Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Välipalavinkkejä koululaiselle!

Vierailija
15.08.2011 |

Koulun taas alettua, tokaluokkalaiseni viettää iltapäivät kaverinsa kanssa vuoropäivin meillä ja kaverilla. Lapsille pitäisi keksiä helppoja ja hyviä välipaloja, ettei sitten käy niin, että pojat nälkäisinä syövät kaikki banaanit pöydältä, vetelevät pelkkiä leikkeleitä suoraan jääkaapista tai kaivavat kaikki mahdolliset keksit ja herkut kaapeista. Kertokaapas hyviä vinkkejä välipalaksi. Ja muita kuin eineksiä, jugurttia tai leipää tms.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meillä muksuille ei olisi laittanut valmiiksi porkkanatikkuja ja omenoita viipaleiksi, tehnyt sitä ruisleipää kasviksilla peitettynä valmiiksi, niin tasan varmasti ennen kuin olisivat itse tehneet ne, olisi jääkaappi tyhjentynyt jäätelöstä ja keksit hävinneet paketista.

Mä oon jo 34, ja kyllä niissä kasvistikkujen tekemisessä (kuoria, pilkkoa... puuh!!) on sen verran hommaa, että ei niitä tule itselleen usein tehtyä. Eli kyllä mäkin nälässä otan mieluummin jonkun herkun jääkaapista, kun alan valmistamaan terveellistä. En siis ihmettele, että lapsilla on sama juttu! :))

Vierailija
2/26 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha sotkea kaikkia nuoria ja lapsia tähän (että ollaan avuttomia) jotkut oppii kokkaamaan 9 vuotiaana jotkut ei. Kaikkia se ei edes kiinnosta (kokkaaminen). Jos jonkun lapsen äiti tykkää aina laittaa lapselleen ja vielä hänen kaverilleenkin välipalaa niin minusta se on aivan MAHTAVAA!  Ja se on tärkeää katsoa mitä lapsi syö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- pinaattilettuja

- leivo karjalanpiirakoita

- tee marjavaahtoa tai kiisseliä

- (miksi ihmeessä ei leipää??) Kunnon voileivät, vaikka ruisleivät, joiden päällä on kinkkua, kurkkua, tomaattia

- mehua pulloon kummallekin

- vispipuuroa

- omenoita, banaaneja

Laita kummallekin oma eväsrasia, jossa on päivän satsi. Kummallekin oma juomapullo.

Vierailija
4/26 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että toivoin muitakin vastauksia, kuin että leipä. Aivan varmasti tulee sitäkin laitettua, etenkin jos on tullut itse leivottua. Mikään ei voita tuoreita sämpylöitä :).

Kiitos ekasta vastauksesta, lisääkin saa laittaa! Oli hyvä idea, että molemmalle lapselle omat eväsrasiat ja juomapullot.

ap

Vierailija
5/26 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

peltileipä, hedelmäsalaatti, rahka (marja-, hedelmä-, vanilja- tms.) tai turkkilainen jugurtti, rahkapiirakka, riisipiirakka,...

Vierailija
6/26 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 8-9 vuotias lapsi ja ei osaa itse tehdä leipää itselleen? Ihan oikeasti onko niin yksinkertainen että ei osaa tehdä voileipää?? Miten olet saanut kasvatettua niin hitaan lapsen oppimaan mitään asioita, osaako se itse pestä omat hiuksensa?

Vierailija
7/26 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 8-9 vuotias lapsi ja ei osaa itse tehdä leipää itselleen? Ihan oikeasti onko niin yksinkertainen että ei osaa tehdä voileipää?? Miten olet saanut kasvatettua niin hitaan lapsen oppimaan mitään asioita, osaako se itse pestä omat hiuksensa?

Vierailija
8/26 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset osaa ottaa kaapista leipää. Mutta haluan että ne syö monipuolisen välipalan. Myös kasviksia. Joten joo, kuorin ja pesen porkkanaa, tomaattia, etsin omenat valmiiiksi ja teen hyvän voileivän jossa on vaikka salaattiakin.

Hiusten pesusta, pesen 9-vuotiaan tukan joka on erittäin paksu ja pitkä. Oma tukkani , vastaava, pestiin 10-vuotiaaksi asti. Hampaatkin pesen silloin tällöin tarkistusmielessä.

No niin. Näin siis meillä. Niitä avainkaulalasia oli joskus 70-luvulla.

Vierailija
9/26 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meillä muksuille ei olisi laittanut valmiiksi porkkanatikkuja ja omenoita viipaleiksi, tehnyt sitä ruisleipää kasviksilla peitettynä valmiiksi, niin tasan varmasti ennen kuin olisivat itse tehneet ne, olisi jääkaappi tyhjentynyt jäätelöstä ja keksit hävinneet paketista.

Vain laittamalla ne välipalat valmiiksi lautasille, joita halusin lasteni syövän toka-kolmasluokkalaisina, sain edes jotenkuten ohjailtua sitä, mitä iltapäivisin meni suusta alas. Pullossakasvatettuja ehkä, mutta ainakin meidän lapset ei olisi itsenäisesti valinnt jääkaapin terveellisintä vaihtoehtoa. Eli ohjailua valmiit välipalat oli.

Vierailija
10/26 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai osaa laittaa itselleen leipää, mutta pointti oli siinä, että haluaisin koululaisen syövän iltapäivin muutakin kuin LEIPÄÄ. Tai jugurttia. Ja kun tuo poikakaksikko tulee iltapäivisin kotiin, niin jos ei ole jotain VALMISTA tarjolla, niin ei nuo rupea itse mitään tekemään, vaan syövät sitten vaan sitä leipää, jugurttia tms.. Ja kun nimenomaan haluan, että syövät monipuolisesti muutakin.

ap

Vierailija
11/26 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset osaa ottaa kaapista leipää. Mutta haluan että ne syö monipuolisen välipalan. Myös kasviksia. Joten joo, kuorin ja pesen porkkanaa, tomaattia, etsin omenat valmiiiksi ja teen hyvän voileivän jossa on vaikka salaattiakin.

Hiusten pesusta, pesen 9-vuotiaan tukan joka on erittäin paksu ja pitkä. Oma tukkani , vastaava, pestiin 10-vuotiaaksi asti. Hampaatkin pesen silloin tällöin tarkistusmielessä.

No niin. Näin siis meillä. Niitä avainkaulalasia oli joskus 70-luvulla.

Joo ja lapsi kiittää, pakkohan tuon on olla provo, ei kukaan enää tee 9 vuotiaalle välipaloja joka päivä ja pese sen hampaita, tuo on jo lapsen kehityksen jarruttamista ja itsenäistymisen hidastamista tuo sun pelleily lastas kohtaan.

Vierailija
12/26 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain laittamalla ne välipalat valmiiksi lautasille, joita halusin lasteni syövän toka-kolmasluokkalaisina, sain edes jotenkuten ohjailtua sitä, mitä iltapäivisin meni suusta alas. Pullossakasvatettuja ehkä, mutta ainakin meidän lapset ei olisi itsenäisesti valinnt jääkaapin terveellisintä vaihtoehtoa. Eli ohjailua valmiit välipalat oli.

Teidän muksut on tyhmiä jos ei itse tajua olla vetämättä herkkuja mahaansa täyteen, joku raja se pitää olla 9 vuotiaallakin.

Vierailija
13/26 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dippivati, hedelmäsalaatti, marjasalaatti, vispipuurot (puolukka, herukka, omena, raparperi), marjarahka, hedelmärahka, hedelmätarjotin, kolmioleivät, maito-tai suklaakiisseli, marjakiisselit, hedelmäkiisselit, wrapit, pirtelöt, karjalanpiirakat, nakkipiilot. :)

Vierailija
14/26 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset osaa ottaa kaapista leipää. Mutta haluan että ne syö monipuolisen välipalan. Myös kasviksia. Joten joo, kuorin ja pesen porkkanaa, tomaattia, etsin omenat valmiiiksi ja teen hyvän voileivän jossa on vaikka salaattiakin. Hiusten pesusta, pesen 9-vuotiaan tukan joka on erittäin paksu ja pitkä. Oma tukkani , vastaava, pestiin 10-vuotiaaksi asti. Hampaatkin pesen silloin tällöin tarkistusmielessä. No niin. Näin siis meillä. Niitä avainkaulalasia oli joskus 70-luvulla.

Joo ja lapsi kiittää, pakkohan tuon on olla provo, ei kukaan enää tee 9 vuotiaalle välipaloja joka päivä ja pese sen hampaita, tuo on jo lapsen kehityksen jarruttamista ja itsenäistymisen hidastamista tuo sun pelleily lastas kohtaan.

Minä kokkasin jo 9-vuotiaana itse, joko yksin tai siskoni kanssa. Tein esim. kokomaksapihvejä, munkkejakin paistelin. Että sellaista oli 1970-luvulla.

Eipä ole senkään jälkeen tarvinnut kysyä kokkausohjeita netin keskustelupalstalla.

Vierailija
15/26 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai osaa laittaa itselleen leipää, mutta pointti oli siinä, että haluaisin koululaisen syövän iltapäivin muutakin kuin LEIPÄÄ. Tai jugurttia. Ja kun tuo poikakaksikko tulee iltapäivisin kotiin, niin jos ei ole jotain VALMISTA tarjolla, niin ei nuo rupea itse mitään tekemään, vaan syövät sitten vaan sitä leipää, jugurttia tms.. Ja kun nimenomaan haluan, että syövät monipuolisesti muutakin.

ap

Eli teillä jää siihen välipalojen varaan se että lapses syö porkkanaa tai tomaattia? Näin ainakin tuon juttusi ymmärtää, kyllä meidän lapset sai päiväkodissa lähes aina välipalaksi pannaria, mehua tai jotain jugurttia, leipää, hyvin hyvin harvoin on ollut jotain porkkanaa kun se ei sitä nälän tunnetta vie pois.

Vierailija
16/26 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset osaa ottaa kaapista leipää. Mutta haluan että ne syö monipuolisen välipalan. Myös kasviksia. Joten joo, kuorin ja pesen porkkanaa, tomaattia, etsin omenat valmiiiksi ja teen hyvän voileivän jossa on vaikka salaattiakin. Hiusten pesusta, pesen 9-vuotiaan tukan joka on erittäin paksu ja pitkä. Oma tukkani , vastaava, pestiin 10-vuotiaaksi asti. Hampaatkin pesen silloin tällöin tarkistusmielessä. No niin. Näin siis meillä. Niitä avainkaulalasia oli joskus 70-luvulla.

Minä kokkasin jo 9-vuotiaana itse, joko yksin tai siskoni kanssa. Tein esim. kokomaksapihvejä, munkkejakin paistelin. Että sellaista oli 1970-luvulla.

Eipä ole senkään jälkeen tarvinnut kysyä kokkausohjeita netin keskustelupalstalla.

Samoin mutta maksapihvejä en tehnyt enkä tee nyttenkään, muuten kyllä kaikki onnistui ja onnistuu.

Vierailija
17/26 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin toteanpa vielä, että pojat ovat olleet ekan luokan iltapäiväkerhossa ja vasta nyt opettelevat sitä, että viettävät iltapäivänsä itsekseen kotona. Varmasti en enää keväällä mitään välipaloja laitakaan valmiiksi, mutta nyt alkusyksystä haluan varmistaa, ettei kaapista häviä vain kaikki herkut ja että pojat ylipäätään muistavat syödä välipalan.

Ne, joiden mielestä tällainen toiminta on lapsellista, niin voivat jättää suosiolla vastaamatta.

Ja btw, myös ap viimeistelee poikansa hampaiden pesun kerran päivässä, jotta kaikki hampaat tulee todella pestyksi. Tämä ihan hammaslääkärin suosituksesta.

ap

Vierailija
18/26 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli teillä jää siihen välipalojen varaan se että lapses syö porkkanaa tai tomaattia? Näin ainakin tuon juttusi ymmärtää, kyllä meidän lapset sai päiväkodissa lähes aina välipalaksi pannaria, mehua tai jotain jugurttia, leipää, hyvin hyvin harvoin on ollut jotain porkkanaa kun se ei sitä nälän tunnetta vie pois.

Vierailija
19/26 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi toivoo terveellisiä vinkkejä välipalatarjottavaksi. Toisen mielestä lapset on vähä-älyisiä jos ei osaa itse tehdä leipää. Kolmannen mielestä lapset on idiootteja jos valitsisi itse välipalaksi herkkuja. Neljännelle tomaatit ja kurkut ei täytä mitään vaan parempi on syöttää jo päiväkodista lähtien jogurttia, pannaria, mehuja. Viides sotkee hampaiden ja hiustenpesunkin tähän.

Tämä oli kyllä erittäin hyödyllinen ketju ap kysyjälle.

Vierailija
20/26 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edes anoppini ei ole ihan noin taitava. Että mitään ohjeita ei tarvitse keneltäkään koskaan mihinkään. Kaikki onnistuu synnytyslaitokselta saakka.

Lapsi lämmittää itselleen tuttipullossa itselypsettyä maitoa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme