Opettaja vaihtui:näkeekö uusi ope edellisen vuoden wilma-keskustelut?
Näkeekö hän siis mitä pikaviestejä on edellisen opettajan kanssa kirjoiteltu? Törkeää jos näkee. En ole edes ajatellut asiaa aikaisemmin. Mutta eikö se pikaviestit pitäisi olla henk.koht.viestejä, ikäänkuin sähköpostikin?
Kommentit (38)
kommentoin vielä, että sellainen tieto kulkee siirtopalavereissa, ei wilman kautta.
Se yks ja sama ope.
henk. koht. wilmatunnukset. Jos virkaope ei ole viestejä poistanut (yleensä ei ole), sijainen näkee kaiken. Sehän on sama kuin muissa työpaikoissa sijaiselle annettaisiin viranhaltijan meiliosoite. Tyhmää, mutta totta.
Koko koulu ei näe muiden viestejä. Oppilastiedot toki näkyvät joka opelle.
T: Opettaja pääkaupunkiseudulta
että jokaisella on omat viestiosiot, mutta yhdellä klikkauksella ne saa jaettua koko opettajakunnalla. Joskus olen tehnyt sen vahingossa, toisinaan jaamme huvin vuoksi "hassun hauskoja" vanhempien rutinoita yleisesti. Se on ikään kuin koko koulun uutisvirta (vain opettajille toki), jossa voimme jakaa haluammme viestit ja tiedot. Täytyy sanoa, että kaikki "herkkupalat" eli tyhmimmät vanhempien viestit menevät välittömästi uutisvirtaan!! :DDD
tuo uutisvirta -ominaisuus käytössä. Se oli lisämaksullinen juttu, mutta rehtorin mielestä hyvä lisäys perus-wilmaan. Meillä myös nauretaan tyhmille vanhemmille... :D
Meillä ei jaeta erikseen mitään ellei siihen ole aihetta työn kannalta. Tollanen virnuiluhan on äärimmäisen lapsellista. Luulin olevani töissä keskinkertaisella moraalilla varustetussa koulussa, mutta taidammekin olla aika fiksuja.
Yläkoulun ope
Mutta monet keskustelut koulunkäynnistä käyty. Olen ollut siinä uskossa että vain hän näkee ne, en olisi varmaan ihan kaikkea kirjoittanut jos olisin tiennyt että muutkin näkee ne.
on eri näkymät. Jos vanhempi poistaa omansa, ne jäävät vielä opettajalle.
ps. Meilläkin on tuo uutisvirta ja yläkoulu olemme. Mekin (pakko myöntää) tapaamme hirnua perjantaisin tietyille viesteille...
Meillä ei näy toisten saamat viestit, emme me niitä tarvitsekaan. En myöskään näe muiden opetusryhmien arvosanoja kuin niiden, joita opetan. Ei kaikkien keskustelut saa näkyä kaikille, siinähän vaarantuu salassapitovelvollisuuskin.
Eli AP! Kysy koululta, näkyykö viestit kaikille? Ei saisi näkyä kuin lähettäjälle ja viestiin merkitylle vastaanottajalle.
T. Wilman oman koulunsa pääkäyttäjä
Wilmassa voi viestittää ainakin kahdella eri tavalla. Toinen on sähköpostimainen viestitoiminto, jonka viestit näkyvät vain niille, joille ne on lähetetty. Näitä viestejä ei voi jälkikäteen toisen postilaatikosta poistaa. Toinen tapa viestiä on laittaa lyhyempiä kommentteja poissaolotoiminnon kautta, esim. yläkouluissa opettajat käyttävät paljon tätä. Nämä lyhyet kommentit näkyvät kunnan/koulun asetuksista riippuen joko a) vain kyseiselle opettajalle ja huoltajalle, b) edellisten lisäksi myös luokanvalvojalle tai c) kaikille opettajille. Tällaisen kommentin saa poistettua, jolloin se ei enää näy kenellekään.
Lisäisin vielä, että kenenkään EI TARVITSE EIKÄ PIDÄ luovuttaa omia wilmatunnuksiaan muille. Kuten ei sähköpostitunnuksiaan tai henkilökohtaisia käyttäjätunnuksiakaan yhtään minnekään. Jokainen on vastuussa omista tunnuksistaan, joten ketään ei voida velvoittaa luovuttamaan omiaan muille. Vaatikaa, että koulullenne luodaan sijaistunnukset sijaisien käyttöön!
kyllä usein opettaja antaa seurajalleen (esim. sijainen) omat tunnuksensa juuri sitä varten että näkee missä mennään. Silloin vanhat viestit ovat luettavissa.
Tämä vaihtelee ihan opettajakohtaisesti ja tietysti myös koulujen välillä. Käsittääkseni siihen ei ole mitään ohjetta tai sääntöä, kuinka tulisi toimia.
Täällä kirjoittelee lukion opettaja. Tunnukset on henkilökohtaiset, ja jokainen opettaja takuuvarmasti saa uudet tunnukset. Tunnuksien kanssa on niin tarkkaa, että esim. vanhempainillassa ei voi antaa lapsen vanhemmalle edes tämän puolison tunnuksia kotiinvietäväksi, vaan ne täytyy tulla itse hakemaan.
Wilman viestit ei näy kenellekään muulle kuin niille, joille se on lähetetty. Viestitoiminto vastaa sähköpostiviestiä, eikä suinkaan ole julkista luettavaa. Opettaja EI voi antaa viestejä luettavaksi sijaiselleen.
Höpö höpö. Mä ainakin sain viranhaltijan tunnuksen suoraan rehtorilta!! Toinen jäi siis saikulle.
koulutoiminnasta ja opettajien vapaa-ajan huveista.. t. ekaluokkalaisen äiti
Jos laitat opettajalle törkyviestejä tai käyttäydyt muutoin tyhmästi, sinulle nauretaan aivan varmasti. Jos olet tavallinen normaali perusvanhempi, sinulla ei ole mitää hätää/ salattavaa wilmaviesteissä.
tai sitten täällä on pieni joukko hulvattomia hulluttelijoita...
Helmi on henkilökohtainen, ja sijaiseni sai aivan omat tunnukset, joista minulla ei ole aavistustakaan. Hän kävi vanhempien kanssa viestittelyä, joka ei todellakaan näy minulle, vaikka olenkin palannut kouluun. Tietenkään kenenkään tunnuksia ei anneta toiselle! Sijainen itse kertoi, mitä halusi kertoa.
Jos laitat opettajalle törkyviestejä tai käyttäydyt muutoin tyhmästi, sinulle nauretaan aivan varmasti. Jos olet tavallinen normaali perusvanhempi, sinulla ei ole mitää hätää/ salattavaa wilmaviesteissä.
perillä kaikesta opettamiseen ja kouluun liittyvistä asioista, siksi niistä kysellään. Jotkut kysymykset ovat varmasti tyhmiä opettajien mielestä, mutta ei sen vanhemman mielestä joka kysymyksen on esittänyt.
Minulle ei tulisi mieleenkään hirnua asiakkaitteni kysymyksille, saati hirnua yhdessä työkaverin kanssa. Vaikka monet niistä kysymyksistä on tyhmiä tai minulle itsestäänselviä.
Tulipa (jälleen kerran) huono kuva opettajakunnasta. Tuollaiset hirnujat "opettavat" meidän lapsia.
Tietysti tunnukset ovat henkilökohtaiset, niitä käyttämällä tehdään arviointikin. Joten muutenhan esimerkiksi äitiyslomalla oleva ope olisi muka tehnyt luokkakaupalla kurssiarviointeja, jos hänen sijaisensa käyttää hänen tunnuksiaan. Ei tietenkään mene niin! Enkä mistään "uutisvirrasta" ole kuullutkaan, mutta tännehän voi kuka tahansa kirjoittaa mitä tahansa, muistakaahan se.
Sellainen juttu kyllä ap:lle muistutukseksi, että se pois jäänyt ope on hyvinkin voinut printata saamansa viestit ja niitä sitten ojentaa vaikka koko kansiollisen seuraajalleen. Mä ainakin printtaan usein vanhempien viestejä, koska jos viestin lähettäjä sitten poistaa viestin (ja samalla vastaukseni), voidaan joutua tilanteeseen jossa mun pitää todistaa lähettäneeni vastaukseni.
Ja jos viesteissäsi on jotain oleellisen tärkeää lapsen oppimisen kannalta käytyä keskustelua, eikö ole vain hyvä että tieto siirtyy? Voivathan opettajat siirtää sen kasvokkaiskeskustelussakin niin miksei yhtä hyvin asiaan liittyviä viestejä näyttämällä. Eihän niitä Wilma-viestejä ole lähetetty opelle yksityisenä henkilönä vaan virkansa edustajana, ja jos viranhaltija vaihtuu, tuskin viestejä mikään kirjesalaisuus koskee.
Ärsyttävää kun täällä vastailevat sellaiset ihmiset jotka ei asista mitään tiedä. Kummallisia oletuksia vaan asioista.
Kun aina löytyy sellainenkin joka oikeasti tietää asian.