kuinka monta vaatekertaa vasta syntynyt vauva tarvitsee?
Eka lapsi tulossa ja vaatehankinnat edessä.Mitä kokoa jne.. Auttakaa urpoa.
Kommentit (22)
riippuu siitä et montako koneellista meinaat päiväs pestä pyykkiä. jos et joka päivä pese niin sitte tarvii useamman ja jos vauva vielä puklailee paljon. osta nyt jonku verran 56cm/60cm ja sitä mukaa ku tarvetta tulee niin osta lisää.
Määrä riippuu siitä kuinka usein peset pyykkiä. Pari vaatekertaa menee helposti päivässä pesuun.
60-68 cm on 2-4 kk ikäisen vauvan koko, ei tosiaan sovi vastasyntyneelle - sehän hukkuu niihin! Osta mieluummin pari 50-52 cm vaatetta (Tutan ovat reilumpia kuin muut merkit) ja samoin 3-6 asua 56-senttisinä, niillä pääset alkuun. Suosittelen yhdistelmiä body + housut tai kokopuku, koska paita+housut -yhdistelmissä paita nousee vauvalla aina korviin tai ryttyyn selän alle ja se on hankalaa. Lisäksi parit sukat ja tumput + ulkopuku koossa 56 cm, sillä pärjäät alkuun hyvin ainakin 1-2 kk.
Olen käyttänyt pieniä kuolalappuja, joten ihan pienet puklut jäivät niihin. Vaippa voi tietysti joskus falskata, mutta muuten ei hirveästi pyykkiä ole tullut. Pieni vauva ei vielä osaa sotata ja maidon juominenkin on aika siistiä. Meillä on yleensä samat vaatteet käyneet monta päivää. Olen pessyt tarpeen mukaan käsin; pikkuisia vaatteita pesee helposti lavuaarissa.
60-68 cm on 2-4 kk ikäisen vauvan koko, ei tosiaan sovi vastasyntyneelle - sehän hukkuu niihin! Osta mieluummin pari 50-52 cm vaatetta (Tutan ovat reilumpia kuin muut merkit) ja samoin 3-6 asua 56-senttisinä, niillä pääset alkuun. Suosittelen yhdistelmiä body + housut tai kokopuku, koska paita+housut -yhdistelmissä paita nousee vauvalla aina korviin tai ryttyyn selän alle ja se on hankalaa. Lisäksi parit sukat ja tumput + ulkopuku koossa 56 cm, sillä pärjäät alkuun hyvin ainakin 1-2 kk.
Meillä pitkä poika, syntyessään 54,5 cm ja 4,2 kg. Meillä oli 1kpl 56cm body joka mahtui ehkä 2vk. Sitten mentiin niillä 62cm vaatteilla jonkun aikaa, koko ajan sai vaihtaa isompaan, hyvä jos pari kertaa ehti yhden vaatekoon vaatteet pestä kun oli jo pienet....
jos vauva on iso 50-52 on heti pieni!usko mua!56 cm ja 60 cm vaatteita,oma tyttöni pitää just bodya joka 74 cm ja on 1v 5kk...=)joten älä osta 68 cm vaatteita vielä pitkääänn aikaaaaaaaaaaaaan.Eikö sulla ole äitiyspakkausta??
meillä viikon ikäinen vauva ja 60cm on aivan liian isot. nyt menee 50cm vaatteet, varmaan viikon päästä menee sitten 56cm..
vauva oli 49cm pitkä kun syntyi.
ja body + sukkahousut/puoli potkuhousut tai potkuhousut on paras yhdistelmä. + sukat & ohuet sisätumput.
tarkoitin vaatekokoa mitä kokoa järkevin hankkia.Myönnän minulla ei ole käsitystä miten pian lapset kasvavat niistä ulos.
Pieniä hyväkuntoisia on valtavasti tarjolla, ne kun ei kuukaudessa ja parissa ehdi mitenkään kulua. Turha tuhlata rahoja tuossa vaiheessa uusiin.
Lapset ovat syntyneet 3,3 -4,2 kiloisina. Pituutta on kaikilla hieman yli 50cm.
Esikoinen oli syntyessään hieman yli 3,5 kiloinen. Hänelle olin ostanut 58 cm vaatteita, ja ne kaikki olivat liian pieniä.
Meillä vauvan vaatteet on tosi vaaleita ja itse miehen kanssa pukeudutaan tummiin väreihin. Minulle on opetettu ettei saisi pestä vajaita koneellisia, joten niitä vauvan vaatteita on PALJON, koska en oikeasti halua pyörittää koneessa kahta pikkuista bodyä... Kirpparilta saa halvalla ja siististi kun pitää niin myydessä saa melkeinpä omansa takaisin.
Minkä kokoisia sinä ja miehesi olitte syntyessänne? minkä kokoista on kokoarviossa veikkailtu? Jos tulossa on yli 4kg jässikkä niin niillä 50cm vaatteilla ei oikeasti tee yhtään mitään, mutta nuo 68cm menee n. puolivuotiaalle, eli älä niitä ihan ensivaatteiksi osta.
pukea jo vastasyntynyt käytettyihin rääsyihin. Tietenkin ovat "lähes uuden veroisia" , ainut vaan etteivät ole.
Järkkyä, että ihmiset laskelmoivat jo joidenkin potkuhousujen kohdalla, että kannattaako ostaa. Mitkäs ovat kulut kun toukka kasvaa? Ehkä tuhat kertaiset.
pukea jo vastasyntynyt käytettyihin rääsyihin. Tietenkin ovat "lähes uuden veroisia" , ainut vaan etteivät ole.
Järkkyä, että ihmiset laskelmoivat jo joidenkin potkuhousujen kohdalla, että kannattaako ostaa. Mitkäs ovat kulut kun toukka kasvaa? Ehkä tuhat kertaiset.
Käytetty vaate kirpputorilta EI OLE sama asia kuin käytetty rääsy! Oikeesti jos kaikki kerskaa yhtä paljon kuin sinä, tämä maailma tuhoutuu kuule ennenkuin sun lapset on aikuisia. JÄrki käteen, vauva tarvii jotain koko 56 muutaman viikon. Ja niitä kaikkia vaatteita ei oikeasti voi meistä jokainen ostaa uutena!!! Kirpputori on pieni yritys säästää maailmaa ja minä nostan hattua jokaiselle joka osaa vähän kierrättää.
mutta nuo 68cm menee n. puolivuotiaalle, eli älä niitä ihan ensivaatteiksi osta.
Meidän vauva on 7 viikkoa vanha ja otettiin just käyttöön 68 koko. En usko että enää puolivuotiaana menee.
Syntymäpaino 4,2 kg ja pituus 54 cm.
AP:lle vinkkinä, että osta vähän kaikkea. Ja todellakin siis vain vähän, muutama joka kokoa. Sitten ei harmita, jos ei mahdukaan kuin hetken. Vaatteita saa sitten ostettua, kun vauva on syntynyt, ja niitä tulee myös lahjaksi. Lisäksi monet tutut antaa omia käytettyjä ilmaiseksi.
Meillä oli varmaan 15 bodyä kokoa 50, eikä niistä mennyt kuin harvat runsaan koon vaatteet. Sitten harmitti kun jäi tosi söpöt vaatteet käyttämättä. En tosin ollut itse niitä kaikkia ostanut, vaan saatiin tosiaan lahjana hirmu paljon.
Mutta 62-68 olipaljon, ja kyllä myös isompia. Mun lapsi puklasi ihan kamalasti ( ei ollut mitään allergiaa yms) koko eka vuoden. Vaatteita meni 6-12 per päivä. Vauvalta siis, itseltä meni suht sama määrä paitoja...
Osta jokunen, ja varmaan saat lahjaksikin. Sit voit katsoa, kun tiedät millainen vauvasi on.
Se on yksilöllistä. Voi olla, että 56cm vaatteet sopivat kauankin. Meillä vauva launtaina 12 viikkoa ja alle viikon käyttänyt kokoa 62 (tutta tosin mahtuu vieläkin kokoa 56cm). Oli syntyessään 50cm ja 3012g.
on ostaa pikkuvauvalle uusia vaatteita? Jotkut ihan pienet vaatteet eivät edes kulu, joten melko vanhatkin vaatteet voivat olla hyväkuntoisia, jos ovat laadukasta materiaalia.
Kyllä kannattaa nekin rahat panna säästöön tulevaisuutta varten, kun kuluja on enemmän.
Meidän esikoinen syntyy kuukauden päästä, eikä olla ostettu sille yhtä ainutta vaatetta. Vaippaharsoja ollaan ostettu, mutta suurin osa kestovaippatarvikkeista on nekin käytettyjä. Ollaan saatu kavereilta ja sukulaisilta niin paljon vaatteita, ettei yksinkertaisesti tarvita mitään.
koska olivat liian pieniä. Vauva oli 51cm pitkä ja painoi 3680 grammaa. eli meillä sopivin aloitus esikoiselle oli 56 cm. Sopi tällaisille pelokkaille uusille vanhemmille. Käytimme näitä 56 cm noin kaksi viikkoa, sitten jäivät pieniksi.
Samoin pieni puuvillamyssy, jonka olin varannut laitokselle kotiintuloon, oli aivan liian pieni. Mies sai mennä ostamaan isomman läheisestä kaupasta.
Kun taas ystävälläni tuli samanmittainen mutta noin 3kg painoin lapsi. Hän hukkui noihin samoihin 56 cm vaatteisiin ja hänelle sitten kiovan osteltiin (kirpputoreilta) 50cm vaatteita. tämä vauva käytti vielä 3kk iässä meidän vanhoja 56 cm vaatteita.
Eli jos haluat säästää, niin bongaile niitä pieniä kokoja hieman varastoon esim kirppiksiltä. monesti juuri ne pienimmät koot saattavat olla vain kerran käytettyjä. Jos löydät jonkin ihanuuden, jota haluaisit käyttää pitkään, niin osta isompi koko.
koska olivat liian pieniä. Vauva oli 51cm pitkä ja painoi 3680 grammaa. eli meillä sopivin aloitus esikoiselle oli 56 cm. Sopi tällaisille pelokkaille uusille vanhemmille. Käytimme näitä 56 cm noin kaksi viikkoa, sitten jäivät pieniksi.
Samoin pieni puuvillamyssy, jonka olin varannut laitokselle kotiintuloon, oli aivan liian pieni. Mies sai mennä ostamaan isomman läheisestä kaupasta.
Kun taas ystävälläni tuli samanmittainen mutta noin 3kg painoin lapsi. Hän hukkui noihin samoihin 56 cm vaatteisiin ja hänelle sitten kiovan osteltiin (kirpputoreilta) 50cm vaatteita. tämä vauva käytti vielä 3kk iässä meidän vanhoja 56 cm vaatteita.
Eli jos haluat säästää, niin bongaile niitä pieniä kokoja hieman varastoon esim kirppiksiltä. monesti juuri ne pienimmät koot saattavat olla vain kerran käytettyjä. Jos löydät jonkin ihanuuden, jota haluaisit käyttää pitkään, niin osta isompi koko.
ja 5 kertaa 60 cm...älä osta liikaa,,,kohta JOKA PAIKKA TURSUU NIITÄ...JA KAIKKI TUO LISÄÄÄÄÄÄ...ARGH!=)