Miten vähillä yöunilla te oikein pärjäätte?? Jos voi urheilla 21-22? (tai kattoa telkkaria jne.)
Eli miten lyhyet yöunet teille sitten riittää?
Itse tartten VÄH. 8 mutta mieluiten 9h, jotta pystyn toimimaan. Etenkin pimeään aikaan.
Vuorokausi esim. näin
- klo 6-6:15 herätys
- 6:45-7 lähden töihin
- n. 7:30 töissä (työmatka n. 45 min, yritän välttää ruuhkia ettei ihan pitene, silloin voi päästä JOPA 35 min.)
- töistä lähtö JOS pääsee 15:30, tai 16
- lapset pv-kodista ja olemme kotona n. 16:45-17
Sitten tähän väliin ruoan laitto, kaupassakäynnit, lapsilla harrastus 1-2 krt vk, oma jumppa yhtenä iltana, siivoukset, omakotitalon lumityöt yms. Lisäksi joutuu tekemään kotona töitä kun työpäivää ei voi yhtään venyttää tuosta matkojen takia.
Mun on itse pakko päästä jo UNEEN klo 21-22, jotta jaksan herätä 6 aikaan aamulla, eli iltatoimet on pakko aloittaa jo n. klo 19:30-20 aikaan (lelujen keräily, iltapalat, pesut, sadut, ja itsekin tarttee "hengähdyshetken" että voi lukea kirjaa tms. sängyssä. Tähän kaikkeen menee helposti VÄH. 1,5 h. Ja lisäksi lapsemme eivät oikein nukahda jos en nukuttele niitä, joten helpointa on käydä itsekin nukkumaan samaan aikaan - ja pakko että jaksan.)
Mutta siis tän aikataulun kanssa meillä jää n. 3 h aikaa kotiintulosta iltatoimien aloitukseen, jossa pitää hoitaa harrastuksetn silloin kun on, kaupat, ruoan laitot, siivoukset, lumityöt, omat rästityöt koneella jne. ... Tietty mieskin tekee jotain, mutta hällä vasta onkin pitkät päivät ja paljon töitä kotona.
Eli en tajua missä välissä ehtisin käydä esim. salilla 6 krt vk tai katsoa telkkaria - en katso yleensä edes uutisia. Tuntuu että oikein mitään ei ehdi.
Vk-loputki menee niiden kauppa-asioiden hoitamisessa mitä ei viikolla ehtinyt, ehkä tulee vieraita, rästiin jääneet kotihommat joita riittää, pyykkiä pestessä menee koko sunnuntai, ehkä jossain yritetään joskus uimassa tai mummolassa tai muualla käydä. Ja pakko nukkua aamuisin pidempään kun on niin väsynyt.
Kommentit (57)
Mulla on ainakin unentarve vähentynyt. Käyn illalla myöhään salilla ja saan siitä vielä lisävirtaa ettei uni tule ennen puoltayötä, herätys kuudelta mutta silti jaksan paremmin kuin aikoina ennen liikuntaa kun nukuin jopa 10 h mutta silti aamuisin väsytti.
Ja tämä virtapiikki koskee nimenomaan saliharjoittelua (rankka lihastreeni), pelkkä lenkkeily ei tuo vastaavaa hyvää oloa vaikka toki auttaa jaksamaan sekin.
No helposti mä jaksan.
2 kertaa salilla viikonloppuna, menee 1h per kerta.
2 kertaa salilla viikolla, klo 20.30-21.30 tai vastaavasti etäpäivän aamuna klo 06.30-7.30
Muu aika jääkin perheelle.
No helposti mä jaksan. 2 kertaa salilla viikonloppuna, menee 1h per kerta. 2 kertaa salilla viikolla, klo 20.30-21.30 tai vastaavasti etäpäivän aamuna klo 06.30-7.30 Muu aika jääkin perheelle.
kysymys oli kuitenkin, miten vähillä yöunilla pärjäät?
Itse muuten olen myös ollut kuntosalijäsen useamman vuoden ja käynyt salilla (2-4 krt vk), mutta en kyllä huomannut mitään vaikutusta siihen, että unentarve olisi vähentynyt yhtään.
Enää en viitsi ottaa kun ei ole salia kävelymatkan päässä, enkä kyllä nykymenolla ehtisikään.
ap
No helposti mä jaksan. 2 kertaa salilla viikonloppuna, menee 1h per kerta. 2 kertaa salilla viikolla, klo 20.30-21.30 tai vastaavasti etäpäivän aamuna klo 06.30-7.30 Muu aika jääkin perheelle.
kysymys oli kuitenkin, miten vähillä yöunilla pärjäät?
Itse muuten olen myös ollut kuntosalijäsen useamman vuoden ja käynyt salilla (2-4 krt vk), mutta en kyllä huomannut mitään vaikutusta siihen, että unentarve olisi vähentynyt yhtään.
Enää en viitsi ottaa kun ei ole salia kävelymatkan päässä, enkä kyllä nykymenolla ehtisikään.
ap
sellaiset 8-8h unet ja viikonloppuna etenkin. 6h yöunet ovat liian lyhyet, 7h yöunilla pärjään.
Onko sulla ap miestä? Miksi et harrasta lasten harrastusten aikana? teetkö joka päivä ruokaa, miksi ette voi syödä samaa vaikka kahtena päivänä? Miksi et opeta lapsia korjaamaan jälkiään? Miksi nukutat lapsia?
josta saa energiaa.
Herään yleensä 06.00 puen päälle ja puolen tunnin lenkki ja puolentunnin lihastreeni. Sitten aamupalat kaikille, lapset menee kouluun (asutaan ihan vieressä), minä menen suihkuun ja työt alkaa yleensä 09.00 ja kestää siihen 17.00-18.00 asti. Mies on yleensä kotona ennenkuin pääsen kotiin ja meillä syödään sitten kun minä tulen.
Sitten siivoillaan yhdessä, ja jutellaan lasten kanssa läksyistä ja koulupäivästä.
Iltaisin, 20.00-22.00 käyn vielä salitreenin läpi, painot jne. ja joka toinen päivä lisäksi aerobinen tuohon salin päälle.
Yleensä tuon jälkeen sitten vielä siivoilen kotona ja renssaan seuraavan päivän ruoan.
Mulla on sellainen työ joka vaatii hyvän kunnon, joten treeni on pakollista.
Joo ja nukkumaan menen siinä puolen yön paikkeilla. Yleensä mulle riittää 6-7h:n yöunet.
Jos nukun pidempään on pää tukossa ja kipeä.
mulle siis sopii nuo aikaiset aamuherätykset huonosti, tartten jotenkin enemmän unta jos pitää herätä aikaisin.
Ennen olin mukana lasten harrastuksessa (ja nytkin toisessa), jotka oli tyyliin kuten joku "taaperomuskari" tai "äiti-tytär-tanssi" yms.
Nyt alkamassa sellainen missä ei tartte olla mukana, mutta en ehdi siinä 45 min. paljon mitään tehdä. Ajattelin että joko teen sen ajan töitä kun odotan siellä, tai sitten käyn kävelyllä ainakin nyt alkusyksystä kun ei ole sateista / kylmää.
ap
(miksköhän tää alotus tuli näköjään 2 krt, outoa, no jatkan kuitenkin nyt tähän ketjuun kommentointia)
Onko sulla ap miestä? Miksi et harrasta lasten harrastusten aikana? teetkö joka päivä ruokaa, miksi ette voi syödä samaa vaikka kahtena päivänä? Miksi et opeta lapsia korjaamaan jälkiään? Miksi nukutat lapsia?
tietenkään lumitöitä ei ole ympäri vuoden, mutta puutarhanhoitoa sitten on, ja lisäksi isot pihanlaittoprojektit menossa, kun piha ei vielä ole ihan valmis.
Välillä yritän tehdä ruoan 2 päiväksi, mutta yleensä sen joku syö illalla (koulupojat jotka nälkäisiä), ja hyvä että syövät. Ja otamme itse töihin sitä evääksi, jos jää.
Vaikea tehdä NIIN isoja satseja että niistä OIKEASTI riittäisi isolle perheellemme 2 päiväksi kunnolla.
LIsäksi on mielestäni tosi puisevaa syödä samaa ruokaa 2 pv peräkkäin päivällisellä.
En siis erikseen nukuta lapsia, kun menen itse nukkumaan samalla.
Ja pienet lapset tarttee vielä apua ja tukea jälkien siivoamisessa, eli vaikka opetan, niin se opetushan on just sitä että tehdään kuitenkin vähän yhdessä.
ap
Ja jos ruokaa
mulle siis sopii nuo aikaiset aamuherätykset huonosti, tartten jotenkin enemmän unta jos pitää herätä aikaisin.
Ennen olin mukana lasten harrastuksessa (ja nytkin toisessa), jotka oli tyyliin kuten joku "taaperomuskari" tai "äiti-tytär-tanssi" yms.
Nyt alkamassa sellainen missä ei tartte olla mukana, mutta en ehdi siinä 45 min. paljon mitään tehdä. Ajattelin että joko teen sen ajan töitä kun odotan siellä, tai sitten käyn kävelyllä ainakin nyt alkusyksystä kun ei ole sateista / kylmää.
ap
(miksköhän tää alotus tuli näköjään 2 krt, outoa, no jatkan kuitenkin nyt tähän ketjuun kommentointia)
Ensinnäkin kuulostaa sille että sulla on aika suoritustäyteisiä nuo päivät. Siis kun on pakko tehdä sitä ja sitä ja tätä ja tuota.
Itse ajattelisin näin:
-Lapset siivoamaan itse jälkensä. Aivan ehdoton juttu. Jos lapset ovat sen verran isoja että ovat jo omissa harrastuksissa niin aivan varmasti osaavat siivota omat jälkensä pois.
-Lyhyempi iltasatu tuokio lapsille ja nukutukset pois. Ei niitä oikeasti tarvitse "nukuttaa", yrittävät vain pitkittää sitä nukkumaanmenoa.
-Sun ei ole pakko siivota joka päivä. Tai tehdä ruokaa joka päivä. Jos teet isompia satseja niin pakkaseen puolet ja sitten välillä vain lämmitätte niitä.
-Käy huvikseen hg testeissä, väsymys saattaa johtua anemiastakin.
-ole välillä itsekäs ja tosiaan jätä ne kokkaukset ja siivoamiset edes päiväksi.
mulla vähän sama tilanne kuin sulla ja olen myös joskus pohtinut näitä kaikkea ehtiviä ihmisiä...
Ehkä ne vaan napsii niiden lasten adhd-lääkkeitä ja sen takia pärjää niin vähillä unilla...
No, lapset kasvaa ja jossain vaiheessa sitä aikaa on taas itsellekin (toivottavasti). sitä odotellessa.
mulle siis sopii nuo aikaiset aamuherätykset huonosti, tartten jotenkin enemmän unta jos pitää herätä aikaisin. Ennen olin mukana lasten harrastuksessa (ja nytkin toisessa), jotka oli tyyliin kuten joku "taaperomuskari" tai "äiti-tytär-tanssi" yms. Nyt alkamassa sellainen missä ei tartte olla mukana, mutta en ehdi siinä 45 min. paljon mitään tehdä. Ajattelin että joko teen sen ajan töitä kun odotan siellä, tai sitten käyn kävelyllä ainakin nyt alkusyksystä kun ei ole sateista / kylmää. ap (miksköhän tää alotus tuli näköjään 2 krt, outoa, no jatkan kuitenkin nyt tähän ketjuun kommentointia)
Ensinnäkin kuulostaa sille että sulla on aika suoritustäyteisiä nuo päivät. Siis kun on pakko tehdä sitä ja sitä ja tätä ja tuota. Itse ajattelisin näin: -Lapset siivoamaan itse jälkensä. Aivan ehdoton juttu. Jos lapset ovat sen verran isoja että ovat jo omissa harrastuksissa niin aivan varmasti osaavat siivota omat jälkensä pois. -Lyhyempi iltasatu tuokio lapsille ja nukutukset pois. Ei niitä oikeasti tarvitse "nukuttaa", yrittävät vain pitkittää sitä nukkumaanmenoa. -Sun ei ole pakko siivota joka päivä. Tai tehdä ruokaa joka päivä. Jos teet isompia satseja niin pakkaseen puolet ja sitten välillä vain lämmitätte niitä. -Käy huvikseen hg testeissä, väsymys saattaa johtua anemiastakin. -ole välillä itsekäs ja tosiaan jätä ne kokkaukset ja siivoamiset edes päiväksi.
mutta jos aikaa on se 3 h / pv, niin väkisin sitä sitten jonain päivänä on se kauppa, jonain päivänä harrastus, jonain päivänä oma jumppa, jonain päivänä siivoilua... ja en mä pysty koko ajan suorittamaan, mun on pakko välillä vaan istahtaa ja hengähtää ja lukaista postia tms.
Nuoremmat lapset on 2 ja 5 v. ja eivät osaa vielä täysin vastata kaikesta omien jälkien siivoamisesta. Koululaiset kyllä, mutta silti heidän "siivoilujen" perään pitää vahtia ja korjailla, ei se jälki aina ole ihan mitä pitäisi. Ja läksyasiat yms. joskus vähän katsottava.
Tuota ruoanlaittoa jo kommentoinkin - ei se nyt tätä tilannetta pelasta, että ihan joka pv ei ruokaa laitetakaan.
Hg on otettu kyllä työterveydessä aina silloin tällöin ja on ihan hyvä (en nyt muista mitä, oisko ollut yli 130 kuitenkin?)
Mutta siis mun ongelma on selvästikin se, että unentarpeeni vaan on niin suuri (on aina ollut) - näistä vastauksista mitä tullut, huomaa että monelle riittää vähän lyhemmät yöunet.
Ja sillä tunninkin erolla / vrk on jo iso merkitys, eli aikaa jää.
ap
ja iltapalaa ym edes kahtena iltana viikossa? Ja viikonloppuna on aikaa vaikka kuinka jumppaamiseen/treenaamiseen.
silloin, kun en elä niin terveellisesti.
Kun syön fiksummin ja liikun, riittää paljon vähempi yöunikin.
Ennen ei ollut näin, mutta tämä muutos on tullut näin vanhemmiten :)
40v mamma
Meillä tehdään molemma kaikkia kotityöt ja lasten auttamisia, ei siinä niin paljon töitä joka päivälle jää.
käytännössä se jää usein seitsemäksi tunniksi, mikä on liian vähän.
Rytmi menee jotakuinkin näin:
herätys 06:30
lähtö töihin 8.15 (töissä 9:00)
kotiin 16:15 (kotona 17:00) - tai tuntia myöhemmin jos mies hakee lapsen
ruokailua, läksyjä yms. 17-18
18-21 jompikumpi vanhemmista harrastaa
20-20.45 lapsen iltapala ja -pesu
klo 21-23 aikuisten omaa aikaa ja töitä, mm. sähköposteja
klo 23 nukkumaan
En ole mitenkään erikseen aikatauluttanut siivoamasia ja pyykkejä, ne hoituvat aina jossakin välissä - ja meillä käy siivooja + olen hyvä katsomaan sotkuja sormieni läpi :-)
Harrastan aktiiviliikuntaa 3-5 kertaa viikossa. Jos vien lapsen harrastukseen, juoksen sen aikaa koiran kanssa 45 min. - varsin riittävä lenkki! Ja joo, meillä on tosiaan koirakin tätä kaikkea ryydittämässä.
Tottakai sun unentarve on niin suuri kun olet niin päättänyt,tottakai sulla ei ole aikaa itsellesi kun olet niin päättänyt.
Sulla olisi aikaa jos vaan niin haluaisit mutta kun et halua,haluat olla marttyyri joka elää kiireistä elämää.Et oikeasti edes halua lisää aikaa itsellesi,haluat vain että kaikki voivottelee sinulle kuinka rankkaa sulla on koska meidän kulttuuri "palkitsee" näitä marttyyreja ja niitä joilla menee huonosti. Missä sun miehesi on? Miksi nukuttamiset on vain sinun vastuullasi? Miksi ruoanlaitto on vain sinun vastuullasi?Miksi siivoaminen on vain sinun vastuullasi?
että mulla on vähemmän vapaa-aikaa kuin muilla.
- pitkä työmatka (eikä työpaikan vaihto noin vain ole niin yksinkertaista)
- suuri unentarve
- mies tekee kyllä myös, mutta kuten kirjoitin, hän tekee paljon kotona töitä / on paljon työmatkoillakin / on paljon remonttihommia ja pihaprojektia, joten itse teen peruskotihommia enemmän
- uusi omakotitalo jonka laittamienn ja vielä sisustaminenkin vie aikaa (veisi jos ehtisi..). Ja ASUMISESTA en tingi! Tingin kaikesta muusta mutta enää en lähde rivariin tai kerrostaloon. Enkä myöskään kestä elää kauhean epäsiistissä ympäristössä.
- iso perhe, eli ylipäänsä jo 4 lasta vaatii toki enemmän omaakin huomiota kuin 1-2.
No, nämä on osa ihan valinta-asioita, harmittavia noista on vaan tuo unentarve (jolle en oikein tunnu voivan mitään), ja pitkä työmatka.
Jotka siis yhdessä lyhentää mun arkipäiviä 2-3 h. verrattuna useimpiin muihin ihmisiin. Ehtishän siinä 2-3 tunnissa joka päivä jo katsoa uutiset ja kuntoilla jne. :(
Mutta jos olen liian väsynyt, en pysty tekemään mitään, ja sairastun flunssaan (samoin olen huomannut että sairastun, jos kuntoilenkin liikaa). Eli unta on pakko saada.
ap
nukun n. 6 tuntia yössä. Ei oo aikaa pidempiin uniin. Oon ehkä vähän pihalla mutta kuitenkin toimintakykyinen, ja oon ehkä vähän läski vaikken juuri syökään. En kyllä liikukkaan, mutta en kai nukukaan tarpeeksi.
Mikset jäisi suoraan kahtena päivänä viikossa töiden jälkeen omaan liikuntaharrastukseen? Päälle vielä yksi liikuntakerta viikonloppuna, niin alat olla jo ihan ok-vesillä.
Olin työpaikkakiusattu, ja se ilmeni unettomuutena. Tilanne töissä parantunut, unettomuus jäi. Tiedän nukkuvani liian vähän ja tiedän, että tämä lihottaa :(.
Mutta ehdin ihan hurjasti kaikkea.