Mikä v**** teitä vanhempia vaivaa?!?!?!?
Lapsi, ekaluokkalainen, tuli eilen koulusta ja hoilasi petri nygårdin jotain paskabiisiä. Kysyttäessä vastasi, että hänen kaverinsa vanhemmat olivat ostaneet tälle pojalle sen cd:n- ja olivat ihan sen pojan puhelimeenkin niitä biisejä laittanut!
Myös cheekki on kuulemma v**** kova räppäri, oli joku sanonut.
Olivat sitten koulussa välitunnilla yhdessä koko kaveriporukka kuunnelleet tätä musiikkia.
Mitä liikkuu näiden vanhempien päässä? Miksi lapsen annetaan kuunnella lauluja kännissä olemisen hauskuudesta yms. asioista, joista sen ikäisen ei tosiaan pitäisi tietää vielä edes yhtään mitään?? Mitä hienoa siinä on?
on nyt sitten kiva, kun tuo oma ekaluokkalainen vinkuu että hänenkin pitää saada petrin cd!!!
Juteltuani kaverini kanssa, joka on päiväkodissa töissä, tajusin, että taidan olla ainoa joka on sitä mieltä, että yhdenkä edes ala-asteikäsen ei
pidä moista paskaa kuunnella. Päiväkodin lapset kuulemma hoilaa noita samoja räppibiisejä myös..
HUH. Johan helpotti.
Kommentit (76)
joiden mielestä salatut elämät ei ole lastenohjelma.
Ja siinä olen myös huomannut olevani ainoita, jotka ei anna lastensa kyseista sarjaa katsoa.
Tekopyhä?
Siis täh? Tarkennatko kiitos. Eihän kukaan vanhempi voi kieltää sitten lapsilta juuri yhtään mitään, olematta heti tekopyhä.
Muistan itse kuunnelleeni ala-asteella juurikin tuota mainittua Raptoria sekä saaneeni äidiltäni tuliaiseksi laivalta Eroticin cd:n, jota tietenkin kavereiden kanssa popitettiin täysillä. Erityisesti kappale Max don´t have sex with your ex oli suosittu (neuvohan on erityisen hyvä vielä tänä päivänäkin :D).
Cheekissä on näe kyllä mitään pahaa. En tosin itse kuuntele sen tyylistä musiikkia ollenkaan, joten en edes tiedä onko sillä mitään niin kovin paheksuttavia lauluja edes. Nygårdista en pidä, mutta antaisin kyllä lapseni sitä kuunnella, vaikka olisi ekaluokkalainenkin. Ei se lapsi siitä pilalle mene. Varsinkaan kun sen ikäisenä vielä tuskin kuulemastaan juuri mitään ymmärtää.
laulo mun melkein kahdeksanvuotias poika viime kesänä. :D tykkää aamupojista ja tää biisi ole sen mielestä hyvä. Niinkuin se joulukinkkubiisikin.
Enpä järkyttyny. Enkä alkanu kieltämään kuuntelemasta tuota. Ei se tuosta kuitenkaan mitään tajua...
vähän vanhanaikainen, jos lapsella on tietokone käytössä....Sieltähän kuunnellaan You Tubesta kaikki maailman biisit ja taitavimmat lataavat ja lähettävät kavereiden kännykkään uusimmat biisit.
Että pullossa on vaikea elää.
Juomista ja naimista ihannoivat biisit eivät kuulu lapsien repertuaariin.
Eivät vaan kuulu.
Rockia on monenlaista, ja joukosta löytyy takuulla lapsille paremminkin sopivia biisejä.
Tietenkin vanhempien on vaikea valvoa sitä, mitä välitunnilla kuunnellaan, mutta aika aivoton evvk-mamma pitää olla, jos lapselle ihan ostaa Nygårdin kaltaista retkutusta.
Minusta ap voi jutella lapselleen suoraan. Että hänestä niissä biiseissä puhutaan sellaisista asioista, jotka eivät ole lasten maailmaa, ja siksi hän ei halua sellaisia levyjä lapselleen ostaa.
Minä olen puolestani viidesluokkalaiseni mielestä nipo, kun en anna hänen tärvätä aikaansa katsomalla saippuasarjoja, Salkkarien tyyppistä ihmissuhdetuubaa. Nyttemmin hän on kuitenkin jopa ihan ylpeä siitä, että hänen kotonaan ei roskaa tuijotella...
Joten rohkeasti tekemään omia linjauksia vaan. Jos lapsi kuuntelee/katselee paskaa muualla, niin fine, mutta äiti voi silti viestittää, että se on huonoa musaa/tv-ohjelmaa ja aikansa voi käyttää paremminkin.
laulettiin Raptorin "Tahtoisin olla sun kanssasi sillai... Kun sut nään housuissa sykkii oi beibe tsiigaa tätä tykii!"
Ja siis ihan päiväkoti-ikäisenä jo =D
Ja kyllä minusta on tullut ihan normaali hyvon koulutettu 3 lapsen äiti!
Annetaan lasten kuunnella mitä tykkäävät, he ei välttämättä tajua mitä laulun sisältö merkkaa ja jos tajuavatkin, niin se ei tarkoita sitä, että he soveltaisivat sitä käytäntöön. Itsekin menetin neitsyyteni vasta 18-vuotiaana, vaikka Oi beibeä hoilattiinkin oikein urakalla!! :))
musiikkia, hirvittävää ajatella, että vanhemmat eivät jaksa ajatella, mitä arvoja lapsilleen opettavat. Jos kaikki muutkin tekee niin, sen on pakko olla ok...haloo!
Vaikka laulettaisiin "juon juon minä poika juon minä tykkään olla kännissä", mitä lapsi siitä kykenee todella ymmärtämään, on ihan tapauskohtaista. Jos kotona lojuu vanhemmat esimerkkinä, voi sanoma olla hyvinkin selkeä. Mutta jos kotona ei vanhemmat kännäile lastensa nähden, niin eihän lapsi VOI pelkän biisin perusteella tajuta kännäämisestä mitään. Sen sijaan kritisoisin ennemmin telkkarin tarjoamaa musiikkia, jossa lähes alasti keikistellään ja pyöritellään avujaan esille. Enemmän tämä on vahingollista mallia ja etenkin niille pienille tytöille, jotka Lady Gagaa ym fanittavat.
ja EN ole tiukkapipo! Petri N ei todellakaan sovi alakoululaisille, monet muut räpit kylläkin. On vanhempien tehtävä valvoa mitä lapset kuuntelevat ja katsovat.
Meillä ei 10v. katso Salattua Elämiä, South Parkia ym. jotka on aikuisille tarkoitettu. Ei myöskään kuuntele juoma-, seksi-, huumeaiheisia biisejä.
Poika ei kuitenkaan ole mikään nössö, vaan fiksu, hyvin käyttäytyvä ja trendikkäästi pukeutuva. Saa myös pelata sotapelejä (ei k18) koska on kiinostunut historiasta ja aseista. Tietää paljon maailmasta, mutta ymmärtää mikä sopii hänen ikäisilleen ja miksi jotkin asiat eivät ole hyvästä.
Samoin olen kasvattanut kaksi nyt jo aikuista lasta. Ei ole tullut kadulla räyhääjiä vaikka muuten viinaa ottavatkin niin kuin äitinsäkin.
Joku tiukkapipoäiti siellä taas mesoaa :D
Muistatko itse lapseni/nuorena kun me kuunneltiin ihan samanlaista musiikkia. Esim. raptorin biiseissä ei nyt mitkään ihan kauniit sanat ollut ja siltin saimme (osa) niitä kuunnella ja ihan normaaleja meistä tuli :D
Lapsi kuulee niitä joka tapauksessa jossain...radiossa "vahingossa", kauppakeskuksessa, kavereillaan, koulun discossa yms.yms.
Hellitä vähän. Ja hanki elämä lasten lisäksi niin helpottaa.
Joku tiukkapipoäiti siellä taas mesoaa :DMuistatko itse lapseni/nuorena kun me kuunneltiin ihan samanlaista musiikkia. Esim. raptorin biiseissä ei nyt mitkään ihan kauniit sanat ollut ja siltin saimme (osa) niitä kuunnella ja ihan normaaleja meistä tuli :D
Lapsi kuulee niitä joka tapauksessa jossain...radiossa "vahingossa", kauppakeskuksessa, kavereillaan, koulun discossa yms.yms.Hellitä vähän. Ja hanki elämä lasten lisäksi niin helpottaa.
Jessus, kuulee varmasti vaikka kotona ei kuunneltaisikiaan. Sehän on selvä, nythän hän oli jo kuullut!
Ap
EI kuunnella meillä. Ja emme ole uskovaisia tai tiukkapipoja. Eppulaisille ei moinen musiikki kuulu.
Mutta kuten täällä näkyy, omena ei ole kaukaksi puusta pudonnut.
Sen vuoksi harvemmin jaksan täällä kommentoida tai yleensäkään käydä enää nykyisin.
Jumalauta miten ennen runkkasikaan Jimi,
siinä soitti mies ja vehkeet
eikä pelkkä nimi.
Tämmöisiä laulelin aikoinaan 7-8-vuotiaana kuunnellessani ahkerasti Juicen paria ekaa albumia. Kuuntelin jo pienestä saakka kaikkea mahdollista, Hurriganesia, Hectoria, Hullujussia, eikä siinä tosiaan ollut aavistustakaan sanoitusten todellisista merkityksistä. Kivaa oli. Tarhassa sain kuunnella kansliassa mankasta rokkia, kun toiset olivat päiväunilla.
Sama meno taitaa olla nykyään, saundit ja biisit vain ovat hieman muuttuneet.
Meidän tokaluokkalainen on myös innostunut petristä,juuri siksi koska se on kiellettyä meillä ja useimmissa muissakin perheissä,siksi se niitä lapsia kiehtookin.
Voit ainoastaan näyttää itse hyvää esimerkkiä lapselle,muiden vanhempien tekemisiin et voi vaikuttaa.Ensimmäisinä kouluvuosina lapsi imee kaikki huonotkin vaikutteet kavereiltaan,sen tulet vielä monesti huomaamaan.
Suomessa on hyviäkin lapsille sopivia artisteja,voisithan ostaa lapselle jotain parempaa musiikkia ja siten "ohjata" pois sieltä urpomusiikin suunnalta?
Tulee mieleen dokumentti, jossa 50-luvun vanhemmat oli varmoja siitä, että rock´n roll on suoraan paholaisesta.;) Aikojen alusta saakka on vanhemmat ihmiset paheksuneet uusinta muotia ja musiikkisuuntauksia.
Sitä toivoisi itse ainakin olevansa vähän avoimempi.
Minuakin ketuttaisi jos lapseni kuulisi ala-asteen ekalla luokalla tällaista musiikkia. Tuollainen kuuluu 15-vuotiaasta ylöspäin. En ostaisi niitä levyjä lapselleni, sanoisin, että ei ole lapsille soveliaita sanoituksia. Ongelmaisen ihmisen ongelmaisia sanoja ei kannata kuunnella ellei itse halua samaa ajatusmaailmaa. Ihminen voi ihan itse valita mille haluaa itsensä altistaa. Varmasti löytyy kivojakin suomalaisia rap-biisejä, jos lasta rap kiinnostaa.