Potalle heti kun lapsi saa istua
Tuo pottajuttu vauva sivulla on täyttä potaskaa!
Kaikki kolme lastani olen potalle opettanu heti kun istumaan pystyvät, se on ollut kaikista hienoa ja hauskaa ja todella ihmeellistä kun sinne jotain tulee.
Tällä hetkellä laitan 7 kkk ikäisen poikani aina kun herää unilta potalle ja syönnin jälkeen, potta on ollut aina vessassa. Se on lapsesta todella mielenkiintoinen paikka ja potalla on aina kivaa istua. Viikossa oppi ääntämään reilummin kun kakka on tulossa. Ja myöhemmin varmaan taputtaa vaippaa niinkuin aikaisemmat lapset, kun senkin vain opettaa. Enkä ole leluja vessaan koskaan vienyt, potalla istutaan ja ulostetaan, ei sen kummempaa.
Suosittelen kokeilemaan. Olen huomannut että vuoden ikäiset tuttavan lapset eivät suostu edes istumaan potalla kun on niin kova meno joka paikkaan..
Kommentit (26)
Voisiko joku vinkata hyvää pottaa pojalle? Meillä on sekä Baby Björnin tuolipotta että perus Orthexin ja molemmista lentää se pisu kaaressa yli. Olen lukenut että joskus oli Baby Björnillä joku sydämen mallinen potta, mutta sitä ei ole enää missään. Olisiko jotain vastaavaa????
Ei vastasyntyneellä ole tarvetta tehdä tarpeitaan housuun tai vaippaan, vanhemmat sen opettavat.
"Anna mun olla lapsi"-kirja. En tiedä mitä vauvan jutussa sanottiin, mutta tuolla on asiaa liian aikaisesta potalle opettamisesta.
1-vuotiaan potalle oppiminen on ns ehdollista oppimista, joka vie tärkeän kehitysvaiheen lapselta itseltään. Olisi tosi tärkeää, että lapsella on oma motivaatio ja aloitteellisuus asiassa.
Tuskin tästä kukaan täysin vaurioituu loppuelämäkseen, mutta minä ainakin haluan antaa lapseni kehittyä rauhassa.
Minä potatin lapsia heti kun mahdollista ja kaikki olivat kuivia kauan ennen 2v syntymäpäivää. Tämä oli laiskan äidin tapa, en olisi millään viitsinyt vaihtaa vaippaa 2-vuotiaalle.
kuukausitolkulla. Minä jätin vaipat pois parivuotiaalta, ja hän oppi kolmessa päivässä kuivaksi ja ilmaisemaan tarpeensa. Eikä muuten käynyt potalla, vaan pöntöllä. No, jos joku jaksaa istuttaa lastaan potalla monta kertaa päivässä kuukausien ajan, niin siitä vain. Tämä oli kai laiskan äidin tapa.
Tämä on sentään av!
Sovitaanko niin, ap ja muut pottaintoilijat, että kaikki tekee, miten itselle parhaiten sopii:-).
Meillä myös potta käytössä 10 kk ikäisestä, täysin pissakuivaksi oppi vajaa parivuotiaana.
Mutta mulle se vaipattomuus ei ollut se juttu, vaan se että niitä kakkoja on huomattavasti mukavampi kipata sieltä potasta ja pyyhkäistä peppu paperilla kuin pestä parivuotiaan peppuun liiskautuneita kakkoja.
Meilläkin otettiin potta kokeiluun joskus 10 kk ikäisenä, kun tukevasti osasi istua. Välillä tuli tavaraakin pottaa. Reilun vuoden ikäisenä tuli sellainen vaihe, ettei potalle suostunut ollenkaan. Silloin annettiin asian olla. Nyt reilun puolentoista vuoden iässä aloitellaan taas pottailua. Ja vessassa on ihan vaan pottailua varten koottu puuhapussi (mun vanhassa kosmetiikkapussissa kivoja tavaroita). Mitään kiirettä kuivaksi oppimiselle ei ole, ihan mennään rauhassa lapsen omaan tahtiin. Sovitaanko niin, ap ja muut pottaintoilijat, että kaikki tekee, miten itselle parhaiten sopii:-).