Mistä vasta-aineet tulevat vereen?
Odotan vauvaa, ja verestä löytyi vasta-aine anti-e. Mistä ihmeestä tuollainen on voinut vereeni tulla? Aikaisemmin ei ole mitään vasta-aineita ollut ja vereni on rh +, olen luullut, että vasta-aineasiat koskevat vain miinusverisiä..
Kenelläkään kokemuksia?
Kommentit (34)
Vasta neljännessä raskaudessa siis (ja viidennessä myös, tietenkin - mihinkäs se katoaisi). Mulla on ne veripalvelun laput jossain tallessa, mutta en muista, mitä niissä sanottiin. Miehen veressä oli kuitenkin se tekijä, joka aiheutti tämän vasta-ainemuodostuksen, edellisen (siis kolmannen)lapsen välityksellä. Mä olin ihan vauhkona koko raskauden ajan ja vielä enemmän, kun lapsi syntyi, kellastui ja kalpeni, ja syyksi todettiin vastasyntyneen hemolyyttinen tauti. Hemoglobiini oli todella matala. Mutta hyvin tyttö siitä selvisi, hän on terve nuori neiti nykyään. - 8
Veripalvelusta tulee neuvolaan hyvin tarkat ohjeet, miten usein vasta-aineet tutkitaan ja mitä muita tutkimuksia pitää tehdä. Mulla ne tutkittiin alkuun vain kerran kuussa, odotuksen puolivälistä parin viikon välein, sitten viikon välein ja lopulta kahden päivän välein. Ja joka kerta myös ultrattiin. Sairaalasta oltiin sitten yhteydessä veripalveluun, että varmasti annetaan lapselle sitten täsmälleen oikeaa verta. Kyllä nuo asiat nykyään osataan tosi hienosti hoitaa.
Meillä silloin kans tutkittiin mieheni veri, mutta se ei aiheuttanut sitä. Toisaalta voi olla että on erilaisia vasta-aineita ja ne muodostuu eritavoin.. Itselläni tämä vasta-aine tulee olemaan aina veressä, se on ikäänkuin osa vertani..
Voisin kyllä huomenna soittaa veripalveluun saadakseni kokonaiskuvaa paremmaksi. Ihmetyttää kyllä ettei neuvolasta sanottu oikein mitään asiasta. Mutta lisääkin kokemuksia saa laittaa :)
Ap
Olivat lähes paniikissa tällaisista löydöksistä. Soita siis veripalveluun, heillä on lääkäreitä jotka vastaavat tällaisiin kyselyihin.
Minulle tuli anti-D kolmannessa raskaudessa. Aiemmin ei ollut mitään. Selittivät asian sillä, että kolmas vauva oli rh+ ja minä rh-. Seuraavat raskaudet olisivat olleet rankempia, onneksi tämä oli minun viimeiseni.
En voi onnettomuuden sattuessa ottaa vastaan muuta verta kuin omani kaltaista. Se näkyy onneksi sairaalan potilastieodoissa ja toivon, etten joudu koskaan sellaiseen tilanteeseen.
mulle th sanoi, että nykyään tutkitaan liikaa, että ei niillä vasta-aineilla merkitystä ole. Ap
Olivat lähes paniikissa tällaisista löydöksistä. Soita siis veripalveluun, heillä on lääkäreitä jotka vastaavat tällaisiin kyselyihin.
Minulle tuli anti-D kolmannessa raskaudessa. Aiemmin ei ollut mitään. Selittivät asian sillä, että kolmas vauva oli rh+ ja minä rh-. Seuraavat raskaudet olisivat olleet rankempia, onneksi tämä oli minun viimeiseni.
En voi onnettomuuden sattuessa ottaa vastaan muuta verta kuin omani kaltaista. Se näkyy onneksi sairaalan potilastieodoissa ja toivon, etten joudu koskaan sellaiseen tilanteeseen.
mulle th sanoi, että nykyään tutkitaan liikaa, että ei niillä vasta-aineilla merkitystä ole. Ap
Se on ihan totta, että neuvolassa ei tietämystä noista asioista ole, ei edes neuvolalääkäreillä. Äitipolin lääkärit jo tietävät todella paljon. Ainakin mulle sattui sellaisia lääkäreitä, jotka osasivat asiat selittää ja todella tiesivät, mistä on kyse. Mä en itse ollut missään vaiheessa yhteydessä veripalveluun vaan mun lääkärit. Jos sä luit tuon linkin, niin siellä nimenomaan kerrotaan, miksi tutkitaan. On tärkeää löytää ne äidit, joitten sikiöille voi kehittyä hemolyyttinen anemia, ja että se osataan ajoissa hoitaa. - 8
Juuri näillä tutkimuksilla on vähennetty huomattavasti sikiökuolleisuutta. Minä ainakin olen iloinen, että tutkitaan!
että hyvä kun tutkitaan, mutta todellakin kummastutti th:n asenne. Onneksi spr ohjeistaa neuvolan toimintaa näissä asioissa. Ap
Juuri näillä tutkimuksilla on vähennetty huomattavasti sikiökuolleisuutta. Minä ainakin olen iloinen, että tutkitaan!
Jos vasta-aineet johtuisivat vauvan - merkkisestä resustekijästä sinulla olisi anti-d vasta-ainetta. Itse olen rh- ja lapseni 4kpl ovat rh +, olen saanut jokaisen lapsen jälkeen piikin joka estää vasta-aineiden syntymisen. Vasta-aineet ovat ilmaantuneet toisen section jälkeen jolloin sain verensiirron.
esikoisen synnytyksen jälkeisestä lisäverestä.
Vasta-aineet kohosivat pikkukakkosesta enimmillään 16 titteriin, sitten kun vauva syntyi hän sai kahdesti punasoluja ekojen elinviikkojen aikana. Joutui myös olemaan lastenosastolla ekan viikon syntymästään. Meni miltei 5 vuotta seuraavaan raskauteen, jossa titteri heti ensimmäisessä neuvolanäytteessä oli 8. Raskaus päättyi keskenmenoon- ei kylläkään vasta-aineiden vuoksi. Neljäs raskaus alkoi ja jatkui. Siellä titteri nousi jo 32:teen. Minusta otettiin verikokeet n. 2 viikon välein, sitten n.vkolla 30otettiin lapsivesipunktio, jossa selvitettiin lapsen vasta-ainetta... pääsin yliopistolliseen sairaalaan synnyttämään, sovittu käynnistys toisen lapsivesipunktion jälkeen (mistä katsottiin keuhkoarvoja) 37+0. Vauva syntyi 37+3, oli tuplavaloissa vieressäni sairaalassa viikon (paitsi ekan yön tarkkailussa lto:lla), oli väsynyt (koska vasta-aineeni vaikuttivat häneen vielä syntymän jälkeenkin), ei jaksanut oikein syödä, verikokeita puristeltiin aamuin illoin toisen pikkuriikkisistä kantapäistä ja sitten Hb oli tippunut alle 80;neen hän sai ekan punasolutankkauksen sairaalassa, mutta meidät päästettiin kotiin n. viikon jälkeen. Parin viikon sisällä hänellekin jouduttiin uudelleen tankkaamaan punasoluja :(
Titterit nousee 2 -> 4 -> 8 -> 16 -> 32 -> 64 -> 128 (en tiedä nouseeko siitä vielä)
tuolla 128 on aika kriittiset paikat vauvalla; riippuen raskauden kestosta/ kuinka pieni vauva on, voidaan tehdä kohtuun verensiirto napanuoran kautta. Suomessa odotetaan alle 10 anti-e vauvaa vuodessa, näin minulle on kerrottu.
Soita SPR:n veripalveluun; siellä ne asiantuntijat ovat parhaita vastaamaan, kun ymmärtävät asiasta eniten. Lääkärit kaikki eivät tästä todellakaan tiedä hölkkäsen pöläystä; saati ne neuvolantätskät...
Tsemiä raskauteen, tuu tänne kysymään jos olisi jotain mitä voisin auttaa vastauksillani?! Itse olin kovasti vertaistukea vaille odotuksissani.
t.kolmen äippä, enää en uskalla :S yrittää nelosta
Jäin miettimään, että mikä merkitys miehen veren vasta-aineilla on tässä kokonaisuudessa? Jos joku tietäisi niin olisin kiitollinen.. Ap
Lukekaa täältä: http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_1996…
Tässä kopsattu oheisesta linkistä pätkä:
"Vastasyntyneen hemolyyttinen tauti johtuu äidin muodostamista veriryhmävasta-aineista. Äiti muodostaa vasta-aineita sikiön isältään perimiä punasoluantigeeneja kohtaan. Tällainen tilanne on esimerkiksi silloin, kun äiti itse on Rh-negatiivinen (D-antigeeni puuttuu) ja lapsella on punasoluissaan D-antigeeni eli hän on Rh-positiivinen. Vasta-ainemuodostuksen edellytys on, että sikiön punasolut pääsevät äidin verenkiertoon.
Verenvuoto voi tapahtua raskauden aikana, mutta tavallisimmin se tapahtuu synnytyksessä istukan irrotessa. Tästä syystä immunisaatio ei yleensä aiheuta ongelmia ensimmäisessä raskaudessa, vaan vaara kasvaa synnytysten myötä. Äidin muodostamat vasta-aineet kiinnittyvät sikiön punasoluihin, punasolut tuhoutuvat pernassa ja sikiö anemisoituu. Jos anemiaa ei hoideta ajoissa, sikiöön kertyy nestettä (hydrops), syntyy sydämen vajaatoiminta ja sikiö menehtyy.
Vastasyntyneellä ongelman aiheuttaa punasolujen hajoamisen seurauksena hemoglobiinista syntynyt bilirubiini, jota vastasyntyneen maksa ei pysty poistamaan yhtä tehokkaasti kuin aikuisen. Vastasyntynyt kellastuu ja bilirubiinia voi kertyä aivoihin, mikä johtaa lapsen vammautumiseen. Nykyisin sikiön anemiaa voidaan hoitaa punasolusiirroin jo noin 20. raskausviikosta alkaen. Synnytystä voidaan ennenaikaistaa ja antaa vastasyntyneelle valohoitoa bilirubiinin hajottamiseksi. Vastasyntyneen verenvaihdolla poistetaan bilirubiinia ja äidiltä saatuja vasta-aineita."
Valitettavasti en osaa sanoa tohon mitään. Jos asia sinua askarruttaa kovasti, ota yhteyttä veripalveluun. He osaavat neuvoa sinua ja jos eivät niin osaavat ohjata soittamaan paikkaan kuka tietää. Tsemppiä kovasti! Itse olen menossa suunniteltuun verenluovutukseen, siksi että jos minulle tapahtuu jotain on omaa vertani varalla.. Vereni on siis todella harvinainen koko maailmassa :/