Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äh. Lapsi on ainoa suomenkielinen tyttö päiväkotiryhmässään. Mitä sinä tekisit?

Vierailija
15.08.2011 |

Loman jälkeen koitti yllätys: 4-vuotias tyttömme on ainoa suomenkielinen ryhmän tytöistä. Ryhmän muilla 5 tytöllä ei ole yhdelläkään kotikielenä suomi.

Pojat ovat suomenkielisiä mutta tyttömme ei juurikaan poikien kanssa leiki.

Huolestuttaa tytön kielenkehitys ja se saako leikkikavereita, jos toiset leikkivät omalla äidinkielellään ja suosivat omakielisiään.

Osallistunko white flight -ilmiöön ja siirrän lapsen toiseen ryhmään tai päiväkotiin?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se olla, että menisi hyvin tuossa ryhmässä, mutta kun lapseni on minulle ainutlaatuinen, en haluaisi häntä koekaniiniksi. Joten vaihtaisin pois ryhmästä.

testatkoot jonkun muun lapsella, ei minun.

Vierailija
2/53 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapseni suomi ei sekään ole kamalan vahva, joten hän kyllä tarvitsee siihen kielenkehitykseen tukea päiväkodissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni (4v) kuulee kotona kolmea kieltä, joista kahta puhutaan hänelle osoittaen ja kolmatta hän kuulee päivittäin ison osan ajasta. Kahta ensimmäistä hän osaa sujuvasti ja kolmannestakin jotain. Puhumisessa ei ole mitään ongelmia ja kieli on oikein monipuolista. Kielenkehityksen takia en siis vaihtaisi lastasi mihinkään. Jos taas muuten jää leikeissä ulkopuoliseksi ja on sitä vielä pidemmänkin ajan jälkeen niin voisin vaihtoa harkita. En tosin usko näin käyvän, sillä lapset on joustavia ja sopeutuvaisia. Huolesi on turha.

Vierailija
4/53 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä tuleman pitää...

Arvatenkin jos kyse on siitä, että perheessä on vanhempien äidinkielten paikkana käytössä bad english.

Vierailija
5/53 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisella lapsella on minusta oikeus olla suomalainen myös päiväkodissa ja kieli on tärkeä osa sitä. Jos aikoo asua ja elää Suomessa, on syytä hyväksyä se, että täällä puhutaan suomea. Miksi ihmeessä pyrkiä kotouttamaan väkeä, joka ei halua kotoutua?

Eli kysy päiväkodista, voivatko vaatia käytettäväksi vain suomea. Tai vaihtoehtoisesti opeta tytöllesi, että tämänkään ei tarvitse kieltä osata eikä opettajien käskyjä kuunnella.

Vierailija
6/53 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ainut pelkoni ko. tilantessa olisi se, että lapsi ei välttämättä saa leikkikavereita. Tilanne voisi olla sama, jos vaikkapa ryhmässä olisi viisi suomenkielistä tyttöä, joista kaksi ja kaksi tuntisi ennalta ja oma olisi tavallaan ulkopuolinen.

Pyytäisin päiväkodin henkilökuntaa seuraamaan ja ohjaamaan tilannetta sen verran, että myös oma lapsi pääsee (tyttöjen) leikkeihin mukaan. Jos ja kun näin käy, on lapsellesi varmasti vain rikkaus tutustua vieraisiin kieliin ja kulttuureihin. Ja itseasiassa lapset ovat aika samanlaisia kulttuurista riippumatta :)

Vierailija
7/53 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on siellä päiväkodissa nimenomaan oppimassa suomea.

Ongelma vain on juuri tuo, että heidätkin pakataan yhteen ja samaan syssyyn. Meidän lähipäiväkodissakin oli älykkäästi oma puolipäiväryhmä kielen oppimista varten kotona olevien maahanmuuttajien lapsille. Paljon järkee... Koko ryhmässä ei ollut yhtään suomenkielistä lasta, joten eipä se suomen kieli kamalasti sitten kellään kehittynyt...

Vierailija
8/53 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulleko viestisi oli? Meidän 4v kuulee siis minulta suomea, isältään isänkieltä ja minä ja mies puhumme keskenään englantia (joskin kumpikin ymmärtää toistensa äidinkieliä). Lapselle emme puhu englantia lainkaan, mutta lapsi ymmärtää sitäkin jonkun verran. Lapsen isä on itsekin monikielisestä perheestä ja puhuu myös englantia natiivintasoisesti äidinkielensä lisäksi. Minä taas työskentelen englanniksi, joten tuskin tarvii huolehtia siitä, että lapsemme kuulisi huonoa englantia.

-26

Vierailija
9/53 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulleko viestisi oli? Meidän 4v kuulee siis minulta suomea, isältään isänkieltä ja minä ja mies puhumme keskenään englantia (joskin kumpikin ymmärtää toistensa äidinkieliä). Lapselle emme puhu englantia lainkaan, mutta lapsi ymmärtää sitäkin jonkun verran. Lapsen isä on itsekin monikielisestä perheestä ja puhuu myös englantia natiivintasoisesti äidinkielensä lisäksi. Minä taas työskentelen englanniksi, joten tuskin tarvii huolehtia siitä, että lapsemme kuulisi huonoa englantia. -26

että aksentti ei tosiaankaan tarkoita huonoa englantia (tai muuta kieltä). HArva suomalainen tai muukaan ei-englanninkielinen pääsee täysin aksentistaan, vaikka asuisi ulkomailla vuosikymmeniä. Lapsena kielen oppinut on eri asia. Silti puhe voi olla natiivitasoista, rikasta ja siinä mielessä täydellistä. Ja toisaalta alkuasukkaalla se voi olla hyvinkin köyhää ja suppeaa sanavarastoltaan.

Mutta minä en huolehtisi ap:na. Pääasia on, että päiväkodin henkilökunta osaa huolehtia siitä, etä lapsi ei jää joukon ulkopuolelle, kuun kerran on vaara, että muodostuu kuppikunta ja yksi on siitä vähän erillään. Parhaimmillaan lapsi jopa oppii ihan sivussa uuden kielen ja nuo erikieliset lapset kyllä oppivat suomea päiväkodin arjessa. Enkä aliarvioisi poikien seuraa, ainakin meillä kaveriporukassa on ikävuosina 4-6 ollut niin tyttöjä kuin poikia.

Vierailija
10/53 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tyytyy siihen, mitä saa. Mutta jos välittää lapsestaan niin kannattaa hiukan puolustaa lapsen oikeuksiakin.

Vierailija
11/53 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

monta vuotta, niistäkin vuosista osan päiväkotiryhmissä, joissa valtaosa on maahanmuuttajia. Kurja tuo tilanteesi, mutta mielestäni turhaan huolit. Kokemukseni mukaan suomenkielisten lasten kielenkehitys ei ole kärsinyt. Ulkopuolisuuden tunne sen sijaan voi tulla lapselle, mikäli on hieman arempaa sorttia. Voimakastempperamenttinen sitten ottaa paikkansa, vaikka lennätettäisiin joka aamu mogadishuun hoitoon. Mitäpä jos kysyisit päiväkodissa, onko mahdollista ottaa lapsi mukaan jonkin toisen ryhmän pienryhmätoimintaan, kerhoja tms.? Tai jos lapsi voisi mennä näinä vapaina leikkiaikoina toiseen ryhmään leikkimään? Kyllähän vertainen seurakin on tärkeää, mutta eivät suomea toisena kielenään puhuvat haitaksi lapsellesi ole.

Vierailija
12/53 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmen kielen sekasotkussa jokin kieli väkisin kärsii. Naurettavinta on paasata näitä "minä teen töitä enkuksi, joten en voi puhua huonoa enkkua..."

Kyllä tasan se työkieli-enkku voi olla - ja tosi usein on - erittäin huonoa. Enkuksihan se tankero-Karjalainenkin töitään teki...

Vierailija
13/53 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä pyrkiä kotouttamaan väkeä, joka ei halua kotoutua?

Päättelit sitten, että nämä lapset "eivät halua kotoutua Suomeen"?

Vierailija
14/53 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä pyrkiä kotouttamaan väkeä, joka ei halua kotoutua?

Päättelit sitten, että nämä lapset "eivät halua kotoutua Suomeen"?

Vierailija
15/53 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen tutusta pk-ryhmästä siirrettiin kaikki 5-vuotiaat toiseen ryhmään. Omani oli tosi hyvä kaveri heidän kanssaan. Nykyisessä ryhmässä on uusina lapsina sitten paljon 2-3 v. lapsia, katselin että lokeroissa oli vaippoja ja tosi pieniltä näyttävät. Omani lisäksi ryhmässä on yksi toinen 4 v. lapsi ja hänellä on kehitysviivästymä. Oma tyttöni on sensijaan kehityksessä reippasti edellä (lastentarhanopettajankin mukaan) ja en kyllä ymmärrä miksei häntäkin voitu siirtää isompien ryhmään... Lasta itseä harmittaa ihan hirveästi olla "vauvojen" kanssa samassa ryhmässä kun itse osaa jo jonkin verran lukea ja on liikunnallinen ym. Päiväkoti ei nyt tue hänen kehitystään kyllä enää ollenkaan.

Vierailija
16/53 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmen kielen sekasotkussa jokin kieli väkisin kärsii.

Koska asiaa on tutkittu aika paljon. Puhuminen voi lähteä käyntiin hitaammin, mutta tuollaisessa ympäristössä, jossa kukin kieli liittyy johonkin henkilöön ja ollaan systemaattisia siinä, lapsi oppii aidosti kolmikieliseksi. Kielet eivät kylläkään aina ole samassa asemassa, vaan voivat olla enemmän kotikieltä, tunnekieltä, opiskelukieltä jne.

Naurettavinta on paasata näitä "minä teen töitä enkuksi, joten en voi puhua huonoa enkkua..." Kyllä tasan se työkieli-enkku voi olla - ja tosi usein on - erittäin huonoa. Enkuksihan se tankero-Karjalainenkin töitään teki...

Totta. Tosin minä olen sitä mieltä, että jos kutsuu englantia enkuksi (kouluasioiden ulkopuolella) on jotenkin jämähtänyt teinimaailmaan.

Vierailija
17/53 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kuulee suomea päivittäin. Suurempi uhka lapsesi kielen kehitykselle olisi jos vaikka et lukisi hänelle kirjoja.

Itse olen kaksikielienen kuten lapsenikin jotka ovat käyneet päiväkodin ja koulun ruotsinkielellä. Kotona käytetty ja luettu molemmilla, kuitenkin ruotsia suosivasti. Yhyteiskunta on silti niin vahvasti suomenkieleinen, että kieli väkisin vahvistuu harrastuksissa y.m. Arvioisin lapseni täysin kaksikielisiksi.

Vierailija
18/53 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kysy päiväkodista, voivatko vaatia käytettäväksi vain suomea.

Eli sinusta olisi esim. ok, jos perheesi muuttaisi ulkomaille ja lapsesi ryhmässä olisi sattumalta toinen suomenkielinen lapsi, he eivät kuitenkaan saisi puhua keskenään suomea?!?

Pakko olla provo, ei näin tyhmiä ihmisiä voi ollakaan!

Vierailija
19/53 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttäresi opettelisi leikkimään myös poikien kanssa niiden erikielisten tyttöjen lisäksi.

Päiväkodissa on aikuisia ja tyttösi saa kuulla riittävästi suomenkieltä hoitajilta sekä muilta suomalaisilta lapsilta.

En olisi huolissani, kokisin tuon pikemminkin rikastuttavana tekijänä lapseni elämässä.

Itse olen joskus hieman rasismiin taipuvainen mutta lapseni olen kuitenkin onnistunut kasvattamaan suvaitsevaisiksi.

Heillä on kavereinaan ulkomaalaistaustaisia lapsia ja siihen tottuivat jo päiväkoti-ikäisenä.

Uusi polvi uudet tuulet - me kalkkikset pidetään mölyt mahassa ja yritetään suvaita.

Meillä on tapana karsinoida ihmisiä mm. ulkonäön, etnisen taustan, uskonnon vuoksi.

Suvaita ei tarvitse huonoa käytöstä keneltäkään, rikollista toimintaa ja muuta laitonta tai sopimatonta.

Vierailija
20/53 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä Ap turhaan huoli. Pidä vain huolta, että juttelet lapsesi kanssa, luet hänelle jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän