Mistä vasta-aineet tulevat vereen?
Odotan vauvaa, ja verestä löytyi vasta-aine anti-e. Mistä ihmeestä tuollainen on voinut vereeni tulla? Aikaisemmin ei ole mitään vasta-aineita ollut ja vereni on rh +, olen luullut, että vasta-aineasiat koskevat vain miinusverisiä..
Kenelläkään kokemuksia?
Kommentit (34)
En halua peloitella ketään teistä, mutta minun toinen lapseni syntyi keisarinleikkauksella viikolla 24+6, kun hänelle tuli vakava immunisaatio juuri näistä verivasta-aineista johtuen. Minun tapauksessani immunisaatio oli poikkeuksellisen raju ja eteni hyvin nopeasti, normaalisti näihin ehditään reagoimaan, mm. verensiirtojen avulla. Lapseni oli syntyessään hyvin sairas ja kuoli kahden päivän iässä.
Minulta löydettiin verestä vasta-aineita neuvolan normiverianalyysissä ihan heti alkuraskaudessa. Raskaus oli toinen, ensimmäisessä vasta-aineita ei löytynyt. Sitä, mistä vasta-aineet olivat tulleet, ei tarkkaan tiedetä. Todennäköisesti joko esikoisen tai sitten toisen lapsen veret olivat jossain vaiheessa sekoittuneet omani kanssa. Myös mieheni veri tutkittiin, jotta pystyttiin määrittelemään lapsen todennäköinen veriryhmä näiden rhesus-tekijöiden suhteen. Kuulemma meidän veriryhmät eivät ole yhteensopivia, minulta löytyi verestä vasta-aineet anti-DCE, kun yleisimmin äideiltä löytyy vain yhtä noista. Minun veriryhmäni on B- ja miehen AB+, jos jotain se kiinnostaa. Netin mukaan vasta-aineita voi syntyä myös, vaikka äiti on B+. SPR:n veripalveluiden sivulta löytyy relevanttia tietoa asiasta.
Alussa titteri (eli vasta-ainetaso) oli 8 ja sitä seurattiin kuukauden välein otettavista verikokeista. Vähän ennen raskauden puoliväliä titteri rupesi nousemaan. Ensin se oli 64 ja lopuksi muistaakseni 256. Kun titteri alkoi nousemaan, minun piti mennä sairaalaan ultrattavaksi. Ekalla kerralla ei ollut mitään, seuraavalla viikolla lapsella oli selvä anemia ja hydropsia (eli lapsi oli hyvin turvoksissa). Ns. normaalitapauksessa vauvalle laskettaisiin punasoluja napasuoneen, minun tapauksessani ei ollut aikaa odotella vaan oli pakko leikata. Kuolinsyy ei ollut anemia yksistään vaan kuolemaan johti lisäksi ennenaikaisuus ja jokin kolmas syy, joka ei täysin selvinnyt. Todennäköisesti istukassa oli ollut muutama viikko aiemmin jokin verenkiertohäiriö tms. joka aiheutti vauvalle vakavan hapenpuutteen aivoissa ja aivot olivat hyvin vakavasti vaurioituneet. Mutta haluan korostaa, että normaalisti asiat eivät etene niin kuin minun tapauksessani, minun tapauksessani tauti eteni hyvin rajusti ja poikkeuksellisesti. Lääkäritkään eivät olleet nähneet mitään tällaista.
Neuvolasta tietoa ei tosiaan paljon saanut, kuten ei myöskään neuvolalääkäriltä eikä edes äitiyspolin lääkäreiltä. Nämä ovat niin harvinaisia tapauksia, ettei näitä tule usein eteen. Veripalvelun asiantuntijat ohjeistavat neuvolaa, miten usein esim. verikokeita tulee ottaa. Minä itse sain tietoa asiasta vasta synnytyssairaalassa HUSissa.
Luin veripalvelun sivuilta, että veren vasta-aineita löydetään vuosittain muutamalta sadalta äidiltä, ja suurimmalle osalle veren vasta-aineista ei ole mitään haittaa.
Minulta löytyi vasta-aine anti-E viime raskaudessa. Stressasin todella paljon asiaa raskauden aikana, sillä tietoa sai huonosti. Raskautta seurattiin tarkemmin ja verikokeita otettiin neljän viikon välein, raskauden aikana ultrattiin yhteensä 9 kertaa. Tiitterit ei nousseet, mutta synnytys käynnistettiin reilu viikko ennen laskettua aikaa varmuuden vuoksi. Lapsen synnyttyä häneltä otettiin verikokeita muutamien tuntien välein ja vielä kotiin päästyämme kävimme muutamia kertoja verikokeissa labrassa.
Meillä kaikki meni hyvin, eikä tuo vasta-aine aiheuttanut mitään vauvallemme. Kaiken sen pelkäämisen jälkeen olin eri tavalla kiitollinen, että vauva on terve ja hyvinvoiva, olihan sitä pakko raskauaikana varautua pahempiin skenaarioihin.
Koita nauttia raskaudestasi, kaikki voi mennä hyvin. Minullakin on useampi lapsi joutunut valohoitoon ilman, että raskausaikana olisi todettu mitään vasta-aineita, mutta tämä vauva ei valohoitoakaan tarvinnut. Eli pääsimme nopeammin kotiin sairaalasta ja sain pitää vauvaa koko ajan vierelläni. :) Toivon että sulla ap kaikki menee yhtä hyvin!
"Jäin miettimään, että mikä merkitys miehen veren vasta-aineilla on tässä kokonaisuudessa? Jos joku tietäisi niin olisin kiitollinen.. Ap"
Niin, jos lapsi on perinyt mieheltäsi eri merkkisen veriryhmätekijän (e+/e-) kuin sulla, niin sun vasta-aineet voi kulkeutua istukan läpi vauvan verenkiertoon ja aihettaa tuon anemian mikäli siis vauvan veriryhmätekijä on eri kuin sulla. Näin asian olen ymmärtänyt. Mutta jos miehelläsi tuo e on samanmerkkinen kuin sulla, pitäisi vauvallakin olla samaa merkkiä, eikä sun vasta-aineet ole siloin uhka vauvalle.
Minä olen käsittänyt asian näin, mutta en ole ammattilainen. Olen itse rh-, mutta mieheni rh+. Esikoinen peri mieheltä rh+ tekijän. Koska esikoinen oli eri merkkiä kuin minä, minulle tehtiin toisessa raskaudessa vasta-ainemääritys. Käsitin siis, että koska kannoin ja synnytin rh+ lapsen, minulle olisi voinut muodostua tuosta vasta-ainetta, joka voisi olla haitallista nimenomaan seuraavassa raskaudessa, ei vielä tuossa ensimmäisessä. Minulla vasta-aineita ei kuitenkaan löytynyt nyt toisessa raskaudessa. Toisen vauvan veriryhmäähän ei vielä nyt raskausaikana edes tiedetä.
Ihana kuulla teistä muista äideistä, jotka olette saaneet verivasta-aineista huolimatta terveen vauvan. Itsellä vauvan menetyksestä on kulunut vasta pieni aika ja vielä on turhan aikaista päättää, että vieläkö yritetään kolmatta lasta. Nyt ainakin erona edelliseen on se, että tietää ihan tasan tarkkaan mitä odottaa ja mitä voi kaikista pahimmassa skenaariossa käydä. Olen todella onnellinen teidän kaikkien puolesta, jotka tästä selviätte ilman ongelmia. Ja uskon, että kaikki menee siullakin ap hyvin. Miten pitkällä siun raskaus muuten on?
- Minä+2
että onko mahdollista, että vauva vammautuu vasta-aineista? Meillä vauvalla todettiin taaperona neurologisia häiriöitä ja olen miettinyt vasta-aineiden osuutta asiaan.
Vereni on b+, miehelläni b+, esikoisemme b+... en ole koskaan saanut verensiirtoja kuitenkin minulta otettiin vasta-aine kokeet odottaessani toista lastani, jolla siis samat vanhemmat. Syy oli esikoisen voimakas keltaisuus (korkeat bilirubiini arvot).
Minulla on olettamus, että vasta-aineilla ei ole mitään tekemistä +/- asioiden kanssa, eikä veriryhmän kanssa olenkohan väärässä? Mitään vasta-aineita ei ole löytynyt kokeissa koskaan. Toinen lapsenikin oli hiukan keltainen, mutta hän ei tarvinnut valohoitoa.
Jos jollakin tietoa/ kokemusta mielenkiinnolla kuuntelisin.
Moi!
Minä olen ymmärtänyt nämä raskauksiin vaikuttavat verivasta-ainejutut näin:
Verestä tehdään erilaisia määrityksiä: yksi on tämä ABO-veriryhmämääritys, toinen on RhesusD, joka ilmaistaan merkillä + tai -. Eli jos sinulla on se D-tekijä, olet + ja jos ei, olet -. ELI MIINUS- TAI PLUS-MERKKI ILMOITTAA VAIN TUON D-ANTIGEENIN.
Vasta-aineita on kuitenkin muitakin kuin tuo D, vaikka millä mitalla. Itselläni löytyi esim. antigeenejä D, C ja E. Eli minulta puuttuivat nuo tekijät (ts. D-, C- ja E-), ja minulle oli syntynyt vasta-aineita noita tekijöitä kohtaan. Mieheni veri tutkittiin myös ja häneltä löytyi tekijät D ja E (eli D+ ja E+), mutta ei C:tä (eli C-). Näin ollen myöskään esikoisellamme ei voi olla tekijää C, eikä sitä pystytä yksioikoisesti sanomaan, että mistä vasta-aine minulla johtuu. Koska tekijää C ei ole minulla eikä miehelläni, sitä ei voi olla myöskään lapsillamme, eikä vasta-aineista ole silloin sikiölle haittaa.
Kun äidiltä löytyy vasta-aineita verestä, se tarkoittaa, että häneltä puuttuu kyseinen tekijä verestä ja hän on muodostanut vasta-aineita sitä kohtaan. Isän veri tutkitaan siksi, että saadaan selville, onko se tekijä isän veressä ja onko se periytynyt vauvalle. Mikäli se on isällä, se on voinut periytyä vauvalle, ja voi silloin aiheuttaa vauvan punasolujen tuhoutumisen (eli vastasyntyneen hemolyyttisen taudin).
Ja sinä muodostat vasta-aineita vauvasi verta vastaan.
Olisi mielenkiintoista kuulla asiantuntijan vastaus tähän. Itseäni harmittaa se, että vasta-aineet ovat ikuisesti veressä ja esim. verenluovutus on kielletty.
on siis eri rh kuin sinulla, siitä se tulee tai jos ei nyt sisälläsi kasvavalla vauvalla, niin oletko saanut keskenmenoa tms josta tämä. Vasta-aineita tekee oma keho, allergiat perustuu vasta-ainereaktioihin jne. ja silloinkin verestä löytyy vasta-aineita.
ei ole ensimmäinen raskauteni.. Edellisen raskauden alkuverikokeissa ei ollut mitään vasta-ainetta pari vuotta sitten. Verensiirto on minulle tehty kuusi vuotta sitten, voiko se olla syy? Mutta miksei vasta-aineet näkyneet sitten edellisen raskauden seulonnoissa?
Neuvolassa ei osattu sanoa asiaa. Ap.
ei ole ensimmäinen raskauteni.. Edellisen raskauden alkuverikokeissa ei ollut mitään vasta-ainetta pari vuotta sitten. Verensiirto on minulle tehty kuusi vuotta sitten, voiko se olla syy? Mutta miksei vasta-aineet näkyneet sitten edellisen raskauden seulonnoissa?
Neuvolassa ei osattu sanoa asiaa. Ap.
ole siis verensiirrosta kyse, nyt siis tuleva vauvasi on rh-. Mutta ei hätää, pääasia että se tiedetään.
että verensiirto on syy, ja ettei asialla ole mitään merkitystä. Jäi sellainen olo, että siellä ei taidettu tietää asiasta paljoakaan, mikä on aika kummallista. Ap
Rh+ tai - tarkoittaa että veressä joko on tai ei ole rhesus-tekijää, ja jos vauva on rh- (eli hänellä ei ole rh-tekijää) niin miten se voisi aiheuttaa vasta-aineita ap:n vereen?
on siis eri rh kuin sinulla, siitä se tulee tai jos ei nyt sisälläsi kasvavalla vauvalla, niin oletko saanut keskenmenoa tms josta tämä. Vasta-aineita tekee oma keho, allergiat perustuu vasta-ainereaktioihin jne. ja silloinkin verestä löytyy vasta-aineita.
Ja olen siis rh+, eli ei todellakaan koske vasta-aineet pelkästään rh-negatiivisia. Mun miehen verestä otettiin myös vasta-aineet asian selvittämiseksi ja lääkäri mulle selitti, että miehen veri on "syyllinen" mun vasta-aineeseen, joka on edellisen raskauden tai pikemminkin synnytyksen aikana päässyt kehittymään. Vasta-ainetasoa seurattiin tiiviisti koko raskauden ajan, loppuraskaudessa jopa joka toinen päivä, lapsi immunisoitui ja syntymän jälkeen veri piti vaihtaa. Se on kuitenkin tosi tosi harvinaista, että niin joudutaan tekemään. Nämä vasta-aineet on siinä mielessä kurjia, ettei niitä vastaan ole edes rokotusta.
Verensiirto voi olla hyvinkin syynä, se on erittäin todennäköistä. Itselläni on erikoinen veri, eli sisältää tiettyä vasta-ainetta. Se tekee verestäni hyvin erikoisen. Minulle voi vain antaa verta joka on täysin samanlaista kuin omani. Olen ollut asiasta yhteydessä veripalvelun asiantuntijaan.. Itselläni tosin edelleen (myös lääkärit) ihmetellään mistä se on tullut, koska minulla ei ole verensiirtoja. Ne ovat yksi todennäköisimmistä syistä vasta-aineisiin. Rhesus jutut on eri asia..
Ja mitä miehen veressä sitten oli? Ap
Ja olen siis rh+, eli ei todellakaan koske vasta-aineet pelkästään rh-negatiivisia. Mun miehen verestä otettiin myös vasta-aineet asian selvittämiseksi ja lääkäri mulle selitti, että miehen veri on "syyllinen" mun vasta-aineeseen, joka on edellisen raskauden tai pikemminkin synnytyksen aikana päässyt kehittymään. Vasta-ainetasoa seurattiin tiiviisti koko raskauden ajan, loppuraskaudessa jopa joka toinen päivä, lapsi immunisoitui ja syntymän jälkeen veri piti vaihtaa. Se on kuitenkin tosi tosi harvinaista, että niin joudutaan tekemään. Nämä vasta-aineet on siinä mielessä kurjia, ettei niitä vastaan ole edes rokotusta.
Tosiaan pari vuotta sitten olleessa raskaudessa ei näkynyt vasta-aineita, vaikka verensiirto oli ennen sitä. Ap
Verensiirto voi olla hyvinkin syynä, se on erittäin todennäköistä. Itselläni on erikoinen veri, eli sisältää tiettyä vasta-ainetta. Se tekee verestäni hyvin erikoisen. Minulle voi vain antaa verta joka on täysin samanlaista kuin omani. Olen ollut asiasta yhteydessä veripalvelun asiantuntijaan.. Itselläni tosin edelleen (myös lääkärit) ihmetellään mistä se on tullut, koska minulla ei ole verensiirtoja. Ne ovat yksi todennäköisimmistä syistä vasta-aineisiin. Rhesus jutut on eri asia..
Soitin siis veripalveluun ja sain sieltä asiantuntevalta lääkäriltä tietää, että vasta-aine on siis anti-E ja miinusmerkkinen sellainen. Nyt ei kuulema ole vaaraa, mutta odotetaan miehen ja minun toisen verikokeen tuloksia ennen kun voi enemmän sanoa. En huomannut kysyä miten suuri lukema mahdollisesti on.
Verensiirtoa pidettiin mahdollisena, mutta ei todennäköisenä syyllisenä, koska vasta-aine olisi kaiken järjen mukaan näkynyt jo aiemmin verikokeissa. Mutta näitä ei aina voi järjellä selittää.. :O Ei tässä auta kun odotella seuraavia tuloksia, niin saa taas tietää lisää.. Ap