Avoliitossa kulujen jakaminen
Kommentit (52)
näitä teidän raha-asioita. Komppaan 20. Kun olemme miehen kanssa perheen perustaneet niin ei tarvinnut keskustella raha-asioista. Kaikki on yhteistä. Meillä on aika samat harrastukset joten niidenkään kustannuksista ei voi kiistellä. Mies käy töissä ja tienaa, minä olen kotona ja hoidan lapset. Se maksaa jolla on rahaa, minäkin jos on sellainen tilanne. Jos sitoutuu perheeseen niin mikä siinä jakamisessa on sitten niin vaikeeta?
Puhu sitten kun et ole pelkästään saamapuolella. Jos miehesi ilmoittaisi huomenna että jää viideksi vuodeksi kotiin ja sinä saat maksaa kaiken mutta rahasta ei sitten riidellä, mitenhän suu pantaisiin?
...sanoo säästävänsä yhteiseen omakotitaloon, minkä kyllä olen tähän asti uskonutkin, mutta tiedä sitten enää... :(
Oletko ihan varma että haluat jakaa katon ja arkipäivän tuon miehen kanssa? Kun jo lasket kameran käyttöä ja lautasten kulutusta ... Olet sotkeutunut lillukanvarsiin ja se on ihan turhanpäiväistä.
Näen asian yksinkertaisesti niin, että mies ei ole elämänkumppanisi yhteisen arjen tasolla. Muuttakaa erillenne, seurustelkaa, nauttikaa toistenne seurasta, kumpikin omassa taloudessaan ja omilla rahoillaan. Tai erotkaa kokonaan.
jossa asunto on mun, mä maksan lainanlyhennykset, mies maksaa vastikkeen + sähkön + tv-luvan. Mies ei laita ruokaa, siivoaa kylläkin joskus.
Mä en kyllä hinnoittele tekemiäni kotitöitä, joten niistä ei miehen mulle pidäkään maksaa. Tekisinhän ne kotityöt ilman sitä miestäkin.
Meillä molemmat ostaa ruokaa, se jolla sillä hetkellä sattuu enemmän rahaa olemaan. Molemmat ostaa omat vaatteensa, joskus ostan miehelle yllärinä jotain, mutta en ala siitä maksua pyytämään. Meillä molemmilla on omat autot, molemmat maksaa itse omat bensansa ja vakuutusmaksunsa.
Mun 2 lastani asuu meidän kanssa, ne mä elätän itse. Toki mies maksaa joskus jotain ruokia, joita pojatkin syö.
Maksatko sä siis miehenkin laskut? Meillä molemmat maksaa itse omat laskunsa.
Mulle tuli sun kirjoituksesta sellainen olo, että sä haluat vaan rahastaa miestä, että et välitä hänestä muuta kuin rahan syytäjänä. Laita mies pihalle ja elä yksiksesi kun se on noin vaikeaa.
Ei se naisen elintaso välttämättä nouse vaikka mies kuvioissa. Koeta ap ajatella että rakkaus on tärkeämpää kuin raha, ei sillä väliä kuka maksaa ;)
ja miehen rahat mun ja hänen:)) teen siis töitäkin hieman! Olen meillä talouspäällikkö ja hyvä sellainen!!
ja miehen rahat mun ja hänen:)) teen siis töitäkin hieman! Olen meillä talouspäällikkö ja hyvä sellainen!!
Et ainakaan kovin tasapuolinen. Miksei ne sinun tienaamat rahat ole yhteistä rahaa? Jos kerran rakkauden edellytys on yhteiset rahat, sinä et rakasta miestäsi mutta hän rakastaa sinua.
kun meillä ei miehen mielestä koskaan tarvitse ostaa mitään uutta. Jos eläisimme miehen mukaan, niin kotimme olisi kuin kirpputori, kaikkea vanhaa ja rumaa. Minä joudun maksamaan kaikki elektroniikan, sisustukseen liittyvän ym. Tietokoneesta mies sentään maksoi kun sitä käyttää, kun edellinen hajosi. Olen siis maksanut kaiken mitä meillä on, joskus "pakottanut" miehen maksamaan jostain huonekalusta jotain. Mies kyllä maksaa autosta aiheutuvat laskut mutta muistaa sitten muistuttaa monessa kohtaa miten hän maksaa auton jolla minä sitten ajelen. Että sapettaa!!!Haluan kuitenkin että kotimme on nätti ja viihtyisä ja siksi panostan siihen. Myös ruoka pitäisi olla kaikkea halpaa pula-ajan ruokaa, ja minä taas haluan syödä lihoja ym, mielestäni ihan tavallisia ruokia enkä mitään juuressörsseleitä. Mies siis tekee noita omia ruokiaan. Lasten kuluihin kuulemma riittää lapsilisät, jotka tulevat minun tililleni. Eli maksan siis myös lasten kulut, joitakin poikkeuksia lukuunottamatta. Onko reilua???
Siis ei tee edes kotitöitä? Mitäs jos laittaisit sen ulos. Siis muualle asumaan, tai sitten näytät sille kuitit yms. Ja vaatteet jättäisin pesemättä. Ja tuskin vaihtaisin hänen lakanoitaan.
nyt hyvä ihminen anna itseäsi hyväksi käyttää! Asunto on sinun, okei, sinä maksat siitä lyhennykset, mutta kaikkiin muihin kuluihin miehen tulee osallistua osaltaan. Ja jos tuollaisesta asiasta pitää vääntää kättä, niin eiköhän ole viisainta lempata se herra etsimään omaa asuntoa niillä säästämillään rahoilla! Ei toimivassa parisuhteessa pitäisi tarvita laskea, mikä kuuluu sinulle ja mikä minulle, vaan kaikki kuuluu MEILLE!
...yksi ongelma on se, että mies ei koe tarvitsevansa asioita, joten hän ei myöskään osallistu niiden hankintoihin, esim. sähköhammasharja, kamera jne.
Tosin hän sitten kuitenkin käyttää näitä, eikä koe mitään ongelmaa asiassa, totesi vaan että sähköhammasharjahan ostettiin tyttärelle, joten kaipa sitä sitten muutkin voi käyttää, ja minunhan pitää vastata tyttäreni tarpeista, koska saan myös exältä elatusmaksuakin. :(
Mä olen sitä mieltä, että jos saman katon alla asutaan kaikki rahat ovat yhteiset. Miksette tee vaikka niin, että toinen maksaa laskut ja toinen elämisen?
...rahat ole yhteisiä, niin noin ei voi tehdä. Mutta siis tuollaiseen minäkin olen tottunut, mutta minulla kun on sitten muutenkin suuremmat menot, harrasteena vähän kalliimpi laji. Tosin harrastuksen menoja en ole missään vaiheessa sekoittanut tähän yhteiseen talouteen, koska se ei sovi sitten millään muotoa.
kyllä kaikki on yhteenmuuttamisesta saakka ollut yhteistä. myös yksi yhteinen tili.
nyt toki jo naimisissa.
...onko sellaisia miehiä vielä, jotka ovat valmiit jakamaan kaikki tasan?
Vaikka naisen kulut olisivat suuremmatkin? Esim kosmetiikka, vaatteet, kengät??
viimeksi hän maksoi minut tyttöjen kanssa viikoksi ulkomaille, laskut, kulut yms. maksamme suunnilleen puoliksi, mutta kyllä hän maksaa enemmän asioista kuin minä ja minulle jää enemmän rahaa kuin koskaan käyttää niitä vaikka sitten kosmetiikkaan, vaatteisiin ja kenkiin.
Hänellä on auto ja moottoripyörä, hyvät tulot ja elättää myös minua ja minun tytärtäni omalta osaltaan.
Kaupassa hän yleensä maksaa ruuat ja ravintolassa juomat tai syömiset.
En edes lähtisi ap:n kaltaiseen kusetukseen!
Miksi minun rahani pitäisi olla yhteistä rahaa kun mies ei niitä tartte eikä halua eikä edes välitä? Jos näyttäisin tämän ketjun hänelle sanoisi hän teitä vajaaälyisiksi mielipiteinenne!
Katsokaas tosimiehet haluaa elättää ja hoivata perhettään. He haluavat et kaikilla on hyvin ja tarvitsemansa. Ne on nämä pikkunilkit, jotka haluaa hallita rahalla vaimoaan ja käyttävät hyväksi kuten tässäkin ketjussa.
Toisaalta kun nykyperheet on tällasia exiänyxiä ja sunmun lapset ni kai siinä rahakin näyttelee isoa osaa siis RAKKAUDESSA! Niin surullista:(
silloin kun se parantaa naisen asemaa.
Jos tuossa tarinassa vaihdettaisiin sukupuoliroolit niin sehän olisi ihan normi settiä.
Mitä on "sinun itse hankkimasi raha"? Eikös perheessänne kaikki ollutkaan yhteistä? Vai onko vaan miehen rahat yhteisiä ja sinun rahat sinun?