Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihooko ihminen vanhetessaan väistämättä?

Vierailija
18.08.2011 |

Tuli vain S. Saarijärveä käsittelevästä ketjusta mieleen ja "jokainen meistä plösähtää kun ikää tulee".

Onko tämä joku sääntö jota ei voi väistää kuin syömällä kukkakaalia ja riehumalla 4 tuntia päivässä lenkkipolulla? Entä mikä se kriittinen ikäkausipiste on, jolloin laivan nokka alkaa kääntymään kohti lihavuutta?

Olen kolmekymppinen ja odotan kauhulla, koska alan silmissä turpoamaan, vaikken muuttaisi elintapojani mitenkään.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei. Nimim. 34v.

Vierailija
2/17 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jollei lisää liikuntaa/vähennä päivittäistä energiansaantiaan.

-n48

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä kuudenkympin jälkeen alkaa laihtuminen. Kahdeksankympin tienoilla laihtuminen kiihtyy ja sitä alkaa pelätä, että lopulta fentanyylilaastarin alle ei enää löydy rasvaista kohtaa.

Keski-ikäistyessään ihmisen aineenvaihdunta kyllä yleensä hidastuu sen verran, että jos elintapoja ei muuta, niin siinä nelikymppisenä alkaa lihoa.

Vierailija
4/17 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perustetaan perhe ja enää ei ole aikaa tai mielenkiintoa hoitaa sitä omaa kroppaansa. Sitten on niitäkin, jotka ovat nelikymppisenä paremmassa kunnossa kuin koskaan, koska aikaa liikkumiselle ym. alkaa taas löytymään.

Omista elämäntavoista se on kiinni, ei iästä.

Vierailija
5/17 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

terv. 45v

Vierailija
6/17 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineenvaihdunta hidastuu, ja se yleensä tekee laihana pysymisen vaikeammaksi. Mutta onneksi siitä ei ole paljonkaan haittaa.

Lohduttaako sinua paljon se tieto, että todella vanhat sitten taas laihtuvat, kun ravintoaineiden imeytyminen heikkenee. Siksi monet vanhainkotien asukkaat joutuvat syömään lisäravinteita.

Vierailija
7/17 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli, jos et lisää liikuntaa tai vähennä kaloreiden määrää päivittäisessä ruokavaliossasi, niin paino nousee. Toisaalta pieni pyöreys ikäihmisellä on ihan ok.

Vierailija
8/17 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sen olen huomannut, että minulle ja siskolleni on tullut muutama kilo 45 ikävuoden jälkeen ja se on kyllä oikein hyvä. Olemme kumpikin olleet vähän liian laihoja aina. Nyt ainakin näytämme naisilta kun on hiukan rasvaa tullut lisää.

Vierailija
9/17 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en usko, että sillä selitetään mitään kymmenien kilojen painonnousua. Totta kai jos antaa kilojen vähitellen kertyä eikä tartu härkää sarvista lihomisen alkumetreillä, voi päätyä tilanteeseen, jossa niitä ylikiloja lopulta on pari-kolmekymmentä.

Olen taipuvainen uskomaan, että jos elämäntapa on suhteellisen aktiivinen ja ruokavalio kunnossa, ihminen pysyy suunnilleen samankokoisena - toki muutamia kiloja iän myötä varmaan useimmille tulee. Eihän seitsemänkymppinen useinkaan vietä niin fyysisesti aktiivista elämään kuin esim. kotona lapsia hoitava kolmekymppinen.

Vierailija
10/17 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisen pitäisi tehdä muutoksia ruokavaliossaan ja lisätä liikuntaa, koska aineenvaihdunta alkaa tässä vaiheessa hidastua. Kyllä lihoo, jos ei syö vähemmän ja oikein. Jos on luonnostaan liikkuvainen ja aktiivinen, tuskin lihoo samalla tavalla.

Vierailija
11/17 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineenvaihdunta hidastuu, ja se yleensä tekee laihana pysymisen vaikeammaksi. Mutta onneksi siitä ei ole paljonkaan haittaa.

Lohduttaako sinua paljon se tieto, että todella vanhat sitten taas laihtuvat, kun ravintoaineiden imeytyminen heikkenee. Siksi monet vanhainkotien asukkaat joutuvat syömään lisäravinteita.

Vierailija
12/17 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi näyttää vain omaamalla rasvakerroksen. Ei kukaan ole kuullut sanaa "lihas" koskaan?

Vierailija
13/17 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa lihomisesta voi olla hyötyä: suojaa luustoa eikä rypyt näy.

Lihominen on kuitenkin usein ikääntyvän ihmisen pienin ongelma. Paljon enemmän haittaa tulee vaikkapa näön huononemisesta, kuulon ja liikuntakyvyn heikkenemisestä, kulumista, sairauksista...

Vierailija
14/17 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihomisen 40. ja 50. ikävuoden välillä voi estää vain syömällä lähes pelkkää kukkakaalia (eli terveellisesti) ja riehumalla lenkkipoluilla todella ahkerasti. Lihominen sinänsä ei siis ole väistämätöntä, mutta ellei muuta elintapojaan niin lihoo kyllä ihan varmasti.

Tutkimusten mukaan lievä ylipaino on kuitenkin ikääntyneelle terveellisin ja pisintä ikää ennustava paino.

Olen järkeillyt tämän niin, että pysyttelen kynsin hampain (ruokailua tarkkaillen, liikkuen tunnin päivässä) normaalipainossa niin kauan kuin olen työelämässä. Sen jälkeen annan itseni lihoa lievään ylipainoon (tulee tapahtumaan muutamassa kuukaudessa) ja pysyttelen siinä.

Vierailija
15/17 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai siis niin, että neljännen lapsen jälkeen (39v) raskauskilot ei lähteneetkään ja nyt niitä kiloja on tullut jopa lisää.

Onneksi olen silti vielä normaalipainoinen.

Vierailija
16/17 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat kuitenkin lihovat, sen näkee katukuvasta ja voi lukea tilastoista.

Omat isovanhempani ovat suurimmaksi osaksi laihtuneet vanhuksina, ja itsekin olen laihtunut lasten myötä. Voi olla, että kiloja tulee lisää kun lapset kasvavat ja oma luontainen liikkuminen vähenee, mutta ylipainon en aio antaa kertyä eikä sitä varmaan kerrykään.

Vierailija
17/17 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineenvaihtunta saattaa muuttua ja myös luusto vanhenemisen myöstä, kuten myös saattaa hieman muuttua kasvonpiirteet. Monet huomaavat vanhoja kuvia katsellessaa, että kasvot vaikuttivat nuorempana pyöreämmiltä mm.) Muuttuuhan ihotyyppikin jollain. Samoin kuin kasvorasvaa, niin myös ehkä ruokavaliota pitää päivittää vuosien myötä. En tarkoita lahdutuskuuria, mutta kyllähän ruokahaöukin muuttuu jo siinä vaiheessa kun teini-iästä siirtyy aikuisuuteen. Sama se on koko elämän ajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi