ollenkaan, hänen mielestään se oli "äidin hössötystä", vaikka kuitenkin suht siisti tyyppi on.
voit olla ylpeä ettet kasvattanut lapsestasi materialistista ja kiittämätöntä :D
haalii tarpeetonta ja yhteensopimatonta kippoa ja kappoa, kun ilman saa. Sen sijaan, että rakentaisi heti astiaston, josta on iloa vuosiksi.
Jotkut vaan ovat niin juntteja, että heille on ihan sama, vaikka jokainen lautanen, kippo ja kuppi olisi eri paria.. Mulle ei ja aikanaan myös pojilleni alan kerätä jotain sopivaa ja järkevää astiasarjaa, jonka sitten saavat mukaansa kotoa lähtiessään. Onneks mun äiti on samaa maata! Anoppi taasen.. Noh, hänen kaapeista löytyy omia, uuden miehen, äitinsä yms. astioita iloisessa seka melskassa. Kylläpä on joulupäiväilliskattaukset ihanan näköisiä.. Eipä hän ymmärtänyt sitäkään kun aloin 8 vuotta sitten miehen veljelle kerätä oliivin vihreää Teemaa, että on edes jonkinlainen järkevä astiasto opiskelijaboxiin. Nyt asia on ajankohtainen ja nuori mies ilmeisen tyytyväinen asiaan.
Minun äitini on ihan samanlainen. Kerää toisille astioita ja liinavaatteita oman makunsa mukaan. Teitysti kun riittävän pitkään aina uhrilleen puhuu ko. sarjan hyvyydestä, myöntyy uhri lopulta olemaan samaa mieltä.
Minullakin oli lapsuuskodistani pois muuttaessani täydelliset astiastot yhteen sopivia liinavaatteita vaikka suurperheen tarpeisiin (joista en oikeasti pitänyt, mutta hyväksyin ne äitini painostuksen takia).
Nyt olen nelikymppinen ja todella iloinen siitä että olen vihdoin päässyt siitä kaikesta roinasta eroon ja saanut hankittua sellaiset astiat ja liinavaatteet joista itse pidän :)
Tämä tietysti harmittaa äitiäni kovasti, mutta ei hän voi velvoittaa minua säilyttämään kaapeissani tavaraa, jota en koskaan edes käytä mihinkään. Vie vaan turhaan kaappitilaa.
Aikaisemminkin olisin voinut heittää ne vanhat äitini keräämät tavarat menemään, mutta en halunnut pahoittaa hänen mieltänsä.
Jotkut vaan ovat niin juntteja, että heille on ihan sama, vaikka jokainen lautanen, kippo ja kuppi olisi eri paria.. Mulle ei ja aikanaan myös pojilleni alan kerätä jotain sopivaa ja järkevää astiasarjaa, jonka sitten saavat mukaansa kotoa lähtiessään. Onneks mun äiti on samaa maata! Anoppi taasen.. Noh, hänen kaapeista löytyy omia, uuden miehen, äitinsä yms. astioita iloisessa seka melskassa. Kylläpä on joulupäiväilliskattaukset ihanan näköisiä.. Eipä hän ymmärtänyt sitäkään kun aloin 8 vuotta sitten miehen veljelle kerätä oliivin vihreää Teemaa, että on edes jonkinlainen järkevä astiasto opiskelijaboxiin. Nyt asia on ajankohtainen ja nuori mies ilmeisen tyytyväinen asiaan.
Anoppi keräsi jotain Pentikin astiastoa, joka oli täysin sopimaton minun tyyliini. En voinut kuvitellakaan, että meillä olisi astioita sekamelskassa kaapeissa, joten jostain oli luovuttava. Mies ei edes tiennyt astiastoa omistavansa, koska käyttää jotain vitsimukia.
- appiukon astiajäämistö (riittää 24 hengen tarpeisiin)
- osin anopin astiajäämistö (noin 3 täyttä kahviserviisiä)
- anopin anopin jäämistö (vanhaa Arabiaa)
- itselleni ostamani
- miehen itselleen ostamat
- tädiltäni perimäni käyttöastiat
Meillä ei ole Teemaa, Arcticaa, Kokoa tms. "muotiastiastoja" vaan vähän mitä sattuu. Silti joulupöydässä on yhteinäiset lautaset vaikka 6 ruokalajille.
Enkä aio myydä jotain pois vain siksi, että en sitä käytä tai se ei meille sovi.
- appiukon astiajäämistö (riittää 24 hengen tarpeisiin) - osin anopin astiajäämistö (noin 3 täyttä kahviserviisiä) - anopin anopin jäämistö (vanhaa Arabiaa) - itselleni ostamani - miehen itselleen ostamat - tädiltäni perimäni käyttöastiat Meillä ei ole Teemaa, Arcticaa, Kokoa tms. "muotiastiastoja" vaan vähän mitä sattuu. Silti joulupöydässä on yhteinäiset lautaset vaikka 6 ruokalajille. Enkä aio myydä jotain pois vain siksi, että en sitä käytä tai se ei meille sovi.
ja ylimääräistä kaappitilaa :)
15-16 vee teinin maku poikkeaa IHAN PIKKASEN siitä mausta, joka hänellä aikuisena nuorena naisena tulee olemaan. Aivan naurettavaa kerätä jotain sarjaa teininä minusta. Siihen nyt ehtii kuuskyt kertaa kyllästyä.
Tosin en ymmärrä näitä materialistihommia muutenkaan. Huoh, ettäpä oli taas vakava ongelma. Terv. Ikea-lautasilta ruoka maistuu ihan yhtä hyvälle.
17-v poika opiskelee 300 km:n päässä ja kun vuosi sitten muutti, keräsi itse astioita kaapista ennenkuin edes ehdotin että ostetaan joku pieni astiasto. Kaikki erilaisia, koska se oli pojan mielestä mukavaa. Samanlaiset kupit ja kipot ja lautaset näyttivät kuulemma tylsiltä. Päiväpeiton tarkoitusta ei ymmärtänyt ollenkaan, hänen mielestään se oli "äidin hössötystä", vaikka kuitenkin suht siisti tyyppi on.
voit olla ylpeä ettet kasvattanut lapsestasi materialistista ja kiittämätöntä :D
haalii tarpeetonta ja yhteensopimatonta kippoa ja kappoa, kun ilman saa. Sen sijaan, että rakentaisi heti astiaston, josta on iloa vuosiksi.
Miten ne eripariastiat ovat tarpeettomia? :D
Mä olen 19 vuotta täytettyäni muuttanut palttiarallaa 15 kertaa. Eri kaupunkeihin, ulkomaille, kaupunkien sisällä. Kyllä olisi ollut harmia äidin keräämästä 20-osaisista astiastoista ja liinavaateseteistä..
Etkö sinä tiedä, että Teema on ihanjunttia? Primavera on vähän hienompaa, mutta se status on laskemaan päin kun on nyt ihan tavallisten kauppojen keräily- ja tarjoustuotteena.
Et taida tietää sitäkään, että opiskelija-asunnoissa ei tiskata ihan joka päivä, ja siksi on tarkoituksenmukaista olla erilaisia astioita, ja jokainen käyttäjä tuntee sitten omansa. Opiskelijaelämässä on ihan asiaankuuluvaa olla vähän 'eriparia' - muutakin kuin astiat.
Ai niin, eihän sinun lapsesi tietenkään mihinkään asuntolaan tai muuhun yhteisasumukseen mene vaan te ostatte hänelle ikioman yksiön. Sen sisustatte viimeisen trendin mukaan.
Mutta lopuksi lohdutuksen sana: ethän sinä voi vielä tietää, mikä on IN sitten noin viiden vuoden kuluttua kun lapsesi opiskelijaboksiinsa muuttaa. Silloin voi hyvinkin primaveratkin olla kelvollisia.
kokoelman astiastoja. Ihanko oikeasti muilla on vain yhtä ainoata sarjaa kaapit pullollaan?
Toki meillä on yksi tietty sarja, jota "keräilemme", mutta siinä ohessa käytämme muitakin kuppeja. Valitsen kahvikuppinikin aina päivän fiiliksen mukaan. Toisiin kuppeihin liittyy vahva tunneside (mm. lasten tekemät "äiti" -kupit, kaverilta saadut kupit jne.)
Ja makuni on muuttunut yhden jos sun toisenkin kerran vuosien mittaan. Ja 15-vuotiaana astiat eivät olisi voineet juuri vähempää kiinnostaa;)
Ap on selvästi tehnyt lapsestaan vähintään yhtä rajoittuneen, kuin mitä on itsekin, jos ei hyväksy laadukkaita, vaikkakaan ei ehkä niin mieleisiä astioita kaappiinsa=)
ei jaksais tällaisia aloituksia lukea enää yhtään!!
Täälläkin juntti ilmoittautuu.
En ole varsinaisesti yhdellekään lapselleni mitään kerännyt - tyttöjä kun ovat. Vuosien varrella on silti kertynyt kaappeihin niin paljon Arabiaa ja Iittalaa, että hyvin saivat astioita mukaansa. Sieltä saivat itse kerätä mukaan sellaista, mikä on miellyttänyt. Lapsetkin ovat erilaisia, näistä yksi on sellainen, että vieläkin on joskus lapsena ostettu astia, jonka pohjassa on "Maijan" nimi kun se on hänen omansa.
Lakanoita, pyyhkeitä ym. on myös ollut yli tarpeen, ja jokaisella kahdet peitot ja tyynyt, joista toinen sitten lähti mukaan opiskelija-asuntoon.
Muutakin kalustoa on ollut antaa mukaan, mm. mattoja, verhoja, ruuanvalmistusastioita. Se on kyllä helpottanut kovasti, kun ei ole tarvinnut kerralla ostaa kaikkea tarpeellista.
15-16 vee teinin maku poikkeaa IHAN PIKKASEN siitä mausta, joka hänellä aikuisena nuorena naisena tulee olemaan. Aivan naurettavaa kerätä jotain sarjaa teininä minusta. Siihen nyt ehtii kuuskyt kertaa kyllästyä.
Tosin en ymmärrä näitä materialistihommia muutenkaan. Huoh, ettäpä oli taas vakava ongelma. Terv. Ikea-lautasilta ruoka maistuu ihan yhtä hyvälle.
Terveisin perhe, joka syö Anttilan "halpis"astiastosta.
Tyttö pääsi ripille viime kesänä ja kun aika monet kyseli että mitä toisi, kerroin että mummun perintönä on valkoisia teeman mukeja ja lautasia 6 kpl, ja muutama muumi-muki löytyy, ostakaa niille jatkoa. No jonkin verran tulikin erilaisia tarjoilu yms astioita. Mutta joku toi pari mukia Taika-sarjaa, kauniita toki olivat nekin. Miehen sisko oli nyt tehnyt taas uuden aluevaltauksen kun he kävi synttäreillä ja toi Primaveran keltaisen mukin, lautasen ja kulhon (siis yhden). Tällä hetkellä näyttää että kunhan tyttö ehkä kolmen vuoden päästä on lähdössä opiskelemaan hänen astiakaappinsa on täynnä eriparisia mukeja, toki pääosin arabiaa... arghhh.... Kai mun täytyy niitä alkaa kiikuttaa kirpputorille... Kun niitä ruokalautasia ei ole vielä yhtään. Kertokaa nyt miten nuo sukulaiset saa uskomaan, että nuorelle olisi kivempi että tulisi vaikka yksi lautanen jatkona edellisiin...Myös snopin mielestä vaan on kiva ostaa mitä tahansa astioita. Ja kun tyttö on itse päättänyt että kerää tuota teemaa, kun sitä on jo muutenkin...
Se ei haittaa ketään, ei edes nirppanokkaisinta vierastakaan. Ainoat yhtenäiset ovat 24 kupin juhla-astiasto ja 40 samppanjalasia. Muu on iloista värien ja muotojen sekamelskaa.
15-16 vee teinin maku poikkeaa IHAN PIKKASEN siitä mausta, joka hänellä aikuisena nuorena naisena tulee olemaan. Aivan naurettavaa kerätä jotain sarjaa teininä minusta. Siihen nyt ehtii kuuskyt kertaa kyllästyä. Tosin en ymmärrä näitä materialistihommia muutenkaan. Huoh, ettäpä oli taas vakava ongelma. Terv. Ikea-lautasilta ruoka maistuu ihan yhtä hyvälle.
Mistä ihmeestä sinä tuon tiedät? AP:n tytär hommaa nyt perusastioita, joita voi tietysti vaihtaa moneen kertaan elämänsä aikana. AINAKAAN se perusastiasto ei kerry sekalaisesta kasasta eri astioita!
Tässä ei nyt ollut pointtina se, minkä hintaisia astiaston osat ovat. Vaan se, että turhaa kippoa ja kappoa ei kukaan halua eikä se ole ekologistakaan tai taloudellista. Sälästä koostuva astiasto, johon ostellaan jatkuvasti suunnittelemattomasti sitä-sun-tätä on aina kalliimpi kuin kestävä perusastiasto, johon saa lisää osia vuosienkin päästä.
Ja se, että jos sukulaiset KYSYVÄT lahjatoivetta, miksi sillä toiveella pyyhitään persustaa?
PS: valkoinen teema on oikein ajaton perusastiasto, siihen ei kyllästy. Siihen voi yhdistellä muita astioita, mutta se ei pelitä, että kaikki on keskenään erilaista.
-19, joka siis yhä käyttää teininä kerättyä mustaa teema-astiastoa ja on siihen jopa erittäin tyytyväinen -
Minusta on ihan turha keskustella siitä, kuuluuko opiskelijaboxiin eriparin astiat tai perheenäidillä olla yhtä ja samaa sarjaa. Makuasia, josta tunnetusti on turha kiistellä.
Toisille samaa sarjaa oleva astiasto on tärkeä, kuten ap:n tyttärelle. Miksei tätä toivetta kunnioiteta, en tiedä. Miksi jotkut ostaa aina epäsopivia lahjoja vaikka toiveet ovatkin tiedossa, en tiedä. Toisille voi olla vaikeaa ymmärtää sitä, että astiastolla olisi muukin merkitys kuin se, että siltä saa ruokansa syötyä. Tämän ymmärrän jopa minä, vaikka omassa kaapissa eripariset astiat ovat sulassa sovussa keskenään.
Enkä usko, että ap:n tytär juuri nirsoilisi astioiden suhteen ja tekisi yhtenäisestä astiastosta kynnyskysymystä. Mutta jos saa toivoa, niin miksei ole sallittua toivoa mieleistään?
Ehdottaisin kuitenkin, että säilyttäisitte näitä lahja-astioita vielä tyttären täysikäisyyteen asti, tai poismuuttoon. Sitten valkkaisitte mukaan lähtevät ja loput voisi myydä kirppiksellä.
ei jaksais tällaisia aloituksia lukea enää yhtään!!
Ja vielä ihan kommentoidakin...
- appiukon astiajäämistö (riittää 24 hengen tarpeisiin) - osin anopin astiajäämistö (noin 3 täyttä kahviserviisiä) - anopin anopin jäämistö (vanhaa Arabiaa) - itselleni ostamani - miehen itselleen ostamat - tädiltäni perimäni käyttöastiat Meillä ei ole Teemaa, Arcticaa, Kokoa tms. "muotiastiastoja" vaan vähän mitä sattuu. Silti joulupöydässä on yhteinäiset lautaset vaikka 6 ruokalajille. Enkä aio myydä jotain pois vain siksi, että en sitä käytä tai se ei meille sovi.
ja ylimääräistä kaappitilaa :)
Ruokasalissa on astiakaappi vuodelta kirves ja kivi (tai jostain 1800-luvun loppupuolelta).