Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

iltapäiväkerhot ovat helvetin esikartanoita

Vierailija
19.08.2011 |

hirveästi lapsia (>40) ahdettuna pieniin tiloihin.

Ohjaajat ovat työkkäristä repäistyjä, koska palkka on niin pieni. Heitä ei kiinnosta, pahimmillaan ovat lapsille vaaraksi. Ohjelmaa ei ole, vaan väsyneet lapset tappelevat keskenään, juoksevat ja riehuvat. Välineitä ja lelujakaan ei ole, ja jos on, valvomatta jätetyt lapset rikkovat ne salamannopeasti.

Ja kuitenkin, vanhempien on pakko jättää lapsensa säilytykseen, koska pienet eivät pärjää yksin kotona.

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoria tyttöjä "ohjaajina", niillä ei ollut mitään otetta niihin riehuviin adhd-tapauksiin, jotka pyöritti koko luokkaa jo koulussa ja samaa peli jatkui iltiksessä. Lapset ei tehneet iltiksessä edes läksyjä, eivät askarrelleet, en tiedä mitäköhän ne siellä oikein teki?! Väritteleivät omia

värityskirjojaan.

Yhtenä päivänä oli maksullinen temppukoulu.

Iltis on yksityinen, Espoossa.

Vierailija
22/74 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjaajat ovat työkkäristä repäistyjä, koska palkka on niin pieni. Heitä ei kiinnosta, pahimmillaan ovat lapsille vaaraksi. Ohjelmaa ei ole, vaan väsyneet lapset tappelevat keskenään, juoksevat ja riehuvat. Välineitä ja lelujakaan ei ole, ja jos on, valvomatta jätetyt lapset rikkovat ne salamannopeasti.

Ja kuitenkin, vanhempien on pakko jättää lapsensa säilytykseen, koska pienet eivät pärjää yksin kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

iltis täällä Helsingissä, on juuri tuollainen. Mahdatkohan puhua samasta paikast, sillä lapsia on ainakin tuo 40 ja pari ohjaajaa. Lapset riehuvat ympäri puistoa ja heti ekana päivänä, joku oli lyönyt kepillä toista lasta silmään! Hienoa alku syksylle. Mut vaihtoehto on lapsi yksin kotiin:(

Ja tohon, et miksi vanhemmat ei protestoi. Tuskin moni ees tietää menosta. Usein lapsi lähtee itse sovittuna aikana kotiin, vanhemmat eivät edes käy iltiksessä.

Vierailija
24/74 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Levoton hulina, hälinä ja kaaos.

Vierailija
25/74 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia päälle neljäkymmentä, ahtaat tilat ja hirveä häly.

Lapsi ei suostunut käymään siellä muutamaa viikkoa kauempaa.

Ja mitä ammattitaitoon tulee...kysessä oli paikkakunnan partion ylläpitämä palvelu, osalla oli ip-ohjaaja kurssi käytynä.

Mutta meidän kohdalla varsinainen helmi oli ip-täti, joka oli työllistettynä iltapäiväkerhossa:lastenhoidonammattilainen, jonka omat lapset oli huostaanoettu.Jee!!

Vierailija
26/74 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuon luettuani olen entistä tyytyväisempi siihen, että perheemme valinta on minun kotiäitiys!

Lapset saa tulla kotiin ja tehdä läksyt, syödä, lukea ja leikkiä rauhassa. Tai kyläillä muiden "kotilapsien" luona.

Heillähän on siellä äiti kyyläämässä koko ajan. Omaa rauhaa lapsille ja se äiti sieltä töihin.

Miksi lapsen täytyy käydä koulussa? Eikö hän voisi olla vain kotilapsi?

Vierailija
27/74 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa on yli 30 lasta ja rauhallista?

Vierailija
28/74 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eka- ja tokaluokkalaiset yhdessä ja samassa tilassa, kolme ohjaajaa. Ohjaajat vain valvoivat, ettei kukaan tee mitään järjetöntä. Muuten lapset olivat ihan miten vaan.

Eipä ollut vaihtoehtoja.

Vierailija
29/74 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjaajat ovat mukavia ja koulutettuja - ja tehneet työtään jo kauan.

Vierailija
30/74 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

seurakunnalla.

Vierailija
31/74 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olla lasteni kanssa iltäpäivisin mutta kuvio on vähintäänkin perverssi: Nainen heitti ulos kekellä talvea kun sai vakituista työtä ja minä olin rasite hänelle ja hänen perhetaustoilleen. Häntä oli myös painostettu eroon mm. antamalla huomattavan summan rahaa uuden asunnon ostoa varten sekä ihka uuden auton, siis palkkioksi että heitti minut pihalle. Minulle seurauksena on ollut asunnottomuus vielä työttömyyden päälle. en ole kevään enkä kesän aikana tavannut lapsiani käytännössä ollenkaan. lasteni äiti toimii täysin sairaalla tavalla eikä virkaijat kuuntele asiaani ollenkaan, Haluan antaa lapsilleni kaiken rakastaa heitä, ja suojella ja ohjata rakentavale hyvälle tielle, minun sanomisiani kumotaan fraasilla että lasten parasta pitää ajatella en saa ajatella itseäni, ja äidin pieninkin toivo opyritään toteuttamaan, en tämän äidin takia saanut telttailla edes yhtä yötä poikieni kanssa, vaikka pojat rakastavat metsä retkeilyä ja telttailua. en saa myöskään olla lasteni kanssa silloin kun exä hummailee muualla vaan lapsiani katsoo mieluummin silloin joku muu. minulta vietiin myös mahdollisuus osallistua lapseni koulun alkamiseen. kaikki sen takia että olen vähävarainen ja opintolainat veivät luottotiedot, olen korkeasti opiskellut. siis lainaan ja vastaan tähän viestiin koska tuollaisessa hullun myllyssä poikani ovat vaikka voisivat olla rauhallisesti kanssani esim. lähikirjastossa. Järjestelmä saa näköjään "laillisesti" riistää lapsiamme, ja ymmärtämättömät vanhemmat vieläpä auttavat siinä.

Vierailija
32/74 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulun ip-kerhoon (kuka teistä haluaisi jäädä työpaikalle työpäivän jälkeen harrastamaan?) vaan lapsi menee kaupungin leikkipuistoon, ihan koulun vieressä. Siellä on aikuiset (ei mitään nuoria kokemattomia) ihanat ohjaajat ja maksullinen välipala 37euroa /kk, ohjattua toimintaa ja voivat myös siellä tehdä läksynsä.

Vierailija
33/74 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin yksi heistä pn pätevä, muista en tiedä. Lapset ovat ulkona ja toivottavasti pysyvät hengissä ja kunnossa.

Vierailija
34/74 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeehän sen jo lapsesta että viihtyykö,ja meidän todella viihtyy!

Ohjaajat ovat päteviä ja ihania ja plussaa on myös se että kyseessä on seurakunnan kerho jossa puhutaan kaikista elämän tärkeistä asioista.

Ohjaajat ovat jopa itse keksineet lautapelejä joista lapsi voi saada pienen palkinnon,ne pelit on kaikkien lasten suosikkeja siellä :) Ei minkäänlaista valituksen sanaa minulla siis.

Vierailija
35/74 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meno on ap:n kuvailema. Lapsia on noin 30. Ohjaajia korkeintaan kaksi, usein yksi.

Piha-alue täysin aitaamaton. Sitä ei pysty millään tarkkailemaan edes kaksi ihmistä kerrallaan.

Ja tässä ip kerhossa ovat koululaisten seassa alueen eskarit päiväkotihoidossa eskarin päättymisen jälkeen!

Vierailija
36/74 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös siitä, mikä taho ip-kerhon järjestää. On kaupunkeja, jotka ovat ostaneet palvelun esimerkiksi yhdistyksiltä. Tarjoukset on kilpailutettu niin tiukoiksi, että ainakin avustavat työntekijät voivat olla niitä "työkkäristä reväistyjä" joilla voi olla vaikeuksia toimia lasten kanssa paitsi koulutuksen puutteen vuoksi, myös sen vuoksi että kaikki eivät ole oikeasti työkuntoisia tuollaiseen intensiiviseen työhön jossa ei ole hetken rauhaa.

Korjatkaa joku jos olen väärässä, mutta käsittääkseni kaupungit voivat säästää siinä, että esimerkiksi yhdistyksen pitäessä ip-kerhoa saa lapsia olla enemmän per ohjaaja kuin jos kaupunki itse järjestäisi sen osana peruspalveluita. Siksi ryhmäkoot voivat vaihdella.

Yksi ongelma on myös se, että ip-kerhoihin laitetaan lapsia, jotka tarvitsevat erityistä ohjaamista ja huolenpitoa koulussa, mutta heille ei kuitenkaan saada avustajia ip-kerhoihin. Yksi tällainen lapsi voi viedä yhden ohjaajan koko huomion ja käytännössä toiminnan pyörittäminen jää sitten avustavien ohjaajien harteille.

Vierailija
37/74 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi 10-20, ohjaajia useampia, kaikki olleet tuolla jo vuosia. Isot tilat ja paljon tekemistä - osa lähtee ulos pelaamaan, osaa pelaa sisällä, osa tekee läksyjä, osa lukee. Välipala katetaan seisovaan pöytään josta jokainen saa hakea syötävää silloin kun haluaa: pilkottuja hedelmiä, leipiä, juotavaa, jugurttia, pannukakkua; kerran viikossa herkkupäivä jolloin tekevät itse hamppareita tai pizzaa.

Myös vanhemmat lapset ovat tervetulleita ja aika usein vielä 3.-4.5.-luokkalaiset piipahtavat iltiksessä välillä.

Onneksi on tuo loistava iltis!

Vierailija
38/74 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikki koulun 1 ja 2 lk oppilaat käyvät siellä. Kerhossa on vakituiset, koulutetut ohjaajat. Kaikki koulun koulunkäyntiavustajat työskentelevät myös iltiksessä + lisää väkeä tulee iltapäiväksi. Toiminta on hyvin suunniteltua ja vähän väliä tulee jotain tyytyväisyys- ja ideakyselyä. Lapsen naamasta ja jutuista kyllä huomaa että tyytyväisyyteen on aihetta.

Lapsia on n. 60, mutta toiminta on jaettu pienempiin porukoihin. Läksyt tehdään aina ja apua saa halutessaan. Iltiksen aikana ohjaajat pitävät heille monenlaisia kerhoja. On ollut käsityökerho, kokkikerho, liikuntakerho ja temppukerho jne. Leluja on paljon ja aikuiset järjestävät vapaan leikin lisäksi ohjelmoidumpaa leikkiä. Nytkin poikamme osallistuu pariin kerhoon viikon aikana.

Kunta panostaa kivasti iltikseen, mutta myös vanhempainyhdistys sponssaa sitä. Siksi on mahdollista hommata askartelutarvikkeita, pelivälineitä ja leluja.

Henkilökuntakin viihtyy ja pysyy siksi vuodesta toiseen ja pystyy kehtittämään toimintaa.

Vierailija
39/74 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjatkaa joku jos olen väärässä, mutta käsittääkseni kaupungit voivat säästää siinä, että esimerkiksi yhdistyksen pitäessä ip-kerhoa saa lapsia olla enemmän per ohjaaja kuin jos kaupunki itse järjestäisi sen osana peruspalveluita. Siksi ryhmäkoot voivat vaihdella.

Minä kyselin kunnalta tuosta lapsimäärästä. Ajattelin lain säätelevän sitä, koska oma lapseni tosiaan oli "ip-kerhoon" osallistuessaan vielä päiväkoti-ikäinen.

Kunnan virallisen vastauksen mukaan laki säätelee vain päiväkoti-ikäisten lasten määrää. Näiden lisäksi ip-kerhoon voitiin ottaa rajaton määrä kouluikäisiä lapsia.

Eli lain puitteissa oma päiväkotilaiseni voitiin ahtaa liitoksistaan ylitse pursuavaan ryhmään, jossa pahimmillaan oli paikalla 1 aikuinen, kunhan päiväkoti-ikäisiä ei ollut liikaa.

Vierailija
40/74 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksimissaan 13 lasta, yksi vetäjä ja lapset viihtyvät. Oma ekaluokkalainen menee sinne joka päivä vaikka minä olen kotona.