Laittaisitko lapsesi kristilliseen kouluun?
Jos niin miksi, jos et miksi?
Itsellä jo myöhäistä, eikä koulua lähellä, mutta olisin varmasti laittanut, jos olisi ollut mahdollisuus. Perusteluna hyvät terveelliset arvot, eikä niissä kuulemma kiusata toisia. Hyvä ilmapiiri kaikinpuolin.
Kommentit (72)
kouluun, kun siirtyi neljännelle. Oli pahasti kiusattu. Tuossa koulussa puhuttiin päivittäin, että jokainen on tärkeä ja ketään ei saa kiusata, oli lihava, laiha, musta tai valkoinen. Kiusaaminen loppui ja tuo lapsemme serkku pääsi jo aikoja sitten ysiltä. Ei ollut uskovaisesta perheestä.
Minulla ja miehelläni on kristilliset arvot. Ei se arjessa näy mitenkään.. ei ole ruokarukouksia enkä enää aikoihin ole jaksanut käydä kokouksissa edes sen vertaa että lapset pääsisi pyhäkouluun ja jotta tämä arvomaailma välittyisi, kristillinen koulu olisi hyvä siihen. Vertaus Pohjois-Koreaan, aivopesuun ym: Ei ole lainkaan sama asia, sillä muu yhteiskunta ei ole samassa linjassa kuin koulun arvomaailma. Eli myös kristillisen koulun oppilalat ja kristityt perheet elävät samassa yhteiskunnassa kuin kaikki muutkin, joten vaihtoehtoisia ajatusmaailmoita on tarjolla. Lapsi valitsee itse sitten aikuisena, ottaako lapsuuden ja kodin arvomaailman, vai jonkun muun, aivan kuten kaikilla lapsilla ja ihmisillä pitäisi olla mahdollisuus. Meillä lähin kristillinen koulu on 25 km päässä, bussi menisi kyllä.. mutta koulu on adventistien ylläpitämä, ja siellä on vain kasvisruoka, proteiinin lähteenä soija. Ja lapsi on vahvasti allerginen soijalle!! Laitoin Kopun kouluun aikoinaan kyselyn, korvataanko soija ja pavut jollain muulla proteiinin lähteellä, ettei aivan pelkkää kasvislinjaa ilman proteiinia olisi se kouluruoka.. ajatuksena, että lapsi aloittaisi ehkä 1.luokan siellä matkasta huolimatta. Sain sähköpostiini vastaukseksi pitkällisen luenneon papujen ja soijan terveellisyydestä ja siitä, millaisia erilaisia papuja on olemassa ja miten monipuolista koulun ruoka on jne. Mutta vastausta kysymykseeni: saako soija-, papu-, herne-, pähkinä-, manteli-allergikko lapsi koulussa jotain sellaista mikä korvaisi em. proteiinin lähteet vai onko ruoka sitten vain täysin kasvisruoka josta em. ruoka-aineet vain on poistettu? Joten lapseni ei ole kristillisessä koulussa. Pohdimme muuttoa täältä, sitten olisi tavallinen kristillinen koulu yksi vaihtoehto.
adventistien ylläpitämä.
Muille kristityille ei tuo kasvissyöntijuttu ole niin tärkeä. Ei Raamatussa kehoteta kasvissyöntiin, se on ihan heidän (adventistien) oma juttunsa. Ainakin meidän paikkakunnan kristillisessä koulussa lapset syövät ihan samanlaista ruokaa kuin koko kaupungin koululaiset.
Siksi että se on KRISTILLINEN koulu.
En halua lapselleni opetettavan totena juttuja jotka ovat verrattavissa hammaskeijuun tai pääsiäispupuun. Kyllä koululaisen pitää jo oppia erottamaan mikä on totta ja mikä vain tarinaa.
Toi HKK on musta ainakin valtion ylläpitämä koulu, jolloin opetus seuraa valtion opintosuunnitelmaa. Biologia on biologiaa, matematiikka matematiikkaa. Uskontoa ilmeisesti enemmän, 1 h viikossako?
Oma tyttöni vasta 5, voisin hyvinkin laittaa ko. kouluun, kun se aika tulee.
Itsellä kokemuksia mainitusta hälläväliä-porukasta riittävästi. Ei houkuta alkaa selvittelemään mitään kiusaamis- tai käytännössä YHTÄÄN MITÄÄN ko. joukon kanssa. Eka puolituntinen menisi kuitenkin siihen, että vanhemmat palauttaisi mieliinsä, että niillä on yleensä lapsia. Jep jep
ovat vahvasti kristillisiä, vaikka monet ulkopuoliset eivät siitä tiedä.
Tuo Ajankohtaisen Kakkosen pätkä, jossa lapset lauloivat ja heiluttivat huiveja taustallaan samettiverho, jossa luki isoin kultaisin kirjaimin JEESUS toi mieleeni Pohjois-Korean....
Tavallisistakin kouluista haluaisin uskonnonopetuksen pois, kirkko huolehtikoon siitä.
En halua, että lastani aivopestään.
voisin laittaa. En halua lapsestani ahdasmielistä, mutta haluan hänelle hyvät arvot. lapset tavallisissa kouluissa ovat monesti kamalia eikä käytökseen puututa tarpeeksi.
kristillisissä kouluissa on myös paljon ei kristittyjä jotka tuotu sinne koska ennen heitä kiusattiin.
ettei kristillisissä kouluissa kiusattaisi? Ei kiusaaminen kysy uskontoa.
Kun en itse usko, niin luulen, että olisi vaikea itse ymmärtää/hyväksyä kaikkea heidän opettamaansa. Mun lapset käyvät kyllä normikoulun uskonnot yms., mutta liika on liikaa. Toki lapset saavat aikanaan itse päättää oman vakaumuksensa, mutta en kyllä laittaisi kristilliseen kouluun. Ja pahoin pelkään, että kiusaamista on ihan missä koulussa vain.
Ja lähisuvun uskovaisista voisin sanoa, että harvoin tapaa niin tekopyhää ja muita tuomitsevaa porukkaa ihan taviksissa.
En ymmärrä ap:n perusteluja, jotka olen kuullut joidenkin muidenkin ihmisten suusta. Omat lapseni ovat tavallisessa koulussa, eikä siellä ole mitenkään huonot tai sairaat arvot. Myös kiusaamisene puututaan ja koulu nimenomaan kampanjoi kiusaamista vastaan.
Miten nämä asiat olisivat pareammin kristillisessä koulussa, ei mene jakeluun...? Ihmisiähän sielläkin vain ollaan, mitä muuten kirstillisen koulun puolustajat aina korostavat. Heidän mukaansa koulu on "kuin mikä tahansa koulu", mikä on jotenkin ristiriidassa noiden aiempien väitteiden kanssa. Ollaan ihan tavallisia, mutta kuitenkin vähän parempia?!
Toisekseen en omasta uskostani huolimatta kannata sen tyyppistä kristillisyyttä, jota kyseinen koulu edustaa. Kolmas peruste oli välimatka. Tässä kaupungissa kyllä on kristilinen koulu, mutta sinne olisi pitänyt kuskata autolla. No thanks.
en haluaisi kasvattaa lasta suppeaan maailmankuvaan vaan suvaitsevaisuuteen ja kaikkien kunnioittamiseen ja arvostamiseen.
Kristillisissä kouluissa on todella rankkaa kiusaamista, eivät todellakaan ole mitään malliesimerkkejä kiusaamattomuudesta.
Minulla ja miehelläni on kristilliset arvot. Ei se arjessa näy mitenkään.. ei ole ruokarukouksia enkä enää aikoihin ole jaksanut käydä kokouksissa edes sen vertaa että lapset pääsisi pyhäkouluun ja jotta tämä arvomaailma välittyisi, kristillinen koulu olisi hyvä siihen.
Vertaus Pohjois-Koreaan, aivopesuun ym: Ei ole lainkaan sama asia, sillä muu yhteiskunta ei ole samassa linjassa kuin koulun arvomaailma. Eli myös kristillisen koulun oppilalat ja kristityt perheet elävät samassa yhteiskunnassa kuin kaikki muutkin, joten vaihtoehtoisia ajatusmaailmoita on tarjolla. Lapsi valitsee itse sitten aikuisena, ottaako lapsuuden ja kodin arvomaailman, vai jonkun muun, aivan kuten kaikilla lapsilla ja ihmisillä pitäisi olla mahdollisuus.
Meillä lähin kristillinen koulu on 25 km päässä, bussi menisi kyllä.. mutta koulu on adventistien ylläpitämä, ja siellä on vain kasvisruoka, proteiinin lähteenä soija. Ja lapsi on vahvasti allerginen soijalle!!
Laitoin Kopun kouluun aikoinaan kyselyn, korvataanko soija ja pavut jollain muulla proteiinin lähteellä, ettei aivan pelkkää kasvislinjaa ilman proteiinia olisi se kouluruoka.. ajatuksena, että lapsi aloittaisi ehkä 1.luokan siellä matkasta huolimatta.
Sain sähköpostiini vastaukseksi pitkällisen luenneon papujen ja soijan terveellisyydestä ja siitä, millaisia erilaisia papuja on olemassa ja miten monipuolista koulun ruoka on jne. Mutta vastausta kysymykseeni: saako soija-, papu-, herne-, pähkinä-, manteli-allergikko lapsi koulussa jotain sellaista mikä korvaisi em. proteiinin lähteet vai onko ruoka sitten vain täysin kasvisruoka josta em. ruoka-aineet vain on poistettu?
Joten lapseni ei ole kristillisessä koulussa. Pohdimme muuttoa täältä, sitten olisi tavallinen kristillinen koulu yksi vaihtoehto.
Päinvastoin mietin juuri minuutti sitten miksi noissa suljetuissa uskonnollisissa yhteisöissä tuppaa käymään aina näin:
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2011080914183206_ul.shtml
Mitä ovat ns. kristilliset arvot? Mitä ne on käytännössä? Ovatko Raamatun periaatteita? En ole huomannut että olisivat:(
tavispersuja, jotka eivät edes kirkossa käy :D