Avoliitossa kulujen jakaminen
Kommentit (52)
...onko sellaisia miehiä vielä, jotka ovat valmiit jakamaan kaikki tasan?
Vaikka naisen kulut olisivat suuremmatkin? Esim kosmetiikka, vaatteet, kengät??
Mun mies maksaa nimittäin kaiken, mun kampaajasta lähtien. Mulla ei ole nyt ollut pariin vuoteen lainkaan tuloja, kun lähdin uudestaan opiskelemaan. Eikä mun tarvitse pyytää rahaa, ostan kaiken visalle ja mies maksaa sen sitten.
Ja ennen kuin joku tästä nyt erehtyy mua haukkumaan, niin vielä 5 vuotta sitten tilanne oli toisin päin. Mun säästöillä mentiin parisen vuotta kokonaan ja osin sen jälkeenkin, kun tilanne sitä vaati.
Me ollaan naimisissa ja meillekin on täysin selvää, että meidän perheen pienin talousyksikkö on meidän perhe. Kaikki on yhteistä ja yhteisissä nimissä paitsi lasten pesämunat ovat heidäm nimissään.
Nyt mies haluaa asua hotellissa ilmaiseksi, vaikka hinta on halpa jo valmiiksi. Pihalle mokoma pihi.
kamerasta voi ruveta perimään vuokraa esim 1 euro päivässä.
Ruokaa et hänelle enää osta, etkä anna pyykinpesuaineitakaan ym hänelle.
kaikki tavarat lukkojen taakse. ja vaikka sinä maksat vuokran, niin hänen kuitenkin pitä maksaa osuus asumisesta. niinhän vuokralaisetkin tekevät.
...yksi ongelma on se, että mies ei koe tarvitsevansa asioita, joten hän ei myöskään osallistu niiden hankintoihin, esim. sähköhammasharja, kamera jne.
Tosin hän sitten kuitenkin käyttää näitä, eikä koe mitään ongelmaa asiassa, totesi vaan että sähköhammasharjahan ostettiin tyttärelle, joten kaipa sitä sitten muutkin voi käyttää, ja minunhan pitää vastata tyttäreni tarpeista, koska saan myös exältä elatusmaksuakin. :(
eli puolet siitä, mitä vastaavassa asunnossa olisi vuokra. Summa oli 400 e. Lisäksi hän maksaa 50 e/kk "asunnon ja huonekalujen kulumisesta". Miehelle kuuluu 33% sähkölaskusta sekä pesuaineista jne. Pidän tarkkaa kirjaa siitä, mitä on ostettu ja kuittien perusteella mies sitten rahat antaa.
Meilläkin oli aluksi rutinaa siitä, että mies joutuu elättämään perhettä. Ilmoitin, että maksakoot kumpikin omat kulunsa ja mies minulle ttuon vuokran ja sähkön. Edellytin, että mies ei syö ostamaani ruokaa (jääkaapissa oli jonkin aikaa lapullisia rasioita...), ei käytä maksamiani pesuaineita jne. Autot meillä ovat omat.
Ihmeestä mies tajusi, että maksamalla minulle hän itseasiassa säästää enemmän. Kun pari kertaa sai näpeilleen "varastaessaan" juustoani aamupalapöydässä, oppi ymmärtämään, että ruoka maksaa.
ei voi muuta sanoa. Ja käyhyys on nimenomaan älyllistä laatua. En itse ikinä suostuisi tuollaiseen omat ruoaat -elämään.
t. se, jonka visan mies maksaa
viimeksi hän maksoi minut tyttöjen kanssa viikoksi ulkomaille, laskut, kulut yms. maksamme suunnilleen puoliksi, mutta kyllä hän maksaa enemmän asioista kuin minä ja minulle jää enemmän rahaa kuin koskaan käyttää niitä vaikka sitten kosmetiikkaan, vaatteisiin ja kenkiin. Hänellä on auto ja moottoripyörä, hyvät tulot ja elättää myös minua ja minun tytärtäni omalta osaltaan. Kaupassa hän yleensä maksaa ruuat ja ravintolassa juomat tai syömiset. En edes lähtisi ap:n kaltaiseen kusetukseen!
Eli jos mies maksaa naisen kuluja se on rakkautta ja jos nainen maksaa miehen kuluja se on kusetusta?
Jos mies on hyvätuloinen mutta pihistelee että saisi omat rahansa säästöön, se ON kustetusta. Hyvätuloinen mies sen sijaan osallistukoon tulojensa mukaan, kuten hyvätuloinen nainenkin.
Itse hoidan kotona lapsiamme, joten tuloja ei suuretsi ole. Omat tilit on, mutta ei se tarkoita, että jokainen ostos maksetaan puoliksi. Se maksaa, jolla rahaa on. Mies arvostaa sitä, että hoidan lapet, siivoan ja laitan ruoat eikä valita siitä, että joutuu tässä elämäntilanteessa maksamaan perheen kuluja enemmän.
Sun tapauksessa miehesi ei taida olla kovin sitoutunut sinuu ja tyttäreesi, jos asuntosäästötilille rahaa kerää. Taitaa olla halvin asumismuoto hänellä menossa ja matkalaukut pakattuna kun asunto johon hänen rahansa riittävät on näköpiirissä. lemppaa moinen pihalle!
Miehesi ei varmaankaan halua mitään elatusvelvollisuutta tyttäreesi nähden, ainakaan ennenkuin teille tulee yhteinen lapsi jolloin usein vähän lipsuu enemmän yhteisen perheen suuntaan muutenkin.
Eikä ole reilua häneltä sellaista odottaakaan.
Mutta mitä tuossa tilanteessa OLISI reilua odottaa:
- Mies maksaisi reilun osan asumiskustannuksista, esimerkiksi kolmanneksen.
- Mies maksaa ainakin kolmanneksen ruoka- ja puhtaus yms. kuluista.
- Mies maksaa kolmanneksen sähköstä, tv-luvasta ja internetistä.
Oma mieheni maksaisi enemmänkin, jos minulla olisi pienet tulot. Hän maksaisi tarvittaessa asumisen vaikka kokonaan koska jossainhan hänen on asuttava eikä olisi hänenkään kannaltaan järkevää että joutuisin alkaa katsella halvempaa asumismuotoa.
Puhumattakaan nyt siitä, miten paljon haluaa yleensä auttaa jotakuta jota rakastaa...
...tässä pitäisi miettiä asumista kaksin tyttäreni kanssa varteenotettavana vaihtoehtona.