Äh. Lapsi on ainoa suomenkielinen tyttö päiväkotiryhmässään. Mitä sinä tekisit?
Loman jälkeen koitti yllätys: 4-vuotias tyttömme on ainoa suomenkielinen ryhmän tytöistä. Ryhmän muilla 5 tytöllä ei ole yhdelläkään kotikielenä suomi.
Pojat ovat suomenkielisiä mutta tyttömme ei juurikaan poikien kanssa leiki.
Huolestuttaa tytön kielenkehitys ja se saako leikkikavereita, jos toiset leikkivät omalla äidinkielellään ja suosivat omakielisiään.
Osallistunko white flight -ilmiöön ja siirrän lapsen toiseen ryhmään tai päiväkotiin?
Kommentit (53)
lapset käyttävät niin hienosti elekieltä, että ei ole ongelmaa. Kokemuksesta tiedän. He saattavat puhua kukin omaa kieltään toisilleen ja siltikin "ymmärtävät" mitä tehdään tai leikitään.
Loman jälkeen koitti yllätys: 4-vuotias tyttömme on ainoa suomenkielinen ryhmän tytöistä. Ryhmän muilla 5 tytöllä ei ole yhdelläkään kotikielenä suomi. Pojat ovat suomenkielisiä mutta tyttömme ei juurikaan poikien kanssa leiki. Huolestuttaa tytön kielenkehitys ja se saako leikkikavereita, jos toiset leikkivät omalla äidinkielellään ja suosivat omakielisiään. Osallistunko white flight -ilmiöön ja siirrän lapsen toiseen ryhmään tai päiväkotiin?
jos on, niin sitten tilanne on toinen, mutta jos lapsi on taysin normaalisti kehittynyt, kotikieli ja ympariston kieli on suomi, niin ei tuo hanen kielenkehitystaan vaaranna. Pain vastoin, hanhan on se joka on kielellisesti vahvoilla tuossa ryhmassa. Eri asia sitten jos ap:lla on muita syita karttaa ulkomaalaistaustaisia kuin kieliasiat...?
Olen englannin opettaja. :) Mutta toki varmasti huonoa englantia puhuvia englanninopettajiakin on.
Tästähän tässä ketjussa ei kuitenkaan ollut kyse, että se siitä.
-26
Ihmetyttää, että tilanne voi olla tuo. Ei pk-seudullakaan ole niin paljon maahanmuuttajia, että niitä olisi joka ryhmässä enemmistö... Miksi maahanmuuttajataustaiset laitetaan samoihin ryhmiin samoihin ja kouluihin??? Kyllä ihan varmasti olisi kaikille parasta, kun heidät ripoteltaisiin eri ryhmiin ja kouluihin.
Oma tyttäreni oli 10 vuotta sitten koululuokassa, jossa oli vain pari mamu-tyttöä. Näitä tyttöjä kiusattiin, eikä kukaan ollut heidän kanssaan. Kun sanoin omalle lapselleni, että heidän kanssaan pitää olla, kävi hyvin pian niin, että minun lapseni laitettiin monessa aineessa heidän kanssaan pienryhmään!!!
En voi käsittää opettajien ja muiden virkamiesten toimintaa Suomessa. Mamuja ei haluta/osata sopeuttaa Suomeen, vaan ruokitaan rasismia ja muuta vastarintaa.
Arvatkaa, hyväksyinkö minä sen, että minun lapsestani tehtiin joku virallinen mamujen ystävä ja suomen kielen tukiopettaja?
Johan se kestikin. Minulla ei ole mitään maahanmuuttajia vastaan ja on vain rikkaus että heitä tuolla päiväkodissa on. En kuitenkaan koe positiivisena sitä tilannetta että ryhmässä suomenkielisiä on vähemmistö. Todellakin itsekkäästi ajattelen oman lapseni parasta, en halua häntä "tukilapseksi" toiskieliseen joukkoon. ap
Sinä et, ap, halua asettaa omaa lastasi "tukilapseksi" maahanmuuttajien lapsille, mutta jonkun toisen täytyy niin tehdä, eikö niin?
Tämä on just niin tätä. Ajetaan ja edesautetaan ideologiaa, joka ei toimi käytännössä. Mutta niin pitkään kun se ei ole oma ongelma, ongelmaa ei nähdä.
>=(
En voi käsittää opettajien ja muiden virkamiesten toimintaa Suomessa. Mamuja ei haluta/osata sopeuttaa Suomeen, vaan ruokitaan rasismia ja muuta vastarintaa
"Ruokitaan rasismia ja muuta vastarintaa" - oikeastiko? Ei sitä kenenkään tarvitse erikseen ruokkia, vastarinta nousee olosuhteiden mahdottomuudesta ja tilanteiden toimimattomuudesta!
Höpönhöpöä koko sopeuttaminen; kaunis sana, joka ei kestä todellisuutta. Olisitko sinä sopeutettavissa somalialaiseen kulttuuriin? Miksi olet niin ylimielinen, että luulet sen toisinpäin onnistuvan?
Arvatkaa, hyväksyinkö minä sen, että minun lapsestani tehtiin joku virallinen mamujen ystävä ja suomen kielen tukiopettaja?
Tottakai hyväksyit, kai haluat elää niinkuin opetat ja mitä muilta oletat?
jos kielimuuri haittaa leikkimistä tyttöjen kanssa. Kun oma poikani oli hoitopaikassa, muut samanikäiset olivat tyttöjä. (Pienemmissä oli sitten poikiakin.) Kyllä hän leikki sujuvasti niiden tyttöjen kanssa; ei ollut mitään ongelmaa. Jotkut pienemmistä pojista taas ottivat hänet "esikuvakseen", ihan herttaista oli meininki.
Lapseni on 2-kielinen muutenkin. Meillä on hyvä koti ja uskon sen riittävän kielitaidon eli kahden kotikielen ylläpitoon.
Loman jälkeen koitti yllätys: 4-vuotias tyttömme on ainoa suomenkielinen ryhmän tytöistä. Ryhmän muilla 5 tytöllä ei ole yhdelläkään kotikielenä suomi.
Huolestuttaa tytön kielenkehitys ja se saako leikkikavereita, jos toiset leikkivät omalla äidinkielellään ja suosivat omakielisiään.Osallistunko white flight -ilmiöön ja siirrän lapsen toiseen ryhmään tai päiväkotiin?
Mä vaihtaisin päiväkotia, olisin jo vaihtanut!
ja jos lapsella ei oikeatsi olisi ketään kaveria ryhmässä pyytäisin ryhmänvaihtoa.
Alle kouluikäiset kutenkin useasti leikkivät ihan sujuvasti keskenään sukupuolesta riippumatta. Noin pienissä selkeä jako tyttöihin ja poikiin on harvinaista.
mä olen ollut töissä sellaisissa päiväkodeissa, joissa on maahanmuuttajataustaisia lapsia, niin eivät ne lapset kyllä puhu PK:ssa keskenään kotikieliään vaan suomea.
Huolestuttaa tytön kielenkehitys ja se saako leikkikavereita, jos toiset leikkivät omalla äidinkielellään ja suosivat omakielisiään.Osallistunko white flight -ilmiöön ja siirrän lapsen toiseen ryhmään tai päiväkotiin?
muut lapset kuitenkin osaavat suomea, niin enpä olisi huolissani. Olen itse kaksikieliseltä paikkakunnalta, eikä kenenkään äidinkieli kärsinyt, vaikka leikittiin myös ruotsinkielisten kanssa. Todennäköisesti päiväkodin kieli on kuitenkin suomi, joten en usko tulevan ongelmia.
Rikastuttaisivatko muut tytöt lapsesi osaamista? Mitä kieltä henkilökunta puhuu. Lapset ovat uskomattoman sopeutuvaisia :) Jospas saisi jonkun vieraskielisen kaverin? Tai vaikka leikkisi poikien kanssa? Älä nyt heti ainakaan luovuta vaan usko omaan lapseesi :D
Lapsesi saattaa oppia vieraan kielen ihan huomaamattaan.
En minkään rasismin takia, vaan ei lapsen kehitys tai sosiaaliset taidot ole leikkimisen aihe.
Vertaisryhmä pitää olla ja erikieliset nyt ei oikein ole vertaisryhmä.
lähinnä vain keskenään viime vuoden. Näistä 3 muusta myös yhdellä on sama äidinkieli ja loput 2 keskenään samankielisiä. Yksikään ei osaa hyvin suomea, vain yksi heistä on syntynyt Suomessa.
kotiin, ettei lapsiraukka saa traumoja.
Puolikielisessä ympäristöstä on pelkkää haittaa tuossa iässä.
Johan se kestikin.
Minulla ei ole mitään maahanmuuttajia vastaan ja on vain rikkaus että heitä tuolla päiväkodissa on. En kuitenkaan koe positiivisena sitä tilannetta että ryhmässä suomenkielisiä on vähemmistö. Todellakin itsekkäästi ajattelen oman lapseni parasta, en halua häntä "tukilapseksi" toiskieliseen joukkoon.
ap
Lapseni englanninkielisessä (ei kielikylpy) päiväkodissa kiellettiin lapsia puhumasta omaa kieltään, koska on epäkohteliasta puhua kieltä jota kaikki eivät ymmärrä. Kenellekkään 3-vuotiaalle ei tuottanut mitään vaikeutta tajuta tätä.