Huoh. Ei ole varaa pitää lasten synttäreitä.
Synttärit ovat menneet ihan älyvapaiksi täällä. Tyttö aloitti viime vuonna kaverisynttärikierteen, kun piti elokuussa 7v synttärit. Ekaluokan aikana synttärit vain paisuivat ja paisuivat, vanhemmat alkoivat kai kilpailla parhaista synttäreistä.
Meillä oli aivan normaalit kaverisynttärit. Oltiin meillä, oli leikkejä, oli kakkua ja that's it. Ei mitään ihme lahjakasseja vieraille. Kaikilla oli hauskaa.
Seuraavilla synttäreillä oli maksettu pelle ja lapset saivat lähtiessä ison lahjakassin, jossa oli tytöille LPS-kamaa ja pojille jotain Bakugan-krääsää.
Sitten oli HopLop-synttärit ja taas isompi lahjakassi.
Sitten ratsastussynttärit talleilla ja pomppulinna.
Sitten koko luokka Lintsille (älyttömyyden huippu - kaverit tapaa ovella, antaa lahjan ja kaikki kaikkosi puistoon, ei mitään yhteistä tekemistä).
Sitten tuli talvi. Luistelusynttärit jäähallissa. Uintisynttärit uimahallissa. Huimalasynttärit. Ja taas HopLop, mutta sen jälkeen mentiin vielä italialaiseen ravintolaan syömään - hohhoijaa!
Keväällä oli kahdet normisynttärit ja hetkeksi jo ajattelin, että meno alkaa viisastua. Sitten tuli taas jonkun älynväläys - SHOPPAILUSYNTTÄRIT! Lapset siis johonkin lastenvaatekauppaan vanhempineen, saa kokeilla ihan mitä vaan ja vanhemmat voivat sitten synttäreiden jälkeen ostaa -30% alennuksella vaatteita. Tämä oli siis tietenkin kaupan pitäjän lapsen synttärit.
Viimeisimmät synttärit oli isolla nurmikentällä, jonne oli rahdattu puolikas sirkus. Oli pomppuköyttä, pomppulinna, poni, hattaraa, minipossu..
Joku teistä saattaa tunnistaa tämän luokan. Ihan hyvä. Tähän on tultava loppu. Ei ole varaa pitää synttäreitä TOKALUOKKALAISELLE!
Kommentit (20)
On menny ihan sairaaksi touhu. Aikuisilla ehkä jaloja tarkoitusperiä tarjotessaan lapsille unohtumattomia elämyksiä, mutta lapset vertailevat tahtomattaan ja tuovat julki oman mielipiteensä, eikä aina kovin hienotunteisesti.
Miksei enää riitä mikään tavallinen? Miksi aina pitää olla jotain todella spesiaalia? Miksi lastenkutsuista täytyy tehdä joku mahtava spektaakkeli?
Mentiin siis sinne kauppaan. Oli jotain leikkejä ja syötävää. Sitten kaikki sai kokeilla ihan mitä vaan kaupassa, siis lapset. Ja tietenkin ne mankuivat ties mitä vaatteita itselleen. Ja vanhemmat sitten saivat päättää, mitä vaatteita ostavat, jos ostavat. Aika harva kehtasi jättää mitään ostamatta. Ihan naurettavaa.
ap
Jos pitää kilpailla näyttävyydestä, niin sitä sarkaa kyllä riittää. Vielä vanhainkodissa joudut kilpailemaan siitä, kenellä on parasta.
Miksi sinä et olisi tarpeeksi kovaluontoinen kierteen katkaisijaksi? Kyllä lapsilla on ihan kivaa tavallisillakin synttäreillä.
Että minä olen taas iloinen siitä,että asun perheineni täällä napapiirin paremmalla puolella, jossa pahimmilta hullutuksilta on vielä säästytty.
mä olisi iki onnellinen jos mun tyttö edes kutsuttas kaverille leikkimään edes:::(
eskarissa ei saanut yhtään kutsua synttäreille, eikä edes kaverit huolineet leikkiin mukaan koskaaan
nyt samat lapset on ekalla luokalla, joten toivoakaan ei näy......
eli ole iloinen, kun lapsesi otetaan mukaan ja saa kutsuja !
taitaa kyseessä olla ns parempi asuinalue?
meillä myös alue, jolla olen kuullut noita juhlia pidettävän
Huh huh, jos tuo on totta.
Meillä on pitäydytty tavis-kotosynttäreissä, mutta onhan luokkakverit harrastaneet pizzeria-, hampurilaispaikka- ja HopLop-synttäreitä. Jonkun kotona on ollut uima-allas.
Oletan, että monet järjestävät ulkoistetut synttärit, kun eivät halua villiä lapsilaumaa siistiin kotiinsa.
Tosin viimeksi, kun poika täytti 10-v, hän ei halunnut isoja synttäreitä. Kutsui sitten yhden kaverin kanssaan HopLoppiin ja kakkuiltiin kotona. Hyvin kelpasi:)
Itse en olisi kyllä tuollaisiin bileisiin edes mennyt.
Mutta en näe nyt edelleenkään mitään syytä, mikset voisi pitää ihan tavallisia synttäreitä teillä kotona. Lapset ovat todennäköisesti itsekin ihan kyllästyneitä tuohon paikasta toiseen ravaamiseen ja ohjattuun toimintaan toisensa perään. Anna heidän kerrankin pitää hauskaa keskenään. Tee joku hieno kakku. Tai pidä yökyläsynttärit viikonloppuna, sellaisiahan ei vielä ole ollut!
On täälläkin ollut noita "sirkussynttäreitä", mutta kivaa on ollut aina lapsilla myös tavallisilla synttäreillä. Aina menevät mielellään jonkun kotiin synttäreille.
ensin tuodaan lahja sankarille ja sitten pitäisi vielä tukea taloudellisesti äidin myymälää...
Oliko ne lintsi synttäritkin sellaiset, että kutsujan vanhemmat maksoivat kaikille rannekkeen? JOs on 20 lasta ja ranneke taitaa nykyään olla 37 euroa, niin tulee juhlille hintaa...
Meillä päin on pidetty Hop lop synttäreitä, mutta suurin osa juhlista on tavallisia kotisynttäreitä. EIkä meillä ole vieraita lahjottu, korkeintaa joku pikku pussukka onginnasta tms. ei siis rahallisesti mitään suurta.
Pari kaveria on meillä kutsunut koko luoka/eskariryhmän, mutta oman lapseni synttärit aion pitää kotona. Kutsutaan ehkä noin 6 vierasta, voin hakea pitsaa, jos haluavat ja muuten ihan normi tarjoilut herkkuineen, ei sen kummallisempaa. Ja hyvin tuntuu omalle lapselleni riittävän tämä.
noista synttäreistä jatkuvasti. No jatkakaa vapaasti:)
Ite Oon 10v ja Mulla on pidetty joskus hoplopissa synttärit (mukana ollut 3-5 kaveria) ja perus synttäreotä ei mitään kummosempaa ajattelin tänä vuonna pitää megazonessa eli ei Oo ikinä noin isoja synttäreitää edes harkittu.Omassa kaveri piirissä isoimmat synttärit on synttäreitä joilla mennään keilaamaan elokuviin yms.
Synttärit on tainneet kokea inflaation ja mennä kilpavarusteluksi. Eikö lapsetkin väsy, jos ollaan 20 luokkakaverin ja 10 harrastuskaverin synttäreillä vuoden aikana sekä sukulaiset päälle ja lisäksi näissä on jotain vähintään 30 lasta? Ennen pidettiin pienet synttärit vain kaveriporukassa ja niitä oli vain muutamat vuodessa.
No huh huh. Toi ampuu kyllä ihan yli. Ei oo täällä päin tollasta nähty.
Me ollaan aina ihan pokkana pidetty normisynttärit kotona omille lapsille, vaikka kavereilla on ollut ties mitä HopLop-, keilahalli-, taisteluluola-, kylpylä- ja mitä vielä kekkereitä ja tosiaan osassa menty vielä hienoon ravintolaan syömään hienon seikkailuhalliohjelman jälkeen!
Noh, meidän lapsilla on silti kavereita ja kukaan ei ole kehdannut meidän pirskeistä valittaa. ;) Meillä siis ihan kotona ollaan, on itse tehtyä kakkua, limua, mehua, keksejä ja karkkeja. Pääosin lapset leikkii vapaasti, joskus on ollut jotain pullonpyöritystä tai silmät sidottuna maistelujuttuja halukkaille.
Isommat lapset (yläasteikää lähenevät ja siitä ylöspäin) ovat itse joskus järkänneet kotiin esim. Halloween-teemaiset juhlat, mutta nekin on siis ihan kotona olleet ja isommat lapset kun itse ovat koristelleet ja laittaneet niin on ollut ok.
Mutta kavereita on, ei paineita....... vaikka muut pitäis Pariisin synttärit. ;)
Meilläpäin on ollut ihan samanlaista, toinen toistaan hienompia synttäreitä. Myönnän, että itsekin menin mukaan siihen, kun ei ole tehnyt mieli pihtailla oman lapsen synttäreistä ja joskus olen säästänyt itseäni ja järjestänyt synttärit Hoplopissa. Ei niitä synttäreitä yleensä juhlita kovin vanhaksi asti. Olen myös onnistunut järjestämään hienoja synttäreitä halvalla, kun olen suunnitellut hyvin etukäteen. Lapsestakin on kiva, kun suunnitellaan yhdessä ja innostutaan.
Yhdessä asiassa olen ihan samaa mieltä. Nuo synttäreiltä saatavat lahjapussit pitäisi kieltää lailla. Lapset eivät opi antamisen iloa, kun tottuvat saamaan myös toisen synttäreiltä jotain lahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat todennäköisesti itsekin ihan kyllästyneitä tuohon paikasta toiseen ravaamiseen ja ohjattuun toimintaan toisensa perään.
Niin varmaan.
Ne on vanhemmat, jotka kilpailee synttäreiden ja lahjojen kanssa, ei lapset! Itse en ole koskaan törmännyt siihen, että lapset vertailisivat lahjojen hintoja tai synttäreiden viettopaikkaa. Kokemusta lasten synttäreistä on jo 15 vuoden ajalta. Yleensä kiireiset uravanhemmat pitävät jossain SuperParkissa tai ravintolassa tms. paikassa synttäreitä, mutta ei siinä ole mitään "hienoa" lasten mielestä. Lasten kaveripiiriin kuuluu rikkaista ja köyhemmistä perheistä olevia lapsia. Jotkut tuovat lahjaksi itse tehdyn kortin ja toiset usean kympin lahjakortin. Tärkeintä on kaverin muistaminen, ei lahjan hinta! Synttärit pystyy järjestämään hyvinkin edullisesti kotona, jos on edes vähän kekseliäisyyttä ja viitseliäisyyttä. Ala-asteikäisetkin osaavat jo itse järjestää kutsut. Meillä lasten synttäreitä on välillä juhlittu kotona, välillä Hoplopissa, välillä puistossa, välillä leffassa, välillä ravintolassa. Joskus on pidetty lahjattomia synttäreitä ja nyyttäreitä. Näin Espoossa. Mistä noita kilpavarusteluvanhempia sikiää?
Mun tyttö on ainakin onnellinen mistä tahansa synttäreistä, ihan sama onko ne kotona vai jossain hoplopissa yms. Viimeksi pidettiin ekaa kertaa juhlat tällaisessa HopLopin kaltaisessa paikassa ja tyttäreni mielestä oli parhaat juhlat ikinä, sai leikkiä suosikkipaikassaan parhaiden ystäviensä kanssa! Ensi kerralla myös pidetään jossain erikoisessa paikassa. Rahaahan niihin uppoaa n.200-250 euroa, mutta ei se kotona juhlien pitäminenkään halpaa ole, plus pitää jaksaa sitä kiljuvaa lapsilaumaa ja siivota niitten jäljetkin. Olen niin mukavuudenhaluinen, että mieluummin synttärit jossain muualla. Rahalla saa ja hevosella pääsee jne.
Onko ehdotuksia miten saisi pidettyä ulkoistetut synttärit kohtuuhinnalla pääkaupunkiseudulla. Ahdistaa kun ei ole vaan nyt rahaa. Tekisi mieli jättää koulukaverisynttärit pitämättä kokonaan. Kotiin ei ainakaan pyydetä koska asumme ahtaasti ja ei ole mikään edustuskoti. Lapsen kaverit varakkaista perheistä.
Jos haluat keskustella lasten synttäreistä, joihin panostetaan liikaa liioittelemattakin voi saada keskustelun aikaiseksi.
Ostiko juhlakalun vanhemmat ne vaatteet jokaiselle vai jokaise omat vanhemmat???
Jatkakaa te tavallisella linjalla. Muutama hyvä kaveri ( ei koko luokkaa) ja juhlat kotona, ostat limua ja jätskiä ja karkkia, ei muuta. Se voi olla oikeesti lapsista paljon kivempaakin kuin tuollaiset mega jutut.