Laittaisitko lapsesi kristilliseen kouluun?
Jos niin miksi, jos et miksi?
Itsellä jo myöhäistä, eikä koulua lähellä, mutta olisin varmasti laittanut, jos olisi ollut mahdollisuus. Perusteluna hyvät terveelliset arvot, eikä niissä kuulemma kiusata toisia. Hyvä ilmapiiri kaikinpuolin.
Kommentit (72)
avustajana. Kristillisyys näkyy usein niin, että on kristillinen aamunavaus, ja ruokarukous, ei oikeastaan muuten. Kiusaamista oli vähemmän, koska oppilasmäärät pienet.
Kristillinen koulu ei ole suljettu yhteisö, sitä valvoo kunnan koulutoimi ja siellä noudatetaan opetussuunnitelmaa. Ja esim. lestat eivät useinkaan tuo lapsiaan kristilliseen kouluun. Pääosin kaikki luterilaisia/helluntailaisia/metodisteja jne.
Itse ateisti, mutta kouluista jäi hyvä mieli, olivat kuten omat kouluni lapsuudessa, pieniä kyläkouluja.
Tavallisistakin kouluista haluaisin uskonnonopetuksen pois, kirkko huolehtikoon siitä.
Päinvastoin mietin juuri minuutti sitten miksi noissa suljetuissa uskonnollisissa yhteisöissä tuppaa käymään aina näin:
<a href="http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2011080914183206_ul.shtml" alt="http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2011080914183206_ul.shtml">http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2011080914183206_ul.shtml</a>
lahko, vaan koulu, mitä valvoo kunnan tai kaupungin kouluvirasto!
(kouluvirastossa itse töissä, joten tiedän asian)
Kristillinen koulu ei ole suljettu uskonnollinen lahko, vaan koulu, mitä valvoo kunnan tai kaupungin kouluvirasto!
eristetään sinne muuusta nuorisosta ja niille syötetään väritettyä kuvaa todellisuudesta. Toki näin tehdään taviskoulussakin, mutta siellä sentään edes pyritään objektiivisuuteen.
entisajan kyläkoulua, missä aamunavaus harmoonia soitellen ja ruokarukous. Ainakin näin oli omassa koulussani 80-luvulla. Kouluissa pienet opetusryhmät, joten opppiminen helpompaa ja kiusaamiseen pystytään puuttumaan nopeammin. Koulua valvoo, kuten "tavallisiakin" kouluja, niin kaupungin opetustoimi, ja koulu noudattaa opetussuunnitelmaa.
Kristillinen koulu ei ole suljettu uskonnollinen lahko, vaan koulu, mitä valvoo kunnan tai kaupungin kouluvirasto!
eristetään sinne muuusta nuorisosta ja niille syötetään väritettyä kuvaa todellisuudesta. Toki näin tehdään taviskoulussakin, mutta siellä sentään edes pyritään objektiivisuuteen.
eristetä, eikä syötetä mitään aivopesua. Nämä nuoret(siskoni lapset) eivät muuten usko mihinkään jumalaan edes ja meikkaavat jne. Halusivat sinne, koska pieni ja turvallinen koulu.
Itsellä jo myöhäistä, eikä koulua lähellä, mutta olisin varmasti laittanut, jos olisi ollut mahdollisuus. Perusteluna hyvät terveelliset arvot, eikä niissä kuulemma kiusata toisia. Hyvä ilmapiiri kaikinpuolin.
Ihan käsittämätön mielikuva. Ihan kuin ne kristillisen koulun lapset olisivat jotain enkeleitä. Hah. Niinhän sen pitäisi TEORIASSA mennä että uskovainen ei kiusaa muita. Itse kuitenkin olen ehkä kaikista ikävintä kiusaamista joutunut kokemaan nimenomaan niiden muiden uskovaisten taholta...
ja ne arvot ovat sitä, että kaikkia kunnioitetaan, ketään ei syrjitä jne. Opetusministeri asioissa hyvin tiukka, eli mitään aivopesua siellä ei saa esiintyä eikä mitään paatosta muutenkaan. On siis kuin tavallinen koulu, sillä erotuksella, että heillä aamunavaus uskonnollinen ja ruokarukous ja tunneilla saa esittää esirukouksen jos joku oppilas haluaa etc. Itse en ole uskovainen.
Päinvastoin mietin juuri minuutti sitten miksi noissa suljetuissa uskonnollisissa yhteisöissä tuppaa käymään aina näin:
<a href="http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2011080914183206_ul.shtml" alt="http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2011080914183206_ul.shtml">http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2011080914183206_ul.shtml</a>
Laitapa vähän lisää faktaa, että nähtäisiin miten AINA käy näin... :-D
Ihan käsittämätön mielikuva. Ihan kuin ne kristillisen koulun lapset olisivat jotain enkeleitä. Hah. Niinhän sen pitäisi TEORIASSA mennä että uskovainen ei kiusaa muita. Itse kuitenkin olen ehkä kaikista ikävintä kiusaamista joutunut kokemaan nimenomaan niiden muiden uskovaisten taholta...
pienissä kouluissa vähemmän(mm. kristillisissä kouluissa)
Olen se, joka on kouluvirastoissa töissä(keskisuuri kaupunki) ja eniten kiusaamisia tapahtuu isoissa kouluissa, se on fakta.
Oletko ollut tai onko lapsesi ollut kristillisessä koulussa?
Millä tavalla syötetään vääristynyttä todellisuutta? Kun tässä yhteiskunnassa kuitenkin eletään? Opetushallitus valvoo kaikki ns. yksityisiä kouluja ja niiden on noudatettava opetussuunnitelmaa. Evoluutioteoria opetetaan myös. Uskonnon opetusta on enemmän, raamattuun viittaavia asioita saatetaan käsitellä muillakin tunneilla yms.
Mistä päättelet että opetus on objektiivisempaa taviskoulussa? Muistan omasta yläasteajastani, kun opettajani oli vahvasti kommunisti sosialisti, kuului silloiseen SKDL:aan, johon isänikin, ja koska osallistuimme punalippujen alla vappumarssiin, sain historiasta 7, vaikka oikeasti olisin ollut 5-6:n oppilas. Kyllä hänen opetuksensa on punalipun alla tapahtunut, vaikka taviskoulussa oltiin.
Eli ihan oman arvomaailman ne opet siellä taviskoulussakin syötvätä.
Eikä kannata arvostella systeemiä, josta ei mitään tiedä, ei ole yhtäkään omakohtaista kokemusta eikä faktaa, ainoastaan olettamusten ja omien mielikuvien perusteella tehty mielipide ei ole objektiivinen.
voisin laittaa. En halua lapsestani ahdasmielistä, mutta haluan hänelle hyvät arvot. lapset tavallisissa kouluissa ovat monesti kamalia eikä käytökseen puututa tarpeeksi.
kristillisissä kouluissa on myös paljon ei kristittyjä jotka tuotu sinne koska ennen heitä kiusattiin.
kristittyyn kouluun, koska häntä on kiusattu. Usein kiusaaminen helpottaa, ei kuitenkaan aina.
-kouluviraston tyyppi-
Kyllä kotona ja koulussa on paremmat arvot.
Me olemme kristitty yhteiskunta ja uskonnon opetus kuuluu siihen aivan samalla tavalla kuin islamistisessa yhteiskunnassa koraanitunnit kuuluvat kouluun.
Sillä erolla, että meillä kaikkien ei ole pakko osallistua uskonnon tunneilla, on vaihtoehtoinen opetus.
Sillä erolla, että koko muu yhteiskuntamme ei ole tietyn uskontosuunnan ideologian ja pakkosyötön alla ja muitakin elämänmalleja ja ismeja, ja ajattelumalleja hyväksytään ilman kivitystuomioita.
JA Sillä erolla, että suomalaisissa kouluissa opetetaan myös muita uskontoja !!!!
luokanopettajan hikinen pervo, joka puristeli koulumme kanslisteja aina, ja nämä vaihtuivat tiuhaan tahtiin. Yläasteella hissan ope antoi mulle numeroksi 7 vaikka kokeesta sain 10 ja olin tunnilla aktiivinen(en häiriköinyt) olin porvari-perheestä ja ope kommari. Tunnen pari kristillisen koulun käynyttä ja kumpikaan ei ole uskovainen, menivät kouluun, koska koulu pieni ja lämmin tunnelma ja vähän kiusaamista.
luokanopettajan hikinen pervo, joka puristeli koulumme kanslisteja aina, ja nämä vaihtuivat tiuhaan tahtiin. Yläasteella hissan ope antoi mulle numeroksi 7 vaikka kokeesta sain 10 ja olin tunnilla aktiivinen(en häiriköinyt) olin porvari-perheestä ja ope kommari. Tunnen pari kristillisen koulun käynyttä ja kumpikaan ei ole uskovainen, menivät kouluun, koska koulu pieni ja lämmin tunnelma ja vähän kiusaamista.
Me olemme kristitty yhteiskunta ja uskonnon opetus kuuluu siihen aivan samalla tavalla kuin islamistisessa yhteiskunnassa koraanitunnit kuuluvat kouluun.
Sillä erolla, että meillä kaikkien ei ole pakko osallistua uskonnon tunneilla, on vaihtoehtoinen opetus.
Sillä erolla, että koko muu yhteiskuntamme ei ole tietyn uskontosuunnan ideologian ja pakkosyötön alla ja muitakin elämänmalleja ja ismeja, ja ajattelumalleja hyväksytään ilman kivitystuomioita.JA Sillä erolla, että suomalaisissa kouluissa opetetaan myös muita uskontoja !!!!
meiltä menee ensi viikolla kolmas lapsi kristilliseen kouluun. Erittäin hyvät kokemukset jo kahdeksan vuoden ajalta! Ei siellä mitään uskonnon tuputtamista ole, vaan juuri niinkuin joku kuvaili: meininki kuin vanhanajan hyvässä kyläkoulussa. Lapset ovat saaneet tasokasta opetusta pienessä kouluyhteisössä.
Kiusaamista esiintyy, mutta siihen pyritään puuttumaan nopeasti. Siis hyvänen aika, eihän ne lapset mitään "pyhäkoululaisia" ole, vaan ihan tavallisia lapsia. Kaikki lapset eivät suinkaan tule uskovaisista perheistä ja siksi joukossa on monenkirjavaa sakkia. Mutta koulun puolelta tehdään erittäin selväksi, että kiusaamista ei hyväksytä. Koulussa myös pyritään vahvistamaan eri ikäisten lasten vuorovaikutusta (päiväkoti, alakoulu ja yläkoulu samassa pihapiirissä).
Meillä on onni asua lähellä kristillistä koulua, siksi ratkaisu laittaa lapset sinne oli helppo. Kaupungin iso koulu olisi ollut vielä lähempänä, mutta se sattuu olemaan hivenen huonomaineisella asuinalueella, joten valinta kristillisen koulun puoleen oli helppo tehdä.
meiltä menee ensi viikolla kolmas lapsi kristilliseen kouluun. Erittäin hyvät kokemukset jo kahdeksan vuoden ajalta! Ei siellä mitään uskonnon tuputtamista ole, vaan juuri niinkuin joku kuvaili: meininki kuin vanhanajan hyvässä kyläkoulussa. Lapset ovat saaneet tasokasta opetusta pienessä kouluyhteisössä.
Kiusaamista esiintyy, mutta siihen pyritään puuttumaan nopeasti. Siis hyvänen aika, eihän ne lapset mitään "pyhäkoululaisia" ole, vaan ihan tavallisia lapsia. Kaikki lapset eivät suinkaan tule uskovaisista perheistä ja siksi joukossa on monenkirjavaa sakkia. Mutta koulun puolelta tehdään erittäin selväksi, että kiusaamista ei hyväksytä. Koulussa myös pyritään vahvistamaan eri ikäisten lasten vuorovaikutusta (päiväkoti, alakoulu ja yläkoulu samassa pihapiirissä).
Meillä on onni asua lähellä kristillistä koulua, siksi ratkaisu laittaa lapset sinne oli helppo. Kaupungin iso koulu olisi ollut vielä lähempänä, mutta se sattuu olemaan hivenen huonomaineisella asuinalueella, joten valinta kristillisen koulun puoleen oli helppo tehdä.
ei haukuta ei.Mua huoriteltiin kristilisessä koulussa.Enkä ollut ikinä edes pussanut saati koskenut poikaa.Huorittelu oli vain ja ainoastaan kiusantekoa,ei aiheellista ollenkaan!
Semmosii ne "kristitytkin"voi olla.