Astmaa sairastavat/astmasta tietävät!
Mikä olis hyvä astmalääke?Itsellä jo vuosia Symbicort,tarvittaessa Bricanyl,ja mietin lääkäriin menemistä,kun tuntuu,että ei suihkeet enää auta.
Pärjäsin tähän kesään asti ihan hyvin,nyt joudun tuota avaavaa ottamaan joka päivä monta kertaa,ja silti välillä vaan yskittää ja ahdistaa.
Peffiä puhallan parhaimmillani noin 350,ja heikoimmillani alle 300.Nämä arvot on aina olleet aika huonoja,ei koskaan yli 400.
Kommentit (37)
vahvempia lääkkeitä?
t. utelias ei-astmaatikko
mitäs sit kun ei enää oo uusia eikävahvempia lääkkeitä?
t. utelias ei-astmaatikko
Niinkin voi käydä. Tullaan toimeen alhaisilla pef-arvoilla (= hengityksen tilavuuksilla). Ei juosta, hiihdetä, kuljeta ulkona pakkasella jne.
Niitäkin on, joille näin käy.
Mulla vaikea astma. Nykyään lähes kaikki asiat pahentaa sitä, mutta erityisen vaikeita ovat keväät. Silloin olen täysin sisällä. Mun pef yleensä 350-400. Käytän lähes koko ajan Symbicortia maksimiannoksen (8 annosta) ja lisäksi menee Singulair. Keväisin menee myös vanhanaikainen astmalääke teofylliini ja keuhkoahtaumalääke Spiriva ja allergialääke Kestine ja välillä 10-40 mg tablettimuotoista kortisonia. Mulla siis voi sanoa, että on "kaikki mahdollinen" käytössä jo nyt. Ei ole siis enää mistä kiristää noissa keväissä.
Mulla tosi hankalaa siis - en voi olla ulkona kevään siitepölykausina, ei kestä hellettä, en kestä pakkasta. Syke on koko ajan hirmuisen korkealla ja verenpainekin on noussut. Nämä varmastikin sekä astmasta että astmalääkkeistä johtuvia, mutta näillä nyt elellään, kun ei mitään tälle tilanteelle voi.
Onko joku muuttunut elämässäsi, kun nyt on noin hankalaa? Onko koti tai duunipaikka homeessa?
Ilmanmuuta lääkäriin.
Niin ja Singulairia ei kannata pelätä. Mullekin se tuotti kamalia sivuvaikutuksia, mutta tuhmasti siirsin sen oton illasta aamuun ja enää en näe hallusinaation kaltaisia sairaita unia.
Poikani oirehti vauvana mummolassa missä oli kissa ja koiria. Poika oli tissimaidolla vielä, eli ihan ihan pieni kun itse äitinä aloin epäilemään, että jotain on vialla. Mummot, ukit ja mummolan vieraat olivat aina sitä mieltä, että vauvan korina on vaan maitoa kurkussa. Minusta ei ollut.
Parivuotiaana mummolassa alkoi saada flunssan kaltaisia oireita sekä selvää hengenahdistusta, mentiin lääkäriin ja sieltä spiralle..ei tutkittu astman mahdollisuutta kuitenkaan mitenkään.
Mummolapaikkakunnalla spiralla käytiin samana kesänä vielä kerran ja seuraavanakin kertaalleen, pojalle kun oli jätetty spira nimellä jos joutuu vielä käymään.
Tultiin kotiin ja mentiin lääkäriin astmadiagnoosin ja oikeiden lääkkeiden toivossa.
Lääkäri katsoi tietoja; oltiin käyty spiralla siellä mummolassa jo pariinkin otteeseen ja kertoi että niiden mukaan pojallamme on astma. Papereista näki, että mummolalääkäri oli kirjoittanut sinne, että poika hengittää pinnallisesti apulihaksilla, selvä vaikeus hengittää eläinkontaktin jälkeen.
Nyt poika on 12-vuotias. Astma ei juurikaan haittaa muutoin kuin eläinkontakteissa, kovassa pakkasessa ja kovassa fyysisessä rasituksessa.
Lääkkeenä on edelleen lapsuusajan lääkkeet, tosin hätäpäissään ottaa myös isänsä avaavaa Ventoline Diskus 200 mg ja kortisonina Flixotide Evohaler 50mg..
Kouluterveydenhoitajalle olen kertonut tämän saman aina, hän epäilee pojan astmaa koska sitä ei ole koskaan virallisesti tutkittu.
Missään pojan papereissa ei ole ylläolevan parempaa astmadiagnoosia.
On tiedossa, että poika on eläinkontaktien yhteydessä aikoinaan joutunut käymään spiraa hengittämässä.
Kysymys kuuluukin siis: Onko pojallani teidän muiden astmaatikkojen mielestä astma ja kuinka toimia saadakseen tuon diagnoosin ihan oikeastì??
Astmadiagnoosiin tarvitaan se, että pef paranee oleellisesti astmalääkkeillä eli tarvitaan tyyliin 2 viikon pef-seuranta lääkkeillä ja lisäksi pitää olla säännöllisessä käytössä olleet astmalääkkeet puoli vuotta. Koska itse oireilin lukemattomia vuosia vain keväisin en saanut vuosikausiin astmadiagnoosia vaan diagnoosina oli ennemmin tyyliin "voi tulla joskus astma" ja sit oli vaan astmalääkkeet käytössä.
Viikon vinkki: jos astmadiagnoosia ei ole, niin yritä ottaa pojalle sairaskuluvakuutus. Mulla oli onneksi sen 15 vuotta mitä jouduin lääkkeitä käyttämään, mutta ei vielä ollut koskaan puolta vuotta kerralla. Nykyään kukaan lääkäri ei uskaltaisi kyllä minulta pois ottaakaan lääkkeitä, joka on usein myös vaatimuksena diagnoosin tekovaiheessa.
Keuhkoläääkärille menoa sit suositan, jos diagnoosin haluaa.
Tutkimukset on jotenkuten kesken. Kontrollikäynti syksyllä.
Pojan hengitys on aina flunssan yhteydessä niin tukossa, että on annettava parin päivän ajan useita kertoja avaavaa läääkettä (ventoline) Nyt saimme kokeiluun kortisonilääkityksen (seritine ?) ja en ole flunssaan huomannut siitä helpotusta. Lääkäri ei ole maininnut mistään muusta kortisonilääkkeestä eikä annoksesta, nyt 1-2 hv 2x päivässä 3 kk ajan ja sen jälkeen flunssan yhteydessä 1-2 viikon ajan. Lisäksi tarvittaessa avaavaa. Ventolinea ei tarvita muuten juuri ollenkaan, paitsi mummolassa.
Poika saa mummolassa astmaoireita eläimistä ja tupakasta. Ei tarvitse kovin usein käydä kylässä.. Allergiatesteissä ilmeni eläinallergioita, muttei muita. Epäilen silti olevan jotain ruoka-aineallergiaa, koska iho on jatkuvasti näpyillä ja kuivan ja karhea. (normaali atooppisen ihon hoito ei auta).
En ole saanut vielä mitään virallista disgnoosia, vaikka selviä astmaoireita on. Sairauskuluvakuutusta ei ole, joten kaikki menee omasta pussista.
Poikani oirehti vauvana mummolassa missä oli kissa ja koiria. Poika oli tissimaidolla vielä, eli ihan ihan pieni kun itse äitinä aloin epäilemään, että jotain on vialla. Mummot, ukit ja mummolan vieraat olivat aina sitä mieltä, että vauvan korina on vaan maitoa kurkussa. Minusta ei ollut.
Parivuotiaana mummolassa alkoi saada flunssan kaltaisia oireita sekä selvää hengenahdistusta, mentiin lääkäriin ja sieltä spiralle..ei tutkittu astman mahdollisuutta kuitenkaan mitenkään.
Mummolapaikkakunnalla spiralla käytiin samana kesänä vielä kerran ja seuraavanakin kertaalleen, pojalle kun oli jätetty spira nimellä jos joutuu vielä käymään.
Tultiin kotiin ja mentiin lääkäriin astmadiagnoosin ja oikeiden lääkkeiden toivossa.
Lääkäri katsoi tietoja; oltiin käyty spiralla siellä mummolassa jo pariinkin otteeseen ja kertoi että niiden mukaan pojallamme on astma. Papereista näki, että mummolalääkäri oli kirjoittanut sinne, että poika hengittää pinnallisesti apulihaksilla, selvä vaikeus hengittää eläinkontaktin jälkeen.
Nyt poika on 12-vuotias. Astma ei juurikaan haittaa muutoin kuin eläinkontakteissa, kovassa pakkasessa ja kovassa fyysisessä rasituksessa.
Lääkkeenä on edelleen lapsuusajan lääkkeet, tosin hätäpäissään ottaa myös isänsä avaavaa Ventoline Diskus 200 mg ja kortisonina Flixotide Evohaler 50mg..Kouluterveydenhoitajalle olen kertonut tämän saman aina, hän epäilee pojan astmaa koska sitä ei ole koskaan virallisesti tutkittu.
Missään pojan papereissa ei ole ylläolevan parempaa astmadiagnoosia.
On tiedossa, että poika on eläinkontaktien yhteydessä aikoinaan joutunut käymään spiraa hengittämässä.
Kysymys kuuluukin siis: Onko pojallani teidän muiden astmaatikkojen mielestä astma ja kuinka toimia saadakseen tuon diagnoosin ihan oikeastì??
ja rasitusastmalle kuulostaa myös. Kouluterkkarin kautta voi päästä koululääkärille ja siitä eteenpäin. Ehkä nopeampi tie suoraan vaan terveyskeskukseen lääkärille. Veikkaisin, että saisitte pef-mittarin kotiin ja seuraatte puhalluksia jonkun aikaa, testejäkin voi tehdä tk:ssa ja tulosten perusteella lääkäri päättää jatkohoidoista ja diagnoosista.
Itse olin lapsen samanlainen oireilija 60-70-luvulla. Silloin ei astmalääkkeitä ollut samalla lailla kuin nykyään. Kuureina sain jotain nestemäistä ja söin usein antibiootteja. Muistan olleeni myös tutkimusjaksolla sairaalassa. Pakkasilla vältin ulkoilua ja jotain lääkkeitä söin esim. heinien kukinta-aikaan ja lomareissuilla eläinkodeissa.
Lasten syntymän jälkeen astma tutkittiin kunnolla, koska yleiskuntoni huononi reilusti ja vinguin pienestäkin rasituksesta.
Miten äkkiä Seretide vaikuttaa pef-arvoihin ja muutenkin astmaan?
Sain tänään ko. lääkkeen Flixotiden tilalle. Ventoline on Seretiden kaverina.
Pef romahti huimasti matalemmalle ja aamulla oli henki ahtaalla.
2 pahaa hengitystietulehdusta(toinen luokiteltiin jo influenssaksi) ja söin 2 antibioottikuuria.Sen jälkeen olen ollut vähän heikossa hapessa koko ajan.Tää lääkäri olikin sitä mieltä,että nää sairastelut nyt vaikutti tähän astman pahenemiseen.Aikaisemmin en tarttenut ollenkaan mitään avaavia.
Onneksi menin nyt tuolle lääkärille:)Ja tahtoisin päästä kyllä kokonaan suihkeista eroon!
Tuliko sinulle tuosta Singulairista haittavaikutuksia,esim. painajaisia?Senhän vois kai ottaa myös aamuisin,jos huonontaa unia.
astmälääkkeenä Beclomet ja Buventol, alkoi sitten tuntumaan että ei auta. Jatkuvasti piti käyttää avaavaa ja lisänä hoitavaa kaksinkertaisella annostuksella. Kävin lääkärissä viime vuoden keväällä ja mulle määrättiin Ventoline, Seretide, Flixotide sekä Singulair. Ja kortisonikuuri. Kortisonia piti muistaakseni syödä parin viikon kuuri ja muita käyttää parin kuukauden jakso putkeen täydellä annostuksella. Tilanne helpottui ja sain jättää Seretiden pois (siitepölykausina ja flunssissa ottaa taas käyttöön) ja avaavaa vain ottaa tarvittaessa.
Tilanne on muuten hyvä, ei ahdista henkeä. Mutta olen huomannut että mulla edelleen jatkuvasti nousee keltaisen vihreää räkää keuhkoista ja aamuisin niistän nenästä kuivunutta vihreää räkää. Onko tuo normaalia?
Aamulla:
Symbicort 200 X 2 hengenvetoa
Pulmicort 400 x 2 hengenvetoa
Päivällä sekä tarvittaessa:
Bricanyl 0,5 X 1-2 hengenvetoa
Illalla:
Symbicort 200 X 2 hengenvetoa
Pulmicort 200 X 2 hengenvetoa
Montelukast Krka tabletti 10mg (Sinculairia vastaava)
Noita tabletteja vedetään kuurina esim. 3kk ja sitten pidetään pari kuukautta taukoa ja sitten taas 3kk kuurina.
Silti kun astamkohtaus iskee joudun ottamaan maksimi annoksen kaikkia kolmea piippua.
Buteyko-hengitä vapaasti.Onko kellään kokemusta tästä?Tämän mukaan vois päästä eroon suihkeista ja astmasta,ja monesta muustakin taudista!
astmälääkkeenä Beclomet ja Buventol, alkoi sitten tuntumaan että ei auta. Jatkuvasti piti käyttää avaavaa ja lisänä hoitavaa kaksinkertaisella annostuksella. Kävin lääkärissä viime vuoden keväällä ja mulle määrättiin Ventoline, Seretide, Flixotide sekä Singulair. Ja kortisonikuuri. Kortisonia piti muistaakseni syödä parin viikon kuuri ja muita käyttää parin kuukauden jakso putkeen täydellä annostuksella. Tilanne helpottui ja sain jättää Seretiden pois (siitepölykausina ja flunssissa ottaa taas käyttöön) ja avaavaa vain ottaa tarvittaessa. Tilanne on muuten hyvä, ei ahdista henkeä. Mutta olen huomannut että mulla edelleen jatkuvasti nousee keltaisen vihreää räkää keuhkoista ja aamuisin niistän nenästä kuivunutta vihreää räkää. Onko tuo normaalia?
http://www.astmapysakki.fi/
Itse jo harkitsin tällaisen tekniikan opettelua viime talvena kun oli tosi paha infektio/astmakausi.
Kävin tänään yksityisellä keuhkolääkärillä ja sain Singulair(halpaversion) ja kortisonikuurin.Ja ohjeeksi,että ei sitä avaavaa! Olin sitä vedellyt monta viikkoa,jopa 10 suihketta päivässä.Se kuulemma vaan pahentaa tätä astmaa.
Kyllä kannatti käydä asiantuntijalla!Työterveydessä kun valitin hengenahdistuksesta,sanoi vaan,että ota sitä avaavaa...vaikka sanoin,ettei auta...
Kävin tänään yksityisellä keuhkolääkärillä ja sain Singulair(halpaversion) ja kortisonikuurin.Ja ohjeeksi,että ei sitä avaavaa! Olin sitä vedellyt monta viikkoa,jopa 10 suihketta päivässä.Se kuulemma vaan pahentaa tätä astmaa.
Kyllä kannatti käydä asiantuntijalla!Työterveydessä kun valitin hengenahdistuksesta,sanoi vaan,että ota sitä avaavaa...vaikka sanoin,ettei auta...
Toivotaan, että sulle käy kuin mulle. Eli jatkossa tabletti riittää ja olosi nimenomaan kohenee. Mulla kahdessa viikossa tosiaan tuli mieletön parannus elämään ja oloon. Ihan kuin olisin koomasta herännyt.
Minulla lievä astma. Mutta samantapaista hengenahdistusta kuin astmassa aiheuttaa minulle myös jonkin verran rintarangan falsettilukot. Käynkin niitä aukasemassa fysioterapeutilla neljän kuukauden välein.
Minun astmatilanteeni helpottui paljon kun kokeilin jättää hetkeksi perunan ja maidon pois ruokavaliostani. Perunaa en kestä enää ollenkaan vaan siitä tulee ahdistava ja kuristava olo jo pienestä määrästäkin. Maitoa voin käyttää juustoina ym, pieniä määriä mutta en voi esim. juoda. Tai tänään kokeilin laittaa maitoa kaakaooni ja nyt on kurkussa "pala" ja ahdistava olo...