Miksi rintamaito ei riita?
Minulla 4 kuukauden ikäinen vauva ja rintamaito ei riitä. Olen nyt muutaman viikon joutunut antamaan lisämaitoa pullosta (illalla). Minulla on kolme muutakin lasta, joille rintamaito on riittänyt. Tällä vauvalla ei ollut paino noussut tarpeeksi 4 kk:n neuvolassa.
Vaikka kuinka imetän ja imetän, maito ei vaan riitä. Vauva turhautuu, kun maitoa ei tule... Yrittää raukka imeä posket lommolla ja lopulta itkee, kun mitään ei tule. Ottaa niin luonnon päälle antaa pullosta ja koen niin riittämättömyyden tunteita, kun minusta ei ole ruokkimaan omaa lastani.. Kiinteitä aloitellaan.
Kommentit (18)
Eikös se auta kun aloittelette kiinteitä, niin vauva saa siitä lisäravintoa? Oletko kokeillut alkoholittomat oluet ja imetysteet, nehän lisäävät maidonmäärää? mulle tuli mieleen että auttaisko myös eri asennot, kainalosta imetys väliiln jotta rinta tyhjentyisi kunnolla joka puolelta?
Jos olet 4kk täysimettänyt, niin sehän on jo tosi hieno juttu. Imetystukipuhelin muuten vaikuttaa tosi hyvältä palvelulta, soita ihmeessä sinne jos haluat asiantuntevia neuvoja. Se toimii vapaaehtpisvoimin ja maka vain normaalin puhelun verran. Olen itsekin pähkäillyt että pitäiskö soittaa sinne, kun vauvan imuote on hieman hukassa näin imetyksen ekoina viikkoina.
teetkö jo näin, mutta muistathan vaihdella imetettävää rintaa mahdollisimman usein? Eli mitä enemmän maitoa "tilataan" sitä enemmän sitä pitäisi herua. Samallakin imetyskerralla voi siis vaihdella rintaa. Sitten tärkeää on muistaa itse juoda (paljon), mutta myös syödä hyvin ja levätä.
Sitten kun tietää tehneensä kaikkensa, eikä maitoa vaan tule, niin on mentävä eteenpäin ja armahdettava itsensä turhista syytöksistä:) Pääasia että lapsi saa ruokaa ja rakkautta.
Vauvallani on tiukka kielijänne. Se vaan ihmetyttää, että miksi maitoa oli riittävästi ensimmäiset 2-3 kk ja nyt sitten ei riitä...
Juon ja syön kyllä hyvin ja olen vaihdellut rintaa useita kertoja saman syötön aikana.
Ap
nukkuuko vauva lähelläsi ja syö öisin? öisin maidon tilaus toimii parhaiten.
Entä oletko itse uupunut, se vähentää maidon tuloa.
iho ihoa vasten ajan viettäminen lisää maidon määrää myös.
jos vauva turhautuu tyhjän rinnan imemseen, niin voithan kokeilla jos pumppaus auttaisi. maidotulosi on varmaan jo sopeutunut tuohon lisämaitotilanteeseen. mutta 4kk täysimetyskin on jo hyvin!
juuri yhtään maitoa. Vauva nukkuu vieressäni siitä asti, kun herää ekaa kertaa syömään. Syö yöllä yleensa kaksi kertaa.
Ap
Oli tai ei niin elimistön hormonipitoisuudet vaihtelee ja esim vuotopäivinä maitoa erittyy niukemmin/se maistuu erilaiselle.
Jotenkin vaikea usko ettei maitosi yhtäkkiä riittäisi jos on kerta ekat 3kk riittänyt ongelmitta ja edellisille lapsille kauemminkin..
Muista välttää stressiä, nukkua mahd paljon, juoda väh3l/vrkssa, suihkutella kuumalla suihkulla, antaa vauvalle vieirhoitoa ihokkain jne.jne
..että ethän erehdy luulemaan tyhjän tuntuista rintaa oikeasti tyhjäksi? se nimitätin ei pidä paikkaansa vaan silloin rinnasta erittyy juuri sitä rasvaisempaa takamaitoa!
Toki jos vauva selvästi jää nälkäiseksi imuttelun jälk niin asia eri mutta entäpä jos hän vain haluaakin nautiskella ja pitää rintaa ns tuttina ja turvana?
Tuon ikäiset elävät vielä hyvinkin oraalivaihetta ja suussa pitäisi siksi olla lähes koko ajan jotakin, jos ei rinta niin sitten tutti tai oma nyrkki tai mikä vaan;)
-9-
Mulla tuli maitoa vain toisesta rinnasta. Toisesta tuli kai tarpeeksi, kun ei lisämaitoa tarvittu. Tosin kiinteät aloitin 4 kk.
se pumppu auttaa stimuloimaan, vaikka maitoa ei tulisikaan. siis kun olet imettänyt ja lapsi turhautuu, niin sen jälkeen pumppailet. rinta on silloin jo niin tyhjä, että tuskin mitään tuleekaan, mutta se auttaa tilaamaan lisää maitoa. Siis jos itselläsi motivaatio siihen riittää.
Ja yöimetyksestä vielä, imetätkö molemmat rinnat joka kerralla? Vaikka useammankin kerran vaihtaen? sekin voisi auttaa, jos et sitä vielä tee.
..että ethän erehdy luulemaan tyhjän tuntuista rintaa oikeasti tyhjäksi? se nimitätin ei pidä paikkaansa vaan silloin rinnasta erittyy juuri sitä rasvaisempaa takamaitoa! Toki jos vauva selvästi jää nälkäiseksi imuttelun jälk niin asia eri mutta entäpä jos hän vain haluaakin nautiskella ja pitää rintaa ns tuttina ja turvana? Tuon ikäiset elävät vielä hyvinkin oraalivaihetta ja suussa pitäisi siksi olla lähes koko ajan jotakin, jos ei rinta niin sitten tutti tai oma nyrkki tai mikä vaan;) -9-
Neuvot nyt siis äitiä, jolla on jo kaksi lasta, joille maitoa on tullut tarpeeksi..
joskus maito oikeasti ei riitä, ilman että "syy" on sinussa tai vauvassa. Itse kolmen äitinä tiedän. Keskimmäisen kanssa ei riittänyt, muiden kanssa riitti. Mitään en tehnyt eri tavalla. Mutta voi että, aina löytyi muilta ja neuvolasta selityksiä, että mitä en ole nyt tehnyt tarpeeksi ja mitä vauva tekee väärin. Se oli hyvin turhauttavaa.
Mielestäni sinä olet jo tehnyt voitavasi, ja se että annat tuossa vaiheessa lisämaitoa on ihan hyvä juttu. Sitten siirrytte kiinteisiin. Voi sitä korviketta antaa siihen 5kk ikäänkin. Ja sitten alkoitell kiinteät.
Nyt unohdat vianetsinnät ja nauti vauvastasi!
Suo anteeksi, en erehdy tekemään sitä toiste.
ps. mistä voin ostaa samanlaisen kaikentiedon/kaikkea tulen ajatelleeksi asusteen itselleni? toisaalta onhan mullakin 2 lasta jotka olleet pelkällä äidinmaidolla 7kk ja kuukautiskiertokin alkoi jo 5-vkoa synnytyksistä joten enpä tarvitsekaan sellaista.
-9-
..että ethän erehdy luulemaan tyhjän tuntuista rintaa oikeasti tyhjäksi? se nimitätin ei pidä paikkaansa vaan silloin rinnasta erittyy juuri sitä rasvaisempaa takamaitoa! Toki jos vauva selvästi jää nälkäiseksi imuttelun jälk niin asia eri mutta entäpä jos hän vain haluaakin nautiskella ja pitää rintaa ns tuttina ja turvana? Tuon ikäiset elävät vielä hyvinkin oraalivaihetta ja suussa pitäisi siksi olla lähes koko ajan jotakin, jos ei rinta niin sitten tutti tai oma nyrkki tai mikä vaan;) -9-
Neuvot nyt siis äitiä, jolla on jo kaksi lasta, joille maitoa on tullut tarpeeksi..
luonnon päälle olla ruokkimatta vauvaani lainkaan....sitä varten ap-hyvä ne korvikkeet ovat siellä kaupan hyllyssä. :)Yksi lääkäri kerrran sanoi minulle, että yllättävän monella alkaa maidontulo vähentyä 3-4kk kohdalla; kaikilla määrä ei palaudeu, lisääntymisestä puhumattakaan.Liekö luontoäiiti ajattelut lapsen ravinnoksi jo muutakin, tiedä häntä. Omieni kohdalla olen tämän huomannut, ero on ollut iso ja olen "joutunut" antamaan korviketta molemmille kun ikää 3kk. Kovetin vaan luontoni! ;) 4kk iässä aloiteltiin sitten kiinteitä kummallekin.
Ihan loistavaa, että jaksatte vastailla :)
Ysille sanoisin, että sulla on hyviä vinkkejä. Olen kuitenkin koittanut jo melkeinpä kaikkea. Rintani tuntuvat usein (erityisesti iltaisin) tyhjiltä, mutta ole imettänyt silti. Maitoa heruu aikansa, mutta kyllähän sen huomaa, milloin maitoa ei enää tule. Vauva imee ja imee, mutta ei niele ja lopulta turhautuu. Ja on edelleen nälkäinen. Kun olen antanut korviketta, on juonut sen ahnaasti ja tämä siis imetyksen jälkeen.
Se vain niin jotenkin ärsyttää, kun aina toitotetaan, että maitoa tulee sen mukaan, mitä lapsi tarvii. Ei se vaan niin aina ole!!
Ap
Suo anteeksi, en erehdy tekemään sitä toiste. ps. mistä voin ostaa samanlaisen kaikentiedon/kaikkea tulen ajatelleeksi asusteen itselleni? toisaalta onhan mullakin 2 lasta jotka olleet pelkällä äidinmaidolla 7kk ja kuukautiskiertokin alkoi jo 5-vkoa synnytyksistä joten enpä tarvitsekaan sellaista. -9-
....
En ollut siis Ap, joka mainitsi neuvomisesta. Eikä ollut tarkoitus pahoittaa mieltäsi, osaat varmaan asiasi äitinä. Monesti olen huomannut, että jos oikeasti kysyy miten muilla on ollut ja onko ollut vastaavia ongelmia, niin vastaukset ovat niin yksinkertaisia, että eikö vastaajalle tule mieleen, että ne ensikis mieleen tulevat asiat on jo kokeiltu. Esimerkiksi juuri tuo, että luultavasti kolmen lapsen äiti tietää, että on olemassa etumaito ja takamaito.. Älä siis suutu, ei mitään henkilökohtaista, oikeasti! Olen vaan itse ollut Ap:n tilanteessa ja untui silloin että kukaan ei tosissaan edes ulkonut että maito voi useamman lapsen äidillä vähentyä huomattavasti, ilman että olisin yhtä äkkiä unohtanut miten oikein imetetään oikein.
niin ehkä "syy" on vauvassa. Eli vauva ei osaa imeä tarpeeksi tehokkaasti tai imuote on osittain väärä eli hän saa jonkin verran maitoa, mutta ei tarpeeseensa nähden riittävästi.