Kuka tekee kielivalinnat alakoululaisella? Lapsi haluaa englannin mutta
vanhemmat taipuisivat saksan tai ranskan kannalle. Kysymys meillä siis 2. luokkalaisesta, jonka koulussa on varhennettu A-kielen opetus tokalta luokalta lähtien. 4. luokalta tulisi lisää englanti tai ruotsi, jos olen oikein ymmärtänyt.
Mielestämme nyt kannattaisi ottaa se harvinaisempi kieli, kun enkku tulee kuitenkin pian mukaan kuvioihin, mutta niitä muita ei voi ottaa ennen kuin yläasteella sitten joskus.
Lasta kiinnostaa lähinnä englanti. Star Warsissakin puhutaan englantia...joo, mutta kun :-/
t. mamma joka ei haluaisi kasvattaa lastaan englannin kielen ylivaltaan
Kommentit (67)
teidän on itsenne hyvä osata sitten sitä myös kunnolla. Tai ainakin toisen.
Ja jos lapsi lukee normaalia enemmän kieliä - siis aloittaa aiemmin ja 4. luokalla lukee jo kolmea kieltä - hänellä kyllä pitää olla myös hyvä kielipää. Muuten tuossa ei ole mieltä.
Kielten opiskelu on AINA kovaa työtä, ja se vaatii paljon tukea myös vanhemmilta! Minun lapseni ovat kielikoulussa ja välillä en tiedä, itkeäkö vai nauraa niiden vanhempien kanssa, jotka ei pysty edes kommunikoimaan opettajan kanssa - tai edes tajua sen lapsen läksyjä, saati pystyisivät auttamaan.
kieltä voi enää oppia hyvin jos sen aloittaa vasta yläasteella?
Parissa vuodessa koulun etenemisvauhdilla oppii juuri ja juuri viikonpäivät ja sanomaan päivää ja kiitos.
oikeasti englannista on todellista hyötyä myöhemmin. Saksasta ei juurikaan ellei ryhdy kielenkääntäjäksi tms. Itse luin kauheasti kieliä, kun vanhempieni mielestä "niistä on aina hyötyä". No ei ole ollut. Lisäksi en pystynyt opiskelemaan esim. lukiossa aineita joista olisi ollut hyötyä, kun oli niin paljon kieliä.
Kunnollinen englanninkielentaito on todellinen rikkaus!
Mutta totta, ei sitä niin hyvin opi kuin aikaisemmin aloitettua. Mutta ehkä englanti on helpompi oppia myöhemmin, sitä tulee joka tuutista toisin kuin saksaa tai ranskaa.
Parissa vuodessa koulun etenemisvauhdilla oppii juuri ja juuri viikonpäivät ja sanomaan päivää ja kiitos.
mutta sitten se vaikeutuu. Joten se "helppous" on sellainen alkuvaiheen illuusio.
Saksan ja ranskan opiskelemiseen kyllä tarvitsee kodin tukea sitten myös eri tavoin, jotta sitä saa muualtakin kuin koulussa.
joille on yllätys, että voidakseen jatkaa kielen opiskelua pitää mennä yläasteelle kaupungin toiselle puolelle tai vastaavasti jatkaa tietyssä lukiossa, jossa tarjotaan ko. kielen jatkokursseja. Mikä taas saattaa rajata aika paljon valintoja pois.
Eli on lapsia, jotka ovat peruskoulussa opiskelleet ranskaa 8 vuotta ja sitten menneet ammattikouluun, jossa ko. kielestä ei ole mitään iloa. Ainoa mieleenjäänyt asia ovat hirveän varhaiset aamuherätykset, että pääsi seiskaluokalla klo 8.00 kouluun 40 km päähän.
Naapurikunnassa kun ei välttämättä ole samoja "etuja".
Varhennettu kielenopetus 2. luokalla alkaa lukuvuoden keväällä.
4. luokalla on valittavina vain englanti tai ruotsi, ei noita muita kieliä.
Vielä ei ole tiedossa syntyykö kaikkia A-kielen ryhmiä, mennään tietysti tilanteen mukaan ja tarvittaessa muutetaan valinta.
ap
ja ruotsin 4. luokalla, jos olisin itse tuossa tilanteessa.
Minä ottaisin ranskan tokalla ja ruotsin 4. luokalla, jos olisin itse tuossa tilanteessa.
Oppiihan ne kielet myöhemminkin, mutta ääntämistä ei enää kunnolla sen jälkeen kun oli muistaakseni 12v, ja varsinkin ranskassa se ääntämys on tärkeää, sakan oppii helpommin :) Englantia voi halutessaan opiskella jo nyt itsekin jos on kiinnostunut mitä ne Star Warsissa oikeasti puhuvat!
jo alakoulussa enempää kuin yhden? Englantia puhutaan kaikkialla, sillä pärjää jo pitkälle. Koulunkäynti on muutenkin työlästä ja vaativaa jo pienestä pitäen läksyineen kaikkineen. Lapsien pitäisi saada olla lapsia ja heidän pitäsisi pienenä tehdä muutakin kuin läksyjä. Sitä paitsi toinen kieli ei voi alakoulussa olla pakollinen ellette valitse jotain muuta kieltä kuin englannin. Ruotsi tulee pakollisena 7. luokalla.
Ajattelitteko tosiaan, että lapsenne lukee yläkoulussa kolmea vierasta kieltä? Entä jos lapsi ei jaksakaan? A2-kieli on pakollinen koko peruskoulun ajan. Entä jos lapsenne ei opi mitäänk kieltä kunnolla vaan vain muutaman sitä sun tätä?
Olen vahvasti sitä mieltä, että yksi kieli alakoulussa ja yksi yläkoulussa, sillä pääsee jo pitkälle. Kielten opiskelu on vaativaa ja alakoululaiset ovat vielä niin pieniä.
jo alakoulussa enempää kuin yhden?
Koska alakoulussa kaikki on vielä lahjakkaalle lapselle varsin helppoa ja on vaarana, ettei lapsi opi ollenkaan tekemään töitä, kun menestys tulee lähes ilmaiseksi. Itsekin jouduin tekemään töitä lähinnä kielten tunneilla. Paljon helpommalla sitä pääsee aloittamalla kieliopinnot alakoulussa kuin jos laajemmat kieliopinnot aloittaa vasta lukiossa tai yliopistossa, missä opiskelu on muutenkin vaativampaa.
- 15
en ikinä torpedoisi kielivalinnallani lapsen tulevaisuutta. Montakohan saksan tai ranskan kielistä firmaa suomessa on?
Hupsua! Englantai on maailman käytetyin kieli ja sitä ei voi koskaan osata tarpeeksi hyvin edetäkseen urallaan!?
joten kannattaisi tenttiä nyt edes se peruskoulun oppimäärä sitä suomea...
natsi enemminkin, mutta valinnaisaineet saa lapset valita itse.
natsi ennemminkin, mutta valinnaisaineet saa lapset valita itse.
Tiesitköhän, että
* yli miljardi ihmistä puhuu englantia eri puolilla maailmaa joko äidinkielenään tai maansa toisena virallisena kielenä?
* englannin kieli on tieteen, liike-elämän, politiikan, tiedotusvälineiden, ja viihteen kansainvälinen kieli?
* englannin kieli on myös yleisin tieteellisten julkaisujen kieli maailmassa?
* Oulun yliopiston kaikissa tiedekunnissa on suuri määrä englanninkielisiä tenttikirjoja?
* Oulun yliopiston kirjaston kurssikirjaston kirjoista 42,5 % on englannin kielellä?
* monien Suomessa toimivien yritysten työkieli on englanti ja siksi hyvä englanninkielen taito on tärkeä kriteeri työntekijöiden valinnassa?
ja naapurikoulun kanssa yhteinen ryhmä A2-saksasta