Voinko soittaa ensiapuun?
Kaksi päivää ollut pissatulehduksen oireita, viime yönä heräsin 2 kertaa vessareissulle, tänä aamuna tosi kovat kivut. Iltapäivällä alkoi jumalaton alaselkäkipu ja kylkeen myös sattuu.. Verta on ollut pöntössä kun olen käynyt vessassa, eikä niin pieniä määriä... Buranan voimalla kivut hellittää vähäsen ja karpalomehua naamariin.
Voinko soittaa ensiapuun ja mitä sanon??
Kommentit (34)
Meillä ainakin on päivystyksessä valmiiksi kirjoitettuja reseptejä, jonka saa hoitajalta kunhan on vienyt pissanäytteen analysoitavaksi tk:een.
Eipä ole muutakuin ensiapu auki..
Maanantaina taas voi varailla jotain aikoja klo 8-10.. Pitääkö tässä siis muka koko viikonloppu kärsiä?
sun täytyy odottaa, että se menee munuaisiin ja saat dialyysin. Mistä hemmetistä näitä uusavuttomia typeryksiä löytyykin??
mutta ihmettelenpä vaan, että missä on vain ensiapu auki???
Tietty voit soittaa, älä ole tyhmä.
Sinuna olisin jo tänään mennyt jos verta jo tulee pissatessa. Kai teillä päivystys on siellä?
mutta jos koittaa soittaa numeroon johon normisti soitetaan, joutuu 'jonottamaan' sinne maanantai aamuun kello kahdeksaan.
Ainoa numero mistä saatetaan vastata on ensiavun numero.
AP
on sama asia kuin päivystys, mut sairaalan puolella! Mut yleensä tk:lla on oma päivystyksensä iltaan asti!
sata kertaa soittanut sinne ensiapuun ja kysynyt, miten tulee toimia!
en tiedä millä nimellä kiireellinen hoito paikkaunnallanne on, mutta vaikka sitten sinne sairaalan päivystykseen jos muu paikka ei ole auki. et voi odottaa maanantaihin asti mitenkään jos pisssassa on verta.
No kyllä se siellä munuaisissa taitaa jo olla, jos kerta sattuu kylkeen/alaselkään. Munuaistulehdus ei ole mikään pikku juttu, joten nyt nopeasti sairaalaan, jos jo vertakin tulee. Siitä voi jäädä elinikäisiä munuaisvaurioita jopa!
jos on vain päivystys , niin menet sinne, kyl ne antaa reseptin kouraan.
ja aamulla jos tervarissa vastata , niin sinne kävellään sit ovesta sisään.!
eli olisit soittanut aamulla, kun jo silloin oli selvät oireet , Halooo
TAI MENE YKSITYSASEMALLE
samantyylisiä oireita. Maha jo todella kipeä. Parivuotiaana oli munuaisaltaan tulehdus. Pissakoe otettiin tk.ssa, tulos plussaa.
Perjantaina soitin vastauksia ja tk.sta sanottiin, että pissatulehdus ei ole kiireellinen. Että pitää ottaa toinen näyte maanantaina ja tiistaina saa vastauksen. Lapsen pissatulehdus saa mennä ihan hyvin seuraavaan viikkoon asti.
Kielsi ehdottomasti menemästä sairaalan päivystykseen viikonloppuna, koska pissatulehdus ei ole kiireellinen.
Onneksi en totellut vaan mentiin sinne sairaalan päivystykseen. Kuuri tuli välittömästi ja crp oli 190. Olisi ehtinyt nouta munuaisiin jos olisimme odotelleet terveyskeskuksen neuvojen mukaan ja edessä olisi ollut sairaalakeikka.
Joten alahan soitella sinne ensiapuun.
joka siellä nyt on auki. Ei tuollaisten oireiden kanssa voi odottaa maanantaiaamuun.
Jos ne ei ota sua ensiapuun, niin niiden täytyy osata kertoa mistä sä saat apua jo tänä iltana.
Ihan uteliaisuuttani kysyn... paljonko sulla on ikää?
oireet. he kertovat kyllä, tarviiko tulla näytille.
Olen muutaman kerran itsekin soittanut ensiapuun kun mikään muu paikka ei ollut siihen aikaa enää auki ja he ovat ystävllisesti kertoneet, pitääkö tulla käymään.
Ikää on tarpeeksi, mutta koko elämäni ajan olen ollut suht terve (ei ole tarvinnut siis käyttää näitä palveluja) tai olen vain miettinyt 'tarviiko tämän takia mennä lääkäriin?' ja olen silloin päättänyt että siellä on varmasti kiireellisempiä tapauksia kuin minä.
Että kiitos mammat, varmaan tulee hyvä mieli kun haukkuu toista tyhmäksi.
Nöyrä kiitos oikeasti avuliaille mammoille.
AP
Soititko jo? Mitä sanottiin? Itse olin samassa tilanteessa männäkeväällä, paitsi että oireeton virtsatietulehdus meni suoraan munuaisiin. Lääkärille pääsin kiireellisesti ja heti antibioottikuurille.
Aiemmin elämässäni usein vt-tulehduksesta kärsineenä menen kyllä hakemaan reseptin heti, kun vaan vähän oireita ilmenee, mutta tuon kerran pääsi yllättämään "puun takaa".
Jos on virtsatietulehduksen oireita siis.. Yleensä menee ohi sillä, eikä lääkkeitä tarvita. Suosittelen kokeilemaan. Jos on jo pitkällä, niin sitten on varmaan turhaa kokeilla.
Riippuen paikkakunnasta se on tk:ssa tai sairaalassa, mutta käytännössä sama asia.
kohta tulehdus on munuaisissa jos odotat viikonlopun yli.