Miten lapsenne koulussa jakautuu oppilaat ET:n ja uskonnon ryhmiin?
Ihmettelin vain, kun meillä vain 10 % lapsista lukee elämänkatsomustietoa. Kyse on kuitenkin Helsingistä..
Kommentit (28)
En tiedä Et:n opetuksesta oikeastaan. Lapseni luokalla on kuitenkin muslimeja, hinduja, 2 ortodoksia, pari katolilaista ja osasta ei tietoa...
En tiedä Et:n opetuksesta oikeastaan. Lapseni luokalla on kuitenkin muslimeja, hinduja, 2 ortodoksia, pari katolilaista ja osasta ei tietoa...
aika monta ET:ssä käyvää lasten koulussa.
Suht pieni koulu (n 250 oppilasta) ja jo pelkästään kutosluokilla on kymmenkunta ET:läistä.
(ja juuri nyt kuudennella käyvät läpi kaikki valtauskonnot, yleissivistyksen ja oman mielipiteen muodostamisen vuoksi....)
Ehkä tällä alueella asuu paljon pakanoita =)
Mun mielestä uskonto sellaisenaan on turha aine kouluun, (itse olen aikanaan peruskoulussa uskontotunneille osallistunut) ET voisi vallan hyvin olla sen tilalla. Ja ainakin meidän lapset ovat ET:ssä tehneet paljon muutakin kuin piirrelleet... ovat pohtineet "isoja" asioita, kuten toisten huomioimista, kunnioitusta, erilaisuutta yms.
Kuului sitten perhe ev.lut.kirkkoon tai johonkin muuhun, on mielestäni uskonasiat ja niiden "opettaminen" perheelle kuuluva juttu, vähän kuin politiikkakin! Ei kai kouluissa ole aineena politiikkaakaan (jossa sitten voisi käydä läpi juuri sillä alueella vallitsevaa vakaumusta....)
2 opp ET, 19 tavisussa.
Näin siis tyttäremme 1. luokalla.
Ei kai kouluissa ole aineena politiikkaakaan (jossa sitten voisi käydä läpi juuri sillä alueella vallitsevaa vakaumusta....)
Noin puolet on evlut ja puolet et+ortodoksi (ortodokseja kai kaksi). Muslimeja tai muita uskontokuntia ei tietääkseni ketään, luulisin että nuo et:t on oikeasti uskonnottomia. Pohjois-Savo
Mun mielestä uskonto sellaisenaan on turha aine kouluun, (itse olen aikanaan peruskoulussa uskontotunneille osallistunut) ET voisi vallan hyvin olla sen tilalla. --- Kuului sitten perhe ev.lut.kirkkoon tai johonkin muuhun, on mielestäni uskonasiat ja niiden "opettaminen" perheelle kuuluva juttu, vähän kuin politiikkakin! Ei kai kouluissa ole aineena politiikkaakaan (jossa sitten voisi käydä läpi juuri sillä alueella vallitsevaa vakaumusta....)
Ei minustakaan pitäisi opettaa tiettyä elämänkatsomusta, kun ryhmä ei ole kuitenkaan täysin homogeeninen. Se on pyhäkoulun tai muun asia, jos perhe haluaa opetusta aiheesta.
JA kun kerran evlut on nykyisin ei-tunnustuksellista, sen voisi korvata et:llä, jossa voisi tietysti säilyttää kulttuurillisesti merkittävät uskonnot vähän enemmän painotettuna. Siis kristinusko ja islam enemmän kuin joku bahaii tai Borneon luonnonusko... Kuten esim. maantiedossaja historiassa tehdään, Suomea ja Eurooppaa käydään tarkemmin kuin jotain kaukaisempia alueita..