Voinko soittaa ensiapuun?
Kaksi päivää ollut pissatulehduksen oireita, viime yönä heräsin 2 kertaa vessareissulle, tänä aamuna tosi kovat kivut. Iltapäivällä alkoi jumalaton alaselkäkipu ja kylkeen myös sattuu.. Verta on ollut pöntössä kun olen käynyt vessassa, eikä niin pieniä määriä... Buranan voimalla kivut hellittää vähäsen ja karpalomehua naamariin.
Voinko soittaa ensiapuun ja mitä sanon??
Kommentit (34)
Jotenkin oman elämänkokemuksen perusteella oletin, että jokainen jo viimestään 25v ikäisenä tietäisi vähintään toisten kertomana, että verivirtsaisuus ei ole leikin asia, eikä noilla sun oireillä voi muutenkaan odotella enää minuuttiakaan.
En missääntapauksessapidä sua tyhmänä. Eihän se ole tyhmyyttä jos on säästynyt kuulemasta ja kokemasta sairauksia. Ei sellaista voi tietää josta ei ole kuullut/lukenut.
ja virka-ajan ulkopuolella keski-suomen keskussairaalan päivystys on ainoa joka on auki. Siellä taas ovat sitten hyvinkin tarkkoja ottavatko sisään. Tosin pe iltana tuskin jättäisivät odottamaan ma-aamuun.
Mutta joka paikassa päivystykseen ei niin vaan mennä pienemmän vaivan takia joten siinä mielessä ymmärrän ap:n mietinnän jos kyseisellä paikkakunnalla samantyylinen päivystysjärjestelmä.
ja useimmat tietää että arkipäivinä saa apua terveyskeskuksesta ja viikonloppuna muualta. Myös kellonaikoja opetellaan samalla, joten vähän tässä kyllä on aihetta syyttää ajattelemattomuudesta, jos oireet ovat kestäneet 2 päivää ja perjantaina klo 17 herää kysymään mihin ottaa yhteyttä.
hyvä mieli? Mieti ihan oikeasti ennenkuin kirjoitat yhtään mitään tänne.
Oireet tosiaan kestäneet 2 päivää LIEVINÄ! Miksi soittaisin lievistä oireista kun yleensä menee ihan itsekseenkin ohi?
Äly hoi!!
AP
Vastaa nyt, että pääsetkö sinne ensiapuun, ettei ihmiset täällä enää sinusta huolehdi, jos ei huolehtimisen aihetta ole.
- Olen uusavuton
- Typerys/tyhmä
- Jahkailija
- Nuori tai muuten vaan jälkeenjäänyt?
- En osaa kelloa
- Enkä myöskään viikonpäiviä
- En ole aikuinen, en toimi sillä tavalla
Kiitos mammat, kiitos. Säälin lapsianne kun heillä on äidit, jotka eivät osaa alkeellisiampiakaan käytöstapoja.
Mutta OIKEASTI kiitän teitä auttavaisia palstailijoita, te olette kiven alla, jatkakaa samaan malliin!
Kiitos huolenpidosta, taidan soittaa sinne ensiapuun jos saisin sieltä jonkun kiinni... Niillä kun on varmasti siellä hommaa etteivät aina kerkiä puhelimeen.
Nyt poistun, täällä kun ei suurimmaksi osaksi saa muutakuin paskaa niskaan!!
AP
Meillä ainakin on päivystyksessä valmiiksi kirjoitettuja reseptejä, jonka saa hoitajalta kunhan on vienyt pissanäytteen analysoitavaksi tk:een.
tk-lääkäri
Kuuri tuli välittömästi ja crp oli 190. Olisi ehtinyt nouta munuaisiin jos olisimme odotelleet terveyskeskuksen neuvojen mukaan ja edessä olisi ollut sairaalakeikka.
virtsatiekivikin kun on kylkikipu ja verta virtsassa. Päivystykseen hop-hop jos kipu on vielä kova. Kannattaa ottaa jotain särkylääkettä ennekuin lähdet.
on hengenvaarallisesti kiireellisesti sairastuneille. Pissatulehduksesta todetaan, että maanantaina labraan.
Niillä kun on varmasti siellä hommaa etteivät aina kerkiä puhelimeen.
Teet menemisen täysin oman harkintasi mukaan, ei kellään täällä ole samaa oikeaa oirekuvaa, jonka itse koet. Puhelimessa voidaan antaa mitä tahansa neuvoja, yleensä jos on kivut ovat riittävän pahat, moni menee kielloista huolimatta ja sen varaan ohjeet usein annetaan. Kuuntele puheluiden alussa nimi ja kirjaa ylös tavaten, jotta tiedät kuka on antanut ohjeen, mutta hänkin ymmärtää vastuunsa olevan myös ohjeesta, eikä pelkästään pomon määräämistä säästöistä.
Jos menet päivystykseen, eivät he voi sinua kotiin lähettää ilman tietoa, mikä vaiva on. Heillä on velvollisuus hoitaa jokainen sairastapaus valitsemassaan järjestyksessä.
mutta mä kävin elämäni ekan kerran päivystyksessä (jos sitä kun olin pikkulapsi ei lasketa) 34-vuotiaana! En tiennyt yhtään minne piti mennä ja olen sentään asunut tälläkin paikkakunnalla jo 4 vuotta. En myöskään tiennyt miten päivystyksessä toimitaan, mutta kysymällä kaikki selvisi :)
on verta virtsassa niin menisin välittömästi päivystykseen. Ja noin niinkuin ylipäätään jos tuntee että on selviä virtsatulehduksen oireita niin kannattaa se kuuri hakea, koska harvoin ne nyt itsestään ohi menevät.
Mulla on "estolääkityksenä" Cranberola-kapseleita ja määräys käydä pissalla aina seksin jälkeen. Nämä ovatkin auttaneet, mutta jostain kumman syystä minulle tuo tulehdus silti tulee todella usein.
ei-ap