Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä vanhemmat tietävät, että heidän lapsensa luokalla on inklusoitu ADHD-oppilas?

Vierailija
21.08.2011 |

Ei kai sellaista opettaja saa muille kertoa?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen saa minkä tilaa!!!

kun noin kolahti.

se koira älähtää,johon kalikka kalahtaa......

pidä se pentusi kurissa,tai minä tulen ja opetan elämän tosiasioita adhd-yksilöllesi.

Etkä mitenkään positiivisesti... Taisi se kalikka kalahtaa sinuun...opettele nyt itse ensin niitä käytöstapoja, ennen kuin opetat niitä muille, ettei muut opi sinun kaltaiseksesi.

Vierailija
22/59 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on tarkkaavaisuushäiriöinen, on erityisluokalla, mutta erittäin sosiaalinen, seurallinen, todella pidetty kaveri. Ei ole koskaan päällekäyvä, agressiivinen, häiriköivä jne. Hän tykkää jos joku muu päättää leikeissä mitä tehdään ja organisoi leikkejä, eli ei todellakaan ole mikään dominoiva mutta toistaalta ei ole mikään perässävedettäväkään, ei vain ole mikään "johtaja"tyyppi. Siksi hänestä varmaan kaverit niin paljon pitävätkin, koska on niin joustava. Keltä se on pois, että hän unohtelee helposti tavaroite senne tänne, on hajamielinen, helposti innostuva, mutta ei pitkäjännitteinen?

Inhottaa kun ADHD-lapsi mielletään heti häiriköksi!! Leima vaan otsaan, että paremmat lapset osaavat pysyä kaukana! Ja on siis pojasta kysymys!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä se niinkin on, että ei tavallisilta lapsilta voi vaatia mitään upeita sosiaalisia taitoja ja ymmärrystä tuollaista lasta kohtaan. Totta kai he saavat pitää puolensa, ja näyttää tuolle lapselle mihin hänen käytöksensä johtaa.

aikuistenkin maailmassa,ja mallia näytämme me lynkkaamalla heikot ja sairaat.Ole ylpeä pojastasi kun puolustaa itseään vammaista vastaan!! Ei tule mieleenkään mennä kertomaan opettajalle,jos adhd häiriköi.

Vierailija
24/59 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska heistä on kiva katsoa miten toinen suuttuu pienestäkin asiasta. Kun sitten käy jotain ikävää niin se on heti tämän "häirikön" syy

Ja se todellakin menee juuri noin kuten kuvasit. Siksi ihmetyttääkin miksi näiden erityislasten vanhemmat niin innolla tuuppaavat käytösongelmaisia kullannuppujaan tavallisten luokkiin, kun ei se usein sille lapselle itselleenkään ole kovin herkkua.

Oman poikani luokalla on selkeästi poikkeavasti käyttäytyvä poika, aloitti temppuilunsa ekana päivänä ja jatkaa ja jatkaa. Ja koko muu luokka hyljeksii ja inhoaa tuota poikaa, koska hänen kanssaan ei pysty toimimaan, on niin arvaamaton, ja tekee siis todella älyttömiä temppuja, on väkivaltainen jne.

Olen omalle pojalleni sanonut useasti, että tuon pojan näkökulmasta kaikki muut kiusaavat häntä, vaikka muut eivät sitä tajuakaan, koska poika "ansaitsee" kohtelunsa aloittamalla 90% kerroista itse. Mutta en kyllä ymmärrä edelleenkään kenen etua tuon pojan luokassa olo palvelee. Onneksi omani on eri ryhmässä, eli ei joudu tuota poikaa kestämään kuin pari tuntia päivässä.

Omalleni olen sanonut, että jos tuo sälli käy päälle, niin puolensa saa pitää ihan kunnolla. Mutta mihinkään nimittelyyn tai muuhun kiusaamiseen ei saa lähteä mukaan. Mutta kyllä se niinkin on, että ei tavallisilta lapsilta voi vaatia mitään upeita sosiaalisia taitoja ja ymmärrystä tuollaista lasta kohtaan. Totta kai he saavat pitää puolensa, ja näyttää tuolle lapselle mihin hänen käytöksensä johtaa.

Vierailija
25/59 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä se niinkin on, että ei tavallisilta lapsilta voi vaatia mitään upeita sosiaalisia taitoja ja ymmärrystä tuollaista lasta kohtaan. Totta kai he saavat pitää puolensa, ja näyttää tuolle lapselle mihin hänen käytöksensä johtaa.

aikuistenkin maailmassa,ja mallia näytämme me lynkkaamalla heikot ja sairaat.Ole ylpeä pojastasi kun puolustaa itseään vammaista vastaan!! Ei tule mieleenkään mennä kertomaan opettajalle,jos adhd häiriköi.

Odotettavissa on jännittäviä tilanteita kymmenen vuoden kuluttua, kun tämä adhd-lapsi kasvaa, on oppinut siihen, että kukaan ei häntä puolusta, vaan hänen on itse puolustettava itseään. Siinä voi olla jo taskunpohjalla puukko...

Vierailija
26/59 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska heistä on kiva katsoa miten toinen suuttuu pienestäkin asiasta. Kun sitten käy jotain ikävää niin se on heti tämän "häirikön" syy

Ja se todellakin menee juuri noin kuten kuvasit. Siksi ihmetyttääkin miksi näiden erityislasten vanhemmat niin innolla tuuppaavat käytösongelmaisia kullannuppujaan tavallisten luokkiin, kun ei se usein sille lapselle itselleenkään ole kovin herkkua.

Oman poikani luokalla on selkeästi poikkeavasti käyttäytyvä poika, aloitti temppuilunsa ekana päivänä ja jatkaa ja jatkaa. Ja koko muu luokka hyljeksii ja inhoaa tuota poikaa, koska hänen kanssaan ei pysty toimimaan, on niin arvaamaton, ja tekee siis todella älyttömiä temppuja, on väkivaltainen jne.

Olen omalle pojalleni sanonut useasti, että tuon pojan näkökulmasta kaikki muut kiusaavat häntä, vaikka muut eivät sitä tajuakaan, koska poika "ansaitsee" kohtelunsa aloittamalla 90% kerroista itse. Mutta en kyllä ymmärrä edelleenkään kenen etua tuon pojan luokassa olo palvelee. Onneksi omani on eri ryhmässä, eli ei joudu tuota poikaa kestämään kuin pari tuntia päivässä.

Omalleni olen sanonut, että jos tuo sälli käy päälle, niin puolensa saa pitää ihan kunnolla. Mutta mihinkään nimittelyyn tai muuhun kiusaamiseen ei saa lähteä mukaan. Mutta kyllä se niinkin on, että ei tavallisilta lapsilta voi vaatia mitään upeita sosiaalisia taitoja ja ymmärrystä tuollaista lasta kohtaan. Totta kai he saavat pitää puolensa, ja näyttää tuolle lapselle mihin hänen käytöksensä johtaa.

Onko sinusta siis ok, että normilapset kiusaavat MYÖS häiriköitä? Eli kiusaaminen ylipäätään on hyväksyttyä...?

Toiseksi, ei ne oppilaat tai vanhemmat useinkaan itse saa valita kouluaan. Ehkä sitten, jos itse kuljettavat ja valitussa koulussa on tilaa. Lähikouluperiaate on kuitenkin inkluusion myötä voimissaan. Paikkakuntakohtaisia eroja tietysti on.

En yhtään kirjoituksesi jälkeen ihmettele, miksi ne oppilaat aina provosoivat näitä helposti "leimahtavia". Asennevammoilla kun on tapana tarttua...

Vierailija
27/59 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee pahaa lukea näitä viestejä, joissa syytellään ja mustamaalataan milloin lapsia, milloin heidän "huonoja" vanhempiaan.

Miksi pitää olla niin ilkeä ja suvaitsematon?

Hiveleekö se omaa itsetuntoa kun saa haukkua muut maan rakoon?

Toivon sydämestäni, että tämä ei kuvaa vanhempien asenteita keskimäärin.

Vierailija
28/59 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

avustajan muodossa, toisten oppilaiden joutumisena ADHD-oppilaan väkivallan kohteeksi, sekä työrauha tunnilla oli mennyttä.

Vierailija
29/59 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsite integroitu oppilas on selkeä, koska siinä jollain tasolla erityiseksi määritelty lapsi tuodaan yleisopetuksen luokkaan.

Inkluusio taas lähtökohtaisesti tarkoittaa kaikille yhteistä koulua, jossa kaikilla on yhtä suuri oikeus olla. Ketään oppilasta ei siis voi inklusoida, koska kaikki oppilaat ovat yhtä osallisina luokassa jo valmiiksi.

Vierailija
30/59 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollaisen tiedon, kannattaa olla yhteydessä rehtoriin. On kaikkien etu, myös sinun lapsesi, että opettaja saa palautetta esimieheltään eikä enää lipsauttele mitä sattuu.

Vierailija
31/59 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tämä ADHD-oppilas käy usein meillä kylässä.

Lapseni on kertunut ko. lapsen siirtyneen luokkaansa pienluokalta.

Diagnoosia ei kukaan ole minulle kertonut, mutta lapsen käytöksen perusteella olen vetänyt omat johtopäätökseni.

Kiva lapsi vaikka keskittymiskykynäs onkin aivan olematon.

Vierailija
32/59 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän lapsi ainakin kertoo luokastaan ja mä ainakin teen siitä päätelmät. Sen verran olen alaa opiskellut, että helppohan ne on lasten jutuista poimia, kun kuulee selvistä toimintatavoista tiettyjen oppilaiden kanssa. Lisäksi joskus samaa tapaa käytetään koko luokalle, vaikka todellisuudessa se on valittu vain yhden tai kahden takia. Siitä keksii, että nyt luokassa on joku, joka tarvitsee tätä. Sen pystyy aika nopeasti paikallistamaan muista jutuista yhdistelemällä + lapsen kertomuksista sen tietyn lapsen toiminnasta.

Vierailija
33/59 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä voi päätellä, että jollakin on vaikkapa ADHD.

Tai sitten ei voi päätellä, kuten meidän lapsesta. Hänellä on ADHD, johon ei kuulu ollenkaan ylivilkkautta.

Vierailija
34/59 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ADHD-lapsistahan on keskittymiskyvyttömiä eli ns. tarkkaavaisuushäiriöisiä. Sen huomaa nopeasti opettajan tavasta rytmittää jonkun opetusta tai vaihtoehtoisesti siitä, että ei pysy alallaan tai saa tehtäviä tehtyä, kun ajatukset hajoaa. Kyllä mä ainakin meidän 11-vuotiaan puheista olen aikoja sitten jo hoksannut, kenellä luokassa on selvästi ongelmia keskittymisessä. Tottakai lapset on levottomia, mutta kyllä sen silti huomaa, jos opettaja oikeasti tukee lasta ongelmissaan. ja jos ei tue, niin näkyy oppimisongelmina ja just liikehdintänä, ajatusten hajoamisena jne.

Sitä mäkin mietin, että miksi ap käyttää sanaa inkluusio tässä yhteydessä...?

mistä voi päätellä, että jollakin on vaikkapa ADHD.

Tai sitten ei voi päätellä, kuten meidän lapsesta. Hänellä on ADHD, johon ei kuulu ollenkaan ylivilkkautta.

Vierailija
35/59 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinusta siis ok, että normilapset kiusaavat MYÖS häiriköitä? Eli kiusaaminen ylipäätään on hyväksyttyä...?

Toiseksi, ei ne oppilaat tai vanhemmat useinkaan itse saa valita kouluaan. Ehkä sitten, jos itse kuljettavat ja valitussa koulussa on tilaa. Lähikouluperiaate on kuitenkin inkluusion myötä voimissaan. Paikkakuntakohtaisia eroja tietysti on.

En yhtään kirjoituksesi jälkeen ihmettele, miksi ne oppilaat aina provosoivat näitä helposti "leimahtavia". Asennevammoilla kun on tapana tarttua...

Sana MYÖS on väärässä välissä, ei kieliopillisesti, mutta väärinymmärryksen takia:

ELi oikeampi muoto olisi ollut: Tottakai tavalliset oppilaat MYÖS kiusaavat erityisoppilaita.

Väännetään vielä rautalangasta: tahdon siis sanoa, että asia ei ole vain niin, että erityisoppilaat kiusaisivat tavallisia "kilttejä" oppilaita, vaan myös tavalliset oppilaat kiusaavat erityisoppilaita.

Vierailija
36/59 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herran jestas mikä keskustelu! Tuli vahingossa tämä esiin kun etsin jotain muuta tietoa.

Mietipä "terve" ihminen tätä. Mitäpä jos SINÄ joutuisit syyttömänä onnettomuuteen, vammaudut, menetät osittain puhekyvyn ja liikkumisesi on huonoa. - Seuraus: ihmiset välttelee sinua, sinua ei kutsuta kylään, kyläilysi perutaan, sinulle ei puhuta olet muille ilmaa ja sinua tuijotetaan, sinusta puhutaan pahaa, tönitään, kiusataan ja ärsytetään monin eri tavoin. Olet pohjasakkaa, kun sinulla on lääkitys ja sinut on monta kertaa leikattu - ethän ole enää oikeanlainen ihminenkään! Sinut halutaan eristää ja viedä laitokseen pois silmistä.

Tätähän sinä/te nimenomaan tarkoititte. Voi pyhä jysäys kun voi olla ...!

Vierailija
37/59 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha keskustelu, mutta vastaan silti.

Ei sitä aina tiedäkään. Mutta varmaan arvataan. Esimerkiksi oma poikani on motorisesti levoton, tavarat aina hukassa ja unohtuvat, vaikea odottaa vuoroaan ja ryhmätyöt ei suju. Lisäksi keskittymiskyky tietenkin heikko, useimmiten koulukirja väärältä sivulta auki. Kuitenkin ysin oppilas, kavereita on eikä ole onneksi joutunut kiusatuksi nyt alakoulun aikana. Itsekään ei kiusaa koskaan.  

Adhd ei ole julkista tietoa, mutta varmaan moni arvaa. Parhaiden kavereiden äideille olen kertonut, kun olemme muutenkin tekemisissä.

Näitä keskusteluja lukiessa järkyttää miten ennakkoluuloisia ihmiset ovat! Siksi diagnoosia ei meillä kerrota, tälläisiä ihmisiä kun on myös IRL.

Vierailija
38/59 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma lapseni ei ole adhd, hänellä on oppimishäriöitä ja tarvitsee joskus enemmän tukea. hän ei ole härikkö vaan enemmän on omissa maailmoissaan. papereita on yllin kyllin, ja hän on erityisopetukseen siirretty mutta integroitu tavalliseen luokkaan. lapset samalla luokalla hän on tuntenut pienestä pitäen ja koska sosiaalinen puoli on hänelle hankalampi on parempi ettei tarvitse koko ajan ystävystyä uusien ihmisten kanssa (=siirto erityiskouluun). kerron mieluusti jos joku kysyy koska on parempi että ihmiset tietää että hän on erikoinen, ei mikään härikkö.

Vierailija
39/59 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi ihmetyttääkin miksi näiden erityislasten vanhemmat niin innolla tuuppaavat käytösongelmaisia kullannuppujaan tavallisten luokkiin, kun ei se usein sille lapselle itselleenkään ole kovin herkkua.

pitäisi lapsensa mielummin pienluokassa, ammattitaitoisen henkilökunnan hoivissa erityiskoulussa MUTTA

kun sitä ei voi valita. Vaikka kuinka haluaisit, joku muu sen päätöksen tekee ja usein säästösyistä.

Ja nythän suunnitellaan kaikenlaisten erityiskoulujen lakkauttamista ja erityislasten integrointia perusopetukseen kautta linjan.

Vierailija
40/59 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset eivät jaksa häntä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi