Päiväkotiryhmä oli käynyt ilman ennakkotietoja lasten kotipihoilla päivän aikana!
Lapsen päiväkotiryhmä oli käynyt eilen tutustumassa toisten koteihin ilman ennakkotietoja vanhemmille. Siis lähtivät kartta kädessä alueella asuvien lasten (omakotitaloalue) pihoille!
Kuulin tästä toiselta vanhemmalta tänään, päiväkodissa ei edes sanottu tästä mitään. Mun mielestä täysin sopimatonta!
Asumme rivitalossa ja meille näkee sisälle, jos pihalle tulee. Kadulta ei näe, koska on pensasaidat niin korkeat. Emme odottaneet minkään valtakunnan vieraita, joten meillä jäi aamulla koti räjähdysmäiseen kaaoskuntoon. Keittiön tasot täynnä tiskejä, huuhdellut maitotölkit valumassa tiskialtaassa, meidän makuuhuoneessa sänky petaamatta ja vaatekaappien ovet sepposen selällään auki, lastenhuoneissa sängyt petaamatta ja leluja ja vaatteita lattialla.
Mua hävettää aivan suunnattomasti. Meillä on aina tiptopsiistiä, jos joku tulee edes ovella käymään. Nyt vain sattui olemaan tällainen syksynaloitusväsymyskaaos, ei oltu siivottu moneen päivään. Mikä ihme oikeus niillä työntekijöillä on kävellä toisten pihoille ilmoittamatta!?!?
Mitä jos jollakin olisi ollut jotain sellaista ikkunasta näkyvillä, joka ei todellakaan ole tarkoitettu muulle kuin omalle perheelle? Tai vaikka ihan vain pyykit takapihalla narulla? Tuskin kukaan haluaa alusvaatteitaan esitellä julkisesti?
Suututtaa!!
Kommentit (339)
voi voi, hankkikaa lto.t elämä niin ei tarvi harrastaa työaikana tätä kotiseutumatkailua.
Ps. meillä ei lapset päätä kaikkea, vaikka se olisikin heistä kivaa.
Ja lapset ovat siitä aina ihan innoissaan. Heille on tärkeää saada esitellä oma kotinsa kavereille, olipa se millainen tahansa. Olipa joku kotona oleva äiti tarjonnut lapsille pihallaan mehua ja keksejäkin. En tajua, miksi tuollaisesta pitäisi vetää palkokasvi sieraimeen. Ei ne tädit siellä taatusti ole ikkunoista kurkistelleet. Ja jos ovatkin, niin ovat vain todenneet, että normaali perhe, jolla on ollut vähän kiireisempi aamu.
Minulle päiväkodin työntekijä kertoi, että olivat käyneet tutustumassa alueeseen ja näyttämässä, missä kukakin asuu. En ajatellut tätä yhtään enempää, kun en kuvitellut heidän käyneen pihoilla.
Hain eskarilaiseni päiväkodista ja haastattelin tuosta retkestä. Ryhmä oli todellakin käynyt ihmisten pihoilla, jopa kiertäneet pari omakotitaloa joka puolelta. Ikkunoista oli kurkittu, kun lapset olivat halunneet näyttää mitä leluja kullakin on omassa huoneessaan. Joku oli näyttänyt keittiöstä sen tuolin, joka on oma paikka. Ja kierroksen jälkeen jokaisen kotioven edessä oli otettu kuva sisällä asuvasta lapsesta.
Tämä on loukkaavaa, todella. Aion huomenna kysyä päiväkodista oikeutusta tälle. Olen kyllä antanut luvan lapsen kuvaamiseen ja retkiin, mutta rajansa kaikella.
vaan siinä etuovella jossa käyvät myös rahankerääjät, kaupustelijat, pakettien tuojat jne.
En nyt vaan edelleenkään tajua mitä pahaa tuossa on. Kävellään siis taloyhtiön pihalle ja lapsi saa näyttää missä asuu.
Voit toki ottaa sen esille vanhempainillassa, mutta et kyllä kieltää henkilökuntaa sitä tekemästä=) Varsinkin kun ryhmässä on varmasti niitäkin vanhempia joiden mielestä tuo on hieno juttu. Minusta ainakin on mukavaa että alpsi teitää missä kaverit asuvat, osaa mennä niitä hakemaan jne
mutta voihan toisten pihoille kävellä ihan kuka vaan soittamaan kelloa päivälläkin.
Mutta en siis tykkää siitä ajatuksesta että päiväkodin henkilökunta levittelee soitetietoja ympäriinsä. Jollakin voi olla ihan syystäkin salainen osoite ym. Ei ihan loppuun ajateltu juttu.
tällaisista vierailuista kuin kuulla niistä jälkikäteen.
MITEN JOKU ÄITI ON VOINUT VARAUTUA MEHUIN JA KEKSEIN PÄIVÄKOTILAUMAAN, JOS TULEVAT IHAN MILLOIN VAIN?
Kyse oli täysin ja ainoastaan siitä, että päiväkotiryhmä oli paukannut aivan yllättäen mitään siitä etukäteen tiedottamatta toisten pihoille.
niin luonnosta ja kulttuurista vieraantuneita, et mieluiten katsovat toisten koteja kuin käydät metsäretkillä, leikkipuistossa tai nukketeatterissa?
Ei ihme, jos nuorison mahat roikkuu ja konsolipeleillä vaan pelataan.
niin keneltä se pitää salata. Päiväkodin henkilökunnan tiedossa se jo on ja lapset tuskin jakavat kovin salaista tietoa eteenpäin. Vai eikö teille saa tulla lasten kavereitakaan.
Eihän näitä tietoja mihinkään paikallislehteen lähetetä=)
Voisi sitten käydä virittelemässä takapihan paraatikuntoon.
Kumihaalari sekä sisäkköasu telineelle kuivumaan, pontikankeittovälineistö terassille, oheen kasa skientologian oppaita sekä toki troppia johonkin ikävään sukupuoliyhteydessä tarttuvaan vaivaan. Olisipan tädeille jutunjuurta muutamaksi kaffetauoksi. Lapsukaiset tuskin huomaisivat välineistössä mitään kummallista.
pihalla, ei kaikkien piha ole etuovea vastakkaisella puolella taloa. Meillä ei edes pääse talon taakse tekemään mitään, on jyrkänne suoraan pelloille.
Jos meille siis tulisi "vain" etuovelle, näkisi kaiken, mitä sisällä on ja sen lisäksi olisi kyllä pihalla - yksityisellä pihallamme.
mutta voihan toisten pihoille kävellä ihan kuka vaan soittamaan kelloa päivälläkin. Mutta en siis tykkää siitä ajatuksesta että päiväkodin henkilökunta levittelee soitetietoja ympäriinsä. Jollakin voi olla ihan syystäkin salainen osoite ym. Ei ihan loppuun ajateltu juttu.
Eipä kai päiväkodista osoitetietoja ole eteenpäin jaettu? Mahdollisia valokuvia tietty katselevat ryhmäläiset, ei niitä ikkunaan kaikkien näkösälle ripustella. Lapsen kodin saa kyllä halukas selville aika helposti muutenkin kuin kotiseuteuretkellä päiväkotikavereille kerrottuna. Jos jollain on salainen asuinpaikka, siitä lienee muutekin syytä tiedottaa päiväkotiin, ettei lapsi itse vaan vahingossa kerro kavereilleen missä asuu...
Meillä koko perheellä on työni puolesta salaiset puhelinnumerot. Lapsemme osoite n tietenkin päiväkodin tiedossa, mutten todellakaan voisi kuvitella sitä väärinkäytettävä tuollaiseen.
Toivon todella, että lapseni päiväkodin lto omaavat harkintakykyä eivätkä vieraile kotonamme. Minä olen ammattini takia saanut useita tappouhkauksia.
Enkä piittaa tippaakaan siitä, missä päiväkotilapset asuvat ja miten. Myöskään ei ollut kysymys siitä että olisi OIKEASTI käyty häiritsemässä jotakin. Ap ei näet ollut edes kotona kun lapset olivat käyneet talon kohdalla. Ilmeisesti kukaan muukaan vierailun kohteeksi joutuneista ei ole ollut, vai onko? Asia ei siis ole häirinnyt kenenkään elämää.
Minulle on myös sama, näkeekö lapseni toisten kotitalot vai ei. Sen sijaan ihmettelen, kuinka moni tuntuu suhtautuvan kovin torjuvasti lasten retkiin ja kotiseutuun tutustumiseen. Miten voi olla niin vaikea ymmärtää, että kyse on lapsista, ei sinusta. Vaikka sinulla olisi mitä estoja, onko ihan mahdotonta sallia LAPSILLE se ilo, että saa näyttää toisille, missä asuu. Ihan ilman sen kummempia taka-ajatuksia.
käymään päiväkotikaverinsa pihalla? Kerropa ihan piruuttasi, mitä tosiaan lapsesi menettää, että hän ei pääse pihalleni, vaikka olisin juuri tullut yövuorosta ja minua nukuttaa, kuten halveksien asian ilmaisit. Haluan hyvät perustelut sille, miksi lapsesi pitää päästä katsomaan päiväkotikaverinsa kotia ja pihaa, vaikka se häiritsisi päiväkotikaverisi vanhempien elämää. Eikö lapsesi tai jopa sinä tule toimeen ilman sitä tietoa, millainen koti lapsesi kaverilla on. Ahdistaisiko sinua jos et kuulisi lapseltasi, että millaisessa kodissa se Jesper ja mikko asuvat.
ja päiväkodin pihaan ei sitten muuten saa enää tulla autolla, koska jollekin voi tulla paha mieli siitä että niillä on vaan 15 vuotta vanha Toyota kun Janipetterin isä ajaa Mersulla. Eikä sitten kukaan saa kertoa, jos on ollut vaikka lomamatkalla. Teippiä suun eteen jos ei muu auta. Leluja ei tietenkään voi tuoda eikä omaa reppua, koska jollain on muuten kuitenkin joku monenkympin merkkireppu kun ei kaikilla ole sellaiseen varaa... Huokaus, mitä tyyppejä täällä on! MINÄ en ainakaan halua ja MINULLE ei sovi kun MINUA nukuttaa ja MINULLA on niin paljon muutakin tekemistä... Niin ettei kukaan muukaan sitten koskaan eikä mitään eikä millään lailla. Mikään ei ole hyvin eikä sovi.
Jos lapsilta kysytään kumpi on suurempi ilo, mennä päälistelemään Nico-Petterin valkotiilisen omakotitalon ikkunoiden taakse vai tutustua kotiseutuun käyden paloaseman, poliisilaitksen ja koulun pihalla, niin kummankohan valkkaavat? Kumpi antaa enemmän lapsille ja kumpi lastentarhaopeille??
tasan varmasti lapsista on hauskaa tietää missä kaverit asuu, ja kun ottaa huomioon kuinka monta on päiväkodissa vietettyä päivää niin kyllä tämmöisen reissun lisäksi vielä ehtivät tutustua paloasemaan jne.
ihme nipottajia täällä!
siis oamlle pihalle on tämä minustakin huonojen tapojen vastaista. Mutta näinhän ei ap:n tapauksessa ollut. Vaan tultiin sisäänkäynnin viereen joka siis taloyhtiön pihalla. Ja tässä en näe kyllä mitään arveluttavaa.
Kun tise käytte perheen kanssa kävelyllä ja lapsi mainitsee että n.n asuu tuolla niin kai muistatte kääntää äkkiä katseenne että ette vain kyttää toisten ihmsiten koteja. Luulen että nämä kyttäyspelkoiset ovat juuri niitä jotka kyttäävät naapureitaan. Kun tulee edes mieleen epäillä akikkea
Meillä koko perheellä on työni puolesta salaiset puhelinnumerot. Lapsemme osoite n tietenkin päiväkodin tiedossa, mutten todellakaan voisi kuvitella sitä väärinkäytettävä tuollaiseen. Toivon todella, että lapseni päiväkodin lto omaavat harkintakykyä eivätkä vieraile kotonamme. Minä olen ammattini takia saanut useita tappouhkauksia.
Kai olette lapsenne tiukasti kouluttaneet, ettei vaan vahingossa kerro kavereilleen missä asuu...?
Vakavasti puhuen, salaisista tiedoista on syytä informoida päiväkotia, etteivät vahingossakaan lipsauta eteenpäin, kun osoitetiedot harvalla ovat kuitenkaan kovin salaisia, lapsetkin ne tietää.
Eivät siis olleet menneet talon takana olleelle omalle pihalle, joka olisi minustakin ollut jo väärin.
lapsi saattaa kertoa että tuolla asuu se ja se lapsi päiväkodista ihan kenelle vaan tutulle, ja me emme tunne kaikkia tarhakavereiden vanhempien tuutja... Tai joku näkee valokuvan talosta ja lapsen siinä edessä. Tieto leviää yllättävän helposti, se on tässäkin perheessä nähty jo aiemmin.
Emme tietenkään pysty salaamaan kaikkea tietoa, mutta mahdollisimman paljon pyrimme salaamaan. Esim. lapsen tarhakaverit eivät ole käyneet meillä, synttärit on järjestetty muualla jne.
niin keneltä se pitää salata. Päiväkodin henkilökunnan tiedossa se jo on ja lapset tuskin jakavat kovin salaista tietoa eteenpäin. Vai eikö teille saa tulla lasten kavereitakaan.
Eihän näitä tietoja mihinkään paikallislehteen lähetetä=)
Meillä koko perheellä on työni puolesta salaiset puhelinnumerot. Lapsemme osoite n tietenkin päiväkodin tiedossa, mutten todellakaan voisi kuvitella sitä väärinkäytettävä tuollaiseen. Toivon todella, että lapseni päiväkodin lto omaavat harkintakykyä eivätkä vieraile kotonamme. Minä olen ammattini takia saanut useita tappouhkauksia.
Kai olette lapsenne tiukasti kouluttaneet, ettei vaan vahingossa kerro kavereilleen missä asuu...?
Vakavasti puhuen, salaisista tiedoista on syytä informoida päiväkotia, etteivät vahingossakaan lipsauta eteenpäin, kun osoitetiedot harvalla ovat kuitenkaan kovin salaisia, lapsetkin ne tietää.
ystäviään leikkimään isovanhempiensa luo, joilla mieheni ja lasten sukunimi eli meitä ei ihan heti välttämättä tajua yhdistää.
kertoa tällaisesta suunnitelmasta etukäteen kaikille vanhemmille. Sitten sellaiset vanhemmat, jotka eivät halua oman kotinsa osuvan tällaiselle kierrokselle, voisivat sen erikseen kiertää.
Meillä on myös salainen osoite mahdollisen väkivallan uhran takia enkä haluaisi, että koko päiväkotiryhmä välttämättä tietää, missä asumme.
Lisäksi ihmisillä voi olla muitakin syitä siihen, miksi oman kodin pällistelyä edes ulkopuolelta ei toivota.
perheiden koteja. Kerro, mitä saat siitä ja minkä takia haluat tämän tehdä. En usko, että varhaiskasvatussuunnitelmassa lukee, että on pakko päästä kuvaamaan toisten pihoja ja kuten ap.n tapauksessa tultu pihalle kurkistelemaan ikkunoista.
Oletkohan vähän utelias akka? Jos se syy on ihan oikeasti siinä kun hiukan tutkiskelet sydäntäsi.