Miten lapsenne koulussa jakautuu oppilaat ET:n ja uskonnon ryhmiin?
Ihmettelin vain, kun meillä vain 10 % lapsista lukee elämänkatsomustietoa. Kyse on kuitenkin Helsingistä..
Kommentit (28)
2 on ortodoksiuskontoryhmässä ja muut ev. lut. Omanikin ev.lutissa, vaikka ei kuuluta kirkkoon.
silti käyvät ev.lut tunneilla.
Eli voisin kuvitella että helppouden vuoksi monikin ei-niin-uskova sivistää lapsensa enemistökristinuskolla.
Haluan lapseni oppivan kristinuskon perusteet, ihan yleissivistyksen vuoksi. Kulttuuriamme on vaikea ymmärtää ilman jonkinlaista kristinuskon, ja varsinkin luterilaisuuden tuntemusta. Siksi lapsi on uskonnonopetuksessa.
viime lukuvuonna (Vantaalla) lapsen luokassa oli 28 lasta ja tänä vuonna (maalaiskunta) 15 lasta. Minulle oli yllätys ettei viime vuonnakaan ollut yhtään ET tai muun uskonnonopetukseen osallistujaa.
ET on aika hyvä aine, mutta joskus sen lukeminen on tehty niin hankalaksi, että kirkkoon kuulumattomat eivät viitsi tehdä asiasta numeroa ihan oman lapsen takia. Lakiahan koulut noudattavat, mutta sitäkin on niin monen tasoista.
Ovat sitten 1-6-luokkalaiset kaikki samalla et-tunnilla.
Olen kuitenkin ajatellut, että yläkoulussa viimeistään siirryttäisiin et:n pariin, sen verran tökkivät jo näin kolmosella nuo uskonnon kirjat. Onko kellään kokemusta siitä, että alakoulun ajan uskontoa opiskellut aloittaa et:n yläkoulussa?
Viime vuonna koulussa oli 4 lasta siinä. Lapsia on ehkä n. 100. 1-2 luokkalaisia. Mutta mistä te tiedätte kuinka monta lasta luokalla on et:ssä ja uskonnossa? Et:läiset tietää, kun ne tietää kuka on ko. ryhmässä, mutta ei luulsi uskontoon osallituvien edes kiinninttävän huomioita kuka on paikalla ja kuka ei.
ET ei estäisi tätä mitenkään.
Haluan lapseni oppivan kristinuskon perusteet, ihan yleissivistyksen vuoksi. Kulttuuriamme on vaikea ymmärtää ilman jonkinlaista kristinuskon, ja varsinkin luterilaisuuden tuntemusta. Siksi lapsi on uskonnonopetuksessa.
että ET:ssä käydään läpi kaikki suurimmat uskonnot :D Ihan yleissivistyksen vuoksi. Lapsi voi siten ymmärtää muiden uskontojen perusteita ja omanlaisensa tavan oppia ymmärtämään mitä uskoo. Itse koen tämän olevan yleissivistävämpää nykymaailmassa.
Vanhemmat oli paikalla. Et repikääpä siitä. Onneksi tyttöni on aika suoraselkäistä rotua ja killitteli vain sinisillä silmillään takaisin, kun muut häntä katselivat, että jaa, tuo on pakana. Itse olisin 6-vuotiaana (kun menin kouluun) "kuollut" häpeästä.
että ET:ssä käydään läpi kaikki suurimmat uskonnot :D Ihan yleissivistyksen vuoksi. Lapsi voi siten ymmärtää muiden uskontojen perusteita ja omanlaisensa tavan oppia ymmärtämään mitä uskoo. Itse koen tämän olevan yleissivistävämpää nykymaailmassa.
ET on aika hyvä aine, mutta joskus sen lukeminen on tehty niin hankalaksi, että kirkkoon kuulumattomat eivät viitsi tehdä asiasta numeroa ihan oman lapsen takia. Lakiahan koulut noudattavat, mutta sitäkin on niin monen tasoista.
hyvin pitkälti piirtelyä ja satuilua
Vanhemmat oli paikalla. Et repikääpä siitä. Onneksi tyttöni on aika suoraselkäistä rotua ja killitteli vain sinisillä silmillään takaisin, kun muut häntä katselivat, että jaa, tuo on pakana. Itse olisin 6-vuotiaana (kun menin kouluun) "kuollut" häpeästä.
Muistaakseni olin itse erittäi ylpeä omasta/vanhempieni valinnasta olla kuulumatta kirkkoon (ja käydä ET-tunneilla). Minulle on kotona opetettu, että saan ajatella itse omilla aivoillani :) Kummallista jos tuota pitäisi vielä nykyaikanakin hävetä. Onneksi tyttäresi tuntuu järkevämmältä kuin sinä. Miksi näitä pitäisi koulussa hävetä?
hyvin pitkälti piirtelyä ja satuilua
Eikös se uskonto ole pelkkää satuilua ;) ja silloin tällöin piirretäänkin jotain. Omaa ajattelukykyä ei ainakaan kannusta käyttämään.
Mä olin tosi ujo pienenä, ego kasvoi vasta isompana :-). Kaikki erilaisuus oli siinä vaiheessa kauhistus.
Oi niitä aikoja. Oman tyttäreni olen kasvattanut sietämään erilaisuutta. Minulla ei ollut samaa etuoikeutta omassa kasvatuksessani.
Ja siellä sentään opetetaan uskontoa eikä vain satuilla.
evlut uskonnossa. Loput muita uskontoja ja et-oppilaita.
Muutakin kuin faktoja. Mutta sen uskonnonopetus on ollut enimmäkseen eri uskontojen opetusta, kirkkoarkkitehtuuria ja hiukan kirkkohistoriaa. Tunnustuksellista opetusta ei juuri ole ollut. Jotakin uskonperusasioita on ollut. Mutta nekin lähinnä tasolla, että mitkä ovat sakramentit yms. En kyllä paljon eroa ole huomannut ET-opetukseen. Pakanan äiti.
kirkkoon kuulumattomathan voi valita haluaako ne uskonnon vai et:n. Tästä johtuen et:n lukijoita voi olla vähemmän. Meillä Kuopiossa ainakin valinta tehdään ekaluokalle mennessä. Lapseni on ollut koulussa, jossa 300 oppilasta ja et-lukijoita 3. Samassa ryhmässä on ollut tokaluokkalainen ja kutosluokkalainen.