Päiväkotiryhmä oli käynyt ilman ennakkotietoja lasten kotipihoilla päivän aikana!
Lapsen päiväkotiryhmä oli käynyt eilen tutustumassa toisten koteihin ilman ennakkotietoja vanhemmille. Siis lähtivät kartta kädessä alueella asuvien lasten (omakotitaloalue) pihoille!
Kuulin tästä toiselta vanhemmalta tänään, päiväkodissa ei edes sanottu tästä mitään. Mun mielestä täysin sopimatonta!
Asumme rivitalossa ja meille näkee sisälle, jos pihalle tulee. Kadulta ei näe, koska on pensasaidat niin korkeat. Emme odottaneet minkään valtakunnan vieraita, joten meillä jäi aamulla koti räjähdysmäiseen kaaoskuntoon. Keittiön tasot täynnä tiskejä, huuhdellut maitotölkit valumassa tiskialtaassa, meidän makuuhuoneessa sänky petaamatta ja vaatekaappien ovet sepposen selällään auki, lastenhuoneissa sängyt petaamatta ja leluja ja vaatteita lattialla.
Mua hävettää aivan suunnattomasti. Meillä on aina tiptopsiistiä, jos joku tulee edes ovella käymään. Nyt vain sattui olemaan tällainen syksynaloitusväsymyskaaos, ei oltu siivottu moneen päivään. Mikä ihme oikeus niillä työntekijöillä on kävellä toisten pihoille ilmoittamatta!?!?
Mitä jos jollakin olisi ollut jotain sellaista ikkunasta näkyvillä, joka ei todellakaan ole tarkoitettu muulle kuin omalle perheelle? Tai vaikka ihan vain pyykit takapihalla narulla? Tuskin kukaan haluaa alusvaatteitaan esitellä julkisesti?
Suututtaa!!
Kommentit (339)
Minulla ainakin heräisi heti epäilys, että on jotain salattavaa jos emme saisi tulla katsomaan lapsen kotia.
päiväkodin täti äippälomallaettä joku tulisi ilman meidän lupaamme valokuvaamaan meidän päiväkotilastamme meidän oman kotimme pihaan. Ja siis ison ryhmän kera. Ei! Todella erikoista toimintaa. Jos itse haluaisimme kotiimme suuntautuvaa ryhmämatkailua, niin asia olisi sitten eri.
Ihan sama millä varhaiskasvatussuunnitelmalla tuota älyttömyyttä koitetaan selittää parhain päin, kun en nyt aivan sokeasti uskoisi aina niihinkään, sen verran monenlaista ihmistä sieltä varmaan niistäkin hommista löytyy.
En myöskään hyppäisi kaivoon jos joku nyt niin keksisi ehdottaa.
Oletan että monet muut tädit ovat vähän viisaampia kuin sinä. :)
No, katsos, kun minä en elä perheeni kanssa missään tositeeveeohjelmassa, enkä myöskään missään lasiseinäesittelytalossakaan, eli en ole mikään huomionhakuinen itseni ja kotini esittelijä. Olen yksityinen tavallinen ihminen tämän perheeni kanssa ja esimerkiksi tämä meidän kotimme on meidän oma rakas kotimme, eikä mikään esittelypaikka ryhmille. Eikä varsinkaan omin luvin! Meille tullaan sovitusti. Huomionhakuiset ja mitkälie julkisuudenhakuiset ovat sitten aikalailla erikseen.
Ja sitten ovat iiihan erikseen tuollaiset tyhmät tädit, joiden mielestä kellään ei kai mitään omaa rauhaa ja yksityisyyttään saisi ollakaan. Kuule, aika sairasta sellainen!
kiertelemään toisten kotien pihoilla sillä aikaa kun vanhemmat eivät ole kotona.
Tätä edelleen ihmettelen. Miksi juuri sinun lapsesi pitää päästä kiertelemään toisten pihoja päiväkodin kanssa.
Minun lapseni kyllä pärjäävät hyvin, vaikka eivät ole käyneet päiväkotiryhmänsä kanssa kiertelemässä toisten pihoja ja ottamassa kuvia kodeista ja niitä ei ole pantu seinille, eikä ole kurkisteltu ikkunoista.
Miksi sinusta on tärkeää, että juuri oma lapsensi pääsi näin tekemään.
pääse kyttäämään toisten koteja. Ei se ihan aivan sama sinulle ole kun noin kiihdyt. Saisitko kenties jonkun orgasmin illalla kun lapsesi kertoi, että kadehtimasi naapurin takapihalla oli grillikin ruostunut ja keittiön pöydällä leivänmuruja. No jokainen saa kicsinsä asioista, mitkä on itselle tärkeitä. Jos sinulle on tärkeää, että lapsesi pääsevät kyttäämään toisten koteja niin asia ok. Ymmärrä vain, että kaikki eivät tykkää jos makkarin ikkunasta yhtäkkiä pilkistää parikymmentä pipopäätä.
Enkä piittaa tippaakaan siitä, missä päiväkotilapset asuvat ja miten. Myöskään ei ollut kysymys siitä että olisi OIKEASTI käyty häiritsemässä jotakin. Ap ei näet ollut edes kotona kun lapset olivat käyneet talon kohdalla. Ilmeisesti kukaan muukaan vierailun kohteeksi joutuneista ei ole ollut, vai onko? Asia ei siis ole häirinnyt kenenkään elämää. Minulle on myös sama, näkeekö lapseni toisten kotitalot vai ei. Sen sijaan ihmettelen, kuinka moni tuntuu suhtautuvan kovin torjuvasti lasten retkiin ja kotiseutuun tutustumiseen. Miten voi olla niin vaikea ymmärtää, että kyse on lapsista, ei sinusta. Vaikka sinulla olisi mitä estoja, onko ihan mahdotonta sallia LAPSILLE se ilo, että saa näyttää toisille, missä asuu. Ihan ilman sen kummempia taka-ajatuksia.
käymään päiväkotikaverinsa pihalla? Kerropa ihan piruuttasi, mitä tosiaan lapsesi menettää, että hän ei pääse pihalleni, vaikka olisin juuri tullut yövuorosta ja minua nukuttaa, kuten halveksien asian ilmaisit. Haluan hyvät perustelut sille, miksi lapsesi pitää päästä katsomaan päiväkotikaverinsa kotia ja pihaa, vaikka se häiritsisi päiväkotikaverisi vanhempien elämää. Eikö lapsesi tai jopa sinä tule toimeen ilman sitä tietoa, millainen koti lapsesi kaverilla on. Ahdistaisiko sinua jos et kuulisi lapseltasi, että millaisessa kodissa se Jesper ja mikko asuvat.
ja päiväkodin pihaan ei sitten muuten saa enää tulla autolla, koska jollekin voi tulla paha mieli siitä että niillä on vaan 15 vuotta vanha Toyota kun Janipetterin isä ajaa Mersulla. Eikä sitten kukaan saa kertoa, jos on ollut vaikka lomamatkalla. Teippiä suun eteen jos ei muu auta. Leluja ei tietenkään voi tuoda eikä omaa reppua, koska jollain on muuten kuitenkin joku monenkympin merkkireppu kun ei kaikilla ole sellaiseen varaa... Huokaus, mitä tyyppejä täällä on! MINÄ en ainakaan halua ja MINULLE ei sovi kun MINUA nukuttaa ja MINULLA on niin paljon muutakin tekemistä... Niin ettei kukaan muukaan sitten koskaan eikä mitään eikä millään lailla. Mikään ei ole hyvin eikä sovi.
en ole tuo, jolle melttoat, mutta tuleeko mieleesi sellainen mahdollisuus, että kanssasi kinaa moni, joka ei puolusta lasten retkeilyä itsekkäistä syistä?Omat lapseni ovat esimerkiksi jo koulussa, ja kun he aikoinaan päiväkodista tekivät tuon retken, ainoa asia, josta kotona jälkeenpäin puhuttiin oli:
- me käytiin tänään kävelyllä katsomassa, missä me asutaan.
- ketkä asuu, mekö vai ketkä?
- no siis kaikki meidän ryhmästä
- oliko kivaa? Asuuko kukaan lähellä meitä?
- oli, ei tässä kauhean lähellä asunut kuin XXX.That's it. Ja tuolla tavalla sitä retkeä satavarmasti useinmiten kommentoidaan.
Kas kun TOISIN KUIN SINÄ LUULET, lapset eivät kiinnitä huomiota hintoihin tai "häpeällisin epäkohtiin" kuten ruosteiseen grilliin (oma esimerkkisi).
He eivät osaisi moisista kertoa ja normaaleja ihmisiä sellaiset asiat eivät edes kiinnosta. Miksi ihmeessä minun edes pitäisi olla kiinnostunut naapurien tulotasosta tai grilleistä?! Aika huono pitää olla itsetunto, jos tuollaisia kyttää TAI olettaa muiden kyttäävän.
Lapsilla pitää olla hauskaa ohjelmaa, ja siitä tuollaisessa retkessä on kyse. Kukin muksu pääsee esittelemään kotitalonsa.
Ja ikkunoista ei takuulla sellaisella retkellä kurkittu, eikä ehdittäisikään, jos parinkymmenen lapsen kotitaloa aiotaan ehtiä käydä vilkaisemassa...
Vai onko päiväkodin henkilökunta älyllisesti ja henkiseltä kantiltaa verrattavissa lapsiin?
MIKÄ HELVETIN VARHAISKASVATUSSUUNNITELMA JONKA LUVALLA TULLAAN TOISTEN KOTEIHIN JA PIHOIHIN! VOI HELVETTI ETTÄ SUUTUTTAA!
YMMÄRRÄN SEN ETTÄ TUTUSTAAN "LÄHIYMPÄRISTÖÖN" MUTTA IHMISET ASUVAT KUKA MISSÄKIN..ONKO KYSE NYT PÄIVÄKODIN YMPÄRISTÖSTÄ ? JA KÄYTETÄÄN HYVÄKSI SITÄ ETTÄ JOTKUT NYT ASUVAT VAAN LÄHEMPÄNÄ PÄIVÄKOTIA KUIN TOISET? NAURETTAVAA...NIINKKUIN TOSSA JOKU SANOIKIN ETTÄ ON ERI ASIA KUTSUA IHMISIÄ SILLOIN KUN HALUAA..KUIN SE ETTÄ JOKU PÄIVÄKODIN TANTTA SAA AJATUKSEN TUNKEA TOISTEN PIHOILLE..JA TUO VALOKUVAN OTTAMINEN..SE ON LAITONTA..AJATELKAA VANHEMPIA JOTKA ON TIETYISSÄ ASEMISSA..KAIKESTA PITÄÄ KYSYÄ LUPA OIKEASTI..ON YKSITYISYYSSUOJAN OIKEUS KAIKILLA. JOTKUT EI AMMATTINSA PUOLESTA TODELLAKAAN HALUA ETTÄ LASTENSA KAUTTA JOKU SAA TIETÄÄ MISSÄ KUKAKIN ASUU! TOTTA KAI SE TULEE SITTEN ESILLE JOS LÄHIALUEELLA ASUU MUTTA EI SIITÄ VOI TEHDÄ JULKISTA..ELI LAPSILLE ESITELLÄÄÄN TOISTEN KODIT. VAAN LÄHIALUEELLA VOI KIERRELLÄ JA TUTUSTUA ALUEESEEN MUTTA ILMAN NIMIÄ JA HENKILÖLLISYYKSIÄ! ASUMUKSET VOI JÄTTÄÄ KOKONAAN NOTEERAAMATTA!
jotka olivat töissä siinä päiväkodissa, missä tein työharjoitteluni. En lasten kanssa, enkä ilman lapsia.
Se, joka on ollut päiväkodissa työharjoittelussa ja kauhisteli sitä juoruamista kahvipöydässä
Hyvä että kerrot tästä, vaikkei kukaan ole kirjoituksiasi huomaavinaankaan.
kertovat kommenteissaan kyllä paljon enemmän itsestään kuin päiväkodin tädeistä.
haluaa välttämättä päästä itse ja päästää lastensa katsomaan vieraita koteja, kertoo heistä itsestään TODELLA paljon.
Taitaa olla sitä bb-sukupolvea, että halutaan päästä tsekkaamaan toisten elämää ihan oikeassakin elämässä.
AV:lla, aina niiden loppuunkaluttujen juttujen sijaan.
Hauskaa, olen sitä mieltä että subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta vellovan keskustelun vuoksi kotipihavierailujen myötä on tarkoitus kartoittaa, kuika moni lapsensa hoitoonvievistä huoltajista todellisuudesta loisii päivät kotona ja antaa yhteiskunnan hoitaa pilttien kasvatustehtävän ?
Ehkäpä päiväkodin tädit, nuo kunnalliset virkamiehet, tekevät jopa salaista tilastoa siitä, miten paljon niitä äityleitä kotosalla päivisin on ?
Voi olla, että pian subjektiivinen päivähoito-oikeus lakkautetaan!
Itse olen kotona parhaillaan, lapset hoidossa. Mulla on tosin pätevä syy: valmistelen lopputyötä tutkintooni.
Olis kyllä kiva tietää jos lapsemme eskarista teksisivät kotipiharetken ! Meillä on vuorotyötä tekevän miehemme kanssa myös tapana treffata joskus arkiaamuisin lasten hoitoonviemisen jälkeen ja rakastella välillä äänekkään riettaasti sängyssä keskellä kirkasta päivää, ilman pelkoa siitä, että lapset tupsahtavat kesken paikalle.
Tosin nyt täytyy alkaa jännittämään lasten päiväkotiryhmän ja henkilökunnan yllätysvierailua :D
Kuten täällä on moni kertonut, ei näillä retkillä mennä yksityisille pihoille (taloyhtiön pihalle tietty voidaan mennä, kuten kuka tahansa). Ei kurkita sisään eikä tallota kukkia. Tutustutaan vain ympäristöön ja missä kaverit asuu. Miksi kivasta tavasta pitää tehdä ongelma ja keksiä, mitä kaikkea ovat voineet tehdä ja nähdä, vaikkei näin ole.
kiertelemään toisten kotien pihoilla sillä aikaa kun vanhemmat eivät ole kotona. Tätä edelleen ihmettelen. Miksi juuri sinun lapsesi pitää päästä kiertelemään toisten pihoja päiväkodin kanssa. Minun lapseni kyllä pärjäävät hyvin, vaikka eivät ole käyneet päiväkotiryhmänsä kanssa kiertelemässä toisten pihoja ja ottamassa kuvia kodeista ja niitä ei ole pantu seinille, eikä ole kurkisteltu ikkunoista. Miksi sinusta on tärkeää, että juuri oma lapsensi pääsi näin tekemään.
pääse kyttäämään toisten koteja. Ei se ihan aivan sama sinulle ole kun noin kiihdyt. Saisitko kenties jonkun orgasmin illalla kun lapsesi kertoi, että kadehtimasi naapurin takapihalla oli grillikin ruostunut ja keittiön pöydällä leivänmuruja. No jokainen saa kicsinsä asioista, mitkä on itselle tärkeitä. Jos sinulle on tärkeää, että lapsesi pääsevät kyttäämään toisten koteja niin asia ok. Ymmärrä vain, että kaikki eivät tykkää jos makkarin ikkunasta yhtäkkiä pilkistää parikymmentä pipopäätä.
Enkä piittaa tippaakaan siitä, missä päiväkotilapset asuvat ja miten. Myöskään ei ollut kysymys siitä että olisi OIKEASTI käyty häiritsemässä jotakin. Ap ei näet ollut edes kotona kun lapset olivat käyneet talon kohdalla. Ilmeisesti kukaan muukaan vierailun kohteeksi joutuneista ei ole ollut, vai onko? Asia ei siis ole häirinnyt kenenkään elämää. Minulle on myös sama, näkeekö lapseni toisten kotitalot vai ei. Sen sijaan ihmettelen, kuinka moni tuntuu suhtautuvan kovin torjuvasti lasten retkiin ja kotiseutuun tutustumiseen. Miten voi olla niin vaikea ymmärtää, että kyse on lapsista, ei sinusta. Vaikka sinulla olisi mitä estoja, onko ihan mahdotonta sallia LAPSILLE se ilo, että saa näyttää toisille, missä asuu. Ihan ilman sen kummempia taka-ajatuksia.
käymään päiväkotikaverinsa pihalla? Kerropa ihan piruuttasi, mitä tosiaan lapsesi menettää, että hän ei pääse pihalleni, vaikka olisin juuri tullut yövuorosta ja minua nukuttaa, kuten halveksien asian ilmaisit. Haluan hyvät perustelut sille, miksi lapsesi pitää päästä katsomaan päiväkotikaverinsa kotia ja pihaa, vaikka se häiritsisi päiväkotikaverisi vanhempien elämää. Eikö lapsesi tai jopa sinä tule toimeen ilman sitä tietoa, millainen koti lapsesi kaverilla on. Ahdistaisiko sinua jos et kuulisi lapseltasi, että millaisessa kodissa se Jesper ja mikko asuvat.
ja päiväkodin pihaan ei sitten muuten saa enää tulla autolla, koska jollekin voi tulla paha mieli siitä että niillä on vaan 15 vuotta vanha Toyota kun Janipetterin isä ajaa Mersulla. Eikä sitten kukaan saa kertoa, jos on ollut vaikka lomamatkalla. Teippiä suun eteen jos ei muu auta. Leluja ei tietenkään voi tuoda eikä omaa reppua, koska jollain on muuten kuitenkin joku monenkympin merkkireppu kun ei kaikilla ole sellaiseen varaa... Huokaus, mitä tyyppejä täällä on! MINÄ en ainakaan halua ja MINULLE ei sovi kun MINUA nukuttaa ja MINULLA on niin paljon muutakin tekemistä... Niin ettei kukaan muukaan sitten koskaan eikä mitään eikä millään lailla. Mikään ei ole hyvin eikä sovi.
en ole tuo, jolle melttoat, mutta tuleeko mieleesi sellainen mahdollisuus, että kanssasi kinaa moni, joka ei puolusta lasten retkeilyä itsekkäistä syistä? Omat lapseni ovat esimerkiksi jo koulussa, ja kun he aikoinaan päiväkodista tekivät tuon retken, ainoa asia, josta kotona jälkeenpäin puhuttiin oli: - me käytiin tänään kävelyllä katsomassa, missä me asutaan. - ketkä asuu, mekö vai ketkä? - no siis kaikki meidän ryhmästä - oliko kivaa? Asuuko kukaan lähellä meitä? - oli, ei tässä kauhean lähellä asunut kuin XXX. That's it. Ja tuolla tavalla sitä retkeä satavarmasti useinmiten kommentoidaan. Kas kun TOISIN KUIN SINÄ LUULET, lapset eivät kiinnitä huomiota hintoihin tai "häpeällisin epäkohtiin" kuten ruosteiseen grilliin (oma esimerkkisi). He eivät osaisi moisista kertoa ja normaaleja ihmisiä sellaiset asiat eivät edes kiinnosta. Miksi ihmeessä minun edes pitäisi olla kiinnostunut naapurien tulotasosta tai grilleistä?! Aika huono pitää olla itsetunto, jos tuollaisia kyttää TAI olettaa muiden kyttäävän. Lapsilla pitää olla hauskaa ohjelmaa, ja siitä tuollaisessa retkessä on kyse. Kukin muksu pääsee esittelemään kotitalonsa. Ja ikkunoista ei takuulla sellaisella retkellä kurkittu, eikä ehdittäisikään, jos parinkymmenen lapsen kotitaloa aiotaan ehtiä käydä vilkaisemassa...
hänen osoitteensa yms. on piilotettu väkivallan uhan takia. Esim psykiatrinen sairaanhoitaja tms.
Sitten päiväkodin tädit tulee killittämään pihalle ja ottamaan valokuvia ja pannaan seinälle, että TÄSSÄ ON JENNIKA TOROPAISEN KOTI, MISSÄ ASUU HÄNEN ÄITINSÄ JUULIA TOROPAINEN JA ISÄNSÄ MIKKO TOROPAINEN.
MIKÄ HELVETIN VARHAISKASVATUSSUUNNITELMA JONKA LUVALLA TULLAAN TOISTEN KOTEIHIN JA PIHOIHIN! VOI HELVETTI ETTÄ SUUTUTTAA!
YMMÄRRÄN SEN ETTÄ TUTUSTAAN "LÄHIYMPÄRISTÖÖN" MUTTA IHMISET ASUVAT KUKA MISSÄKIN..ONKO KYSE NYT PÄIVÄKODIN YMPÄRISTÖSTÄ ? JA KÄYTETÄÄN HYVÄKSI SITÄ ETTÄ JOTKUT NYT ASUVAT VAAN LÄHEMPÄNÄ PÄIVÄKOTIA KUIN TOISET? NAURETTAVAA...NIINKKUIN TOSSA JOKU SANOIKIN ETTÄ ON ERI ASIA KUTSUA IHMISIÄ SILLOIN KUN HALUAA..KUIN SE ETTÄ JOKU PÄIVÄKODIN TANTTA SAA AJATUKSEN TUNKEA TOISTEN PIHOILLE..JA TUO VALOKUVAN OTTAMINEN..SE ON LAITONTA..AJATELKAA VANHEMPIA JOTKA ON TIETYISSÄ ASEMISSA..KAIKESTA PITÄÄ KYSYÄ LUPA OIKEASTI..ON YKSITYISYYSSUOJAN OIKEUS KAIKILLA. JOTKUT EI AMMATTINSA PUOLESTA TODELLAKAAN HALUA ETTÄ LASTENSA KAUTTA JOKU SAA TIETÄÄ MISSÄ KUKAKIN ASUU! TOTTA KAI SE TULEE SITTEN ESILLE JOS LÄHIALUEELLA ASUU MUTTA EI SIITÄ VOI TEHDÄ JULKISTA..ELI LAPSILLE ESITELLÄÄÄN TOISTEN KODIT. VAAN LÄHIALUEELLA VOI KIERRELLÄ JA TUTUSTUA ALUEESEEN MUTTA ILMAN NIMIÄ JA HENKILÖLLISYYKSIÄ! ASUMUKSET VOI JÄTTÄÄ KOKONAAN NOTEERAAMATTA!
no eikai kukaan kulje kotonaan alasti verhot auki :D vähä turhaa nipotusta ap!
Ai ei vai????
Täällä yksi nudisti. Siivoan usein ilkosillani.
pihaan ja kuvaamaan kotianne. Kun sekin tuntui olevan tekosyy, että teen vuorotyötä ja minun on pakko välillä nukkua päivällä. Kun minua vain "nukuttaa"
Toisaalta uteliaille päiväkodin tädeille olisi ihan oikein kun kurkkisivat ikkunoista sisään, nähdä kunnon panosessio.
AV:lla, aina niiden loppuunkaluttujen juttujen sijaan.
Hauskaa, olen sitä mieltä että subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta vellovan keskustelun vuoksi kotipihavierailujen myötä on tarkoitus kartoittaa, kuika moni lapsensa hoitoonvievistä huoltajista todellisuudesta loisii päivät kotona ja antaa yhteiskunnan hoitaa pilttien kasvatustehtävän ?
Ehkäpä päiväkodin tädit, nuo kunnalliset virkamiehet, tekevät jopa salaista tilastoa siitä, miten paljon niitä äityleitä kotosalla päivisin on ?
Voi olla, että pian subjektiivinen päivähoito-oikeus lakkautetaan!
Itse olen kotona parhaillaan, lapset hoidossa. Mulla on tosin pätevä syy: valmistelen lopputyötä tutkintooni.
Olis kyllä kiva tietää jos lapsemme eskarista teksisivät kotipiharetken ! Meillä on vuorotyötä tekevän miehemme kanssa myös tapana treffata joskus arkiaamuisin lasten hoitoonviemisen jälkeen ja rakastella välillä äänekkään riettaasti sängyssä keskellä kirkasta päivää, ilman pelkoa siitä, että lapset tupsahtavat kesken paikalle.
Tosin nyt täytyy alkaa jännittämään lasten päiväkotiryhmän ja henkilökunnan yllätysvierailua :D
eillä kolmen lapsen pk-ryhmät ovat joka vuosi tehneet retket jokaisen kotipihalle.Ei ne sisään katsele.
LÄHIALUEELLA VOI KIERRELLÄ JA TUTUSTUA ALUEESEEN MUTTA ILMAN NIMIÄ JA HENKILÖLLISYYKSIÄ! ASUMUKSET VOI JÄTTÄÄ KOKONAAN NOTEERAAMATTA!
Olen täysin samaa mieltä. Tällä ei ole "kotiseututuntemuksen" kanssa mitään tekemistä. Pitäisi käydä katsomassa paikkakunnan tärkeät julkiset rakennukset ja tehdä muutenkin joku kunnon suunnitelma seutuun tutustumisesta, vaikea antaa yleistä ehdotusta, kun paikkakunnat ovat niin kovin erilaisa rakenteeltaan.
Lasten kotipihoihin meneminen ja valokuvaaminen on asiatonta ja ajattelematonta, eikä takuulla mitään kotiseutuoppia. Eikä sitä voi millään järkevällä kasvatuksellisella syyllä perustella. Olen pahoillani, että tällaiseen on menty.
Terv. lastentarhanopettaja joka ei ikimaailmassa ryhtyisi moiseen.
että yleiseltä kadulta ei näe yhtään mitään, yleistä katua vasten on vain talon päätyseinä. Kaikki ikkunat ovat itään ja lähteen, kun katu kulkee talon eteläseunustalla. Pensasaita ympäröi koko taloyhtiötä ja koska asuntomme on taloyhtiön viimeinen, meille ei voi mitenkään nähdä mistään suunnasta, ellei oikein tule kohdalle.
Ja nimenomaan kotiovelle asti oli tultu, jolloin kaikki makuuhuoneiden ikkunat näkyvät. Oman rivitalopihan puolella on toiset ikkunat, mutta siellä eivät olleet onneksi käyneet.
Ikkunoidemme ohi ei kävele edes naapurit, koska asuntomme on se viimeinen ja tie päättyy siihen. Nyt koko ryhmä seisoi ikkunoiden edessä, josta todellakin näkee ihan kaiken. Oven edestä näkee vaatekaapin hyllyn, jossa on dödöt ja pikkuhousunsuojakotelot ihan näkyvissä. Ei kuulu muille!!
Lastenhuoneisiin pystyy katsomaan ihan vilkaisullakin, näkee kaiken sotkun. Ja keittiössä ne kaikki tiskit ja sekainen pöytä.
Mua harmittaa oikeasti todella paljon. Kaikki olisi aivan ok, jos asiasta olisi ilmoitettu etukäteen. On kohtuutonta olettaa, että kenen tahansa pihalle saa noin vain mennä pällistelemään.
Kotitalo olisi ihan hyvin voitu katsastaa katutasolta, eikä mennä pihoille asti.
Aion keskustella tästä myös muiden päiväkodin vanhempien kanssa ja päätetään, millä mielellä harmistuksesta ilmiotamme päiväkotiin. Tuli kyllä paha maku suuhun.
ap
En tajua mitä he siitä saavat. Jos he tahtovat tutustua kavereihin, voin ihan hyvin kutsua heidät meille jättämällä päiväkodin lokeroon kyseisen lapsen vanhemmille kutsun. Yleensä yhteystiedot ja toisten tutustumishaluista saa sitten vaihdettua ekalla leikkikerralla.
Minusta olisi kamalaa, että lapseni välillisesti aiheuttaisivat jonkun päiväkotikaverinsa perheelle mielipahaa retkeilemällä heidän kotonaan.
Hassua miten niiden saksalaisten turistien leiriytymisestä nousi sellainen haloo, vaikka kyseessä oli vain mökkiranta ja porukassa sairaskin.
olin 6 viikkoa työharjoittelussa ja sinä aikana minulle selvitettiin lasten perheiden avioerot ja pettämiset ja erään erityislapsen syyt, miksi on erityislapsi (kun sen äiti on aina ollut omituinen ja varmaan ryyppäs raskausaikana niin tosta lapsesta tuli tommonen, että sillä on putkinäkö)
Lapset tulivat määrätyltä asuinalueelta ja aina siellä oli joku hoitaja, joka asui samoissa paikoissa ja "tiesi" juttuja ja kyllä niitä jauhettiin jauhamisen perästä siellä päiväkodissa.
Toki se on eri asia, että ei välitä siitä, mitä heistä juoruillaan kahvihuoneessa ja jopa toisille vanhemmille niin ok. Ja varsinkin kun suurin osa jutuista oli selkeää valhetta ja oletusta.
Se työharjoittelija jne..
jotka olivat töissä siinä päiväkodissa, missä tein työharjoitteluni. En lasten kanssa, enkä ilman lapsia.
Se, joka on ollut päiväkodissa työharjoittelussa ja kauhisteli sitä juoruamista kahvipöydässäHyvä että kerrot tästä, vaikkei kukaan ole kirjoituksiasi huomaavinaankaan.
ja talojen julkisivut ovat yleisiä paikkoja, jos ovat kadun varressa.
ja ap:n kirjoituksessa ei missään ole käynyt ilmi faktatietoa että voat käyneet pihalla. Siis alpsi kertaa, mutta alpsi voi myös käsittää kysymysken väärin tai tarkoittaa että hän kävi ei muut jne.
Mitäs jos ollaan lapsiryhmän aknssa retkellä ja kävellään jonkun kodin ohi, niin teipataanko tämän lapsen suu ettei vaan mainitse asuvansa siinä.
Tajuatteko että päiväkodin ehnkilökunta tietää teidän perheistä aika paljon asioita. osoitteet on tiedossa, tulotkin suurelta osin, lapset kertovat juttuja mitä tekivät viikonloppuna, missä kävivät, isi tuli myöhään kotiin ja nukkui pöydän alla jne. Äiti huusi isille, lapset toistavat usein kuulemaansa sanatarkasti.
Mutta mitä minä teen tällä tiedollla, miten se vaikuttaa minun elämääni. Minulal on ihan tarpeeksi pohtimista omissa lapsissa aj omassa elämässä, en todellakaan jaksa kiinnostua hoitolasten asioista.
Ja lapset ovat siitä aina ihan innoissaan. Heille on tärkeää saada esitellä oma kotinsa kavereille, olipa se millainen tahansa. Olipa joku kotona oleva äiti tarjonnut lapsille pihallaan mehua ja keksejäkin. En tajua, miksi tuollaisesta pitäisi vetää palkokasvi sieraimeen. Ei ne tädit siellä taatusti ole ikkunoista kurkistelleet. Ja jos ovatkin, niin ovat vain todenneet, että normaali perhe, jolla on ollut vähän kiireisempi aamu.
Asuinpaikka. Miehen työn takia ei hänen asuinpaikkansa saisi selvitä (väkivallan uhka).
koska asun maalla ja päiväkotiin on matkaa 10 km; tuskin lähtevät meille kotia katsomaan.
Tottakai lapsille on kivaa aina esitellä omia juttujaan, mutta jokaisen pitäisi ymmärtää että jos pääsytään siihen että tuollainen retki tehdään, ei mennä pihoihin eikä etenkään oteta kuvia. Ainostaan voidaan antaa lapsen näyttää että asun tuolla. Ei mitään sightseeingiä pihalle. Se vaan ON asiatonta. Oikeastaan jo tälläisen retken ehdottaminen kuulostaisi väärältä. En väitä että kukaan jaksaisi järjestää reissua sitä varten että pääsee kyttäämään muiden koteja, mutta tottakai ihminen on luonnostaan utelias. Pakostikin tulee varmasti hoitajien kesken keskustelua jos jotain vähän omituisempaa näkyy.
Ja luulenpa että monet meistä kyllä pitää lapsille kaverisynttäreitä ihan normaalisti vaikkei haluakaan ihmisten käyvän katsomassa kotia ilman omaa läsnäoloa. Ihan typerää edes väitellä aiheesta, ikäänkuin hyvät vanhemmat ja lapsiaan "tasapainoisiksi" kasvattavat antavat ilolla vaikka avaimesta kopion että käykää koska vaan.. Kyllä ihmisellä on oikeus yksityisyyteen ja sen rajoittamiseen ilman että on täysin vetäytyvä.
Ja muuten; vaikka lapsi ei ymmärräkään eroa vuokrakerrostaloasunnolle ja luksusomakotitalolle, niiden lasten vanhemmat valitettavasti ymmärtävät. Ja kaikki eivät vaan osaa olla kyselemättä ja kommentoimatta.