15 v taas keksi! Mikä rangaistukseksi?
15 poika lähti eilen yökylään kaverinsa luokse. Soiteltiin kavwrin vanhempien kanssa ja asia oli ok, paikka on tuttu. Haettiin poika äsken kotin ja omituisen väsyneeltä vaikutti. No, sitten puhelin soi ja kyläpaikasta soitettiin: pojat olivat lähteneet aamuyöllä salaa ulos ja tulivat takaisin kahdeksalta aamulla. Olivat kävelleet läheiseen lähiöön tapaamaa kavereita! Mitä teillä olisi rangaistuksena? Meillä menee nyt miehen kanssa ristiin (taas) mielipiteet, hänen mielestään kyseisen kaverin kanssa ei einää olla ja kaikki kiva pitäisi nyt perua seuraaviksi viikoiksi, mm. mopon korjaus. Itse olen kyllä nuorena hölmöillyt vastaavanlaisesti, eikä minusta nyt ihan hirveä rikos ole: onneksi ei mitään sattunut. Nyt poika nukkuu, mutta miten teillä toimittaisiin?
Kommentit (20)
Mutta meillä kans miehen ideat rangaistuksiksi lapsilee on tyyli "koko vuonna ei sitten ajeta polkupyörällä" ja "jouluna tapaat seuvaavan kerran kavereitas"
Ja sit se ei edes valvo noita päättömiä rangasituksiaan, on vaan raivona ja karjahtelee. Idiootti.
mutta rankkuna yökyläilyt hyllylle joksikin aikaa ja muutenkin iltariennot pois. Luottamus on mennyt ja se maksaa.
Ei sinänsä hirveä rikos, mutta kun tämä nykymaailma on jotain ihan eri luokkaa kuin meidän nuoruudessa, oletko lukenut uutisia viime aikoina. Itse olin 15v vuonna 1988 ja aika huolettomasti ja rauhassa sai vielä iltamyöhälläkin kuljeksia. Ei nykyään enää!
Älyttömin rangaistus minkä vanhemmat voi antaa.
Vähän sama kun kaverin syyksi kaikki laitettais.
Kyllä siinä karkaamiset unohtuu. Kauheita nää nykyajan kersat, ku ei niissä ole mitään kuria ja kunnioitusta!
ei niitä ryhdytä vihapäissä keksimään.
Tuosta (ja tupakoinnista, alkoholista, lintsaamisesta) saisi meillä rangaistukseksi "kovennettua kotipalvelua" eli lisää kotitöitä + lisäksi viikon "kotiarestia" eli kouluun ja harrastuksiin pääsee, muualle ei.
Mutta korostan, että rangaistus sovittu etukäteen, nuori sen tietää. Kertaakaan ei ole tarvinnut kokeilla, onnistuisiko rangaistus käytännössä, koska nuori joko ei ole jäänyt kiinni tai sitten ei ole tehnyt väärin.
Mutta en laittaisi mitään rangaistusta. Teko nyt ei ihan hirveän vakava ole. Istuisin miehen ja muksun kanssa ja juttelisimme, että miksi tuollaisia yöseikkailuja ei ole hyvä tehdä. Etenkään ilmoittamatta. Hieman hölmöä rangaista asiasta joka todennäköisesti johtuu vain ajattelemattomuudesta ja mahdollisesti rajojen etsimisestä.
Mutta en laittaisi mitään rangaistusta. Teko nyt ei ihan hirveän vakava ole. Istuisin miehen ja muksun kanssa ja juttelisimme, että miksi tuollaisia yöseikkailuja ei ole hyvä tehdä. Etenkään ilmoittamatta. Hieman hölmöä rangaista asiasta joka todennäköisesti johtuu vain ajattelemattomuudesta ja mahdollisesti rajojen etsimisestä.
Kunnon keskustelu vaan hyvässä ja rakkaudellisessa hengessä asiasta, jos onnistuu. Riippuu toki nuoren luonteesta.
Mutta meillä kans miehen ideat rangaistuksiksi lapsilee on tyyli "koko vuonna ei sitten ajeta polkupyörällä" ja "jouluna tapaat seuvaavan kerran kavereitas" Ja sit se ei edes valvo noita päättömiä rangasituksiaan, on vaan raivona ja karjahtelee. Idiootti.
Itse olen vasta 21-vuotias, joten tuollaiset vielä hyvässä muistissa ja tuo on vielä niin kesyä siihen verrattuna, mitä itse nuoruudessa tein kun vanhempia vastaan kapinoin.
Itse antaisin varmaan viikon arestin; niin juurikin, että harrastuksiin ja kouluun pääsee, mutta muualle ei. Ja jos ei tuota toteltaisi, tietokone tai kännykkä pois tietyksi aikaa, jne. Vaihtoehtoja on.
Nauravat partoihinsa vanhempien avuttomuudelle.. Remmiä ja lujasti, tai kaveri ym. pelikiellot!
että kotityöt ovat rangaistus. Minä en keksi tuosta muuta seurausta kuin sen, että nuori saadaan vihaamaan kotitöitä. Siinä voi sitten vanhemmat vuosien päästä katsella peiliin, kun nuori aikuinen ei osaa hoitaa huusholliaan, kun on oppinut, että kotitöitä tehdään silloin, kun ollaan oltu tuhmia.
Mutta kukin tavallaan tietenkin. Järkevältä kuulostaa tuo kotiaresti, joka mun mielestä joutaa kyllä olemaan pidempi kuin viikon, sillä siinä ajassa ei välttämättä muutenkaan olisi kummempia ylimääräisiä menoja.
Rajojen etsimistä varmaan olikin. Ja nuori saa sen käsityksen, että rajat ovat rajattomat kun rangaistuksia ei tipu.
mielestä miehelläs liian kovat rangaistukset. Aresti minunkin mielestä hyvä, joko niin, että ei kaverille ollenkaan esim. viikkoon tai ehkä ennemmin niin, että ei yökylään esim. kuukauteen (tai pidempikin aika).
Itse tein saman tempun nuorena parikin kertaa, mutten kiinni jäänyt. :D Ei siinä mikään kova kuri ja typerät älyttömät rangaistukset olis auttaneet. Yökarkaamisesta yökyläkielto - se on johdonmukaista.
mun mielestä pitäs nyt saada selville, että mitä siellä on tehty kaheksaan asti. sitten siitä riippuen rangaistus. mutta ihan vaan joku pieni, jolla asia on sillä selvä. ihan turhaa yrittää kovia rangaistuksia (saati väkivaltaa!!) kun ei se mitään auta. nuoren kanssa on parempi olla myös kaveri, mutta samalla kasvattava aikuinen.
mielestä miehelläs liian kovat rangaistukset. Aresti minunkin mielestä hyvä, joko niin, että ei kaverille ollenkaan esim. viikkoon tai ehkä ennemmin niin, että ei yökylään esim. kuukauteen (tai pidempikin aika).
Itse tein saman tempun nuorena parikin kertaa, mutten kiinni jäänyt. :D Ei siinä mikään kova kuri ja typerät älyttömät rangaistukset olis auttaneet. Yökarkaamisesta yökyläkielto - se on johdonmukaista.
Ja muhun olisi juurikin tepsinyt se puhuminen, vaikka joku täällä sanoo, ettei nuoret puhetta kuuntele. Niin ne odottivat minunkin käyttäytyvän, ja aina oli vaan sääntöjä ja sääntöjä ja kuria, muttei missään mitään järkeä mun silmissäni.
me nukuttiin kaverin kanssa 15-kesäisinä omakotitalon pihalla teltassa. Mentiin miten mentiin, kiltisti oltiin. Ihan täyspäisiä meistä tuli kummastakin.
Relax.
Itse olen vasta 21-vuotias, joten tuollaiset vielä hyvässä muistissa ja tuo on vielä niin kesyä siihen verrattuna, mitä itse nuoruudessa tein kun vanhempia vastaan kapinoin.
Itse antaisin varmaan viikon arestin; niin juurikin, että harrastuksiin ja kouluun pääsee, mutta muualle ei. Ja jos ei tuota toteltaisi, tietokone tai kännykkä pois tietyksi aikaa, jne. Vaihtoehtoja on.
17v, tyttö. valehtelusta jäi kiinni. viikko arestia ei iltarientoja.
koulunkäynti riittää..siis ams.
lapsia ne viel on. niin kauan kun meijän leipää syö eikä tienaa ite.
Eli jos meni yökylään niin soitin yllättäen aina tarkastussoittoa ja niihin oli vastattava.. Kummasti sen erottaa onko nyt kiltisti kaverilla vai onko hummaamassa kylillä...
JA keskustelin (onneksi mun lapset on hyviä jutteleen ja ollaan hyvin puheväleissä!) siitä,että ymmärrän kyllä,et joskus haluttaa vähän "irroitella" mut se missä ja missä seurassa on sitten eri asia. Ja irroitteluun ei kuulu alkoholi,missään nimessä.
Eli jos meni yökylään niin soitin yllättäen aina tarkastussoittoa ja niihin oli vastattava.. Kummasti sen erottaa onko nyt kiltisti kaverilla vai onko hummaamassa kylillä...
JA keskustelin (onneksi mun lapset on hyviä jutteleen ja ollaan hyvin puheväleissä!) siitä,että ymmärrän kyllä,et joskus haluttaa vähän "irroitella" mut se missä ja missä seurassa on sitten eri asia. Ja irroitteluun ei kuulu alkoholi,missään nimessä.
Lasten tulee totella vanhempiaan niin kauan kuin asuvat kotona. Vanhemmat taas ovat vastuussa lapsistaan.
Poika on sentään 15-vuotias. Minusta miehelläsi on nyt liian kovat otteet. Tulee kauhea kapina, jos hän toteuttaa tuon kaiken. Ketkäpä nuoret eivät tekisi mitään tuollaista ikinä? Ja tuohan oli vielä aika kesyä. Minun yliopistossa opiskellut, erittäin hyvin elämässä menestynyt poikani karkasi kaverinsa kanssa ikkunasta keskellä yötä ja kiipesi koulunsa katolle hillumaan. Kun poliisi ajoi ohi, menivät litteiksi makaamaan katolle ja sen jälkeen vähin äänin alas ja kotiin nukkumaan.
Keksikää joku rangaistusm, joka on tänään. Laittakaa vaikka siivoamaan koko kotinne, menkää miehesi kanssa sillä aikaa virkistävälle kävelylle. Tai olisko joku muu, mitä poika inhoaa tehdä?